JP-sagen vidner om et manglende værktøj i Erhvervsstyrelsens kasse

Ét forhold stikker ud i Erhvervsstyrelsens afgørelse om Jyllands-Postens Fond: Når styrelsen undersøger ledelsesvederlag, sammenligner den kun erhvervsdrivende fonde med samme balancesum. En nærmest meningsløs sammenligning, siger ekspert. Samtidig er grundlaget for at sammenligne tidsforbrug med andre fonde forsvundet i Erhvervsstyrelsens seneste kortlægning af vederlagene i fondslandskabet.

Erhvervsstyrelsen – Pakhuskaj
Er­hvervs­sty­rel­sen har sam­men­lig­net stør­rel­sen på det sam­le­de be­sty­rel­ses­ve­der­lag i Jyl­lands-Po­stens Fond og Jyl­lands-Po­sten Hol­ding A/S med 27 an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de med en ba­lan­cesum på mel­lem én og fem mil­li­ar­der kroner.

Er­hvervs­sty­rel­sen har med af­gø­rel­ser­ne i sa­gen om JP/Politikens Hus slå­et hårdt ned på de op­sigtsvæk­ken­de dis­po­si­tio­ner i Jyl­lands-Po­stens Fond og Politiken-Fonden.

Af­gø­rel­ser­ne be­ly­ser imid­ler­tid og­så et in­ter­es­sant for­hold i Er­hvervs­sty­rel­sens sags­be­hand­ling. Nær­me­re be­stemt i sty­rel­sens vur­de­ring af, om be­sty­rel­ser i er­hvervs­dri­ven­de fon­de ud­be­ta­ler for hø­je ve­der­lag til sig selv.

I af­gø­rel­sen om Jyl­lands-Po­stens Fond, hvori sty­rel­sen ret­ter al­vor­lig kri­tik mod be­sty­rel­sen på bag­grund af ik­ke min­dre end syv lov­brud og en "me­get uhel­dig magt­kon­cen­tra­tion" om­kring da­væ­ren­de for­mand Jør­gen Ejbøl, har Er­hvervs­sty­rel­sen nem­lig og­så un­der­søgt stør­rel­sen på be­sty­rel­sens vederlag.

Her kon­sta­te­rer sty­rel­sen in­gen lov­brud, men skri­ver, at "der er in­di­ka­tio­ner på, at det sam­le­de be­sty­rel­ses­ve­der­lag i Jyl­lands-Po­stens Fond og Jyl­lands-Po­sten Hol­ding A/S lig­ger i den hø­je en­de sam­men­lig­net med an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de i sam­me stør­rel­se som Jyl­lands-Po­stens Fond."

I Jyl­lands-Po­stens Fond mod­ta­ger hvert be­sty­rel­ses­med­lem i gen­nem­snit om­kring 340.000 kro­ner om året i grund­ve­der­lag. Det sam­le­de le­del­ses­ve­der­lag i Jyl­lands-Po­stens Fond ud­gør om­kring 2,4 mil­li­o­ner kroner.

Et arbitrært måleredskab

Er­hvervs­sty­rel­sen fo­re­ta­ger sin sam­men­lig­ning med an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de på ba­re ét pa­ra­me­ter; hvor pen­ge­stær­ke fon­de­ne er.

Som re­fe­ren­ce har Er­hvervs­sty­rel­sen så­le­des sam­men­lig­net stør­rel­sen på det sam­le­de be­sty­rel­ses­ve­der­lag i Jyl­lands-Po­stens Fond og Jyl­lands-Po­sten Hol­ding A/S med 27 an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de med en ba­lan­cesum på mel­lem én og fem mil­li­ar­der kro­ner. Sam­men­lig­nin­gen vi­ser et sam­let gen­nem­snit­ligt ve­der­lag på 1,6 mil­li­o­ner kro­ner i de 27 fon­de. Det gen­nem­snit­li­ge ve­der­lag for hvert be­sty­rel­ses­med­lem lig­ger i et in­ter­val på mel­lem 29.000 kro­ner og 595.000 kro­ner, og det gen­nem­snit­li­ge ve­der­lag på tværs af de 27 fon­de er 265.000 kroner.

"Den­ne sam­men­lig­ning vi­ser så­le­des, at be­sty­rel­ses­ve­der­la­get i Jyl­lands-Po­stens Fond og Jyl­lands-Po­sten Hol­ding A/S lig­ger i den hø­je en­de, men dog in­den for det in­ter­val, som an­dre sam­men­lig­ne­li­ge er­hvervs­dri­ven­de fon­de be­ta­ler i be­sty­rel­ses­ve­der­lag," kon­sta­te­rer styrelsen.

En vur­de­ring af be­sty­rel­ses­ve­der­la­ge­nes stør­rel­se ale­ne på bag­grund af en sam­men­lig­ning med fon­de med en lig­nen­de ba­lan­cesum er imid­ler­tid tæt på me­nings­løs, si­ger re­visor og ph.d. Lars Ki­ertz­ner, tid­li­ge­re chef­kon­su­lent i re­visor­for­e­nin­gen FSR. Og det er ik­ke over­ra­sken­de, at be­sty­rel­ses­ve­der­la­ge­ne i Jyl­lands-Po­stens Fond lig­ger i "den hø­je en­de", når sam­men­lig­nings­grund­la­get er an­dre min­dre fon­de, si­ger han.

"Ba­lan­cesum­men i fon­de­ne er et ar­bi­trært må­le­red­skab. Det si­ger jo ik­ke me­get om, hvad be­sty­rel­ses­ar­bej­det i Jyl­lands-Po­stens Fond el­ler an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de rent fak­tisk kræ­ver," si­ger Lars Kiertzner.

Der­med fin­der Er­hvervs­sty­rel­sen ik­ke grund­lag for at fast­slå, at ve­der­la­ge­ne i Jyl­lands-Po­stens Fond er i strid med er­hvervs­fonds­lo­ven. Men, skri­ver Er­hvervs­sty­rel­sen, "be­sty­rel­sen bør un­der al­le om­stæn­dig­he­der nø­je over­ve­je, om be­sty­rel­ses­med­lem­mer­nes ve­der­lag er sæd­van­li­ge ef­ter hver­vets art og ar­bej­dets om­fang ved blandt an­det at sam­men­hol­de stør­rel­sen på be­sty­rel­ses­ve­der­la­get med stør­rel­sen på be­sty­rel­ses­ve­der­la­ge­ne i an­dre er­hvervs­dri­ven­de fon­de med til­sva­ren­de stør­rel­se og aktivitetsniveau."

Be­sty­rel­sen i Jyl­lands-Po­stens Fond for­ven­ter selv at gen­nem­fø­re en ana­ly­se af be­sty­rel­ses­ve­der­la­get, og Er­hvervs­sty­rel­sen har øn­sket et op­føl­gen­de mø­de med fon­den, når ana­ly­sen er gen­nem­ført, så sty­rel­sen med eg­ne ord "kan fø­re til­syn med, at be­sty­rel­ses­ve­der­la­get er i over­ens­stem­mel­se med er­hvervs­fonds­lo­vens § 49, stk. 1."

Er­hvervs­sty­rel­sen kon­sta­te­rer, at "der på det fo­re­lig­gen­de grund­lag ik­ke er til­stræk­ke­li­ge hol­de­punk­ter til at fast­slå," at ve­der­la­get "klart over­sti­ger, hvad der må an­ses for sæd­van­ligt ef­ter hver­vets art og ar­bej­dets omfang."

Med an­dre ord ræk­ker Er­hvervs­sty­rel­sens red­ska­ber i værk­tøjskas­sen ik­ke til at kon­klu­de­re no­get en­de­gyl­digt om ve­der­la­ge­nes ri­me­lig­hed på nu­væ­ren­de tidspunkt.

Der­for er det på­fal­den­de, at Er­hvervs­sty­rel­sen ik­ke læn­ge­re ske­ler til tids­for­bru­get hos de in­vol­ve­re­de be­sty­rel­ses­med­lem­mer i vur­de­rin­gen af ve­der­la­ge­nes ri­me­lig­hed. Er­hvervs­sty­rel­sen har nem­lig tid­li­ge­re haft net­op dét værk­tøj til rå­dig­hed; grund­la­get for at sam­men­lig­ne be­sty­rel­ses­med­lem­mers tids­for­brug på tværs af fon­de ved hånden.

Da sty­rel­sen for ek­sem­pel fik re­vi­sions­hu­set De­loit­te til at gen­nem­fø­re en om­fat­ten­de un­der­sø­gel­se af ve­der­lag i er­hvervs­dri­ven­de fon­de i 2017, ind­gik be­sty­rel­ser­nes tids­for­brug så­le­des som parameter.

Forsvundet fra kortlægning

I den se­ne­ste ana­ly­se af le­del­ses­ve­der­lag i er­hvervs­dri­ven­de fon­de fra EY fra 2019, ind­går tids­for­bru­get ik­ke læn­ge­re som pa­ra­me­ter. Der­med sy­nes Er­hvervs­sty­rel­sen at ha­ve be­væ­get sig væk fra en prak­sis i sel­ve kort­læg­nin­gen af de er­hvervs­dri­ven­de fon­des be­sty­rel­ses­ve­der­lag, som sty­rel­sen tid­li­ge­re har benyttet.

Det til trods for, at Er­hvervs­sty­rel­sen selv pe­ger på net­op tids­for­brug som et spe­ci­fikt fo­ku­s­om­rå­de. Kon­trol­len in­de­hol­der så­le­des en vur­de­ring af fonds­be­sty­rel­sens fak­ti­ske tids­for­brug og ak­ti­vi­te­ter for at sik­re, at der er ta­le om ”et sæd­van­ligt tids­for­brug i for­hold til be­sty­rel­sens ak­ti­vi­te­ter,” som sty­rel­sen op­ly­ste til Fun­dats i 2019.

I ste­det for at ind­sam­le kon­kre­te op­lys­nin­ger om fonds­be­sty­rel­ser­nes tids­for­brug kon­klu­de­rer EY i ana­ly­sen fra 2019, at "man kan ar­gu­men­te­re for, at ud­de­lings­ak­ti­vi­te­ten si­ger no­get om be­sty­rel­sens tids­for­brug, og der­i­gen­nem har ind­fly­del­se på be­sty­rel­sens vederlag."

"Med an­dre ord vi­ser ana­ly­sen over­ord­net, at jo stør­re et be­løb fon­den har ud­delt, jo stør­re ve­der­lag ud­be­ta­les," ly­der det i analysen.

Fun­dats har spurgt Er­hvervs­sty­rel­sen, hvor­for sty­rel­sen ik­ke har un­der­søgt tids­for­bru­get i sin be­hand­ling af ve­der­la­ge­ne i Jyl­lands-Po­stens Fond.

Be­sty­rel­sens tids­for­brug kan ind­gå som ar­gu­ment for et højt ve­der­lag, og det kan fon­dens stør­rel­se og­så. Men de kan ik­ke stå ale­ne. Et be­sty­rel­ses­med­lem er ik­ke en hyl­de­va­re. I en er­hvervs­dri­ven­de fond er det enormt svært at sæt­te ve­der­lag på formel

Lars Ki­ertz­ner – selv­stæn­dig revisor

Er­hvervs­sty­rel­sen kom­men­te­rer ik­ke på kon­kre­te sa­ger og har der­for ik­ke be­sva­ret spørgsmålet.

Sty­rel­sen for­hol­der sig i sin email til Fun­dats hel­ler ik­ke til, at tids­for­bru­get ik­ke læn­ge­re ind­går som pa­ra­me­ter i den se­ne­ste ana­ly­se af le­del­ses­ve­der­lag i er­hvervs­dri­ven­de fonde.

Kan ikke sættes på formel

Mens en sam­men­lig­ning af tids­for­bru­get med lig­nen­de fon­de kun­ne bi­dra­ge til en sam­let vur­de­ring af ri­me­lig­he­den i fonds­be­sty­rel­sers ve­der­lag, kan hel­ler ik­ke det pa­ra­me­ter stå ale­ne, si­ger Lars Kiertzner.

"Be­sty­rel­sens tids­for­brug er så­dan set og­så en ar­bi­trær fak­tor at må­le på. I al­min­de­li­ge ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de, hvor be­sty­rel­sen har over­ladt for­valt­nin­gen af ak­ti­ver­ne i ci­gar­kas­sen til et for­valt­nings­in­sti­tut og kun skal hånd­te­re af­ka­stet, gi­ver det bed­re me­ning at må­le på tids­for­bru­get. Men i er­hvervs­dri­ven­de fon­de har man og­så et for­ret­nings­for­mål i er­hvervsvirk­som­he­den at ta­ge hen­syn til. Det kræ­ver spe­ci­a­li­se­re­de kom­pe­ten­cer at ud­vik­le og sik­re kon­trol­len over er­hvervsvirk­som­he­den, og i en me­di­e­fond kræ­ver det spe­ci­al­kom­pe­ten­cer in­den for me­di­e­stra­te­gi. Det er of­te ik­ke bil­li­ge kom­pe­ten­cer. Og det kan – nok i hø­je­re grad end fon­dens stør­rel­se el­ler be­sty­rel­sens tids­for­brug – be­grun­de et højt ve­der­lag," si­ger Lars Kiertzner.

Hos Ci­vilsty­rel­sen, som fø­rer til­syn med lan­dets al­me­ne fon­de, ind­går tids­for­bru­get da og­så sta­dig som pa­ra­me­ter i til­syns­op­ga­ven. Da Ci­vilsty­rel­sen for før­ste gang i 15 år iværk­sat­te en un­der­sø­gel­se af le­del­ses­ve­der­la­ge­ne i de al­me­ne fon­de i 2022, send­te sty­rel­sen et spør­ge­ske­ma ud til 1.200 al­me­ne fon­de og bad blandt an­det fonds­be­sty­rel­ser­ne om at sva­re på spørgs­mål om be­sty­rel­ses­med­lem­mer­nes tidsforbrug.

"Be­sty­rel­sens tids­for­brug kan ind­gå som ar­gu­ment for et højt ve­der­lag, og det kan fon­dens stør­rel­se og­så. Men de kan ik­ke stå ale­ne. Et be­sty­rel­ses­med­lem er ik­ke en hyl­de­va­re. I en er­hvervs­dri­ven­de fond er det enormt svært at sæt­te ve­der­lag på for­mel," si­ger Lars Kiertzner:

"Der­for er det kun i op­lag­te til­fæl­de med helt ube­grun­de­de ho­nora­rer, Er­hvervs­sty­rel­sen kan kræ­ve en til­ba­ge­be­ta­ling til fon­den. At vur­de­re ver­der­la­ge­nes ri­me­lig­hed er ela­stik i me­ter­mål; lidt som at vur­de­re løn­nen for di­rek­tø­ren i en virksomhed."

Selv om vur­de­rin­gen af be­sty­rel­ses­ve­der­lag ik­ke kan sæt­tes på for­mel, bli­ver Er­hvervs­sty­rel­sen jo som til­syns­myn­dig­hed nødt til at kom­me så tæt som mu­ligt på et kva­li­fi­ce­ret bud på, hvad et ri­me­ligt ve­der­lag er. Så hvor­dan kan man op­stil­le nog­le me­nings­fyld­te må­le­pa­ra­me­tre, som er over­før­ba­re mel­lem er­hvervs­dri­ven­de fonde?

"Jeg ser det me­re som en slags om­gå­el­ses­re­gu­le­ring, hvor sty­rel­sen har en pligt til at på­se, at ho­nora­rer ik­ke er åben­lyst uri­me­li­ge. Det er svært at ar­gu­men­te­re for, at et års­ho­norar er 50.000 kro­ner for højt, mens et ho­norar på en mil­li­on kro­ner i langt de fle­ste til­fæl­de vil væ­re op­lagt uri­me­ligt," si­ger Lars Kiertzner.

Han pe­ger som ek­sem­pel på sa­gen om byg­ge­ma­te­ri­a­le­fon­den Ar­vid Nils­sons Fond, hvor be­sty­rel­sen be­slut­te­de at ti­dob­le ho­nora­ret til sig selv, fra 85.000 til over 860.000 kro­ner om året – og hvor Er­hvervs­sty­rel­sen som kon­se­kvens på­lag­de be­sty­rel­sen at hal­ve­re honoraret.

En skønsmæssig beføjelse

En no­gen­lun­de til­sva­ren­de vur­de­ring ly­der fra ad­junkt Mark Ør­berg fra CBS, der har skre­vet en ph.d. om fondsret:

"Hvis ve­der­la­ge­ne sy­nes at lig­ge i den hø­je en­de, men ik­ke er eksor­bi­tan­te, har man som til­syns­myn­dig­hed skøns­mæs­sig be­fø­jel­se til at si­ge, at det ser lidt højt ud, men fal­der uden for, hvad der skal ud­lø­se en dy­be­re undersøgelse."

"Man har en lidt bredt for­mu­le­ret lov, som si­ger, at ve­der­la­ge­ne ik­ke må væ­re usæd­van­li­ge ef­ter hver­vets art og om­fang, samt hvad der må an­ses for for­svar­ligt i for­hold til fon­dens øko­no­mi­ske stil­ling," si­ger Mark Ørberg.

"Når man får en sag ind som myn­dig­hed, skal man jo vur­de­re, hvor me­get man vil gå ind i de en­kel­te sa­ger. Man er nødt til at fo­ku­se­re sit til­syn, for hvis man skal ind og se på al­ting hver ene­ste gang, så vil­le det bli­ve et me­get om­fat­ten­de til­syn. Så man er nødt til at skæ­re sa­gen lidt til. Og mit gæt er, at i nog­le af dis­se be­sty­rel­ses­sa­ger, hvor man kan se, at ve­der­la­ge­ne er ek­stremt hø­je, så vil man op­ly­se sa­gen, blandt an­det ved og­så at spør­ge be­sty­rel­sen om tids­for­brug og be­de om en mas­se op­lys­nin­ger og re­de­gø­rel­ser," si­ger han.

Er­hvervs­sty­rel­sen øn­sker som nævnt ik­ke at kom­men­te­re på sin be­hand­ling af sa­gen om Jyl­lands-Po­stens Fond. Sty­rel­sen skri­ver dog, at tids­for­brug sta­dig kan ind­gå som fak­tor, når sty­rel­sen be­hand­ler sa­ger om vederlag.

"Ved vur­de­rin­gen af, om et ve­der­lag er for højt, kan der blandt an­det læg­ges vægt på føl­gen­de for­hold, som frem­går af lov­be­mærk­nin­ger­ne til er­hvervs­fonds­lo­vens § 49: Be­sty­rel­sens tids­for­brug og ak­ti­vi­te­ter. Fon­dens for­mål, ak­ti­vi­te­ter og re­sul­ta­ter. Fon­dens stør­rel­se. Even­tu­el ve­der­læg­gel­se for an­dre le­del­ses­hverv i kon­cer­nen. Be­sty­rel­ses­ho­nora­rer i sam­men­lig­ne­li­ge virk­som­he­der. Tids­for­bru­get er så­le­des et blandt fle­re for­hold, som der kan læg­ges vægt på, når Er­hvervs­sty­rel­sen træf­fer af­gø­rel­se om at ned­sæt­te et be­sty­rel­ses­ve­der­lag, som fin­des for højt," skri­ver en pres­se­me­d­ar­bej­der fra Erhvervsstyrelsen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer