Administrative byrder afgjorde årelang diskussion: Ingen anbefalinger for almene fonde

Efter flere års debat fravælger fondsudvalget nu anbefalinger om god fondsledelse for Danmarks godt 8.000 almene fonde. Ekspertgruppen vurderer, at gevinsten ikke står mål med byrden – og lægger i stedet op til klarere lovkrav og vejledning. Eksperter har advaret om, at problemer i sektoren kan gå ubemærket hen uden fælles retningslinjer.

Ud­valgs­for­mand og pro­fes­sor Ras­mus Feldt­hu­sen var med, da for­man­den for Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se Ma­ri­an­ne Phi­lip præ­sen­te­re­de de op­da­te­re­de an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se ved et ar­ran­ge­ment i In­du­stri­ens Hus i efteråret.

Ef­ter åre­lan­ge dis­kus­sio­ner om, hvor­vidt an­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se, som de er­hvervs­dri­ven­de fon­de har væ­ret un­der­lagt si­den 2014, og­så skal om­fat­te de al­me­ne fon­de, står det med fonds­ud­val­gets ny­li­ge be­tænk­ning klart, at an­be­fa­lin­ger­ne ik­ke skal gæl­de de al­me­ne fonde.

"Det er ud­val­gets for­slag, at der ik­ke ind­fø­res an­be­fa­lin­ger om god fonds­le­del­se for fon­de­ne," skri­ver eks­pert­grup­pen i sin betænkning.

Bag­grun­den er ik­ke mindst, at den ad­mi­ni­stra­ti­ve byr­de for fon­de­ne ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se ik­ke vil stå mål med den mu­li­ge ge­vinst i form af bed­re fondsledelse.

Der­til kom­mer, at ak­ti­vi­te­ten i de al­me­ne fon­de ad­skil­ler sig væ­sent­ligt fra de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, der dri­ver egent­lig er­hvervs­drift el­ler er eje­re af er­hvervsvirk­som­he­der, skri­ver udvalget.

"Hen­set til an­tal­let af fon­de om­fat­tet af fonds­lo­ven og dis­ses stør­rel­se og for­skel­lig­hed er det ud­val­gets op­fat­tel­se, at den ad­mi­ni­stra­ti­ve byr­de for fon­de­ne og op­følg­nings­op­ga­ven for fondsmyn­dig­he­den ik­ke står mål med en mu­lig ge­vinst i form af bed­re fonds­le­del­se i fon­de­ne," skri­ver ud­valgs­for­mand Ras­mus Feldt­hu­sen, pro­fes­sor i fonds­ret ved Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet, til Fundats.

Be­tænk­nin­gen er nu sendt i hø­ring, og af hen­syn til hø­rings­pro­ces­sen og den ef­ter­føl­gen­de po­li­ti­ske pro­ces øn­sker han kun at for­hol­de sig me­get over­ord­net til de spørgs­mål, Fun­dats har sendt ham.

Kan afhjælpe problemsager, men…

Det 16 per­so­ner sto­re fonds­ud­valg har si­den 2021 ar­bej­det på sit ud­spil til en gen­nem­gri­ben­de op­da­te­ring af fonds­lo­ven fra 1985. Alt imens er de­bat­ten om soft law ta­get til i takt med, at de al­me­ne fon­de har run­det et to­cif­ret mil­li­ard­be­løb i år­li­ge ud­de­lin­ger, og de stør­ste af fon­de­ne har nå­et en pro­fes­sio­na­lis­me, der kan mat­che selv de sto­re er­hvervs­dri­ven­de fonde.

Eks­pert­grup­pens fra­valg af an­be­fa­lin­ger for de al­me­ne fon­de over­ra­sker dog ik­ke Mark Ør­berg, ad­junkt ved det juri­di­ske faku­l­tet på CBS, som til dag­lig for­sker i fondsret.

"Min egen vur­de­ring er, at vi ik­ke be­hø­ver an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se for de ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de. Der kan selv­føl­ge­lig væ­re sa­ger, hvor fon­de er kom­met i pro­ble­mer, og hvor nog­le ret­nings­linjer for fonds­le­del­se vil­le ha­ve væ­ret gavn­li­ge," si­ger han:

"Men mit ind­tryk er, at de i hvert fald 20 stør­ste ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de al­le­re­de i dag fri­vil­ligt bru­ger an­be­fa­lin­ger­ne fra er­hvervs­fon­de­ne i de­res ar­bej­de. Og for de små fon­de er det vig­tigt, at man ik­ke ind­fø­rer krav, der gør det umu­ligt at dri­ve en fond med fri­vil­li­ge kræfter."

Begrænset tilslutning

Der­til er det væ­sent­ligt at be­mær­ke, at an­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se net­op er an­be­fa­lin­ger, si­ger Mark Ørberg:

"De er­hvervs­dri­ven­de fon­de kan føl­ge dem el­ler la­de væ­re. Der er man­ge fon­de, der ik­ke føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne, og for­kla­rin­ger­ne er of­te me­get kor­te og summariske."

Det er in­gen over­dri­vel­se, at de er­hvervs­dri­ven­de fon­des til­slut­ning til an­be­fa­lin­ger­ne sta­dig er tem­me­lig be­græn­set. Ti år ef­ter, at de før­ste an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se i de blev ind­ført, vi­ste Er­hvervs­sty­rel­sens før­ste sy­ste­ma­ti­ske kon­trol sid­ste år, at fle­re af lan­dets er­hvervs­fon­de sta­dig ik­ke føl­ger de 17 anbefalinger.

Kun 37 pro­cent af fon­de­ne har for ek­sem­pel valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen om en al­ders­græn­ser i be­sty­rel­sen, mens 53 pro­cent af fon­de­ne har valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen om en fast ud­peg­nings­pe­ri­o­de for be­sty­rel­sen, og kun 47 pro­cent føl­ger an­be­fa­lin­gen om åben­hed om le­del­sens vederlag.

Da der net­op er ta­le om blød lov­giv­ning, er det ik­ke et lov­krav, at de er­hvervs­dri­ven­de fon­de føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne. Ef­ter prin­cip­pet om "følg el­ler for­klar" kan de en­ten an­gi­ve i det lov­plig­ti­ge ske­ma, at de føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne, el­ler for­kla­re de­res fra­valg. For­kla­rin­ger­ne hal­ter imid­ler­tid og­så, og Er­hvervs­sty­rel­sen rej­ste på bag­grund af kon­trol­len ik­ke min­dre end 191 sa­ger om mang­len­de re­de­gø­rel­ser for god fondsledelse.

Lovgivning frem for anbefalinger

Det er især de min­dre fon­de, som ud­gør en be­ty­de­lig an­del af lan­dets ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de, som vil bli­ve ramt af en ufor­holds­mæs­sigt stor ad­mi­ni­stra­tiv byr­de, hvis de bli­ver på­lagt at ud­fær­di­ge en år­lig re­de­gø­rel­se for god fonds­le­del­se, på­pe­ger ekspertgruppen.

Der­til kom­mer et be­ty­de­ligt res­sour­ce­træk, hvis Ci­vilsty­rel­sens fondstil­syn frem­over skal kon­trol­le­re ef­ter­le­vel­sen af an­be­fa­lin­ger for Dan­marks om­kring 8.000 ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fonde.

"Li­ge­le­des vil fondsmyn­dig­he­den bli­ve over­ladt en stør­re op­ga­ve med at føl­ge op på, om fon­de­ne for­hol­der sig til an­be­fa­lin­ger­ne. Det be­mær­kes i den for­bin­del­se, at an­tal­let af fon­de om­fat­tet af fonds­lo­ven er væ­sent­lig stør­re end an­tal­let af er­hvervs­dri­ven­de fon­de," skri­ver fondsudvalget.

En­de­lig pe­ger fonds­ud­val­get på, at det i si­ne sam­ti­di­ge for­slag til en ny fonds­lov har fo­re­slå­et en be­ty­de­lig ud­vi­del­se af lovens reg­ler om le­del­se. Som Fun­dats skrev i sid­ste uge, fo­re­slår fonds­ud­val­get nye reg­ler, der skal gø­re op med ha­bi­li­tets­pro­ble­mer og ukla­re ram­mer for for­ret­nin­ger med fon­de­nes eg­ne bestyrelsesmedlemmer.

Der kan selv­føl­ge­lig væ­re sa­ger, hvor fon­de er kom­met i pro­ble­mer, og hvor nog­le ret­nings­linjer for fonds­le­del­se vil­le ha­ve væ­ret gavn­li­ge. Men mit ind­tryk er, at de i hvert fald 20 stør­ste ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de al­le­re­de i dag fri­vil­ligt bru­ger an­be­fa­lin­ger­ne fra er­hvervs­fon­de­ne i de­res arbejde

Mark Ør­berg – ad­junkt, CBS

Ud­val­get an­be­fa­ler og­så, at der ge­nind­fø­res et fonds­re­gi­ster, og at fon­de­nes års­regn­ska­ber der­med skal væ­re of­fent­li­ge. I den for­bin­del­se fo­re­slår ud­val­get, at at års­regn­ska­bet skal ska­be klar­hed om fle­re punk­ter, der i dag ind­går i an­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se, så­som op­lys­nin­ger om af­ta­ler med nært­stå­en­de par­ter og om fonds­le­del­sens sam­le­de ve­der­lag; om end de al­me­ne fon­de iføl­ge for­sla­get ik­ke skal of­fent­lig­gø­re le­del­sens in­di­vi­du­el­le ve­der­lag, som de er­hvervs­dri­ven­de fon­de i dag an­be­fa­les.

Fun­dats har og­så spurgt Ras­mus Feldt­hu­sen om år­sa­gen til, at fon­de­ne iføl­ge ud­spil­let ik­ke skal of­fent­lig­gø­re in­di­vi­du­el­le le­del­ses­med­lem­mers ve­der­lag. Det sva­rer han ik­ke di­rek­te på.

"Fonds­lo­ven in­de­hol­der i dag ik­ke sær­li­ge be­stem­mel­ser om an­gi­vel­se af le­del­sens ve­der­lag m.v. i års­regn­ska­bet. Ud­val­get fo­re­slår, at of­fent­lig­gø­rel­se bør ske i års­regn­ska­bet med for­de­lin­gen af le­del­ses­ve­der­la­get på le­del­ses­or­ga­ner. Ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se vil et krav om of­fent­lig­gø­rel­se af le­del­sens ve­der­lag kun­ne bi­dra­ge til at ska­be øget gen­nem­sig­tig­hed og der­med even­tu­elt og­så af­mysti­fi­ce­ring af fon­dens for­hold og vir­ke m.v.," skri­ver Ras­mus Feldthusen.

Sam­ti­dig skal be­sty­rel­ses­med­lem­mer frem­over ud­pe­ges for fi­re år ad gan­gen, med­min­dre an­det er be­stemt i vedtægten.

"Selv om det fo­kus, der er på fon­de og de­res le­del­ser, kun­ne ta­le for at ind­fø­re reg­ler om an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se for fon­de­ne, fin­der ud­val­get på bag­grund af oven­stå­en­de be­tragt­nin­ger, at der ik­ke bør ind­fø­res reg­ler her­om," skri­ver fondsudvalget.

Ud­val­get be­mær­ker vi­de­re, at "den go­de fonds­le­del­se i øv­rigt vil kun­ne styr­kes ved, at fondsmyn­dig­he­den læg­ger vægt på vej­led­nings­ind­sat­sen," for ek­sem­pel ved at ud­ste­de vej­led­nin­ger og of­fent­lig­gø­re go­de råd på sin hjem­mesi­de og ved at af­hol­de informationsmøder.

"Ud­val­get har fo­re­slå­et en be­ty­de­lig ud­vi­del­se af lovens reg­ler om le­del­se. Ud­val­get fo­re­slår blandt an­det, at med­min­dre vedtæg­ten fast­sæt­ter an­det, så væl­ges el­ler ud­pe­ges be­sty­rel­ses­med­lem­mer i nystif­te­de fon­de for fi­re år ad gan­gen," skri­ver Ras­mus Feldthusen.

Han pe­ger des­u­den på, at ud­val­get og­så fo­re­slår, at be­sty­rel­sen år­ligt i for­bin­del­se med af­læg­gel­se af års­regn­ska­bet bør re­de­gø­re for fon­dens formueforvaltningspolitik.

"Ind­hol­det og om­fan­get af for­mu­e­for­valt­nings­po­li­tik­ken vil dog navn­lig be­ro på blandt an­det fon­dens stør­rel­se, art og for­hold m.v. Be­sty­rel­sen i min­dre fon­de vil ek­sem­pel­vis ale­ne skul­le ud­ar­bej­de en kor­te­re re­de­gø­rel­se for for­mu­e­for­valt­nings­po­li­tik­ken. I dis­se fon­de vil det så­le­des kun­ne væ­re til­stræk­ke­ligt med en en­kel og kort­fat­tet re­de­gø­rel­se be­stå­en­de af en­kel­te sæt­nin­ger om, hvor­dan fon­dens sam­le­de for­mue for­val­tes," skri­ver Ras­mus Feldthusen.

Inspiration fra Norge

Det var ik­ke en ud­bredt for­vent­ning, at eks­pert­grup­pen vil­le fo­re­slå an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se. Fonds­ud­val­get har på grund af en mu­ske­te­red om ab­so­lut tavs­hed væ­ret her­me­tisk luk­ket om sit ar­bej­de; men mod­sat er­hvervs­fonds­ud­val­get ind­gik over­vej­el­sen om an­be­fa­lin­ger ik­ke kon­kret i fonds­ud­val­gets kommissorium.

Er­hvervs­fonds­ud­val­get skul­le der­i­mod spe­ci­fikt vur­de­re, om der skul­le ud­ar­bej­des an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se, så­fremt nog­le for­hold eg­ne­de sig bed­re til at bli­ve re­gu­le­ret gen­nem an­be­fa­lin­ger end ved egent­li­ge lov­reg­ler. Her tog man af­sæt i mo­del­len for de børsno­te­re­de sel­ska­ber, der især skul­le sik­re mar­ke­det en ind­sigt i, hvor­dan det en­kel­te sel­skab har valgt at ind­ret­te sig.

Hen­set til an­tal­let af fon­de om­fat­tet af fonds­lo­ven og dis­ses stør­rel­se og for­skel­lig­hed er det ud­val­gets op­fat­tel­se, at den ad­mi­ni­stra­ti­ve byr­de for fon­de­ne og op­følg­nings­op­ga­ven for fondsmyn­dig­he­den ik­ke står mål med en mu­lig ge­vinst i form af bed­re fonds­le­del­se i fondene

Ras­mus Feldt­hu­sen – ud­valgs­for­mand og pro­fes­sor, Kø­ben­havns Universitet

Fonds­ud­val­get pe­ger og­så på kon­klu­sio­ner­ne fra eks­pert­ud­val­get bag den op­da­te­re­de nor­ske fonds­lov fra 2016, som for­u­den spørgs­må­let om res­sour­cer læg­ger vægt på et prin­ci­pi­elt ud­gangs­punkt om, at "loven bør in­de­hol­de de reg­ler, som er ret­ligt bin­den­de for fon­de­ne, og som kan hånd­hæ­ves af dom­sto­le­ne og fondsmyn­dig­he­den. An­be­fa­lin­ger, der ik­ke er tænkt som ret­ligt bin­den­de (soft law), bør gi­ves af pri­va­te or­ga­ni­sa­tio­ner uden no­gen lov­mæs­sig forankring."

Overførbare problemstillinger

Ik­ke de­sto min­dre har fle­re bran­che­ken­de­re ef­ter­lyst an­be­fa­lin­ger for de al­me­ne fon­de. Her­un­der Ca­s­par Ro­se, ad­vo­kat og lek­tor ved CBS, og Fre­de­rik Kort­bæk, ini­ti­a­tiv­ta­ger bag fonds­sek­to­rens nye brancheforening.

De har blandt an­det pe­get på, at ak­ti­vi­te­ten i al­me­ne fon­de gan­ske vist ad­skil­ler sig fra de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, men at fle­re af de pro­blem­stil­lin­ger, som an­be­fa­lin­ger­ne skal imø­de­gå, er over­før­ba­re til de al­me­ne fon­de; som al­ders­græn­ser, åben­hed om ve­der­lag og be­sty­rel­sens sammensætning.

Fun­dats har spurgt Ras­mus Feldt­hu­sen, om ud­val­get har dis­ku­te­ret en be­græn­set ver­sion af an­be­fa­lin­ger­ne med ud­gangs­punkt i de over­før­ba­re pro­blem­stil­lin­ger hos de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, som al­ders­græn­ser, åben­hed om ve­der­lag og be­sty­rel­sens sam­men­sæt­ning. Det har han ik­ke sva­ret på.

Ca­s­par Ro­se og Fre­de­rik Kort­bæk har og­så run­det det for­hold, at små fon­de vil bli­ve ramt af en ufor­holds­mæs­sig ad­mi­ni­stra­tiv byr­de, men har fo­re­slå­et en ned­re græn­se for hvor sto­re fon­de, der skal ud­fyl­de et lov­plig­tigt skema.

Fun­dats har og­så spurgt Ras­mus Feldt­hu­sen, om eks­pert­grup­pen har dis­ku­te­ret en til­sva­ren­de mo­del, men det har han ik­ke sva­ret på.

An­dre eks­per­ter som CBS-pro­fes­sor Ste­en Thom­sen har i tråd med fonds­ud­val­get pe­get på, at kon­se­kven­ser­ne af de mu­li­ge pro­ble­mer i de al­me­ne fon­de næp­pe over­sti­ger de om­kost­nin­ger, der vil­le føl­ge af an­be­fa­lin­ger­ne. Han var som med­lem af er­hvervs­fonds­ud­val­get selv med til at sø­sæt­te an­be­fa­lin­ger­ne for de er­hvervs­dri­ven­de fonde.

Til­ba­ge i 2012 var han og­så for­ta­ler for at læg­ge snit­tet, så det lov­plig­ti­ge ske­ma kun gjaldt for de sto­re er­hvervs­dri­ven­de fon­de. Men vur­de­rin­gen fra myn­dig­he­der­ne var den­gang, at pro­ble­mer­ne var mest frem­her­sken­de i de min­dre fon­de; så hvis an­be­fa­lin­ger­ne skul­le ha­ve en ef­fekt, skul­le de gæl­de for alle.

En­de­lig har eks­per­ter – ik­ke ulig det nor­ske fonds­ud­valg – pe­get på, at det ful­de ud­byt­te af an­be­fa­lin­ger­ne ude­bli­ver, når det er li­ge så godt at for­kla­re fra­val­get som at føl­ge an­be­fa­lin­ger­ne. Her­un­der bå­de Ca­s­par Ro­se og den man­ge­åri­ge eks­pert i fonds­ret, pro­fes­sor Len­nart Lyn­ge Andersen.

Fonds­ud­val­gets be­tænk­ning er som sagt sendt i of­fent­lig hø­ring. Og med for­be­hold for, at re­ge­rin­gens lov­pro­gram end­nu ik­ke er fast­lagt, til­stræ­ber Ju­stits­mi­ni­ste­ri­et, at et lov­for­slag på bag­grund af be­tænk­nin­gen bli­ver frem­sat i fol­ke­ting­s­år­et 2025 til 2026.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer