Fondsudvalget indleder opgør med habilitetsproblemer: "Større frihed skal modsvares af pligter og ansvar for bestyrelserne"

Fondsudvalget vil stramme grebet om fonde, der køber ydelser hos egne bestyrelsesmedlemmer. Fremover må et flertal i bestyrelsen ikke samtidig have økonomiske aftaler med fonden. Til gengæld udebliver de omdiskuterede anbefalinger for god fondsledelse. Fokus er på bestyrelsens ansvar for selvkontrol og for at sikre, at den upartisk kan varetage fondens formål og interesser, siger udvalgsformand Rasmus Feldthusen.

Fo­to: Ado­be Stock

Fonds­ud­val­gets for­slag til en ny fonds­lov skal sik­re et op­gør med ha­bi­li­tets­pro­ble­mer og ukla­re ram­mer for for­ret­nin­ger med fon­de­nes eg­ne bestyrelsesmedlemmer.

Det står klart i den del af eks­pert­ud­val­gets be­tænk­ning, der hand­ler om at op­da­te­re fonds­lo­vens reg­ler om ledelse.

Ud­val­gets sig­te er at ska­be kla­re og for­ud­si­ge­li­ge reg­ler, som un­der­støt­ter for­svar­lig le­del­se og fon­de­nes om­døm­me, blandt an­det ved at sik­re ef­fek­ti­ve kon­trol­me­ka­nis­mer, og­så in­ter­nt i fon­de­nes le­del­se, skri­ver ud­val­get i be­tænk­nin­gen, der ef­ter fle­re for­sin­kel­ser lan­de­de i sid­ste uge.

Og blandt de stør­ste ny­brud i eks­pert­ud­val­gets ud­spil er alt­så reg­ler for be­tal­te ydel­ser le­ve­ret af fon­dens eg­ne be­sty­rel­ses­med­lem­mer, en gam­mel­kendt pro­blem­stil­ling i fonds­sek­to­ren, der lø­ben­de har fun­det vej til bå­de fondstil­sy­net og medierne.

"For­plig­tel­sen til at va­re­ta­ge fon­dens for­mål og in­ter­es­ser må ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se blandt an­det in­de­bæ­re, at be­sty­rel­sen til en­hver tid har an­sva­ret for at fø­re en nød­ven­dig selv­kon­trol, og at be­sty­rel­sen har an­sva­ret for, at den er sam­men­sat så­le­des, at be­sty­rel­sen upar­tisk kan va­re­ta­ge fon­dens for­mål og in­ter­es­ser," skri­ver ud­valgs­for­mand Ras­mus Feldt­hu­sen, pro­fes­sor i fonds­ret ved Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet, til Fundats.

"Be­sty­rel­sen bør der­for lø­ben­de over­ve­je, om en pas­sen­de del af be­sty­rel­sens med­lem­mer upar­tisk kan va­re­ta­ge fon­dens in­ter­es­ser og sik­re, at der til en­hver tid er den for­nød­ne upar­tisk­hed i be­sty­rel­sen," skri­ver Ras­mus Feldthusen.

Fonds­ud­val­get fo­re­slår ik­ke at for­by­de transak­tio­ner mel­lem be­sty­rel­ses­med­lem­mer og fon­de, hvil­ket hel­ler ik­ke er for­budt for de er­hvervs­dri­ven­de fon­de. Men det må ik­ke væ­re et fler­tal af be­sty­rel­ses­med­lem­mer­ne, der sam­ti­digt har gang i for­ret­nin­ger med fonden.

Så­le­des fo­re­slår ud­val­get blandt an­det at ind­fø­re for­bud mod, at "et fler­tal af be­sty­rel­sens med­lem­mer på sam­me tid el­ler i et gi­vent ka­len­der­år har gen­si­digt be­byr­den­de af­ta­ler med fon­den, her­un­der ved at ud­fø­re løn­ne­de op­ga­ver for be­sty­rel­sen, der fal­der uden for hver­vet som be­sty­rel­ses­med­lem," ly­der det i den nye betænkning.

Frihed under ansvar

Eks­pert­ud­val­get fo­re­slår over­ord­net, at fonds­lo­v­giv­nin­gen i hø­je­re grad end i dag ta­ger ud­gangs­punkt i et prin­cip om fri­hed un­der ansvar.

"Det er ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se cen­tralt, at be­sty­rel­sen har det nød­ven­di­ge hand­le­rum for at va­re­ta­ge fon­dens in­ter­es­ser og re­a­li­se­re fon­dens for­mål," skri­ver Ras­mus Feldthusen.

Ud­val­get har for ek­sem­pel lagt vægt på, at fon­dens be­sty­rel­se selv bør be­stem­me, hvor­dan fon­dens sam­le­de for­mue skal for­val­tes, li­ge­som ud­val­get fo­re­slår at lem­pe ud­de­lings­for­plig­tel­sen samt reg­ler­ne om vedtægts­æn­drin­ger, fu­sion og opløsning.

Men, på­pe­ger Ras­mus Feldthusen:

"Den af ud­val­get an­be­fa­le­de stør­re fri­hed og flek­si­bi­li­tet, vil imid­ler­tid skul­le mod­sva­res af en ræk­ke plig­ter og an­svar for fondsbestyrelserne."

Ras­mus Feldt­hu­sen har i åre­nes løb af­stå­et fra at kom­men­te­re på ar­bej­det i det 16 per­so­ner sto­re ud­valg. Be­tænk­nin­gen er nu sendt i hø­ring, og af hen­syn til hø­rings­pro­ces­sen øn­sker han kun at for­hol­de sig me­get over­ord­net til de spørgs­mål, Fun­dats har sendt ham.

Underminerer kontrolmekanismer

Fonds­ud­val­get be­to­ner alt­så, at for­plig­tel­sen til at va­re­ta­ge fon­dens for­mål og in­ter­es­ser in­de­bæ­rer, at be­sty­rel­sen selv har an­sva­ret for at fø­re den nød­ven­di­ge egenkontrol.

Men de til­fæl­de, hvor et fler­tal af be­sty­rel­sens med­lem­mer på sam­me tid har øko­no­mi­ske af­ta­ler med fon­den, ud­gør imid­ler­tid ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se en sær­lig situation.

"Det er så­le­des ud­val­gets op­fat­tel­se, at der i dis­se si­tu­a­tio­ner kan op­stå en in­tern af­hæn­gig­hed, hvor be­sty­rel­ses­med­lem­mer­ne kan ha­ve sam­men­fal­den­de in­ter­es­ser – som kan væ­re stri­den­de imod fon­dens – og hvor de al­min­de­li­ge kon­trol­me­ka­nis­mer mel­lem be­sty­rel­ses­med­lem­mer­ne der­for sæt­tes ud af funk­tion. Ud­val­get fo­re­slår der­for, at der ind­fø­res et for­bud her­i­mod," skri­ver fondsudvalget.

Ud­tryk­ket "gen­si­digt be­byr­den­de af­ta­ler" skal for­stås bredt, un­der­stre­ger fonds­ud­val­get: Det in­de­bæ­rer en­hver le­ve­ring af ydel­ser mod et ve­der­lag, som fal­der uden for hver­vet som bestyrelsesmedlem.

For­bud­det skal gæl­de, uan­set om der er ta­le om af­ta­ler ind­gå­et på al­min­de­li­ge mar­keds­mæs­si­ge vilkår.

Og ef­ter­som for­bud­det og­så skal gæl­de for ek­si­ste­ren­de fon­de, fo­re­slår eks­pert­grup­pen, at fon­de­ne får "en ri­me­lig over­gangs­pe­ri­o­de" til at ind­ret­te sig ef­ter bestemmelsen.

Så­le­des fo­re­slår eks­pert­grup­pen ik­ke et to­talt for­bud mod at ind­gå øko­no­mi­ske af­ta­ler med fon­dens be­sty­rel­ses­med­lem­mer. Den slags af­ta­ler kan nem­lig i nog­le til­fæl­de væ­re til fon­dens for­del, sær­ligt for min­dre fonde.

"Det er end­vi­de­re ud­val­gets op­fat­tel­se, at det ik­ke kan af­vi­ses, at det kan væ­re i fon­dens in­ter­es­se at ind­gå af­ta­ler med for ek­sem­pel be­sty­rel­ses­med­lem­mer el­ler an­dre nært­stå­en­de par­ter. Sær­ligt min­dre fon­de kan ha­ve be­hov for – og dra­ge for­de­le af – mu­lig­he­den for, at op­ga­ver lø­ses af nært­stå­en­de. Der­for vil et for­bud mod af­ta­ler med nært­stå­en­de, som går vi­de­re end de nævn­te reg­ler, kun­ne ha­ve væ­sent­li­ge uhen­sigts­mæs­si­ge kon­se­kven­ser for fon­de­ne," skri­ver udvalget.

Fondens interesser og den offentlige tillid

Til gen­gæld skal der ind­fø­res reg­ler om, at af­ta­ler med be­sty­rel­ses­med­lem­mer skal ind­gås skrift­ligt og på al­min­de­li­ge mar­keds­mæs­si­ge vil­kår. Det skal sik­re, at be­sty­rel­sen ik­ke ind­går af­ta­ler, som ik­ke er i fon­dens interesse.

"Det er der­for og­så ud­val­gets op­fat­tel­se, at hen­sy­net til fon­dens in­ter­es­ser, den of­fent­li­ge til­lid til fon­de­ne og det of­fent­li­ge til­syn med fon­de­ne til­si­ger, at der – sna­re­re end et egent­ligt for­bud – bør ind­fø­res reg­ler om, at dis­se af­ta­ler skal ind­gås på al­min­de­li­ge mar­keds­mæs­si­ge vil­kår, at af­ta­ler­ne skal ind­gås skrift­ligt og be­hand­les af be­sty­rel­sen, og at be­sty­rel­sen skal sik­re sig do­ku­men­ta­tion her­for," skri­ver fondsudvalget.

Af­ta­ler­ne skal be­hand­les og be­slut­tes på be­sty­rel­ses­mø­der, og af­ta­ler­ne skal ved­læg­ges be­sty­rel­sens protokol.

For­plig­tel­sen til at va­re­ta­ge fon­dens for­mål og in­ter­es­ser må ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se blandt an­det in­de­bæ­re, at be­sty­rel­sen til en­hver tid har an­sva­ret for at fø­re en nød­ven­dig selv­kon­trol, og at be­sty­rel­sen har an­sva­ret for, at den er sam­men­sat så­le­des, at be­sty­rel­sen upar­tisk kan va­re­ta­ge fon­dens for­mål og interesser

Ras­mus Feldt­hu­sen – Fonds­ud­val­gets for­mand og pro­fes­sor i fonds­ret, Kø­ben­havns Universitet

Ud­val­get an­be­fa­ler, at der ge­nind­fø­res et fonds­re­gi­ster, og at fon­de­nes års­regn­skab i den for­bin­del­se skal væ­re of­fent­li­ge. Års­regn­ska­bet skal in­de­hol­de op­lys­nin­ger om dis­se gen­si­digt be­byr­den­de af­ta­ler med nært­stå­en­de par­ter, her­un­der op­lys­nin­ger om ar­ten af for­hol­det mel­lem fon­den og dens nært­stå­en­de par­ter samt af­ta­lens beløb.

Fonds­re­gi­stret skal gi­ve om­ver­de­nen et ge­ne­relt over­blik over fon­de­ne, styr­ke til­sy­net og kon­trol­len med fon­de­ne og sik­re trans­pa­rens og of­fent­lig­hed om de­res for­hold og vir­ke, skri­ver Ras­mus Feldthusen.

"Som led i ud­val­gets over­ord­ne­de am­bi­tion om at ska­be øget trans­pa­rens og åben­hed om fon­de­nes for­hold og vir­ke m.v., an­be­fa­ler ud­val­get at der ind­fø­res åben­hed om en ræk­ke for­hold, her­un­der det sam­le­de ve­der­lag for­delt på le­del­ses­or­ga­ner samt fon­dens gen­si­digt be­byr­den­de af­ta­ler med nært­stå­en­de," skri­ver han.

Accepterer arbejdende formand

Når det kom­mer til spørgs­må­let om ar­bej­den­de be­sty­rel­ses­for­mænd, som til­sva­ren­de har af­født et væld af pro­blem­sa­ger i fonds­ver­de­nen og kri­tik fra fondstil­sy­net, fo­re­slår fonds­ud­val­get til gen­gæld, at fonds­lo­ven skal væ­re me­re lem­pe­lig end erhvervsfondsloven.

Fonds­lo­ven skal nem­lig iføl­ge be­tænk­nin­gen til­la­de ar­bej­den­de be­sty­rel­ses­for­mænd. Det skyl­des, at et for­bud mod ar­bej­den­de be­sty­rel­ses­for­mænd kan ri­si­ke­re at ud­hu­le sær­ligt de min­dre fon­des øko­no­mi, skri­ver fondsudvalget.

"Et for­bud mod ar­bej­den­de be­sty­rel­ses­for­mænd m.v. vil ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se så­le­des sær­ligt ram­me de min­dre fon­de, som ik­ke har sam­me øko­no­mi­ske og ad­mi­ni­stra­ti­ve mu­lig­he­der som sto­re fon­de for at de­le le­del­sen op i stra­te­gi­ske og ope­ra­tio­nel­le ni­veau­er og im­ple­men­te­re ef­fek­ti­ve kon­trol­sy­ste­mer m.v. Ud­val­get fin­der på den­ne bag­grund, at det er nød­ven­digt fort­sat at til­la­de, at en be­sty­rel­ses­for­mand el­ler næst­for­mand kan ud­fø­re op­ga­ver, der fal­der uden for for­mands­hver­vet på be­sty­rel­sens veg­ne," skri­ver fondsudvalget.

Eks­pert­grup­pen pe­ger blandt an­det på Ci­vilsty­rel­sens un­der­sø­gel­se af be­sty­rel­ses­ve­der­lag i ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­de fra 2022, som vi­ste, at 56 pro­cent af fon­de­ne i un­der­sø­gel­sen ik­ke ud­be­ta­ler bestyrelsesvederlag.

Ud­val­get fo­re­slår dog at fast­sæt­te reg­ler om, at en be­sty­rel­ses­for­mand og næst­for­mand ik­ke må an­sæt­tes som di­rek­tør i fon­den. Ik­ke mindst for at und­gå, at der op­står en uhen­sigts­mæs­sig magt­kon­cen­tra­tion i formandskabet.

Ingen anbefalinger

Mens en ræk­ke for­slag alt­så skal ska­be kla­re reg­ler og un­der­støt­te for­svar­lig le­del­se, kom­mer der ik­ke no­gen an­be­fa­lin­ger for god fondsledelse.

Dis­kus­sio­nen om, hvor­vidt an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se, som de er­hvervs­dri­ven­de fon­de har væ­ret un­der­lagt si­den 2014, og­så skal om­fat­te de al­me­ne fon­de, har delt van­de­ne i fle­re år.

Og mens det ik­ke var en ud­bredt for­vent­ning, at eks­pert­grup­pen vil­le fo­re­slå an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se, har fle­re eks­per­ter talt for, at ti­den var in­de til an­be­fa­lin­ger for de al­me­ne fon­de; ik­ke mindst i ly­set af, at de al­me­ne fon­de år­ligt ud­de­ler et to­cif­ret mil­li­ard­be­løb, og at de stør­ste af fon­de­ne har nå­et en pro­fes­sio­na­lis­me, der kan må­le sig med de sto­re er­hvervs­dri­ven­de fonde.

An­dre eks­per­ter har ar­gu­men­te­ret for, at an­be­fa­lin­ger for lan­dets om­kring 8.000 al­me­ne fon­de vil­le med­fø­re for sto­re ad­mi­ni­stra­ti­ve byr­der for de mind­ste fonde.

En vur­de­ring, som fonds­ud­val­get alt­så deler:

"Det er ud­val­gets for­slag, at der ik­ke ind­fø­res an­be­fa­lin­ger om god fonds­le­del­se for fon­de­ne. Bag­grun­den for det­te er blandt an­det, at den ad­mi­ni­stra­ti­ve byr­de for fon­de­ne ef­ter ud­val­gets op­fat­tel­se ik­ke vil stå mål med en mu­lig ge­vinst i form af bed­re fonds­le­del­se i fon­de­ne. Her­til kom­mer, at ak­ti­vi­te­ten i fon­de­ne ad­skil­ler sig væ­sent­ligt fra de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, der dri­ver egent­lig er­hvervs­drift el­ler er eje­re af erhvervsvirksomheder."

Fonds­ud­val­gets be­tænk­ning er sendt i hø­ring med frist 21. au­gust i år.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer