Nye tal: Fondene uddeler over en halv milliard til danske skoler

De danske fondes uddelinger til skoleområdet har over de seneste år taget et kvantespring. Det er uvist, hvordan det trecifrede millionbeløb fra fondene fordeler sig, efter at regeringen droppede en planlagt kortlægning af fondenes skolebevillinger. Men sikkert er det, at fondene over de seneste år har øget fokus på både langsigtet samarbejde og politisk velvilje, siger skoleforsker.

Det er uvist, hvor­dan det tre­cif­re­de mil­li­onbe­løb til dan­ske sko­le­pro­jek­ter for­de­ler sig, ef­ter­som re­ge­rin­gen har af­vist en kort­læg­ning af fon­de­nes ud­de­lin­ger til sko­le­om­rå­det. (fo­to: Dan­ske Skoleelever)

I 2023 ud­del­te de dan­ske fon­de 567 mil­li­o­ner kro­ner til grund­sko­len i Danmark.

Det vi­ser en sær­kør­sel, som Dan­marks Sta­ti­stik har la­vet for Fundats.

Der­med fort­sæt­ter fon­de­ne de se­ne­ste års tre­cif­re­de mil­li­onbi­drag til grund­sko­len, som er skudt i vej­ret si­den 2018, hvor de sam­le­de do­na­tio­ner til grund­sko­len i Dan­mark ud­gjor­de ba­re 76 mil­li­o­ner kroner.

I 2021 slog fon­de­nes skoleud­de­lin­ger re­kord med 794 mil­li­o­ner kro­ner, og i 2022 lå be­vil­lin­ger­ne iføl­ge et esti­mat fra Dan­marks Sta­ti­stik på 750 mil­li­o­ner kroner.

"Jeg er tak­nem­lig over, at der er fon­de, der bi­dra­ger til un­der­vis­nings­sy­ste­met. Men det skal selv­føl­ge­lig ik­ke væ­re så­dan, at det af­hæn­ger af pri­va­te virk­som­he­der, om vo­res børn får en or­dent­lig bog, når de star­ter i sko­le," sag­de bør­ne- og un­der­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye (S) tid­li­ge­re på året til Fun­dats oven på en ræk­ke hi­sto­ri­er i me­di­er­ne om de øko­no­misk træng­te folkeskoler.

I fle­re kom­mu­ner har sko­le­be­sty­rel­ser næg­tet at god­ken­de bud­get­ter­ne, og DR har be­skre­vet, hvor­dan fol­ke­sko­ler overalt i lan­det er så neds­lid­te, at de ak­tivt le­der ef­ter pri­va­te donorer.

Det har ik­ke væ­ret mu­ligt at få Mat­ti­as Tes­faye i ta­le i for­bin­del­se med de nye tal, og mi­ni­ste­ri­et hen­vi­ser til hans tid­li­ge­re udtalelse.

Ingen kortlægning

Fon­de­nes sko­le­be­vil­lin­ger på 567 mil­li­o­ner kro­ner er et esti­mat fra Dan­marks Sta­ti­stik, ef­ter­som en del af fon­de­ne ik­ke har an­gi­vet over for sta­ti­stik­myn­dig­he­den, om be­vil­lin­ger­ne er gå­et til dan­ske el­ler uden­land­ske skoler.

I 2023 ud­del­te de dan­ske fon­de sam­let 1,34 mil­li­ar­der kro­ner til grund­sko­len i bå­de Dan­mark og ud­lan­det. Med an­dre ord er lidt un­der halv­de­len af fon­de­nes sam­le­de sko­le­be­vil­lin­ger iføl­ge esti­ma­tet fra Dan­marks Sta­ti­stik gå­et til dan­ske skoler.

Jeg er in­ter­es­se­ret i, hvad fon­de og do­no­rer kan, og jeg sy­nes, det er op­lagt at ha­ve en di­a­log med dem, virk­som­he­der­ne og for­e­nings­li­vet om, hvor­dan de kan bi­dra­ge til folkeskolen.

Mat­ti­as Tes­faye – bør­ne- og undervisningsminister

Det er imid­ler­tid uvist, hvor­dan det tre­cif­re­de mil­li­onbe­løb til dan­ske sko­le­pro­jek­ter for­de­ler sig. Re­ge­rin­gen har af­vist en kort­læg­ning af fon­de­nes ud­de­lin­ger til sko­le­om­rå­det, selv om fle­re op­po­si­tions­par­ti­er ef­ter­ly­ser et over­blik over, hvad fon­de­nes pen­ge går til.

Til­ba­ge i 2018 meld­te da­væ­ren­de un­der­vis­nings­mi­ni­ster Me­re­te Ri­isa­ger (LA) ud, at der var be­hov for en kort­læg­ning af fon­de­nes ud­de­lin­ger til fol­ke­sko­le­om­rå­det. Kort­læg­nin­gen så dog al­drig da­gens lys, idet hen­des ef­ter­føl­ger på po­sten, Per­nil­le Ro­sen­krantz-Theil (S), valg­te at drop­pe idéen i 2020.

Si­den har bå­de Li­be­ral Al­li­an­ce, En­heds­li­sten og Dan­marks­de­mo­kra­ter­ne op­for­dret til at genover­ve­je en kort­læg­ning af fon­de­nes sko­le­be­vil­lin­ger, mens Mat­ti­as Tes­faye sid­ste år af­vi­ste at gen­op­ta­ge projektet.

Fak­ta: Et estimat

Tal­le­ne er be­hæf­tet med usik­ker­hed, idet der er ta­le om et esti­mat fra Dan­marks Sta­ti­stik. Iføl­ge fon­de­nes ind­be­ret­nin­ger til Dan­marks Sta­ti­stik ud­del­te de sam­let 1,34 mil­li­ar­der kro­ner til grund­sko­len i Dan­mark og ud­lan­det i 2023.

Kun en del af ind­be­ret­nin­ger­ne er spe­ci­fi­ce­ret på ind­land el­ler ud­land, og af de spe­ci­fi­ce­re­de tal frem­går det, at mindst 315 mil­li­o­ner kro­ner gik til dan­ske sko­ler, sva­ren­de til 42 pro­cent af bevillingerne.

An­ta­ger man, at den for­de­ling mel­lem Dan­mark og ud­land og­så gæl­der de ik­ke-spe­ci­fi­ce­re­de be­vil­lin­ger, lan­der esti­ma­tet på 567 mil­li­o­ner kro­ner til dan­ske sko­ler, op­ly­ser Dan­marks Statistik.

I 2022 vi­ste de spe­ci­fi­ce­re­de tal, at mindst 469 mil­li­o­ner kro­ner til grund­sko­len i Dan­mark. Ba­se­ret på sam­me reg­ne­me­to­de er esti­ma­tet fra Dan­marks Sta­ti­stik, at 750 mil­li­o­ner kro­ner i 2022 gik til dan­ske skoler.

Mere langsigtede indsatser

Hel­ler ik­ke Dan­marks Sta­ti­stik kan op­ly­se, hvor­dan det tre­cif­re­de mil­li­onbe­løb fra fon­de­ne for­de­ler sig på sko­le­om­rå­det, ef­ter­som sko­le­be­vil­lin­ger­ne ik­ke bli­ver op­delt i underkategorier.

Der­i­mod kan man kon­sta­te­re en æn­dring over de se­ne­ste år i sel­ve den må­de, fon­de­ne ar­bej­der med grund­sko­len. Det for­tæl­ler sko­le­for­sker An­dreas Rasch-Christensen.

"Fon­de­ne ar­bej­der me­re stra­te­gisk med stør­re og me­re lang­sig­te­de ind­sat­ser. De ind­går i tæt sam­ar­bej­de med cen­tra­le ak­tø­rer i og om­kring sko­len i be­stræ­bel­sen på at iden­ti­fi­ce­re nog­le af sko­lens ud­for­drin­ger, som stør­re, lang­sig­te­de og me­re stra­te­gisk fun­de­re­de pro­jek­ter kan lø­se," si­ger An­dreas Rasch-Christensen.

Han er forsk­nings­chef ved Forsk­nings­cen­ter for pæ­da­go­gik og dan­nel­se på VIA Uni­ver­si­ty Col­le­ge og med­lem af fle­re mi­ni­ste­ri­el­le ud­valg og råd samt eks­pert­pa­ne­let Sko­leø­ko­no­misk Forum, der på ini­ti­a­tiv fra Dan­marks Læ­rer­for­e­ning skal le­ve­re bud på løs­nin­ger på fol­ke­sko­ler­nes pres­se­de økonomi.

Og­så An­dreas Ra­sch-Chri­sten­sen me­ner, at det vil­le ha­ve væ­ret en for­del for al­le par­ter, hvis den forjæt­te­de kort­læg­ning af fon­de­nes ud­de­lin­ger til fol­ke­sko­le­om­rå­det var ble­vet gen­nem­ført, så det stod klart, hvad fonds­mid­ler­ne til grund­sko­len går til.

"En kort­læg­ning vil­le væ­re gavn­lig; ik­ke som kon­trol, men sim­pelt­hen og­så for fon­de­nes egen skyld. For at be­ly­se, hvor der er ud­for­drin­ger, som ik­ke er dæk­ket," si­ger han.

Over de se­ne­ste år er fon­de­ne og­så be­gyndt at sam­ar­bej­de me­re ind­byr­des på sko­le­om­rå­det. An­dreas Ra­sch-Chri­sten­sen pe­ger som ek­sem­pel på en lang­sig­tet ind­sats på, at han selv er med­lem af na­tur­fags­a­ka­de­mi­et NAFA, et sam­ar­bej­de mel­lem pro­fes­sions­højsko­ler, uni­ver­si­te­ter og grund­sko­ler, der skal styr­ke naturfagsundervisningen.

Pro­jek­tet bli­ver støt­tet med 200 mil­li­o­ner kro­ner af No­vo Nor­disk Fon­den og Vil­lum Fon­den og har en pro­gram­pe­ri­o­de på ot­te år frem til 2028.

Politisk parløb

En an­den ud­vik­ling i fon­de­nes sko­le­be­vil­lin­ger over de se­ne­ste år er, at de i hø­je­re grad be­ror på po­li­tisk opbakning.

"Fon­de­ne er og­så ble­vet in­ter­es­se­ret i, om der fak­tisk er po­li­tisk op­bak­ning til fond­s­i­ni­ti­a­ti­ver. Ik­ke som en sam­men­s­melt­ning mel­lem det po­li­ti­ske og fon­de­ne, men fon­de­ne vil ik­ke nød­ven­dig­vis be­vil­li­ge pen­ge til sko­len, hvis der så ik­ke er cen­tral og kom­mu­nal po­li­tisk op­bak­ning til det. Pro­jek­ter ri­si­ke­rer at dø ud, hvis de ik­ke får liv po­li­tisk," si­ger An­dreas Rasch-Christensen.

Og mens fon­de­ne er be­gyndt at ske­le me­re til, hvor­dan pen­ge­ne kan ud­de­les i trit med den po­li­ti­ske dags­or­den, sen­der fle­re po­li­ti­ke­re og­så blik­ke den an­den vej.

Fle­re po­li­ti­ke­re fra re­ge­rings­par­ti­er­ne har ef­ter­lyst me­re sam­ar­bej­de med fon­de­ne, og fle­re mi­ni­ste­ri­er har de se­ne­ste år ud­ar­bej­det de­ci­de­re­de fonds­stra­te­gi­er med det for­mål at un­der­støt­te me­re di­a­log og fle­re kon­kre­te sam­ar­bej­der med fondene.

Se­ne­st har for­man­den for Fol­ke­tin­gets fi­nans­ud­valg og tid­li­ge­re er­hvervs­mi­ni­ster Si­mon Kol­lerup (S) meldt ud, at han øn­sker at fin­de en mo­del for et me­re for­ma­li­se­ret sam­ar­bej­de med fondene.

“Vi skal se fon­de­ne som en vær­di­fuld sam­ar­bejds­part­ner, der på en bre­de­re pa­let end ba­re øko­no­misk kan bi­dra­ge til sam­funds­ud­vik­lin­gen. Det sy­nes jeg, vi skal fin­de en mo­del for at kun­ne ud­nyt­te bed­re, end vi gør i dag,” lød det i for­ri­ge uge fra Si­mon Kol­lerup, som al­le­re­de sid­ste år er­klæ­re­de sig som én af “fon­de­nes bed­ste ven­ner på Christiansborg”.

Fon­de­ne er og­så ble­vet in­ter­es­se­ret i, om der fak­tisk er po­li­tisk op­bak­ning til fondsinitiativer.

An­dreas Ra­sch-Chri­sten­sen – forsk­nings­chef, VIA Uni­ver­si­ty College

Fun­dats vil­le ger­ne ha­ve spurgt bør­ne- og un­der­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye, om han på sam­me må­de har et øn­ske om et me­re for­ma­li­se­ret sam­ar­bej­de mel­lem re­ge­rin­gen og fon­de­ne på grundskoleområdet.

Men det har alt­så ik­ke væ­ret mu­ligt at ta­le med mi­ni­ste­ren, og Bør­ne- og Un­der­vis­nings­mi­ni­ste­ri­et hen­vi­ser i ste­det til hans tid­li­ge­re ud­ta­lel­ser, hvori han har talt for en øget di­a­log med fondene.

"Jeg er in­ter­es­se­ret i, hvad fon­de og do­no­rer kan, og jeg sy­nes, det er op­lagt at ha­ve en di­a­log med dem, virk­som­he­der­ne og for­e­nings­li­vet om, hvor­dan de kan bi­dra­ge til fol­ke­sko­len," sag­de Mat­ti­as Tes­faye så­le­des til Fun­dats i juli.

En del af et større dyk

Mens fonds­be­vil­lin­ger­ne til grund­sko­len i Dan­mark alt­så er fal­det en smu­le, fra 750 mil­li­o­ner kro­ner i 2022 til 567 mil­li­o­ner kro­ner sid­ste år, ind­går fal­det i en sam­let ud­vik­ling i be­vil­lin­ger­ne til ud­dan­nel­se, som er dyk­ket be­ty­de­ligt på ba­re et år.

Fonds­mid­ler­ne i ka­te­go­ri­en ud­dan­nel­se og fol­ke­op­lys­ning, som for­u­den grund­sko­len blandt an­det dæk­ker vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser, ung­doms­ud­dan­nel­ser, ef­ter­ud­dan­nel­se og dag­in­sti­tu­tio­ner, er fal­det fra 4,9 mil­li­ar­der til 3,3 mil­li­ar­der kroner.

Det er et fald på 1,6 mil­li­ar­der kro­ner; den stør­ste re­du­ce­ring i de ho­ved­for­mål, fon­de­ne har gi­vet pen­ge til, hvor­i­mod om­rå­der som kul­tur, mil­jø og især sund­hed har få­et fle­re penge.

Det skyl­des dels, at fonds­mid­ler­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser er fal­det be­ty­de­ligt på grund af nog­le ek­stra­or­di­nært hø­je en­kelt­be­vil­lin­ger i 2022, men og­så at pen­ge­ne til dag­in­sti­tu­tio­ner og ef­ter­ud­dan­nel­se er næ­sten hal­ve­ret på blot et år.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer