Eksperter om Kollerup-modellen: Pas på uklare rammer for fondenes indflydelse

Formanden for Folketingets finansudvalg, Simon Kollerup, ønsker et formaliseret samarbejde med danske fonde. Eksperter mener ikke, at fondene kan modsætte sig, men peger på, at juridiske og organisatoriske knaster kan spænde ben for idéen. “Et formaliseret partnerskab betyder, at man ønsker en juridisk ramme omkring samarbejdet med fondene. Den anden vej at gå, hvis man ikke kan få opbakning fra fondene til en frivillig aftale, er lovgivning,” siger ekspert.

Simon Kollerup (foto: Andreas Beck)
Der er en ræk­ke juri­di­ske benspænd, som skal adres­se­res, hvis Kol­lerup-mo­del­len skal blev en re­a­li­tet, vur­de­rer eks­per­ter (ar­kiv­fo­to: An­dreas Beck).

Det er langt fra li­ge ud ad lan­de­vej­en at skul­le for­ma­li­se­re sam­ar­bej­det mel­lem de sto­re pri­va­te fon­de og po­li­ti­ker­ne på Chri­sti­ans­borg, så­dan som for­mand for Fol­ke­tin­gets fi­nans­ud­valg og tid­li­ge­re er­hvervs­mi­ni­ster Si­mon Kol­lerups (A) har fo­re­slå­et. Tvær­ti­mod er der en ræk­ke juri­di­ske op­mærk­som­heds­punk­ter, som skal hånd­te­res, hvis ide­en om at få fon­de­ne tæt­te­re ind i den po­li­ti­ske fold skal få ben at gå på.

Så­dan ly­der vur­de­rin­gen fra Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen, som er lek­tor på Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet og eks­pert i forvaltningsret.

“Jeg har svært ved at vi­su­a­li­se­re ord­nin­gen. Det er nyt land på et kom­pli­ce­ret om­rå­de med kom­pleks lov­giv­ning. Der­for er det vig­tigt, at det ik­ke bli­ver en snup­tags­løs­ning, men at man gør sig en ræk­ke pro­blem­stil­lin­ger klart og tæn­ker ju­ra­en med, når man de­sig­ner struk­tu­ren for et så­dant part­ner­skab,” si­ger han.

Han an­be­fa­ler, at man fra myn­dig­he­der­nes si­de kig­ger grun­digt på, hvor­dan den juri­di­ske ram­me for et så­dant part­ner­skab kan strik­kes sam­men - sam­men med uaf­hæn­gi­ge eks­per­ter og re­præ­sen­tan­ter fra fondene.

“Et grund­læg­gen­de spørgs­mål er, hvil­ke reg­ler der gæl­der el­ler bør gæl­de for part­ner­ska­bet. Hvor er part­ner­ska­bet for­ank­ret, hvem har an­sva­ret, hvil­ke krav føl­ger med, og er der styr på ha­bi­li­tets­for­hold? Jeg me­ner, det vil væ­re en god ide, at man får fag­pe­so­ner og ak­tø­rer, der re­præ­sen­te­rer for­skel­li­ge in­ter­es­ser, her­un­der og­så fonds­ver­de­nen, til at kig­ge på det og la­ve en be­tænk­ning om, hvor­dan man kan gø­re det, før man går vi­de­re og frem­sæt­ter et kon­kret lov­for­slag,” si­ger Ras­mus Grøn­ved Nielsen.

Flere ubekendte

Si­mon Kol­lerup går ik­ke ene­gang med sit øn­ske om at få fon­de­ne tæt­te­re ind i den po­li­ti­ske fold.

Det er og­så en am­bi­tion for fle­re mi­ni­stre i de se­ne­ste to re­ge­rin­ger un­der Met­te Fre­de­rik­sen. Re­ge­rin­gen har des­u­den sat hand­ling bag am­bi­tio­ner­ne blandt an­det med den grøn­ne tre­part og den så­kald­te iværk­sæt­ter­af­ta­le, hvor mi­ni­ste­ri­er­ne har haft et tæt sam­ar­bej­de med fon­de­ne bå­de for­ud og un­der til­bli­vel­sen af de po­li­ti­ske af­ta­ler. Der­til hø­ster Si­mon Kol­lerups ide op­bak­ning fra bå­de SF og M.

Ind­til vi­de­re er ide­en dog ik­ke kon­kre­ti­se­ret yder­li­ge­re end til, hvad Si­mon Kol­lerup selv kal­der et “for­ma­li­se­ret part­ner­skab”, hvor fon­de og re­ge­ring kan mø­des, drøf­te og ud­vik­le fæl­les løs­nin­ger på sam­fun­dets sto­re udfordringer.

Det er så­le­des uklart, hvil­ke og hvor man­ge fon­de der i gi­vet fald skul­le ind­gå, hvil­ken form part­ner­ska­bet skul­le ha­ve, og hvad fon­de­ne skul­le bi­dra­ge med.

Det er et for­slag, der har en svær gang på jor­den, og hvor jeg ser fle­re ud­for­drin­ger, der skal adresseres

Per Ni­ko­laj Bukh – pro­fes­sor i of­fent­lig øko­no­mi­sty­ring ved Aal­borg Universitet

Det kan dog vi­se sig at bli­ve en svær op­ga­ve at fin­de en re­a­li­ser­bar mo­del for Si­mon Kol­lerups ide, vur­de­rer Per Ni­ko­laj Bukh, som er pro­fes­sor i of­fent­lig øko­no­mi­sty­ring ved Aal­borg Universitet.

“Det er en frisk ud­mel­ding. Det er et for­slag, der har en svær gang på jor­den, og hvor jeg ser fle­re ud­for­drin­ger, der skal adres­se­res. Det gæl­der bå­de i for­hold til den ind­fly­del­se, som fon­de­ne får, og hvor­dan det vil på­vir­ke he­le vo­res vel­færds­mo­del, hvis vi får et stør­re ele­ment af pri­vat fi­nan­si­e­ring. Det gæl­der og­så i for­hold til spørgs­må­let om, hvor­dan vil man gri­be det an i prak­sis og or­ga­ni­se­re det,” si­ger han.

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen me­ner li­ge­le­des, at ide­en kal­der på en grun­dig for­a­na­ly­se af, hvor­dan det juri­di­ske og prak­ti­ske se­tup kun­ne se ud.

“Med det, der fo­re­lig­ger nu, er det lidt li­ge­som at fæg­te i blin­de, for vi ved ik­ke, hvor­dan det kom­mer til at se ud. Men jeg hå­ber, at man tæn­ker grun­digt over det juri­di­ske se­tup for den ty­pe sam­ar­bej­de, så man sik­rer sig, at det bå­de gi­ver juri­disk me­ning, og det kan fun­ge­re i prak­sis,” si­ger han.

Et tilbud, der ikke kan afslås

Si­mon Kol­lerup har ved fle­re lej­lig­he­der luf­tet ide­en om et tæt­te­re sam­ar­bej­de med fon­de­ne og i den sam­men­hæng in­vi­te­ret fon­de­ne til at ind­gå i en di­a­log om­kring, hvor­dan det even­tu­elt kun­ne strik­kes sam­men. Han har blandt an­det i et in­ter­view i ef­ter­å­ret på­pe­get, at han øn­sker en vi­de­re di­a­log med fon­de­ne om et me­re for­ma­li­se­ret part­ner­skab. Han si­ger dog sam­ti­dig, at det vil væ­re “stra­te­gisk klogt” for fon­de­ne at te­ste ide­en af.

Det lig­ger i kor­te­ne, at al­ter­na­ti­vet til en fri­vil­lig af­ta­le vil væ­re et en­si­digt lovind­greb. Helt fri­vil­ligt op­le­ves det der­for nok ikke

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen – lek­tor på Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet og eks­pert i forvaltningsret

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen vur­de­rer, at den mest sand­syn­li­ge mo­del for et frem­ti­digt for­ma­li­se­ret part­ner­skab med fon­de­ne vil væ­re en fri­vil­lig aftale.

“Et for­ma­li­se­ret part­ner­skab be­ty­der, at man øn­sker en juri­disk ram­me om­kring sam­ar­bej­det med fon­de­ne. Det er nok mest sand­syn­ligt, at det vil kom­me til ud­tryk i en form for fri­vil­lig af­ta­le mel­lem re­ge­rin­gen og fon­de­ne. Det kræ­ver selvsagt enig­hed. Den an­den vej at gå, hvis man ik­ke kan få op­bak­ning fra fon­de­ne til en fri­vil­lig af­ta­le, er lov­giv­ning, som man po­li­tisk kan re­a­li­se­re en­si­digt, hvis man har Fol­ke­tin­gets fler­tal med sig,” si­ger han.

Han pe­ger på, at det langt fra er før­ste gang, at sta­ten la­ver re­gu­le­ring gen­nem så­kald­te fri­vil­li­ge aftaler.

“Vi har set det fle­re gan­ge på for­skel­li­ge om­rå­der. Ek­sem­pel­vis ind­gik Fø­de­va­re­sty­rel­sen i 2010 en af­ta­le med fø­de­va­re­bran­chen om at und­la­de at bru­ge be­teg­nel­sen ”neut­ral­ma­ri­ne­ret” om kød­pro­duk­ter med til­sat vand­la­ge. Bag­grun­den var, at Fol­ke­tin­get hav­de på­lagt re­ge­rin­gen at ind­gå en så­dan af­ta­le, og det lig­ger i kor­te­ne, at al­ter­na­ti­vet til en fri­vil­lig af­ta­le vil væ­re et en­si­digt lovind­greb. Helt fri­vil­ligt op­le­ves det der­for nok ik­ke,” si­ger Ras­mus Grøn­ved Nielsen.

Jeg sy­nes, der er en vis grad af pres i Si­mon Kol­lerups ud­mel­ding, hvor det vir­ker li­ge­så me­get som pisk end som gu­lerod. Hvis jeg var fond, vil­le jeg se det lidt som en pi­stol for panden

Per Ni­ko­laj Bukh – pro­fes­sor i of­fent­lig øko­no­mi­sty­ring ved Aal­borg Universitet

Til­sva­ren­de ser Per Ni­ko­laj Bukh Si­mon Kol­lerups in­vi­a­tion som en klar pres­bold på fon­de­ne for at gå i di­a­log med po­li­ti­ker­ne og af­sø­ge, hvor­dan en så­dan mo­del kun­ne se ud, for­di de ny­der godt at fa­vorab­le skat­te­for­hold på de­res ud­de­lin­ger - no­get som blandt an­det Fri­gast-ud­val­get sid­ste år pro­ble­ma­ti­se­re­de i de­res rap­port om frem­ti­dens erhvervsstøtte:

“Jeg sy­nes, der er en vis grad af pres i Si­mon Kol­lerups ud­mel­ding, hvor det vir­ker li­ge­så me­get som pisk end som gu­lerod. Hvis jeg var fond, vil­le jeg se det lidt som en pi­stol for pan­den - at en­ten går du ind i di­a­lo­gen om sam­ar­bej­det, el­ler og­så lig­ger der po­ten­ti­elt en ek­stra skat­te­reg­ning og ven­ter. Det bli­ver et til­bud, de ik­ke kan si­ge nej til,” si­ger han og fortsætter:

“Jeg kan helt ær­ligt ik­ke se, hvad fon­de­ne skul­le få ud af at gå ind og støt­te di­rek­te op om re­a­li­se­rin­gen af den sid­den­de re­ge­rin­gens po­li­tik ud over, hvis de bli­ver pres­set ind i det,” si­ger Per Ni­ko­lai Bukh.

Ikke muligt at indregne fondenes penge

Det har ind­til vi­de­re væ­ret småt med of­fent­li­ge re­ak­tio­ner fra de dan­ske fon­de på Si­mon Kol­lerups ide. Dog har bå­de Kim Nøhr Skib­sted, di­rek­tør i Po­ul Due Jen­sens Fond og Lars Bo Ni­el­sen, di­rek­tør i Vil­lum Fon­den tid­li­ge­re ud­talt sig po­si­tivt om ide­en, hvis am­bi­tio­nen er me­re di­a­log, men pu­re af­vist et for­ma­li­se­ret part­ner­skab om­kring fon­de­nes bevillinger.

“Jeg hil­ser ide­en om me­re di­a­log og sam­ar­bej­de vel­kom­men. Vi op­fat­ter os selv som sam­funds­støt­ter, og vi vil ger­ne bi­dra­ge og sup­ple­re. Der­for er det og­så en god ide, at vi ta­ler sam­men. Men ram­mer­ne skal væ­re rig­ti­ge. Vi må ik­ke kom­me i en si­tu­a­tion, hvor der bli­ver lagt ram­mer ned over vo­res mid­ler, og hvor fon­de­ne sid­der som smags­dom­me­re og ven­der tom­mel­finge­ren op el­ler ned til po­li­ti­ker­nes for­slag. Vi skal om­vendt hel­ler ik­ke en­de i en si­tu­a­tion, hvor fon­de­nes sam­fund­sen­ga­ge­ment dik­te­res af po­li­ti­ker­ne”, si­ger Kim Nøhr Skibsted.

Hvis man stil­ler re­gu­lært krav om, at fon­de­ne ek­sem­pel­vis skal put­te 50 pro­cent af de­res mid­ler ind i part­ner­ska­bet, er der ta­le om ekspropriation

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen – lek­tor på Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet og eks­pert i forvaltningsret

Det er hel­ler ik­ke juri­disk far­bart at stil­le den ty­pe krav ind i et part­ner­skab mel­lem Chri­sti­ans­borg og re­ge­rin­gen og fon­de­ne, vur­de­rer Ras­mus Grøn­ved Nielsen:

“Hvis man stil­ler re­gu­lært krav om, at fon­de­ne ek­sem­pel­vis skal put­te 50 pro­cent af de­res mid­ler ind i part­ner­ska­bet, er der ta­le om eks­pro­p­ri­a­tion. Det kan man ik­ke. Den ene­ste må­de, man kan tvin­ge fon­de­nes mid­ler ind i statskas­sen, vil væ­re at hæ­ve skat­ten,” si­ger han.

“Fondsbranchen står sårbart”

Der er i dag ik­ke en fæl­les bran­che­or­ga­ni­sa­tion, der re­præ­sen­te­rer he­le den dan­ske fonds­sek­tor. Selv­om fonds­sek­to­ren fik sin før­ste bran­che­for­e­ning Dan­ske Fon­de for små og mel­lem­sto­re fon­de tid­li­ge­re i år, er de sto­re fon­de fort­sat ik­ke or­ga­ni­se­ret i et fæl­les po­li­tisk net­værk el­ler for­e­ning med fæl­les hold­nin­ger og in­put til fondsområdet.

Fon­de­ne står sår­bart, for­di de ik­ke står i en sam­let for­hand­lings­po­si­tion. Det gør, at de ik­ke kan gå ind i et fæl­les forhandlingsrum

Per Ni­ko­laj Bukh – pro­fes­sor i of­fent­lig øko­no­mi­sty­ring ved Aal­borg Universitet

Det gør, at fonds­bran­chen står svagt i en for­hand­ling med Chri­sti­ans­borg og re­ge­rin­gen om et part­ner­skab, når el­ler hvis det skul­le bli­ve ak­tu­elt, vur­de­rer Per Ni­ko­laj Bukh.

“Fon­de­ne står sår­bart, for­di de ik­ke står i en sam­let for­hand­lings­po­si­tion. Det gør, at de ik­ke kan gå ind i et fæl­les for­hand­lings­rum. Det er langt svæ­re­re for den en­kel­te fonds­di­rek­tør at gå ud og si­ge nej til di­a­log - det kun­ne man nok i hø­je­re grad, hvis man hav­de etab­le­ret et for­hand­lings­fæl­leskab mel­lem de stør­ste fon­de, hvor der var et fæl­les man­dat til at si­ge no­get,” si­ger han.

Det er og­så en ud­for­dring, som gør ide­en yder­li­ge­re kom­pleks at re­a­li­se­re som en fri­vil­lig af­ta­le, vur­de­rer Ras­mus Grøn­ved Nielsen:

“Hvem skal re­ge­rin­gen for­hand­le med? Ty­pisk når der skal la­ves part­ner­skabs­af­ta­ler, så har man en fæl­les mod­part at for­hand­le og ind­gå en af­ta­le med. Det har fon­de­ne jo ik­ke, så hvem skal ha­ve man­da­tet til at for­hand­le på de­res veg­ne, og hvor­dan sik­rer man sig, at af­ta­lens vil­kår kan im­ple­men­te­res?,” si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img
Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer