Ny forskning: USA bør tage ved lære af den danske fondsmodel

Den danske model for erhvervsfonde kan inspirere en reform af lovgivningen for fonde i USA, hvor erhvervsdrivende fonde er stort set ikkeeksisterende – men hvor en sag om OpenAI alligevel har belyst huller i lovgivningen. Det viser et nyt studie af rammerne for europæiske og amerikanske fonde. Den danske fondslovgivning er dog heller ikke foruden potentielle svagheder, påpeger forsker bag studiet.

CBS, Solbjerg Plads (foto: Bjarke MacCarthy/CBS)
Mark Ør­berg, ad­junkt ved CBS, har sam­men sin ame­ri­kan­ske for­sker­kol­le­ga skre­vet forsk­nings­ar­tik­len The Ana­to­my of Non­pro­fit Con­trol of Bu­si­ness En­ter­pri­se (fo­to: Bjar­ke MacCarthy/CBS).

Den dan­ske fonds­mo­del kan med for­del dan­ne af­sæt for en ame­ri­kansk fondslovgivning.

Det er en cen­tral po­in­te i en ny forsk­nings­ar­ti­kel, som Mark Ør­berg, ad­junkt ved det juri­di­ske faku­l­tet på CBS, har skre­vet sam­men med den ame­ri­kan­ske ju­rapro­fes­sor Ofer El­dar fra UC Berkeley.

"I USA har man et re­elt skjult for­bud mod er­hvervs­fonds­struk­tu­ren, og der­for har man ik­ke haft brug for en re­el hånd­hæ­ver af lov­giv­nin­gen sva­ren­de til Er­hvervs­sty­rel­sens rol­le i Dan­mark," si­ger Mark Ør­berg, som til dag­lig for­sker i dansk og in­ter­na­tio­nal fondsret.

"Er­hvervs­sty­rel­sens hånd­hæ­vel­ses­mu­lig­he­der er nog­le af de mest vidt­gå­en­de i ver­den, men de er til gen­gæld go­de til at hin­dre ulov­lig­he­der. Man kan sik­re, at der ik­ke bru­ges pen­ge på an­det end for­må­let, og man kan gri­be ind, hvis der ik­ke ud­de­les til­stræk­ke­ligt. I man­ge an­dre lan­de har man ik­ke sam­me mu­lig­he­der for at hol­de fon­de­ne op på de­res pligt til at ud­de­le," si­ger han.

Den ame­ri­kan­ske lov­giv­ning in­de­hol­der der­i­mod vid­træk­ken­de be­græns­nin­ger for er­hvervs­dri­ven­de fon­de, hvil­ket blandt an­det skyl­des, at den juri­di­ske ram­me for fon­de i USA, til for­skel fra eu­ro­pæ­i­ske mo­del­ler, pri­mært be­står af skattelovgivningen.

I praksis et forbud

Iføl­ge den ame­ri­kan­ske lov­giv­ning skal en skat­te­fri­ta­get non­pro­fi­tor­ga­ni­sa­tion væ­re op­ret­tet og dre­vet med et vel­gø­ren­de, re­li­gi­øst, ud­dan­nel­ses­mæs­sigt el­ler lig­nen­de for­mål. Den ty­pe af or­ga­ni­sa­tio­ner må ik­ke ha­ve ind­tæg­ter, der til­fø­rer pri­vat­per­so­ner el­ler ak­tio­næ­rer øko­no­misk gevinst.

Så­le­des er det pro­blem­frit at op­ret­te mo­del­ler sva­ren­de til de dan­ske al­me­ne fonde.

Der­i­mod på­pe­ger de to for­ske­re to væ­sent­li­ge be­græns­nin­ger, der be­ty­der, at der i ho­ved­reg­len ik­ke fin­des mo­del­ler sva­ren­de til er­hvervs­dri­ven­de fon­de i USA. Den før­ste er, at fon­de­ne år­ligt skal ud­de­le mindst fem pro­cent af de­res ak­ti­ver til de­res vel­gø­ren­de for­mål. Det skal sik­re, at fon­de­ne ak­tivt bi­dra­ger til de­res skat­te­fri­tag­ne for­mål og ik­ke blot ak­ku­mu­le­rer formue.

Men den vel nok væ­sent­lig­ste be­græns­ning er, at pri­va­te fon­de ik­ke må eje me­re end 20 pro­cent af de stem­me­be­ret­ti­ge­de ak­tier i et sel­skab. Over­træ­del­ser bli­ver sank­tio­ne­ret med en skat­te­sats på op til 200 pro­cent, "hvil­ket jo i prak­sis sva­rer til et for­bud," si­ger Mark Ørberg.

OpenAI, Patagonia og risikoen for misbrug

Ik­ke de­sto min­dre er der und­ta­gel­ser, der til­la­der pri­va­te fon­de at eje el­ler in­ve­ste­re i virksomheder.

"Ope­nAI og Pa­ta­go­nia vi­ser, at det fak­tisk er mu­ligt at la­ve ame­ri­kan­ske er­hvervs­fon­de – som kun er un­der­lagt mini­malt til­syn," si­ger Mark Ør­berg med hen­vis­ning til to kend­te ek­semp­ler på ame­ri­kan­ske sel­ska­ber ejet af non­pro­fi­tor­ga­ni­sa­tio­ner i en er­hvervs­fonds-lig­nen­de model.

Ope­nAI står bag AI-chat­bot­ten Chat­G­PT, og or­ga­ni­sa­tio­nen bag sel­ska­bet ud­de­ler in­gen pen­ge. Det al­men­nyt­ti­ge ele­ment lig­ger i, at sel­ska­bet ud­vik­ler AI, der skal gav­ne menneskeheden.

Det ak­ti­vi­sti­ske sel­skab Pa­ta­go­nia er pri­mært kendt for fril­uft­støj, og bag sel­ska­bet er en skarp op­de­ling, hvor­ved en er­hvervs­fond kon­trol­le­rer virk­som­he­den, mens 98 pro­cent af ud­byt­tet til­fal­der en an­den, ik­ke­er­hvervs­dri­ven­de fond.

Men, på­pe­ger Mark Ørberg:

"Der er stor ri­si­ko for, at no­gen vil ud­nyt­te sy­ste­met i USA, hvis man ik­ke har en el­ler an­den form for til­syn som i den dan­ske model."

Er­hvervs­sty­rel­sens hånd­hæ­vel­ses­mu­lig­he­der er nog­le af de mest vidt­gå­en­de i ver­den, men de er til gen­gæld go­de til at hin­dre ulov­lig­he­der. Man kan sik­re, at der ik­ke bru­ges pen­ge på an­det end for­må­let, og man kan gri­be ind, hvis der ik­ke ud­de­les tilstrækkeligt

Mark Ør­berg – ad­junkt, CBS

De to for­ske­re pe­ger i den nye forsk­nings­ar­ti­kel på sa­gen om Ope­nAI som et ek­sem­pel på be­ty­de­li­ge ri­si­ci som føl­ge af util­stræk­ke­lig re­gu­le­ring og mang­len­de tilsyn.

Or­ga­ni­sa­tio­nen bag Ope­nAI in­ve­ste­rer de do­ne­re­de mid­ler i sit pro­fitdrev­ne dat­ter­sel­skab for at ud­vik­le kun­stig in­tel­li­gens – "en ind­sats med tvivl­s­om over­ens­stem­mel­se med tra­di­tio­nel­le vel­gø­ren­de for­mål," skri­ver de to forskere.

Mens for­må­let om at sik­re, at AI gav­ner men­ne­ske­he­den, kan tol­kes som vel­gø­ren­de, har fra­væ­ret af kla­re må­le­punk­ter for al­men­nyt­ten skabt en be­ty­de­lig uklar­hed. Ik­ke mindst på grund af ind­dra­gel­sen af en ek­stern in­ve­stor, Mi­cro­soft, som i prak­sis har pres­set virk­som­he­den til at pri­o­ri­te­re si­ne kom­merci­el­le in­ter­es­ser over non­pro­fi­tor­ga­ni­sa­tio­nens er­klæ­re­de mission.

"Ope­nAi i USA sva­rer i ejer­struk­tur til en dansk er­hvervs­fond. Der er en virk­som­hed, som tje­ner pen­ge, og virk­som­he­den er kon­trol­le­ret af en non­pro­fit-ejer, og eje­ren har til for­mål at sik­re en sik­ker og for­svar­lig ud­vik­ling af AI. Men det al­men­nyt­ti­ge for­mål op­fyl­des af virk­som­he­den – ik­ke af non­pro­fit-eje­ren. Det er alt­så an­der­le­des end det, vi nor­malt ser i Dan­mark," si­ger Mark Ørberg.

For at undgå pengetanke

I Dan­mark var fonds­sek­to­ren i vid ud­stræk­ning ur­e­gu­le­ret land, ind­til fonds­lo­ven trå­d­te i kraft i 1985, og næ­sten to tred­je­de­le af de er­hvervs­dri­ven­de fon­des over­skud blev ik­ke uddelt.

En re­de­gø­rel­se vi­ste i ja­nu­ar 1984, at kun 38 pro­cent af over­skud­det i knap 9.000 re­gi­stre­re­de fon­de blev ud­delt, mens re­sten blev henlagt.

"Tal­let ta­ler for sig selv. Alt for man­ge fon­de und­lod at ud­de­le mid­ler på trods af de­res sto­re over­skud, hvil­ket ik­ke er en sag­lig og loy­al op­fyl­del­se af ud­de­lings­for­må­let," si­ger Mark Ørberg.

"Ho­ved­år­sa­gen til de stær­ke kræf­ter, som Er­hvervs­sty­rel­sen har i dag, er ef­ter min op­fat­tel­se den om­stæn­dig­hed, at man ik­ke kun­ne le­ve med fon­de, der re­elt fun­ge­re­de som pen­ge­tan­ke og ik­ke le­ve­de op til de for­ud­sæt­nin­ger, der hav­de dan­net grund­lag for de­res af­gifts­fri­ta­gel­se – nem­lig de­res al­men­nyt­ti­ge ud­de­lings­for­mål. Og i dag for­mår næ­sten al­le dan­ske er­hvervs­fon­de fint at ba­lan­ce­re hen­sy­net til de­res ud­de­lings­for­mål og de­res virk­som­he­der, hvil­ket er no­get af det, som gør den dan­ske mo­del at­trak­tiv for uden­land­ske eks­per­ter og lov­gi­ve­re," si­ger han.

Problemet med almennyttige investeringer

Sa­gen om Ope­nAI be­ly­ser imid­ler­tid og­så en sår­bar­hed i den dan­ske fonds­lo­v­giv­ning, si­ger han:

"Fo­re­stil dig, at Ope­nAI var et dansk sel­skab ejet af en dansk er­hvervs­fond. I dag har man ik­ke i er­hvervs­fonds­lo­ven kla­re reg­ler for det, man kun­ne kal­de al­men­nyt­ti­ge in­ve­ste­rin­ger, og hvis lig­nen­de virk­som­he­der i Dan­mark kom­mer un­der fond­se­je, har Er­hvervs­sty­rel­sen kun me­get be­græn­set mu­lig­hed for at sik­re, at så­dan­ne fon­de le­ver op til de­res formål."

"Pro­ble­met med så­kald­te al­men­nyt­ti­ge in­ve­ste­rin­ger – el­ler im­pact in­ve­ste­rin­ger – ser jeg som et af de po­ten­ti­elt stør­ste pro­ble­mer i dansk fonds­ret, for­di vi ri­si­ke­rer at stå med en til­syns­myn­dig­hed, som ik­ke har til­stræk­ke­ligt klart lov­grund­lag til at gri­be ind over for ulov­lig­he­der," si­ger Mark Ørberg.

Han pe­ger på, at Eng­land der­i­mod har ud­vik­let en gen­ne­m­ar­bej­det mo­del for så­kald­te so­ci­al in­ve­st­ments, som dan­ske po­li­ti­ke­re med for­del kan hen­te in­spira­tion fra.

Forsk­nings­ar­tik­len er of­fent­lig­gjort on­li­ne og vil bli­ve ud­gi­vet i Ya­le Jour­nal on Re­gu­la­tion til sommer.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer