Det var ikke korrekt, da professor emeritus, Christian Hjorth-Andersen i sidste uge brugte A.P. Møller Fondens opera-donation som eksempel på, at danske fonde ikke bidrager til driftsomkostningerne i de kulturinstitutioner, som de er med til at etablere. Det skriver fondens direktør, Henrik Tvarnø, i et læserbrev i dagens Politiken.
"A.P. Møller Fonden har siden færdiggørelsen af operaen doneret langt over 100 millioner kroner til Det Kgl. Teaters aktiviteter i Operaen. Ydermere er fonden netop nu i samarbejde med teateret ved at gennemgå den ti år gamle bygning for både mulige energi- og miljømæssige forbedringer og videreudvikling af de mange, topmoderne scenemæssige funktionaliteter", skriver Henrik Tvarnø.
Politiken bragte i sidste uger flere artikler om regeringens nedskæringer på kulturområdet og fondenes muligheder og vilje til at lukke hullerne efter besparelserne. I den forbindelse udtalte, professor Christian Hjorth-Andersen, at fondene uanset regeringens besparelser kun vil yde støtte til opførelsen af bygninger eller konkrete kunstprojekter: "Det vil de gøre ved at støtte konkrete byggeprojekter til et provinsmuseum eller et nyt stykke kunst til Statens Museum for Kunst. Men de betaler ikke vagtpersonalet på Nationalmuseet. De faste omkostninger vil fondene ikke støtte". Christian Hjorth-Andersen henviste endvidere til Operaen, som A.P. Møller Fonden donerede til staten: "Se bare på A.P. Møller Fonden. De gav en operabygning til to milliarder, men har siden stået fast og sagt: Nu må I klare jer selv"
En anden forsker var ligeledes på banen med en kritik af fondenes donationspolitikker. Postdoc, Christoph Houman Ellersgaard var i samme artikel i Politiken citeret for at sige:
"Problemet for kulturen bliver, at fonde ofte helst vil være med til at holde festen, men ikke tage opvasken bagefter."
Også den forskervurdering svarer Henrik Tvarnø på: "Det er en letkøbt udtalelse, som ikke bidrager til en meningsfuld debat om fondenes rolle i dansk kulturliv".