Den Danske Forskningsfond vil være kulturfond

Forskningsfonden, der har til formål at drive almennyttige forskningscentre, investerer i forvejen massivt i kulturelle aktiviteter. Med købet af Gl. Holtegaard til almennyttige formål samt indstiftelsen af ”verdens største musikpris” ønsker fonden nu at ændre navn til Den Danske Kultur- og Forskningsfond, oplyser bestyrelsesformand Claus Christiansen.

Den 82-åri­ge læ­ge, for­sker og iværk­sæt­ter Claus Chri­sti­an­sen, kendt som knog­le­kon­gen, står bag fle­re suc­ces­ful­de sel­ska­ber i me­di­ci­na­lin­du­stri­en, blandt an­det Nor­dic Biosci­en­ce A/S. I 1999 stif­te­de han Den Dan­ske Forsk­nings­fond (Fo­to: PR-foto).

Den Dan­ske Forsk­nings­fond sæt­ter nu end­nu me­re tur­bo på si­ne ud­de­lin­ger og in­ve­ste­rin­ger in­den­for kunst og kul­tur, som er den 82-åri­ge stif­ter og be­sty­rel­ses­for­mand Claus Chri­sti­an­sens sto­re interesse.

Det kom frem un­der sid­ste uges pres­se­mø­de på Gl. Hol­te­gaard, hvor Claus Chri­sti­an­sen og borg­meste­ren i Ru­der­s­dal Kom­mu­ne kun­ne for­tæl­le, at fon­den over­ta­ger kunst­hal­len, de til­hø­ren­de byg­nin­ger samt det me­re end 30.000 kva­drat­me­ter sto­re hi­sto­ri­ske par­kan­læg. Pri­sen for at kø­be Gl. Hol­te­gaard ud­gør kun be­sked­ne fi­re mil­li­o­ner kro­ner, men for forsk­nings­fon­den er der ta­le om en be­trag­te­lig in­ve­ste­ring ef­ter­som der med­føl­ger en ræk­ke for­plig­tel­ser til at re­stau­re­re og ved­li­ge­hol­de he­le om­rå­det – et pro­jekt, som fon­den for­ven­ter i før­ste om­gang vil lø­be op i om­kring 30 mil­li­o­ner kro­ner, for­tæl­ler Claus Christiansen.

”Det er ik­ke no­get, vi har gjort for at tje­ne pen­ge på det. Hvis jeg for­tal­te det til en øko­nom, vil­le han si­ge, at jeg ik­ke er rig­tig klog,” si­ger bestyrelsesformanden.

Ud­over renove­rings­pro­jek­tet med­føl­ger og­så for­plig­tel­ser til det lø­ben­de ved­li­ge­hold af ar­ki­tekt Lauritz de Thu­ra­hs ba­rok­ha­ve fra 1756, som fon­den des­u­den vil hol­de åben for of­fent­lig­he­den. Der­u­d­over vil be­sty­rel­sen ind­kø­be kunst, la­ve ud­stil­lin­ger i kunst­hal­len og ar­ran­ge­re kon­cer­ter i de lo­ka­ler, som i dag hu­ser Vedbækfundene.

Vi bræn­der for kunst og kul­tur, og vi har jo ik­ke tænkt os at sæl­ge bil­let­ter ved indgangen.

Claus Chri­sti­an­sen – Be­sty­rel­ses­for­mand, Den Dan­ske Forskningsfond

”Der vil bli­ve ud­skre­vet en pas­sen­de stor check hvert år. Vi bræn­der for kunst og kul­tur, og vi har jo ik­ke tænkt os at sæl­ge bil­let­ter ved ind­gan­gen. Det kan godt væ­re, at der på et tids­punkt kom­mer en me­get stor ud­stil­ling, hvor vi bli­ver nødt til at ta­ge en­tre, men ge­ne­relt set vil det væ­re åbent og gra­tis,” si­ger Claus Christiansen.

Iføl­ge fon­dens lov­plig­ti­ge re­de­gø­rel­se for be­sty­rel­sens ud­de­lings­po­li­tik til­stræ­ber fon­den at ud­de­le 20 mil­li­o­ner kro­ner om året.

Om Claus Christiansen
  • Født: 1942 (82 år)
  • Ud­dan­net læ­ge, dr. med.
  • Bo­sid­den­de i Morco­te ved Lu­ga­no­sø­en i Schweiz.
  • Stif­te­de i 1989 me­di­ci­nal­virk­som­he­den Osteo­me­ter sam­men med sin hu­stru Ben­te Ju­el Chri­sti­an­sen, der og­så er læ­ge, dr. med. Claus Chri­sti­an­sen er i er­hvervspres­sen kendt som knog­le­kon­gen på grund af hans op­fin­del­ser af me­to­der til at må­le kal­kind­hold i knoglerne.
  • Iføl­ge Øko­no­misk Uge­brevs li­ste over de mest vel­ha­ven­de fa­mi­li­er i Dan­mark kom Claus Chri­sti­an­sen og hu­stru sid­ste år ind på plads nr. 94 på top-100 -listen.
  • For­mu­en stam­mer fra sal­get af Osteo­me­ter i 1990’erne, som par­ret solg­te for 400 mil­li­o­ner kro­ner til en kapitalfond.
  • I dag ejer par­ret ho­ved­par­ten af den suc­ces­ful­de me­di­ci­nal­virk­som­hed Nor­dic Biosci­en­ce A/S, som blandt an­det pro­du­ce­rer di­ag­no­sti­ske red­ska­ber og bio­mar­kø­rer til den in­ter­na­tio­na­le medicinalindustri.
  • Den Dan­ske Forsk­nings­fond er stif­tet i 1999 af Claus Chri­sti­an­sen, som er for­mand for fon­den. Ben­te Ju­el Chri­sti­an­sen er uløn­net di­rek­tør i fonden.

Selv­om forsk­nings­fon­den, som nav­net an­ty­der, har til for­mål at etab­le­re og dri­ve al­men­nyt­ti­ge forsk­nings­cen­tre samt at ud­gø­re en ru­ge­kas­se for kom­merci­el­le forsk­nings­pro­jek­ter, så er det iføl­ge for­man­den ik­ke no­get pro­blem at in­ve­ste­re i et for­ven­tet un­der­skuds­gi­ven­de ak­tiv som Gl. Holtegaard.

Har det væ­ret nød­ven­digt at an­mo­de om til­la­del­se hos Er­hvervs­sty­rel­sen for at kø­be Gl. Holtegaard?

”Nej, det lig­ger i ik­ke kor­te­ne. Men nu var jeg in­de at ta­le med vo­res er­hvervs­mi­ni­ster for­le­den, og han sy­nes det er fan­ta­stisk. Fondsmyn­dig­he­den lig­ger jo un­der Er­hvervs­mi­ni­ste­ri­et, så de har kend­skab til det,” si­ger Claus Christiansen.

Flere ambitioner på kunstområdet

Ud­over fon­dens pri­mæ­re forsk­nings­for­mål rum­mer vedtæg­ter­ne des­u­den en be­stem­mel­se om over­skud­s­an­ven­del­se som, i iføl­ge fonds­be­sty­rel­sen, gi­ver mu­lig­hed for fon­dens sto­re fo­kus på kunst og kul­tur. Og det er da hel­ler ik­ke nyt, at forsk­nings­fon­den har fo­re­ta­get in­ve­ste­rin­ger og ud­de­lin­ger in­den­for kunst og kultur.

”Vi er den stør­ste sponsor for det Kon­ge­li­ge Te­a­ter for at kom­me med et ek­sem­pel,” si­ger han.

Det be­kræf­tes på Det Kon­ge­li­ge Te­a­ters hjem­mesi­de, hvoraf det frem­går, at forsk­nings­fon­den i en læn­ge­re år­ræk­ke har stå­et bag te­a­tret og ud­gør en ”mar­kant og es­sen­ti­el” ud­vik­lings­part­ner.

Der­u­d­over har fon­den gen­nem læn­ge­re tid haft ud­landsak­ti­vi­te­ter in­den­for kunst og kultur.

”Vi har et sam­ar­bej­de med det stør­ste bron­ze­stø­be­ri i ver­den, som lig­ger i Pie­tra­san­ta, der er en lil­le vi­dun­der­lig by i Ita­li­en. Der har vi nog­le lej­lig­he­der stå­en­de, hvor vi sen­der kunst­ne­re ned, som er der i tre, fi­re, fem må­ne­der og la­ver spæn­den­de ting. Og det er et fan­ta­stisk pro­jekt, der vok­ser og vok­ser. Der bli­ver pro­du­ce­ret no­get, som vir­ke­lig er stort. Det ko­ster og­så pen­ge,” for­tæl­ler Claus Christiansen.

Forsk­nings­fon­dens nye am­bi­tio­ner in­den­for kunst- og kul­tu­r­om­rå­det stop­per dog ik­ke ved ind­kø­bet af Gl. Hol­te­gaard, som sid­ste år måt­te luk­ke på grund af øko­no­mi­ske problemer.

”Vi kom­mer til at la­ve den stør­ste mu­sikpris i ver­den, som vi vil ud­de­le til næ­ste år. Den kom­mer til at væ­re i No­bel­pris-klas­sen på ti mil­li­o­ner sven­ske kro­ner. Det bli­ver den Dan­ske Forsk­nings­fond, der ud­de­ler den og pris­ud­de­lin­gen kom­mer til at fo­re­gå i Ti­vo­li,” si­ger Claus Christiansen.

Det skal jo ik­ke væ­re bu­reau­kra­ti­et, der skal be­stem­me, hvor­dan vi skal dri­ve tin­ge­ne rationelt

Claus Chri­sti­an­sen – Be­sty­rel­ses­for­mand, Den Dan­ske Forskningsfond

For at kun­ne ho­no­re­re be­sty­rel­sens kul­tu­rel­le am­bi­tions­ni­veau for­ven­ter Claus Chri­sti­an­sen, at der vil bli­ve til­ført yder­li­ge­re pen­ge til forsk­nings­fon­den, der i 2023 hav­de en ba­lan­cesum på knap 200 mil­li­o­ner kro­ner og de to se­ne­ste år har haft et regn­skabs­mæs­sigt un­der­skud på 29 mil­li­o­ner i 2023 og 156 mil­li­o­ner i 2022.

Har du over­ve­jet at stif­te en ny fond med et kul­tu­relt formål?

”Ja, det har jeg fak­tisk over­ve­jet, men det skal jo ik­ke væ­re bu­reau­kra­ti­et, der skal be­stem­me, hvor­dan vi skal dri­ve tin­ge­ne ra­tio­nelt. Én fond er jo min­dre end to fon­de, så det er me­get nem­me­re at dri­ve det he­le i én fond. Og jeg har fak­tisk spurgt vo­res mi­ni­ster, om vi må ha­ve lov at skif­te navn til Den Dan­ske Kul­tur- og Forsk­nings­fond, og det er nu un­der be­hand­ling,” si­ger Claus Christiansen.

Som svar på en ak­tind­sig­tan­mod­ning op­ly­ser Er­hvervs­sty­rel­sen dog til Fun­dats tors­dag den 27. marts, at fondstil­sy­net ik­ke har mod­ta­get nog­le do­ku­men­ter ved­rø­ren­de Den Dan­ske Forsk­nings­fonds an­mod­ning om at ud­vi­de fon­dens navn el­ler for­mål til des­u­den at om­fat­te kul­tu­rel­le aktiviteter.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Jakob Thomsen
Jakob Thomsen
Ansvarshavende redaktør for Fundats

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer