Nyt lovforslag: Amerikanske storfonde skal betale markant mere i skat

Med et nyt lovudspil vil Trump-administrationen stramme skruen over for USA’s største fonde og hente milliarder til statskassen gennem markant højere beskatning. Forslaget vil ramme fondene hårdt – hvis det altså lykkes at få det gennemført, vurderer ekspert.

Præ­si­dent Trump vil øge be­skat­nin­gen af de sto­re al­me­ne ame­ri­kan­ske fon­de mar­kant. "Det er et vidt­gå­en­de ind­greb, som vil æn­dre fon­de­nes ram­me­vil­kår og ud­de­lings­mu­lig­he­der mar­kant," vur­de­rer eks­pert (fo­to: Ado­be Stock).

Trump-ad­mi­ni­stra­tio­nen har for ny­lig præ­sen­te­ret et lov­for­slag til en ny skat­te­mo­del for pri­va­te fon­de. En mo­del som vil be­ty­de mar­kant stør­re be­skat­ning af sær­ligt de sto­re ame­ri­kan­ske fonde.

I dag be­ta­ler pri­va­te fon­de i USA en fast skat på 1,39 pro­cent af de­res in­ve­ste­rings­af­kast. Men med det nye for­slag - kal­det Section 112022 – vil sær­ligt de pri­va­te fon­de frem­over skul­le be­ta­le en pro­g­res­siv skat på de­res in­ve­ste­rings­af­kast – af­hæn­gigt af stør­rel­sen på de­res for­mue. For fon­de med ak­ti­ver un­der 50 mil­li­o­ner dol­lars for­bli­ver skat­te­sat­sen uæn­dret på 1,39 pro­cent. Fon­de med en for­mue på mel­lem 50 og 250 mil­li­o­ner dol­lars vil bli­ve be­skat­tet med 2,8 pro­cent, mens fon­de med ak­ti­ver i stør­rel­ses­or­de­nen 250 mil­li­o­ner til fem mil­li­ar­der dol­lars vil bli­ve mødt af en sats på fem pro­cent. For de al­ler­stør­ste fon­de – dem med me­re end fem mil­li­ar­der dol­lars i ak­ti­ver – læg­ges der op til en skat på he­le 10 pro­cent af det år­li­ge in­ve­ste­rings­af­kast. Se tekst­boks nedenfor. 

Skat­ten vil fort­sat væ­re en så­kaldt exci­se tax (sær­skat), der på­læg­ges fon­de­nes net­to­ren­te, ak­tie­af­kast og øv­ri­ge investeringsindkomst.

En æn­dring, som hvis for­sla­get ved­ta­ges, vil øge den ame­ri­kan­ske stats skat­te­ind­tæg­ter med cir­ka 15,875 mil­li­ar­der dol­lars - sva­ren­de til 111,8 mil­li­ar­der dan­ske kro­ner - over de næ­ste 10 år, iføl­ge en vur­de­ring fra den ame­ri­kan­ske kon­gres’ skat­te­ko­mité (Jo­int Com­mit­tee on Taxation).

Det er et vidt­gå­en­de ind­greb, som vil æn­dre fon­de­nes ram­me­vil­kår og ud­de­lings­mu­lig­he­der mar­kant, vur­de­rer Mark Ør­berg, ad­junkt på CBS og for­sker i in­ter­na­tio­nal fondsret.

“Vi har set for­slag om at æn­dre fon­de­nes skat­te­reg­ler før, men det er sjæl­dent, at man læg­ger op til at ta­ge så me­get, som det her for­slag læg­ger op til. Der er, som for­sla­get ser ud nu, ta­le om en stor pro­cent­del og en stor skat­testig­ning - sær­ligt for de sto­re fon­de, og det vil gø­re et me­get stort ind­hug i fon­de­nes ram­me­vil­kår. Det lig­ner, at man er ude ef­ter de fon­de, der har al­men­nyt­ti­ge for­mål - og øn­sker at put­te fle­re af de­res pen­ge ind i statskas­sen,” si­ger han.

Mark Ør­berg me­ner dog ik­ke, at for­sla­get bli­ver nemt at gen­nem­fø­re - ba­se­ret på tid­li­ge­re for­slag, hvor fon­de­nes be­skat­ning har væ­ret til debat.

“Så læn­ge fon­de­ne har så man­ge pen­ge og har sær­li­ge skat­te­vil­kår, så vil der lø­ben­de kom­me for­slag, som læg­ger op til at ta­ge fle­re af de­res pen­ge til statskas­sen. Det har vi og­så set her­hjem­me. Men er­fa­ring vi­ser, at det og­så of­te fal­der til jor­den el­ler bli­ver pil­let ud igen, for­di der kom­mer så stor mod­stand fra he­le ci­vil­sam­fun­det," si­ger han.

Pengetanksargument

For­sla­get om en mar­kant for­hø­jel­se af be­skat­nin­gen på ame­ri­kan­ske fon­des in­ve­ste­rings­af­kast vil i sin nu­væ­ren­de form ram­me de stør­ste pri­va­te fon­de i USA hår­dest – blandt dem Ga­tes Fo­un­da­tion og Ro­ck­e­fel­ler Fo­un­da­tion, som ar­bej­der med bre­de, sam­funds­nyt­ti­ge for­mål, men som og­så for­val­ter enor­me for­mu­er med sto­re år­li­ge afkast.

Det lig­ner, at man er ude ef­ter de fon­de, der har al­men­nyt­ti­ge for­mål - og øn­sker at put­te fle­re af de­res pen­ge ind i statskassen

Mark Ør­berg – ad­junkt på CBS og for­sker i in­ter­na­tio­nal fondsre

Iføl­ge Mark Ør­berg byg­ger det pri­mæ­re ar­gu­ment for for­sla­get på en idé om, at fon­de­ne over tid har op­ar­bej­det for sto­re pen­ge­tan­ke - at fon­de­ne tje­ner for me­get i for­hold til, hvad de ud­de­ler. Det er dog ik­ke et ar­gu­ment, som han vur­de­rer, der er be­læg for.

“Det, man an­fø­rer som be­grun­del­se, er i høj grad et pen­ge­tanks­ar­gu­ment – alt­så at fon­de­ne op­byg­ger en stor for­mue frem for at bru­ge pen­ge­ne på sam­funds­gavn­li­ge for­mål. Men der er ik­ke em­pi­risk be­læg for, at de sto­re ame­ri­kan­ske fon­de ik­ke le­ver op til de lov­plig­ti­ge ud­de­lings­krav. Der er ik­ke et do­ku­men­te­ret ud­de­lings­pro­blem blandt de sto­re fon­de i USA,” si­ger Mark Ørberg.

Han un­der­stre­ger des­u­den, at pri­va­te fon­de i USA har et stærkt in­ci­ta­ment til at le­ve op til de­res ud­de­lings­a­for­pli­toi­gel­ser, for­di de al­le­re­de er un­der­lagt kla­re reg­ler om mini­mums­ud­de­ling og på­læg­ges en str­af­skat på he­le 200 pro­cent, hvis de ik­ke over­hol­der dis­se krav.

Mark Ør­berg øn­sker dog ik­ke at spe­ku­le­re i, om der lig­ger et dy­be­re po­li­tisk mo­tiv bag forslaget.

Iføl­ge det po­li­ti­ske me­die Po­li­ti­co er det dog net­op et po­li­tisk mo­ti­ve­ret lov­for­slag. I en ana­ly­se pe­ger me­di­et på, at for­sla­get skal ses som end­nu et led i den tid­li­ge­re Trump-re­ge­rings kamp mod in­sti­tu­tio­ner og or­ga­ni­sa­tio­ner, de an­ser som ide­o­lo­gi­ske mod­stan­de­re – en kamp, der blandt an­det og­så har ramt uni­ver­si­te­ter­ne via nye skatteregler.

I sam­me ar­ti­kel frem­hæ­ves et tid­li­ge­re an­greb fra vi­ce­præ­si­dent J.D. Van­ce, som sær­ligt har kri­ti­se­ret Ford Fo­un­da­tion og kaldt dem for “grund­læg­gen­de kræfts­vul­ster på det ame­ri­kan­ske sam­fund, som ud­gi­ver sig for at væ­re vel­gø­ren­heds­or­ga­ni­sa­tio­ner.” Han har og­så ud­talt: “De fi­nan­si­e­rer 'cri­ti­cal ra­ce the­ory', de fi­nan­si­e­rer ab­surd ra­cis­me. Vi yder ak­tivt stats­støt­te til folk, der er ved at øde­læg­ge det­te land – og de kal­der det velgørenhed.”

Ud over for­sla­get om at ind­fø­re en pro­g­res­siv be­skat­ning af fon­des in­ve­ste­rings­af­kast rum­mer for­sla­get så­le­des en ræk­ke an­dre mar­kan­te æn­drin­ger. Blandt an­det fo­re­slås det, at virk­som­he­der frem­over skal do­ne­re mindst én pro­cent af de­res ind­komst til vel­gø­ren­hed for at væ­re be­ret­ti­get til fradrag. Et an­det for­slag hand­ler om at frem­me do­na­tio­ner til ud­dan­nel­se ved at ind­fø­re et skat­te­fradrag på op til 5.000 dol­lars – el­ler 10 pro­cent af brut­to­ind­kom­sten – for støt­te til or­ga­ni­sa­tio­ner, der yder sti­pen­di­er til ele­ver på pri­va­te el­ler re­li­gi­øse skoler.

Pak­ken rum­mer des­u­den for­slag om øget be­skat­ning af hø­je løn­nin­ger i non­pro­fit­sek­to­ren. Som reg­ler­ne er i dag, ud­lø­ses der en sær­lig skat på 21 pro­cent for de fem hø­jest løn­ne­de me­d­ar­bej­de­re i en or­ga­ni­sa­tion, hvis de­res løn over­sti­ger én mil­li­on dol­lars. Den græn­se fo­re­slås nu ud­vi­det til at gæl­de al­le an­sat­te med så hø­je lønninger.

Des­u­den læg­ger lov­for­sla­get op til at æn­dre be­skat­nin­gen af uni­ver­si­te­ters in­ve­ste­rings­af­kast. Og­så her fo­re­slås en trap­pe­mo­del, hvor uni­ver­si­te­ter med sto­re ka­pi­tal­for­mu­er skal be­ta­le hø­je­re sat­ser end i dag.

Svært at gennemføre

For­sla­get har al­le­re­de vakt de­bat i den ame­ri­kan­ske fonds­ver­den. Den ame­ri­kan­ske bran­che­or­ga­ni­sa­tion for fon­de, Co­un­cil on Fo­un­da­tions har i kri­ti­ske ven­din­ger sko­set for­sla­get. Or­ga­ni­sa­tio­nen me­ner, at hø­je­re skat­ter vil fø­re til la­ve­re ud­de­lin­ger og ska­be be­ty­de­lig usik­ker­hed om fon­de­nes frem­ti­di­ge arbejde.

Co­un­cil on Fo­un­da­tions har der­for igang­s­at en kampag­ne mod for­sla­get. Or­ga­ni­sa­tio­nen frem­hæ­ver, at det ik­ke blot vil mind­ske de mid­ler, som går til sam­funds­gavn­li­ge for­mål, men at for­hø­je­de skat­te­sat­ser ri­si­ke­rer at svæk­ke he­le den filan­tro­pi­ske in­fra­struk­tur i USA.

Hi­sto­ri­en vi­ser, at det er op ad bak­ke at ta­ge pen­ge fra fon­de­ne – og der­med fra civilsamfundet.Det vil væ­re en stor og bredt for­ank­ret grup­pe, man læg­ger sig ud med

Mark Ør­berg – ad­junkt på CBS og for­sker i in­ter­na­tio­nal fondsre

Og­så Mark Ør­berg for­ven­ter be­ty­de­lig mod­stand mod for­sla­get, som han vur­de­rer vil bli­ve me­get van­ske­ligt at gen­nem­fø­re politisk:

“Jeg vil­le bli­ve over­ra­sket, hvis det bli­ver gen­nem­ført. Hi­sto­ri­en vi­ser, at det er op ad bak­ke at ta­ge pen­ge fra fon­de­ne – og der­med fra ci­vil­sam­fun­det. Det vil væ­re en stor og bredt for­ank­ret grup­pe, man læg­ger sig ud med. Jeg tror gan­ske en­kelt, at det bli­ver for be­svær­ligt i for­hold til det prove­nu, man kan få ud af det,” si­ger han.

Mark Ør­berg pe­ger på, at idéer om øget fonds­be­skat­ning og­så har væ­ret luf­tet i Danmark.

“Der har og­så i Dan­mark tid­li­ge­re væ­ret for­slag om at øge fon­de­nes be­skat­ning, men det har vist sig svært at skaf­fe po­li­tisk fler­tal for, for­di det vil be­ty­de et fal­den­de ud­de­lings­ni­veau - og det er ik­ke po­pu­lært,” si­ger han.

Del af en større skattepakke

Lov­for­sla­get om øget be­skat­ning af pri­va­te fon­de i USA er en del af en stør­re skat­te­pak­ke med det of­fi­ci­el­le navn “The Ame­ri­can Fa­mi­lies and Jobs Act”, men blandt re­pu­bli­ka­ner­ne i Re­præ­sen­tan­ter­nes Hus er den ble­vet døbt “The One Big Beau­ti­ful Bill”. Pak­ken har til for­mål at for­læn­ge og ud­vi­de fle­re af de skat­te­let­tel­ser, som blev ind­ført un­der Trump-ad­mi­ni­stra­tio­nens Tax Cuts and Jobs Act fra 2017. Sam­ti­dig in­tro­du­ce­rer den en ræk­ke nye ini­ti­a­ti­ver, som vil få be­tyd­ning for bå­de filan­tro­pi­ske fon­de, non­pro­fi­tor­ga­ni­sa­tio­ner og uddannelsesinstitutioner.

Ud over for­sla­get om at ind­fø­re en pro­g­res­siv be­skat­ning af fon­des in­ve­ste­rings­af­kast rum­mer for­sla­get så­le­des en ræk­ke an­dre mar­kan­te æn­drin­ger. Blandt an­det fo­re­slås det, at virk­som­he­der frem­over skal do­ne­re mindst én pro­cent af de­res ind­komst til vel­gø­ren­hed for at væ­re be­ret­ti­get til fradrag. Et an­det for­slag hand­ler om at frem­me do­na­tio­ner til ud­dan­nel­se ved at ind­fø­re et skat­te­fradrag på op til 5.000 dol­lars – el­ler 10 pro­cent af brut­to­ind­kom­sten – for støt­te til or­ga­ni­sa­tio­ner, der yder sti­pen­di­er til ele­ver på pri­va­te el­ler re­li­gi­øse skoler.

Pak­ken rum­mer des­u­den for­slag om øget be­skat­ning af hø­je løn­nin­ger i non­pro­fit­sek­to­ren. Som reg­ler­ne er i dag, ud­lø­ses der en sær­lig skat på 21 pro­cent for de fem hø­jest løn­ne­de me­d­ar­bej­de­re i en or­ga­ni­sa­tion, hvis de­res løn over­sti­ger én mil­li­on dol­lars. Den græn­se fo­re­slås nu ud­vi­det til at gæl­de al­le an­sat­te med så hø­je lønninger.
Des­u­den læg­ger lov­for­sla­get op til at æn­dre be­skat­nin­gen af uni­ver­si­te­ters in­ve­ste­rings­af­kast. Og­så her fo­re­slås en trap­pe­mo­del, hvor uni­ver­si­te­ter med sto­re ka­pi­tal­for­mu­er skal be­ta­le hø­je­re sat­ser end i dag.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer