Færre solgte julemærker betyder færre penge til driften af de fire Julemærkehjem, som hvert år hjælper 750 børn og unge med at få sundere kostvaner og komme ud af mobning og isolation. Det skriver Julemærkefonden i sit seneste nyhedsbrev.
”Historisk set har vi kunnet drive Julemærkehjemmene alene for indtægterne fra salget af julemærker, sådan er det ikke længere. Vi er ikke i tvivl om, at det er de ændrede kommunikationsvaner, der får Julemærkesalget til at falde. Vi sender efterhånden meget få fysiske hilsner til hinanden. Og selvom vi har digitaliseret Julemærket til både mail og app, så kan det ikke dæmme op for faldet i omsætningen på det fysiske Julemærke,” siger direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen.
Siden 2003 er salget af julemærker faldet fra 26 mio. til godt 13 mio. i julen 2016. Ikke desto mindre er Søren Ravn Jensen sikker på, at fonden kan oppebære tilstrækkelige indsamlingsindtægter ad andre kanaler.
”Jeg kan sige det meget klart: Julemærkehjemmene overlever, fordi danskerne vil det. Vi oplever så megen positivitet og støtte til vores arbejde med udsatte børn, og især vores julemærkevenner, der støtter Julemærkesagen med et fast beløb, er af enorm værdi for os. Deres bidrag driver et Julemærkehjem alene. Og vi bliver flere og flere i fællesskabet. Vi er nu over 19.000 julemærkevenner, og vi er dybt taknemmelige for hver og en af dem, ” siger han til Julemærkefondens nyhedsbrev.