Gl. Holtegaard-Breda Fonden beskyldes for at have varetaget kommunens interesse

Et tidligere bestyrelsesmedlem af De Radikale i Rudersdal Kommune mener, at overdragelsen af Gl. Holtegaard til Breda Fonden, og flere af fondsbestyrelsens øvrige dispositioner, er truffet i kommunens, og ikke fondens interesse. Fondsformand Jens Ive forstår kritikken, men afviser, at det er sket i hans tid i bestyrelsen.

Gl. Hol­te­gaard, som ses på bil­le­det, blev gi­vet som en ga­ve til Bre­da Fon­den af den da­væ­ren­de Søl­le­rød Kom­mu­ne i 1993. Fo­to: Flickr/ Cre­a­ti­ve Commons

Da Bre­da Fon­den i 1993 fik Gl. Hol­te­gaard foræ­ret af den da­væ­ren­de Søl­le­rød Kom­mu­ne for at dri­ve kunst­hal, var det en hvid ele­fant, fon­den fik i gave.

Med ga­ven fulg­te der nem­lig et år­ligt drifts­un­der­skud, som hidtil var ble­vet dæk­ket af kom­mu­ne­kas­sen, men som ef­ter fu­sio­nen blev fon­dens an­svar. Et un­der­skud, som nu har dræ­net fon­den for mid­ler i en grad, hvor fon­den er gå­et i fri­vil­lig lik­vi­da­tion, og den nord­s­jæl­land­ske kunst­hals over­le­vel­se er uvis.

Nu bli­ver så­vel den nu­væ­ren­de be­sty­rel­se som tid­li­ge­re be­sty­rel­ser be­skyldt for sy­ste­ma­tisk at ha­ve va­re­ta­get kom­mu­nens in­ter­es­ser og at ha­ve neg­li­ge­ret de in­ten­tio­ner, som Bre­da Fon­dens stif­ter, Aa­se Bre­da, ud­tryk­te i fundatsen.

Kri­tik­ken bli­ver blandt an­dre frem­sat af et tid­li­ge­re be­sty­rel­ses­med­lem fra De Ra­di­ka­le i Ru­der­s­dal, Hen­rik Hjortdal.

“Den da­væ­ren­de Søl­le­rød Kom­mu­ne hav­de selv købt Gl. Hol­te­gaard i 1976 og istand­s­at for et stort mil­li­onbe­løb og vid­ste, at der selv­føl­ge­lig var drifts­ud­gif­ter. Så jeg me­ner, at kom­mu­nen så en spa­re­gris i frø­ken Bre­das pen­ge. Men nu er fri­bil­let­ten ved at væ­re brugt op, og fon­den står til at bli­ve ned­lagt,” si­ger Hen­rik Hjortdal.

Fon­den har, i min op­tik, kun til­go­de­set kom­mu­nens interesse.

Hen­rik Hjort­dal – Tid­li­ge­re be­sty­rel­ses­med­lem, De Radikale

Sam­men­blan­ding af kom­mu­na­le in­ter­es­ser i fonds­be­sty­rel­ser har tid­li­ge­re væ­ret et al­min­de­ligt pro­blem for sel­ve­jen­de kul­turin­sti­tu­tio­ner. Er­hvervs­sty­rel­sen har sær­ligt si­den den dra­ma­ti­ske Won­der­ful Co­pen­ha­gen-sag slå­et fast , at et be­sty­rel­ses­med­lem ale­ne må va­re­ta­ge fon­dens in­ter­es­ser og for­mål. Men det me­ner Hen­rik Hjort­dal, der har fulgt med i Bre­da Fon­dens gø­ren og la­den si­den 2007, alt­så ik­ke har væ­ret tilfældet.

“Fon­den har, i min op­tik, kun til­go­de­set kom­mu­nens in­ter­es­se. He­le for­må­let med øvel­sen var, at den gam­le da­mes pen­ge kun­ne bru­ges til at fi­nan­si­e­re drif­ten af Gl. Hol­te­gaard,” si­ger Hen­rik Hjort­dal med hen­vis­ning til sam­men­læg­nin­gen af Bre­da Fon­den og Gl. Holtegaard.

Gradbøjning af stifters vilje

Fon­dens op­rin­de­li­ge for­mål var at be­va­re stif­te­ren Aa­se Bre­das søsters kunst­vær­ker og gø­re sam­lin­gen til­gæn­ge­lig for of­fent­lig­he­den. Iføl­ge vedtæg­ter­ne skul­le den til en­hver tid sid­den­de borg­me­ster i Søl­le­rød Kom­mu­ne væ­re for­mand for fonds­be­sty­rel­sen, og så­le­des var da­væ­ren­de V-borg­me­ster Erik Fa­brin be­sty­rel­ses­for­mand i Bre­da Fon­den fra 1986 til 2013.

Der­med var det og­så Erik Fa­brin, der bå­de var for­mand for fon­dens be­sty­rel­se og borg­me­ster, da det blev be­slut­tet at foræ­re Gl. Hol­te­gaard til fon­den og fu­sio­ne­re formålene.

Fon­dens navn blev æn­dret fra ‘Fon­den for ma­le­rin­den Eb­ba Bre­das kunst’ til ‘Gl. Hol­te­gaard-Bre­da Fon­den - Fon­den for Ma­le­rin­den Eb­ba Bre­das kunst og Gl. Hol­te­gaard’, og der blev la­vet nye vedtæg­ter, hvoraf det frem­går, at dét at be­va­re og dri­ve Gl. Hol­te­gaard er ho­ved­for­mål på li­ge fod med dét at be­va­re og ud­stil­le Eb­ba Bre­das værker.

Gl. Hol­te­gaard næv­nes ik­ke i den op­rin­de­li­ge fundats.

Fun­dats har søgt ak­tind­sigt i Er­hvervs­sty­rel­sens fonds­sag om Gl. Hol­te­gaard-Bre­da Fon­den, men det har “i fle­re til­fæl­de ik­ke væ­ret mu­ligt at fin­de ak­ter på oven­nævn­te for­hold i sty­rel­sens ar­kiv,” frem­går det af sty­rel­sens afgørelse.

Det har der­for ik­ke væ­ret mu­ligt at læ­se, hvil­ke over­vej­el­ser hver­ken fon­den el­ler Er­hvervs­sty­rel­sen har haft i for­bin­del­se med fu­sio­nen i 1993.

Jens Ive anerkender kritikken

Den nu­væ­ren­de be­sty­rel­ses­for­mand for Gl. Hol­te­gaard - Bre­da Fon­den og tid­li­ge­re borg­me­ster i Ru­der­s­dal Kom­mu­ne, Jens Ive (V), si­ger, at kri­tik­ken ik­ke er ny for ham.

Kan du for­stå, at der er no­gen, som ser på det på den må­de, at det kun­ne væ­re en be­lej­lig må­de for kom­mu­nen at få dæk­ket nog­le driftsom­kost­nin­ger på?

“Det kan jeg sag­tens. Men jeg kan og­så se det som en be­lej­lig må­de at ak­ti­ve­re Bre­das øn­ske om at hol­de ud­stil­lin­ger, for­di det var jo ik­ke skre­vet i den op­rin­de­li­ge fun­dats, at der ik­ke kun­ne hol­des ud­stil­lin­ger af an­det end Bre­das kunst,” si­ger Jens Ive.

Han frem­hæ­ver, at han ik­ke er be­kendt med mo­ti­ver­ne bag sam­men­læg­nin­gen af Bre­da Fon­den og Gl. Hol­te­gaard i 1993, for­di han først til­t­rå­d­te fon­den i 2014.

“Jeg ken­der ik­ke den op­rin­de­li­ge be­væg­grund, så jeg skal ik­ke ud­ta­le mig om, om der har væ­ret en sam­men­blan­ding af ka­sket­ter, den­gang kom­mu­nal­be­sty­rel­sen hav­de fler­tal i fonds­be­sty­rel­sen. For en sam­men­blan­ding af ka­sket­ter for­ud­sæt­ter jo lidt, at man har af­gø­ren­de ind­fly­del­se,” si­ger Jens Ive.

Han hen­vi­ser til, at fon­den i en år­ræk­ke hav­de fem be­sty­rel­ses­med­lem­mer, hvoraf de tre og­så sad i kom­mu­nal­be­sty­rel­sen. Der­med ud­gjor­de kom­mu­nal­be­sty­rel­ses­med­lem­mer et fler­tal i fondsbestyrelsen.

I 2010 blev fon­den dog op­mærk­som på, at den kon­stel­la­tion må­ske ik­ke læn­ge­re var lov­lig, og der star­te­de et for­løb, hvor Er­hvervs- og Sel­skabs­sty­rel­sen an­mo­de­de Stats­for­valt­nin­gen om “en vur­de­ring af sam­men­sæt­nin­gen af be­sty­rel­sen, i det 3 ud af 5 be­sty­rel­ses­med­lem­mer og­så er med­lem af kom­mu­nal­be­sty­rel­sen i Ru­der­s­dal Kom­mu­ne,” frem­går det af en ak­tind­sigt i fondssagen.

I 2011 blev det kon­klu­de­ret, at be­sty­rel­sens sam­men­sæt­ning var ulov­lig iføl­ge kom­mu­ne­sty­rel­ses­lo­vens §2, og si­den har der kun væ­ret to be­sty­rel­ses­med­lem­mer fra kommunalbestyrelsen.

Der­u­d­over frem­hæ­ver Jens Ive som mod­svar til kri­tik­ken, at Er­hvervs­sty­rel­sen ik­ke har rejst en sag el­ler ud­talt kri­tik af be­sty­rel­sens må­de at for­val­te fon­den på.

Flere kritikere

Hen­rik Hjort­dal er dog ik­ke ale­ne om at kri­ti­se­re fondsledelsen.

Den kon­ser­va­ti­ve kul­tur­ud­valgs­for­mand i Ru­der­s­dal Kom­mu­ne, Knud Skad­borg, har og­så lan­get hårdt ud ef­ter fonds­be­sty­rel­sen i lokalavisen:

“Man har kun­net se is­b­jer­get kom­me på me­get lang af­stand, og så har man sej­let fron­talt ind i det. Hvor­dan kan det væ­re god fonds­le­del­se, at fon­den sy­ste­ma­tisk gen­nem så man­ge år har tømt fon­den for vær­di­er? Hvor­for har man ik­ke sat tæ­ring ef­ter næ­ring? Hvor­for har man ik­ke la­det fon­dens vær­di­er yng­le og holdt sig til at bru­ge af­ka­stet?”, si­ger Knud Skad­borg i Ru­der­s­dal Avis.

Hvor­dan kan det væ­re god fonds­le­del­se, at fon­den sy­ste­ma­tisk gen­nem så man­ge år har tømt fon­den for værdier?

Knud Skad­borg – Kul­tur­ud­valgs­for­mand (K), Ru­der­s­dal Kommune

Hen­rik Hjort­dal frem­hæ­ver des­u­den, at det, for ham at se, er ty­de­ligt, at fon­dens be­sty­rel­se har væ­ret me­re op­ta­get af at va­re­ta­ge for­må­let om­kring drif­ten af Gl. Hol­te­gaard frem for det op­rin­de­li­ge for­mål, nem­lig at be­va­re og ud­stil­le Eb­ba Bre­das værker.

“Der blev la­vet en ud­stil­ling af Bre­das bil­le­der en gang for al­le i 1993, li­ge ef­ter fu­sio­nen. Ud­stil­lin­gen var åben i tre må­ne­der, og si­den har vær­ker­ne stort set ik­ke væ­ret ud­stil­let. Jeg har fo­re­slå­et, at nog­le af Eb­ba Bre­das mi­ni­a­tu­re­bil­le­der kun­ne hæn­ge ne­de ved toilet­ter­ne og gar­dero­ben, men ik­ke en­gang dér vil de hæn­ge dem,” si­ger Hen­rik Hjortdal.

Han har ik­ke selv no­gen re­la­tion til hver­ken Bre­da-fa­mi­li­en el­ler Gl. Hol­te­gaard, men er op­ta­get af fon­dens age­ren af prin­ci­pi­el­le årsager.

“Jeg har væ­ret for­tør­net over, at man ik­ke har va­re­ta­get frk. Bre­das in­ter­es­ser. Hel­ler ik­ke kir­ken va­re­tog hen­des in­ter­es­ser,” si­ger han med hen­vis­ning til, at Aa­se Bre­da op­rin­de­ligt hav­de skre­vet kir­ke­li­ge for­mål ind i si­ne vedtægter.

Af fon­dens op­rin­de­li­ge vedtæg­ter frem­går det, at hvis fon­den al­li­ge­vel ik­ke kom til at vir­ke ef­ter hen­sig­ten, skul­le de ik­ke an­vend­te mid­ler over­gå til Søl­le­rød Kir­ke, der skul­le an­ven­de mid­ler­ne til ud­bre­del­se af det krist­ne evangelium.

I for­bin­del­se med fu­sio­nen med Gl. Hol­te­gaard i 1993 blev den be­stem­mel­se æn­dret, så kir­ken og kom­mu­nen skul­le de­le 50/50, hvis fon­den ik­ke kun­ne vir­ke ef­ter formålet.

Til­med be­stem­te Aa­se Bre­da, at så­fremt der måt­te bli­ve et be­løb til rå­dig­hed til ud­de­ling, skul­le pen­ge­ne gå til en ræk­ke kir­ke­li­ge organisationer.

I 2014 an­søg­te fon­den dog Er­hvervs­sty­rel­sen om at få kir­kens krav skre­vet ud af vedtæg­ter­ne, hvil­ket den kir­ke­li­ge re­præ­sen­tant i fonds­be­sty­rel­sen bak­ke­de op om. I før­ste om­gang af­vi­ste Er­hvervs­sty­rel­sen an­mod­nin­gen, men året ef­ter fik fon­den lov til at skri­ve de kir­ke­li­ge for­mål helt ud med be­grun­del­sen, at det el­lers vil væ­re ulov­ligt for Ru­der­s­dal Kom­mu­ne at støt­te drif­ten af Gam­mel Hol­te­gaard, for­di der ik­ke må til­fly­de kom­mu­na­le skat­te­kro­ner til kir­ke­li­ge formål.

I ste­det blev der skre­vet i op­løs­nings­be­stem­mel­sen, at al­le mid­ler ved en op­løs­ning vil skul­le til­fal­de Ru­der­s­dal Kom­mu­ne og alt­så ik­ke Søl­le­rød Kir­ke, som Aa­se Bre­da op­rin­de­ligt hav­de ønsket.

Og det er end­nu et ek­sem­pel på, at stif­ters vil­je er ble­vet trum­fet af kom­mu­nens in­ter­es­ser, me­ner Hen­rik Hjortdal.

Fondens billige lejligheder

Hen­rik Hjort­dal blev selv op­mærk­som på fon­den i 2007 i for­bin­del­se med, at Søl­le­rød Kom­mu­ne og Bir­ke­rød Kom­mu­ne, hvor han selv var for­mand for De Ra­di­ka­le, blev lagt sam­men i for­bin­del­se med kommunalreformen.

Erik Fa­brin blev valgt til borg­me­ster i den nye Ru­der­s­dal Kom­mu­ne, og gen­nem sit lo­kal­po­li­ti­ske ar­bej­de blev Hen­rik Hjort­dal be­kendt med fon­den og be­gynd­te at un­dre sig over nog­le ting.

“Jeg be­gynd­te at sæt­te mig ind i sa­gen og læ­ste vedtæg­ter for fon­den og så vi­de­re. Jeg har al­tid væ­ret in­ter­es­se­ret i lo­kal­po­li­tik og lo­kal­hi­sto­rie,” si­ger han.

No­get af det, der især un­dre­de Hen­rik Hjort­dal var, at med­lem­mer af kom­mu­nal­be­sty­rel­sen så­vel som med­lem­mer af fon­dens be­sty­rel­se og dis­ses fa­mi­lie­med­lem­mer fik til­delt bil­li­ge lej­lig­he­der i en sær­de­les at­trak­tiv ejen­dom på Sund­vej i Hel­lerup, kal­det Strand­palæ­et, som var ejet af den op­rin­de­li­ge Bre­da Fonden.

Jeg un­dre­de mig og­så over, at fon­den del­te bil­li­ge lej­lig­he­der ud til borg­meste­rens fa­mi­lie, til fon­dens be­sty­rel­ses­med­lem­mer og til med­lem­mer af kom­mu­nal­be­sty­rel­sen og de­res familiemedlemmer.

Hen­rik Hjort­dal – Tid­li­ge­re be­sty­rel­ses­med­lem, De Radikale

“Jeg un­dre­de mig og­så over, at fon­den del­te bil­li­ge lej­lig­he­der ud til borg­meste­rens fa­mi­lie, til fon­dens be­sty­rel­ses­med­lem­mer og til med­lem­mer af kom­mu­nal­be­sty­rel­sen og de­res fa­mi­lie­med­lem­mer. Det fo­re­kom mig me­get usæd­van­ligt og me­get kri­tisa­belt, at en borg­me­ster kun­ne hand­le på den­ne må­de og uden at bli­ve dra­get til an­svar po­li­tisk el­ler juri­disk,” si­ger han.

An­kla­ger­ne om, at den da­væ­ren­de borg­me­ster og fonds­for­mand hav­de mis­brugt sin stil­ling til at de­le bil­li­ge lej­lig­he­der ud til ven­ner og fa­mi­lie­med­lem­mer, har væ­ret frem­sat i fle­re ar­tik­ler i 2011 og 2012 og blev den­gang af­vist af Erik Fabrin.

Fon­den fra­solg­te strand­palæ­et i 2012 for at skaf­fe fle­re mid­ler til at fi­nan­si­e­re det år­li­ge drifts­un­der­skud. I en år­ræk­ke har Gl. Hol­te­gaard mod­ta­get til­skud fra Ru­der­s­dal Kom­mu­ne mod, at kom­mu­nen fik pant i kunst­hal­len. Nu har kom­mu­nen få­et så stor pant i ejen­dom­men, at det ik­ke læn­ge­re er lov­ligt at yde støt­te, og der­for står kunst­hal­len nu over for en lukning.

Iføl­ge Jens Ive har Gl. Hol­te­gaard- Bre­da Fon­den søgt om fri­vil­lig lik­vi­da­tion, og Er­hvervs­sty­rel­sen skul­le ha­ve eks­pe­de­ret sa­gen. Nu mang­ler blot god­ken­del­se fra Ci­vilsty­rel­sen, der som per­muta­tionsmyn­dig­hed skal god­ken­de op­løs­nin­gen ef­ter indstil­ling fra Erhvervsstyrelsen.

I føl­ge cvr-re­gi­ste­re­ret er fon­den dog sta­dig ak­tiv og har nor­mal driftsstatus.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer