I en tid hvor kunst- og kulturscenen er under et usædvanligt pres, ønsker en ny type offentligt-privat fondssamarbejde at skabe nye muligheder for de trængte institutioner.
Bikubenfonden er gået sammen med Nordisk Kulturfond om at skabe et udviklingsforløb, der har som mål at styrke de danske scene- og billedkunstinstitutioners strategiske udvikling.
Samarbejdet er blevet til på grund af et mønster, der ifølge fondene går igen på tværs af kunstinstitutionerne: De er drevet med store kunstneriske ambitioner, men de er ofte nødt til at fokusere på overlevelse frem for langsigtede mål på grund af for lidt tid og for dårlig økonomi.
De laver så meget for de midler, de har, at man næsten ikke kan tro det
Eline Sigfusson – Stedfortrædende direktør, Nordisk Kulturfond
Samarbejdet udspringer af fondenes fælles ønske om at støtte institutionerne på en mere effektiv måde:
“Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond har over et stykke tid har dialoger omkring nogle af de overlappende nysgerrigheder, som vi har i forhold til vores samarbejdspartnere på kunstområdet. Vi har i fællesskab identificeret, at her er et område, hvor vi ikke gjorde det godt nok, og som vi måtte kunne gøre noget ved på en anden måde. Vi blev enige om at teste en ny model eller metode for at udvikle kunstinstitutionerne. Og en rigtig vigtig del var at være tæt på processen og som fond selv deltage. Både for at få viden, men også for forhåbentlig at kunne bidrage til processen,” siger Mette Marcus, direktør for Bikubenfondens kunstområde.
Eline Sigfusson, stedfortrædende direktør hos Nordisk Kulturfond, supplerer:
“Der er et potentiale hos mange kunstinstitutioner, som de har svært ved at løfte. Vi kunne se, at ét eller andet gjorde, at de ikke tog det næste skridt. Og årsagen er jo gået op for os, efter vi har arbejdet tæt sammen med dem: De laver så meget for de midler, de har, at man næsten ikke kan tro det. Derfor har de selvfølgelig ikke ressourcer til at tage det næste udviklingsskridt,” siger Eline Sigfusson.
Ned i værktøjskassen
Det nye udviklingsforløb er indtil videre blevet afprøvet på tre kunstinstitutioner, nemlig Teaterkompagniet Fix&Foxy, den scenekunstneriske platform Haut og festivalsekretariatet Cph Stage, mens nye forløb er sat i gang dette forår med udstillingsplatformen Ariel og Statens Museum for Kunst.
Forløbene bygger på designværktøjer og er tilrettelagt af Dansk Design Center. De handler blandt andet om at udvikle institutionernes strategi, identitet og organisation.
“Grundlæggende handler de om at lave en slags frirum, hvor vi arbejder med både fortid og fremtid, og hvor vi i fondene sidder på samme side som dem, der søger støtte hos os for at analysere og videreudvikle dét, vi hører fra ansøgerne. På et tidspunkt sætter vi os så over på den anden side af bordet og siger: ‘Godt. Vi tror, at de her aktiviteter vil være rigtig gode for jer at arbejde videre med’, og så giver vi penge og ressourcer til det. Og det er en 50-50-finansiering mellem fondene,” siger Eline Sigfusson.
Vi har da helt klart lært af Nordisk Kulturfond, og den måde, fonden arbejder på
Mette Marcus – Direktør, Bikubenfondens kunstområde
Det er første gang, at den offentlige Nordisk Kulturfond arbejder sammen med en privat fond.
“Selv om vi står ret forskellige steder i forhold til formål og vores måde at agere på, så har vi kunnet agere fuldstændig på lige fod i samarbejdet. Og jeg tror også, at det er nyt, at fonde går ned i værktøjskassen og kommer så tæt på hinanden og institutionerne, som vi gør i det her samarbejde. Og jeg tror også, at det er helt nyt i Norden, at vi sætter både penge og vidensressourcer i spil i forhold til at styrke kulturinstitutionernes potentiale. Det tror jeg ikke er sket før nogen steder," siger Eline Sigfusson.
Tæt samarbejde skaber læring
Set fra Bikubenfondens side har samarbejdet med Nordisk Kulturfond konkret ført til en erkendelse af fornuften i at inddrage flere parter i en udviklingsproces.
“Der er opstået en tættere dialog mellem Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond og en åbenhed i forhold til både vores kompetencer internt i fondene og vores metoder til at understøtte vores strategiske formål. Og så er der jo også kommet mere viden ud af samarbejdet. Vi har da helt klart lært af Nordisk Kulturfond, og den måde, fonden arbejder på,” siger Mette Marcus.
Kan de konkrete erfaringer fra samarbejdet også bruges til at justere Bikubenfondens arbejdsform i fremtiden?
“Vi har set, at det giver mening at tale sammen, hvor forskellige parter har strategiske overlap. Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond har ikke nødvendigvis overlappende kompetencer. Det vil sige, at vi kan komplementere hinanden, og dét giver rigtig god mening, fordi vi i det hele taget ønsker at inddrage forskelligartede kompetencer og forskellige partnere med henblik på at styrke kunstinstitutionerne bedst mulig. Så vores oplevelse er, at hvis vi kan se et overlappende strategisk fokus, så kan det give mening at række ud og lytte. Det har vi fået rigtig meget ud af,” siger Mette Marcus.
Så der er en læringsdel af samarbejdet med Bikubenfonden, som vi ikke har prøvet før, og som er utrolig værdifuld
Eline Sigfusson – Stedfortrædende direktør, Nordisk Kulturfond
For Nordisk Kulturfond har samarbejdet med Bikubenfonden blandt andet budt på en kontrast til den mere ansøgningsdrevne arbejdsmetode, som fonden ellers oftest har benyttet.
"Hvis man er en ansøgningsdrevet fond, så støtter man jo de ansøgninger, man får ind. Men hvis man arbejder mere tæt og partnerskabsbaseret, så kommer der jo læring ind i fonden om, hvad der foregår ude i miljøerne,” siger Eline Sigfusson.
Et andet konkret resultat af samarbejdet er, at Nordisk Kulturfond nu har påbegyndt et pilotprojekt med Teaterkompagniet Fix&Foxy. Det skal indsamle læring om, hvordan teaterkompagniet kan udvikle sig til en mere international institution.
“Og det betyder, at vi jo har har fået en partner, som kan give specifik viden, som vi i fonden kan udvikle til et program til nytte for endnu flere. Så der er en læringsdel af samarbejdet med Bikubenfonden, som vi ikke har prøvet før, og som er utrolig værdifuld,” siger Eline Sigfusson.
KORT OM BIKUBENFONDENS OG NORDISK KULTURFONDS UDVIKLINGSFORLØB
Udviklingsforløbet er tilrettelagt af Dansk Design Center.
Det kortlægger indledningsvis kunstinstitutionens historik, selvforståelse, forretningsstrategi, udfordringer og potentialer.
Bikubenfonden og Nordisk Kulturfond deltager aktivt i det indledende arbejde og bidrager med viden, netværk og økonomi.
Efter kortlægningen diskuterer institutionen, fondene og eventuelt eksterne eksperter mulighederne og lægger en plan med konkrete aktiviteter, som kan være med til at skabe den ønskede udvikling for kunstinstitutionen.
Teaterkompagniet Fix&Foxy, den scenekunstneriske platform Haut og festivalsekretariatet Cph Stage har som de første institutioner indgået i forløbet i 2020. Nye forløb er sat i gang dette forår med udstillingsplatformen Ariel og Statens Museum for Kunst.
Forløbet er stadig under udvikling. På sigt er det Bikubenfondens ambition at skabe et egentligt program, som flere institutioner kan blive en del af.