Direktører er blevet de store fondes historiefortællere på sociale medier

En væsentlig del af de store fondes kommunikation sker på sociale medier, og det er i stigende grad fondenes direktører, der udsender nyheder om nye uddelinger og samarbejder. Både Novo Nordisk Fonden og Poul Due Jensens Fond oplever, at opslagenes rækkevidde er større, når en direktør er afsender. Ekspert i sociale medier roser strategien, men advarer dog fondene mod at gøre kommunikationen for afhængig af én person.

De se­ne­re år har de sto­re fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger flyt­tet me­re og me­re af de­res kom­mu­ni­ka­tion over på so­ci­a­le me­di­er. Som en for­holds­vis ny ten­dens er det i sti­gen­de grad fon­de­nes di­rek­tø­rer og an­dre le­den­de me­d­ar­bej­de­re, der le­ve­rer fonds­nyhe­der på so­ci­a­le medier.

Hen­rik Le­h­mann An­der­sen, ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Nor­dea-fon­den, for­tæl­ler på Lin­ke­dIn om sit be­søg på det nye mu­se­um Flugt, som fon­den har støt­tet med et 25 mil­li­o­ner kro­ner, mens di­rek­tørkol­le­ga Mads Krogs­gaard Thom­sen fra No­vo Nor­disk Fon­den på sam­me so­ci­a­le me­die skri­ver om fon­dens støt­te på 10 mil­li­o­ner kro­ner til ukrain­ske forskere.

Kim Nøhr Skib­sted, fonds­di­rek­tør i Po­ul Due Jen­sens Fond, tjek­ker ind på Face­book fra Un­garn for at for­tæl­le om sit be­søg hos lo­ka­le ak­ti­vi­ster, der får støt­te fra fon­den til at hjæl­pe ukrain­ske flygtninge.

Og bå­de Pe­ter Gi­a­co­mel­lo, se­kre­ta­ri­ats­chef i Tu­borg­fon­det, og Ane Hen­drik­sen, som er di­rek­tør i Ve­lux Fon­den, glæ­der sig i per­son­li­ge op­slag på Lin­ke­dIn over en ny fæl­les be­vil­ling til Kli­ma­be­væ­gel­sen i Danmark.

De se­ne­re år har de sto­re dan­ske fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger flyt­tet en sta­dig stør­re del af de­res kom­mu­ni­ka­tions­ind­sat­ser over på so­ci­a­le me­di­er, især Lin­ke­dIn, Face­book, In­s­ta­gram og Twit­ter. Og som en for­holds­vis ny ten­dens er det i sti­gen­de grad fon­de­nes di­rek­tø­rer og an­dre le­den­de me­d­ar­bej­de­re, der le­ve­rer fonds­nyhe­der på so­ci­a­le me­di­er, mens nyhe­der om nye ud­de­lin­ger og part­ner­ska­ber tid­li­ge­re pri­mært blev pu­bli­ce­ret fra fon­de­nes eg­ne konti.

Særdeles effektivt kommunikationsredskab

Iføl­ge fon­de­ne er der fle­re go­de grun­de til, at de har skru­et op for at bru­ge di­rek­tø­rer­ne som af­sen­de­re på so­ci­a­le medier.

Én af de fon­de, der er me­get langt på det­te felt, er No­vo Nor­disk Fon­den. Her vi­ser må­lin­ger, at reach – hvil­ket bedst kan over­sæt­tes med op­sla­ge­nes ræk­ke­vid­de – er hø­je­re, når Mads Krogs­gaard Thom­sen og an­dre di­rek­tø­rer i Dan­marks stør­ste fond via eg­ne pro­fi­ler står bag de so­ci­a­le me­di­e­ak­ti­vi­te­ter, frem for når der la­ves op­slag via fon­dens eg­ne kanaler.

”Vi ar­bej­der me­get må­l­ret­tet med at bru­ge ik­ke kun vo­res ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør, men og­så an­dre af vo­res le­den­de folk som af­sen­de­re af po­sts på so­ci­a­le me­di­er, hvis de vel at mær­ke selv er med på det. For­må­let er ik­ke at pro­fi­le­re di­rek­tø­ren og de øv­ri­ge af­sen­de­re, men der­i­mod at pro­fi­le­re fon­den og dens ak­ti­vi­te­ter. Det har vist sig at væ­re et sær­de­les ef­fek­tivt kom­mu­ni­ka­tions­red­skab for nyhe­der fra fon­den. Og vi er dér nu, hvor stør­ste­delen af vo­res reach på so­ci­a­le me­di­er kom­mer fra op­slag, som er ud­sendt af di­rek­tø­rer og an­dre le­den­de folk,” si­ger St­ef­fen P. Lü­ders, der er Se­ni­or Vi­ce Presi­dent og kom­mu­ni­ka­tions­chef i No­vo Nor­disk Fonden.

Det er sim­pelt­hen me­get me­re in­ter­es­sant for må­l­grup­per­ne, hvis Mads Krogs­gaard el­ler nog­le af vo­res fag­folk de­ler en nyhed, frem for hvis den kom­mer fra No­vo Nor­disk Fon­dens kanal

St­ef­fen P. Lü­ders – Se­ni­or Vi­ce Presi­dent og kom­mu­ni­ka­tions­chef, No­vo Nor­disk Fonden

Ud over op­sla­ge­nes hø­je reach hand­ler bru­gen af di­rek­tø­rer­ne på so­ci­a­le me­di­er iføl­ge St­ef­fen P. Lü­ders i høj grad og­så om må­l­ret­tet at nå ud til spe­ci­fik­ke målgrupper.

”Vi har com­pa­ny-ka­na­ler på blandt an­det Face­book, Lin­ke­dIn, Twit­ter og YouTu­be, som vi bru­ger ak­tivt og har ud­mær­ket reach på. Men dér, hvor vi kan kom­mu­ni­ke­re med vir­ke­lig man­ge men­ne­sker in­den for helt spe­ci­fik­ke, in­ter­es­san­te må­l­grup­per, er, når vi bru­ger en­kelt­per­so­ner til at de­le ting. Det er sim­pelt­hen me­get me­re in­ter­es­sant for må­l­grup­per­ne, hvis Mads Krogs­gaard el­ler nog­le af vo­res fag­folk de­ler en nyhed, frem for hvis den kom­mer fra No­vo Nor­disk Fon­dens ka­nal,” si­ger St­ef­fen P. Lüders.

Han op­ly­ser, at No­vo Nor­disk Fon­den in­den for om­rå­der som bæ­re­dyg­tig­hed, land­brug, fø­de­va­rer og plan­ter har en grup­pe på 10-12 eks­per­ter og le­den­de folk, der hver især har et stort fag­net­værk på so­ci­a­le medier.

”Fag­net­vær­ke­ne er ble­vet op­byg­get gen­nem man­ge år. Så når dis­se men­ne­sker po­ster en nyhed fra fon­den, når de der­med ud til man­ge med sam­me in­ter­es­se,” for­kla­rer St­ef­fen P. Lüders.

Direktør har beslutningstagere og mediefolk blandt følgere

Og­så, når der kom­mu­ni­ke­res fra Po­ul Due Jen­sens Fond, er det of­te fonds­di­rek­tør Kim Nøhr Skib­sted selv, som via si­ne pro­fi­ler på so­ci­a­le me­di­er for­tæl­ler om nye ud­de­lin­ger el­ler nye partnerskaber.

Iføl­ge den jour­na­listud­dan­ne­de di­rek­tør i Grund­fos-fon­den sker vur­de­rin­gen af, om han selv skal ud­sen­de en nyhed om fon­den, el­ler om det skal ske fra fon­dens eg­ne so­ci­a­le me­di­e­ka­na­ler, ”på gefühl fra gang til gang.”

”Of­te væl­ger vi at gø­re beg­ge de­le for at nå så bredt ud som mu­ligt. Fon­dens og mi­ne eg­ne so­ci­a­le me­di­e­ka­na­ler sup­ple­rer hin­an­den og har for­skel­li­ge må­l­grup­per. Så ved at bru­ge beg­ges ka­na­ler kom­mer vi vidt om­kring, og of­te er der og­så me­d­ar­bej­de­re, som prom­ove­rer og de­ler fon­dens op­slag – me­get ger­ne til­sat en per­son­lig vin­kel el­ler kom­men­tar,” si­ger Kim Nøhr Skibsted.

Via fon­dens ka­na­ler ram­mer vi blandt an­dre uni­ver­si­te­ter­ne i næ­sten li­ge så høj grad, som det sker via mi­ne ka­na­ler, mens jeg har fle­re me­nings­ma­ge­re, be­slut­nings­ta­ge­re og me­di­e­folk blandt mi­ne følgere

Kim Nøhr Skib­sted – Fonds­di­rek­tør, Po­ul Due Jen­sens Fond

Li­ge­som hos No­vo Nor­disk Fon­den vi­ser og­så Po­ul Due Jen­sens Fonds må­lin­ger, at op­sla­ge­ne har et hø­je­re reach, når di­rek­tø­ren læg­ger op­slag på so­ci­a­le me­di­er frem for, når fon­den er afsender.

”Men over­vej­el­sen fra gang til gang går og­så på, hvad det er for en må­l­grup­pe, vi øn­sker at nå ud til. Via fon­dens ka­na­ler ram­mer vi blandt an­dre uni­ver­si­te­ter­ne i næ­sten li­ge så høj grad, som det sker via mi­ne ka­na­ler, mens jeg har fle­re me­nings­ma­ge­re, be­slut­nings­ta­ge­re og me­di­e­folk blandt mi­ne føl­ge­re,” si­ger Kim Nøhr Skibsted.

Det er sam­ti­dig hå­bet med fonds­di­rek­tø­rens op­slag på so­ci­a­le me­di­er, at det kan med­vir­ke til sæt­te et an­sigt på Po­ul Due Jen­sens Fond.

”Der er ik­ke sær­lig man­ge dan­ske­re, der ved me­get om, hvem vi er – kend­ska­bet til os er ik­ke li­ge så højt, som det er til No­vo Nor­disk Fon­den og Le­go Fon­den, og man­ge for­bin­der ik­ke Grund­fos med en fond. Ge­ne­relt er fon­de me­get po­pu­læ­re, yderst tro­vær­di­ge og spør­ger man folk, er de gla­de for fon­de­ne – men sam­ti­dig har folk svært ved at sæt­te an­sig­ter på fon­de­ne og svært ved at sæt­te ord på, hvad fon­de­ne kon­kret gør ud over at de­le pen­ge ud. Så når jeg of­te går ud og kom­mu­ni­ke­rer om fon­dens gø­ren og la­den på so­ci­a­le me­di­er, hand­ler det og­så om at få et an­sigt og et per­son­ligt præg på en nyhed om en gi­ven do­na­tion el­ler et part­ner­skab,” si­ger Kim Nøhr Skibsted.

Vil hellere interagere med mennesker frem for brands

Og­så Nor­dea-fon­dens ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør Hen­rik Le­h­mann An­der­sen er ak­tiv på so­ci­a­le me­di­er, især på Lin­ke­dIn, hvor han of­te med en per­son­lig til­gang for­tæl­ler nyhe­der fra fon­den el­ler sæt­ter en ud­de­ling i perspektiv.

De fle­ste men­ne­sker vil hel­le­re føl­ge og in­ter­a­ge­re med men­ne­sker frem for virksomhedsbrands

Ti­ne Wi­ck­ers – Kom­mu­ni­ka­tions­chef, Nordea-fonden

Iføl­ge Nor­dea-fon­dens kom­mu­ni­ka­tions­chef Ti­ne Wi­ck­ers er det ”helt na­tur­ligt” for Hen­rik Le­h­mann An­der­sen som fon­dens tals­per­son at væ­re ak­tivt til ste­de på so­ci­a­le me­di­er med op­da­te­rin­ger om sin ar­bejds­plads og sam­ti­dig væ­re let til­gæn­ge­lig for po­ten­ti­el­le an­sø­ge­re og interessenter.

”De fle­ste men­ne­sker vil hel­le­re føl­ge og in­ter­a­ge­re med men­ne­sker frem for virk­som­heds­brands. Virk­som­he­den dri­ves jo af men­ne­sker og det re­la­tio­nel­le er ek­stremt vig­tigt for, at vi kan ud­fø­re vo­res ar­bej­de bedst mu­ligt,” ly­der en del af Ti­ne Wi­ck­ers’ for­kla­ring på, at Hen­rik Le­h­mann An­der­sen of­te yt­rer sig på fon­dens veg­ne på so­ci­a­le medier.

Hun til­fø­jer i en mail til Fun­dats, at det er fri­vil­ligt for fon­dens me­d­ar­bej­de­re, in­klu­si­ve di­rek­tø­ren, at væ­re ak­ti­ve på so­ci­a­le medier.

”De fle­ste bru­ger dem ak­tivt i hver­da­gen til at føl­ge med i, hvad der rø­rer sig i an­sø­ger­mil­jø­er og for at ud­vi­se åben­hed om, hvad der rø­rer sig i Nor­dea-fon­den og med støt­te­de pro­jek­ter,” for­kla­rer Ti­ne Wickers.

Opslag bliver mere personlige

Astrid Haug har i 15 år rå­d­gi­vet og skre­vet bø­ger om blandt an­det so­ci­a­le me­di­er og di­gi­tal trans­for­ma­tion. Blandt hen­des kun­der i virk­som­he­den Astrid Haug Bu­reau er virk­som­he­der, kom­mu­ner, in­ter­es­se­or­ga­ni­sa­tio­ner, me­di­er og fonde.

Astrid Haug me­ner, at det er en klog be­slut­ning, at fonds­di­rek­tø­rer­ne har skru­et op for de­res fonds­re­la­te­re­de ak­ti­vi­te­ter på sociale
medier.

”Helt over­ord­net er det en for­del, at di­rek­tø­ren er ak­tiv på so­ci­a­le me­di­er via sin egen pro­fil. Det er der fle­re grun­de til: Dels er det svæ­re­re at op­nå gra­tis ræk­ke­vid­de fra fon­dens si­de på for ek­sem­pel Lin­ke­dIn. Dels sker der det, når di­rek­tø­ren selv la­ver op­sla­get, at det of­te bli­ver me­re per­son­ligt. Tit vil der og­så væ­re et bil­le­de af per­so­nen el­ler af no­get, som den­ne har op­le­vet. Det bli­ver alt­så me­re re­le­vant og nær­væ­ren­de. Der­næst vil folk hel­le­re li­ke og kom­men­te­re til en per­son end en or­ga­ni­sa­tion, hvor af­sen­de­ren jo er et logo frem­for en per­son,” for­kla­rer Astrid Haug.

Fon­dens kom­mu­ni­ka­tion kan bli­ve for af­hæn­gig af én per­sons pro­fi­ler. Den­ne kan jo skif­te ar­bej­de og ta­ge si­ne føl­ge­re med sig

Astrid Haug – Eks­pert i so­ci­a­le me­di­er, Astrid Haug Bureau

Fonds­di­rek­tø­ren bli­ver der­med, som hun ud­tryk­ker det, fon­dens pri­mæ­re ‘in­flu­en­cer’ el­ler tals­per­son på so­ci­a­le me­di­er. Og det kan der iføl­ge Astrid Haug væ­re en ulem­pe ved.

”Fon­dens kom­mu­ni­ka­tion kan bli­ve for af­hæn­gig af én per­sons pro­fi­ler. Den­ne kan jo skif­te ar­bej­de og ta­ge si­ne føl­ge­re med sig, men det er et vil­kår an­no 2022,” me­ner Astrid Haug.

Hen­des råd er der­for, at fon­de­ne ik­ke over­la­der al kom­mu­ni­ka­tion på so­ci­a­le me­di­er til én per­son, men der­i­mod ind­dra­ger fle­re le­de­re og nøg­le­per­so­ner i ar­bej­det med at kom­mu­ni­ke­re om fon­den via de­res eg­ne profiler.

”På den må­de kan man få for­talt fle­re for­skel­li­ge hi­sto­ri­er, nå læn­ge­re ud samt gø­re fon­dens kom­mu­ni­ka­tion min­dre af­hæn­gig af én per­son,” ly­der det fra den so­ci­a­le medieekspert.

Vil ikke fungere med ghostwriter for Lars Rebien

Selv­om di­rek­tø­rer­ne i fon­de­ne bli­ver me­re og me­re ak­ti­ve på de so­ci­a­le me­di­er, be­ty­der det ik­ke, at fon­de­nes kom­mu­ni­ka­tions­af­de­lin­ger der­med bli­ver gjort arbejdsløse.

I Nor­dea-fon­den bli­ver bå­de den ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør og an­dre, der yt­rer sig om el­ler på veg­ne af fon­den, så­le­des iføl­ge Ti­ne Wi­ck­ers til­budt træ­ning i til­ste­de­væ­rel­se på so­ci­a­le medier.

”Vi spar­rer ger­ne med hin­an­den om de go­de op­slag. Des­u­den ar­bej­der vi sy­ste­ma­tisk med at rå­d­gi­ve og in­spi­re­re støt­te­mod­ta­ge­re i, hvor­dan de med for­del kan bru­ge so­ci­a­le me­di­er stra­te­gisk i de­res pro­jekt­le­del­se,” op­ly­ser Ti­ne Wickers.

I No­vo Nor­disk Fon­den ud­ar­bej­der nog­le di­rek­tø­rer og fag­per­so­ner selv de­res op­slag til so­ci­a­le me­di­er, mens an­dre får in­put i stør­re el­ler min­dre grad fra kom­mu­ni­ka­tions­af­de­lin­gen, op­ly­ser St­ef­fen P. Lüders.

”Mads Krogs­gaard for ek­sem­pel skri­ver en del af tin­ge­ne selv. Nog­le gan­ge får han no­get, som er for­be­ar­bej­det af os, og så kom­men­te­rer han selv på det. Det er vig­tigt, at han og de øv­ri­ge di­rek­tø­rer ejer de­res egen ka­nal, og at den på­gæl­den­des per­son­lig­hed skin­ner igen­nem de op­slag, der bli­ver la­vet,” si­ger No­vo Nor­disk Fon­dens kommunikationschef.

Det vil­le al­drig fun­ge­re at ha­ve en 100 pro­cent ghostwri­ter bag en per­son som Lars Re­bi­en – og det vil­le i øv­rigt der­u­d­over bli­ve gen­nem­sku­et, hvis det ik­ke var per­so­nen selv, som skrev el­ler tog ejer­skab for si­ne opslag

St­ef­fen P. Lü­ders – Se­ni­or Vi­ce Presi­dent og kom­mu­ni­ka­tions­chef, No­vo Nor­disk Fonden

Mens Mads Krogs­gaard Thom­sen er me­get syn­lig på især Lin­ke­dIn, til­hø­rer be­sty­rel­ses­for­mand Lars Re­bi­en Sø­ren­sen ik­ke den del af top­le­del­sen i No­vo Nor­disk Fon­den, som kan fin­de på at for­tæl­le om fon­dens gø­ren og la­den på so­ci­a­le medier.

Lars Re­bi­en Sø­ren­sen har el­lers få­et til­bud fra sin kom­mu­ni­ka­tions­chef om en in­tro­duk­tion til so­ci­a­le me­di­er, for­tæl­ler St­ef­fen P. Lüders.

”Men han er selv den før­ste til at in­drøm­me, at so­ci­a­le me­di­er ik­ke lig­ger na­tur­ligt for ham. So­ci­a­le me­di­er in­ter­es­se­rer ham ik­ke, og jeg ac­cep­te­rer na­tur­lig­vis, at det er så­dan, det er – og det kun­ne al­drig fal­de mig ind at prø­ve at æn­dre på det. Det vil­le i øv­rigt hel­ler al­drig fun­ge­re, hvis der ik­ke er en op­rig­tig­hed bag op­sla­ge­ne. Du kan godt som kom­mu­ni­ka­tions­af­de­ling as­si­ste­re med fa­cts og for­slag til for­mu­le­rin­ger, men det vil­le al­drig fun­ge­re at ha­ve en 100 pro­cent ghostwri­ter bag en per­son som Lars Re­bi­en – og det vil­le i øv­rigt der­u­d­over bli­ve gen­nem­sku­et, hvis det ik­ke var per­so­nen selv, som skrev el­ler tog ejer­skab for si­ne op­slag,” si­ger St­ef­fen P. Lüders.

Sociale medier prioriteres højest

Po­ul Due Jen­sens Fond har, li­ge­som Nor­dea-fon­den, stor fo­kus på at væ­re i di­a­log med støt­te­mod­ta­ge­re og part­ne­re om bru­gen af so­ci­a­le me­di­er, og Grund­fos-fon­den for­ven­ter, at mod­ta­ger­ne af do­na­tio­ner la­ver op­slag for at for­tæl­le om for­må­let med og de gen­si­di­ge for­vent­nin­ger til samarbejdet.

”Og så skal de gø­re op­mærk­som på, at det er os, der står bag støt­ten. Det står ik­ke i de kon­trak­ter, vi ind­går, men vi er me­get ty­de­li­ge om­kring vo­res for­vent­nin­ger. Så ek­sem­pel­vis Plan­bør­ne­fon­den må me­get ger­ne gå ud på so­ci­a­le me­di­er og for­tæl­le, hvor go­de de er og hvor fan­ta­sti­ske pro­jek­ter, de la­ver, men de skal og­så hu­ske at for­tæl­le, hvor de har få­et støt­ten til pro­jek­ter­ne fra og hvad det er, vi i fæl­les­skab øn­sker at op­nå,” fast­slår Kim Nøhr Skibsted.

Over­ord­net er Po­ul Due Jen­sens for­mål med til­ste­de­væ­rel­sen på so­ci­a­le me­di­er at øge kend­ska­bet til fonden.

”Vi vil ger­ne ud­bre­de hi­sto­ri­er­ne om, hvad vi gør som ejer­fond og som filan­tro­pisk fond. Men vi bru­ger og­så so­ci­a­le me­di­er til at bi­brin­ge of­fent­lig­he­den nog­le af de er­fa­rin­ger, vi gør os, og som kan væ­re med til at på­vir­ke den of­fent­li­ge de­bat in­den for nog­le af de om­rå­der, hvor vi har er­fa­rin­ger, for ek­sem­pel bæ­re­dyg­tig ud­vik­ling, vand og so­ci­al in­klu­sion,” si­ger Kim Nøhr Skibsted.

Hvor vi i gam­le da­ge of­te send­te pres­se­med­del­el­ser ud, kom­mu­ni­ke­rer vi i dag langt me­re via so­ci­a­le medier

Kim Nøhr Skib­sted – Fonds­di­rek­tør, Po­ul Due Jen­sens Fond

Fonds­di­rek­tø­ren til­fø­jer, at so­ci­a­le me­di­er nu pri­o­ri­te­res hø­je­re end ’gam­mel­dags PR og presse’.

”Hvor vi i gam­le da­ge of­te send­te pres­se­med­del­el­ser ud, kom­mu­ni­ke­rer vi i dag langt me­re via so­ci­a­le me­di­er, hvori­gen­nem vi blandt man­ge an­dre og­så ram­mer jour­na­li­ster­ne,” på­pe­ger Kim Nøhr Skibsted.

I No­vo Nor­disk Fon­den er det over­ord­ne­de mål med til­ste­de­væ­rel­sen på so­ci­a­le me­di­er, som St­ef­fen P. Lü­ders ud­tryk­ker det, at nå ud med rig­ti­ge nyhe­der og rig­tig in­for­ma­tion til de rig­ti­ge mennesker.

”Vi er ik­ke in­ter­es­se­ret i kvan­ti­tet, men i kva­li­tet, og vi kom­mu­ni­ke­rer, når vi har no­get, der er nyt og re­le­vant for må­l­grup­per­ne, for ek­sem­pel nye ini­ti­a­ti­ver, ar­ran­ge­men­ter el­ler grants. Over­ord­net me­ner jeg, at vi er lyk­ke­des vir­ke­lig godt med vo­res ind­sat­ser på so­ci­a­le me­di­er og er nå­et me­get langt i for­hold til at nå ud til de rig­ti­ge men­ne­sker, som in­ter­es­se­rer sig for de ting, vi la­ver. Sam­ti­dig bru­ger vi de so­ci­a­le me­di­er til at le­ve op til vo­res for­plig­tel­se om at væ­re trans­pa­ren­te og for­tæl­le om­ver­de­nen, hvad vi la­ver,” si­ger St­ef­fen P. Lüders.

Novo Nordisk Fonden størst på sociale medier

Og­så hos Nor­dea-fon­den har de so­ci­a­le me­di­er iføl­ge Ti­ne Wi­ck­ers me­get høj pri­o­ri­tet, idet de gi­ver mu­lig­hed for hur­tigt og ef­fek­tivt at få et bud­skab ud – sam­ti­dig med, at fon­den via me­di­er­ne får ind­blik i, hvad der sker i og op­ta­ger fon­dens ansøgermiljøer.

Nor­dea-fon­dens so­ci­a­le me­di­e­stra­te­gi har fi­re målsætninger:

At øge kend­skab til, hvad fon­den støt­ter. At sti­mu­le­re re­le­van­te dialoger/ansøgninger. At de­le vi­den og læ­ring fra støt­te­mod­ta­ge­re. Samt at ud­vi­se åben­hed om fon­dens arbejdsmetoder.

Su­verænt størst blandt de dan­ske fon­de på so­ci­a­le me­di­er er, ik­ke så over­ra­sken­de, No­vo Nor­disk Fon­den, som i alt har om­kring 400.000 føl­ge­re for­delt på 10 dan­ske og in­ter­na­tio­na­le so­ci­a­le me­di­e­ka­na­ler. I gen­nem­snit la­ver fon­den iføl­ge St­ef­fen P. Lü­ders 140 op­slag hver må­ned, når man læg­ger ak­ti­vi­te­ter­ne på de 10 so­ci­a­le me­di­e­ka­na­ler sammen.

Fon­dens har op­gjort sin reach til én mil­li­on hver må­ned for­delt på al­le ka­na­ler. Og i de tal er de per­son­li­ge op­slag fra ek­sem­pel­vis Mads Krogs­gaard Thom­sen ik­ke medregnet.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer