
Den erhvervsdrivende fond Bikubenfonden har besluttet at droppe de tidligere halv-årlige ansøgningsrunder inden for scene- og billedkunstfeltet.
I stedet skruer fonden, der med samlede bevillinger på 119 millioner kroner var Danmarks 31. mest bevilgende fond i 2021, op for den løbende dialog med kunstinstitutioner, teatre, organisationer, kuratorer og kompagnier.
”Tidligere fik vi op mod 300 ansøgninger to gange om året, hvor vi i gennemsnit havde mulighed for at støtte 15 ansøgere. Det betød, at rigtig mange ansøgere brugte tid på at skrive en ansøgning, der ikke kom noget ud af, og som heller ikke fik nogen kvalificeret feedback fra vores side,” siger direktør i Bikubenfonden Mette Marcus, der er ansvarlig for fondens overordnede strategi og udvikling med særligt fokus på udvikling af nye indsatser og samarbejdsrelationer på kunstområdet.
Ifølge Mette Marcus har Bikubenfonden gennem flere år været i dialog med scene- og billedkunstfeltet for at finde ud, hvordan fonden bedst kan understøtte og udvikle området.
”Vi er nået frem til, at den hidtidige praksis ikke er den mest fordelagtige hverken for os eller for scene- og billedkunstfeltet. Så for at give mere tid og plads til rådgivning, netværk og økonomiske drøftelser med scene- og billedkunstfeltet har vi besluttet at erstatte de hidtidige halvårlige ansøgningsrunder med et nyt, mere dialogbaseret format,” siger Mette Marcus.
Det betyder konkret, at kunstinstitutioner og organisationer, der førhen ville have forberedt en skriftlig ansøgning til én af de to årlige runder, nu i stedet kan gå ind online og booke et kort møde med en af fondens rådgivere.
Svar med det samme
På mødet kan der drøftes en idé, en udfordring eller et potentiale – og samtidig kan man få hurtig afklaring på, om mulighederne for samarbejde og støtte ligger indenfor Bikubenfondens strategi.
”Vi forsøger klart i vores dialog med kunstfeltet at tydeliggøre, hvad vores strategiske fokus er, således at dem, hvis ideer ikke ligger inden for det fokus, ikke beder om en samtale, mens vi håber, at vi med vores nye dialogtilgang også kommer i tættere kontakt med de aktører, vi endnu ikke kender,” forklarer Mette Marcus.
Vi forsøger klart i vores dialog med kunstfeltet at tydeliggøre, hvad vores strategiske fokus er, således at dem, hvis ideer ikke ligger inden for det fokus, ikke beder om en samtale
Mette Marcus – Direktør, Bikubenfonden
Samtalen med en af fondens rådgivere kan enten ske som et fysisk møde eller via Teams. Når ideen er blevet præsenteret, kommer der inden mødets afslutning svar på, om fonden mener, det giver mening at arbejde videre sammen.
”Er indsatsen relevant, beder vi om at få indsendt lidt mere materiale med en konceptualisering af den nye idé. Og hvis det ikke er relevant, siger vi det på mødet. Dermed håber vi, at færre bruger lang tid på at udforme ansøgninger, som ikke udløser en bevilling fra os,” siger Mette Marcus.
Hun tilføjer, at fondens mål og strategi er at udvikle og teste nyskabende ideer, strukturer og arbejdsformer.
”Det tror vi bedre, vi kan gøre gennem dialog og sparring end gennem ansøgningsrunder,” siger Mette Marcus.
Ikke helt slut med skriftlige ansøgninger
Ønsket om, at der skal udarbejdes ’mere materiale’, betyder også, at det ikke er helt slut med skriftlige ansøgninger for dem, der får et positivt svar på mødet med Bikubenfondens rådgiver.
Deres hjemmearbejde efter mødet bliver nemlig ifølge Mette Marcus at udarbejde en kort, skriftlig beskrivelse af ideen og indsatsen samt et foreløbigt budget.
”Vi er nødt til rent formelt at have noget på skrift, som vi kan forholde os til, såfremt vi senere skal give en bevilling,” forklarer Mette Marcus.
Noget af det, vi har hørt fra tidligere ansøgere, var, at mange var i tvivl om, hvad grunden var til, at de ikke fik en bevilling
Mette Marcus – Direktør, Bikubenfonden
Som en anden nyskabelse garanterer fonden, at den fremover giver skriftlig feedback til dem, der i kølvandet på et møde med en rådgiver har sendt en beskrivelse af deres idé, udfordring eller potentiale.
”Noget af det, vi har hørt fra tidligere ansøgere, var, at mange var i tvivl om, hvad grunden var til, at de ikke fik en bevilling. Vi håber, at vi nu får et mere transparent samarbejde med scene- og billedkunstfeltet i hele processen fra idé og frem til en eventuel bevilling og strategisk udviklingsindsats, der kan indfri deres potentialer,” siger Mette Marcus.
Umiddelbart kan det lyde ressourcekrævende for fonden at skulle holde møder med alle, der har ideer til projekter, frem for at skulle læse ansøgninger to gange om året. Om det nye koncept kræver flere ressourcer, vil vise sig, lyder svaret fra Mette Marcus.
”Vi ved jo ikke, hvor mange der ender med at komme til en samtale. Til gengæld er det ubetinget en fordel både for ansøgerne og os, at vi kan mødes løbende, frem for at man tidligere kun to gange om året kunne indsende en ansøgning. Det nye dialogbaserede format giver begge parter en hurtig afklaring på, hvad vi gerne vil gå videre med,” pointerer hun.
Bikubenfondens strategiske fokusområder
Bikubenfondens strategiske fokusområder er disse:
- På kunstområdet har fonden fokus på scenekunst og billedkunst og bistår professionelle kunstnere og kulturinstitutioner med at gå nye veje.
- På det sociale område fokuserer fonden på unge på kanten defineret som unge i aldersgruppen 13-30 år, der har komplekse sociale problemer. Ønsket er at styrke de unges livsmestring.