Økonomer: BNP er en skæv sammenligning med uddelinger, forhandlingsreserven er bedste bud

Hvordan opgør man bedst muligt de private fondes økonomiske betydning i Danmark? Organisationer og eksperter har hidtil sammenholdt fondenes uddelinger med BNP og statsbudgettet, men en fondsforsker og flere makroøkonomer sætter nu spørgsmålstegn ved, om det rent faktisk er en meningsfyldt sammenligning, hvis man vil belyse fondenes økonomiske betydning.

Na­tio­nal­ban­kens byg­ning i Hav­ne­ga­de 5 set fra ka­na­len (Fo­to: Nationalbanken).

De pri­va­te fon­des be­tyd­ning i sam­fun­det er på fle­re pa­ra­me­tre ste­get mar­kant over de se­ne­ste år. Fon­de­nes ud­de­lin­ger er på kort tid skudt i vej­ret, og de­res af­tryk kan fin­des i snart sagt al­le gre­ne af sam­fun­det, fra so­ci­alt ar­bej­de og kunst­ver­de­nen over forsk­ning og kli­ma til na­tio­nal po­li­tik på Slotsholmen.

Men hvor­dan op­gør man bedst mu­ligt de pri­va­te fon­des øko­no­mi­ske be­tyd­ning i Dan­mark? Spørgs­må­let har få­et for­ny­et fo­kus i takt med fon­de­nes sti­gen­de ud­de­lin­ger, men og­så i takt med, at de stør­ste fon­de med de­res øko­no­mi­ske mus­k­ler i sti­gen­de grad sæt­ter de­res præg på po­li­ti­ske processer.

Det vel nok mest vel­kend­te ek­sem­pel i det se­ne­ste år er No­vo Nor­disk Fon­dens re­kord­be­vil­ling på ti mil­li­ar­der kro­ner til den grøn­ne tre­part­s­af­ta­le, det væ­sent­lig­ste øko­no­mi­ske fonds­bi­drag til re­ge­rin­gens ar­bej­de. Der­til har Fun­dats har over de se­ne­ste uger be­skre­vet fle­re ek­semp­ler på, at lan­dets stør­ste fon­de og ik­ke mindst No­vo Nor­disk Fon­den har gjort de­res ind­fly­del­se gæl­den­de i re­ge­rin­gens iværk­sæt­ter­pak­ke så­vel som ud­form­nin­gen af et plan­lagt in­nova­tions­di­strikt i København.

Når det kom­mer til fon­de­nes rent øko­no­mi­ske be­tyd­ning, ud­del­te de dan­ske fon­de sam­let 34,3 mil­li­ar­der kro­ner i 2023. Her­af var 26,1 mil­li­ar­der kro­ner al­men­nyt­ti­ge uddelinger.

Som Jyl­lands-Po­sten be­skrev for ny­lig, sva­rer det til 0,9 pro­cent af Dan­marks brut­to­na­tio­nal­pro­dukt, BNP.

I sam­me ar­ti­kel be­to­ner CBS-pro­fes­sor Ste­en Thom­sen, at fon­de­nes ud­de­lin­ger kun sva­rer til om­kring halvan­den pro­cent af statsbudgettet.

Spørgs­må­let er, om BNP og stats­bud­get­tet er de nøg­le­tal, der gi­ver mest me­ning at sam­men­hol­de med fon­de­nes ud­de­lin­ger for bedst mu­ligt at be­ly­se fon­de­nes øko­no­mi­ske magt. Det på­pe­ger en ræk­ke eksperter.

"Vi har brug for bed­re me­to­der og bed­re sprog til at snak­ke om fon­de­nes ind­fly­del­se," si­ger An­ker Brink Lund, fonds­for­sker og pro­fes­sor ved CBS.

"Det er rig­tigt, at hvis du sam­men­hol­der med stats­bud­get­tet el­ler BNP, så ser fon­de­nes ud­de­lin­ger ik­ke ud af no­get. Hvis man om­vendt ta­ger den for­hand­lings­re­ser­ve, re­ge­rin­gen har til rå­dig­hed i for­bin­del­se med fi­nans­lo­ven, så ser det an­der­le­des ud. Så for­hand­lings­re­ser­ven er et bed­re sam­men­lig­nings­grund­lag, hvis du vil må­le fon­de­nes øko­no­mi­ske be­tyd­ning," si­ger han.

Når det gæl­der stats­bud­get­tet, er der nem­lig langt over­ve­jen­de ta­le om fa­ste ud­gif­ter, hvor­i­mod den så­kald­te for­hand­lings­re­ser­ve er gan­ske be­ske­den. Fa­ste ud­gif­ter til ho­spi­ta­ler, sko­ler, for­sva­ret, kom­mu­ner­ne og over­før­sels­ind­kom­ster ud­gør langt stør­ste­delen af sta­tens år­li­ge bud­get på om­kring 700 mil­li­ar­der kro­ner. Ale­ne fol­ke­pen­sio­nen teg­ner sig for fa­ste ud­gif­ter på om­kring 145 mil­li­ar­der kro­ner, mens om­kring 205 mil­li­ar­der kro­ner går til til­skud til kommunerne.

Det ef­ter­la­der gan­ske lidt plads til de år­li­ge fi­nans­lo­vs­for­hand­lin­ger. For­hand­lings­re­ser­ven er ty­pisk i om­eg­nen af 1,5 mil­li­ar­der, og i åre­ne 2025 til 2028 har re­ge­rin­gen af­sat en for­hand­lings­re­ser­ve på blot 500 mil­li­o­ner kro­ner årligt.

Til for­skel fra stats­bud­get­tet er fon­de­nes al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger net­op ken­de­teg­net ved ik­ke at bli­ve be­vil­get til al­le­re­de dis­po­ne­re­de fa­ste ud­gif­ter og løn­nin­ger. En stor del af fon­de­nes ud­de­lin­ger be­vil­ges ty­pisk til nye ini­ti­a­ti­ver og ud­vik­lings­pro­jek­ter, og de kan – in­den­for ram­mer­ne af fon­de­nes in­di­vi­du­el­le vedtæg­ter – ud­de­les ef­ter be­sty­rel­sens skøn.

For firkantet

Der­for er for­hand­lings­re­ser­ven alt­så iføl­ge An­ker Brink Lund et me­re op­lagt nøg­le­tal at sam­men­lig­ne med, hvis man skal teg­ne et ret­vi­sen­de bil­le­de af fon­de­nes øko­no­mi­ske magt må­lt i ud­de­lin­ger i for­hold til de of­fent­li­ge finanser.

Og i det lys bli­ver fon­de­nes øko­no­mi­ske mus­k­ler selvsagt be­ty­de­ligt stør­re. For­hand­lings­re­ser­ven på 500 mil­li­o­ner kro­ner ud­gør un­der to pro­cent af fon­de­nes år­li­ge al­men­nyt­ti­ge uddelinger.

Sam­men­lig­nin­gen med BNP stam­mer fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter. Så­le­des kon­klu­de­rer vi­dens­cen­tret i sin se­ne­ste ana­ly­se af fonds­be­vil­lin­ger fra marts i år, at de al­men­nyt­ti­ge be­vil­lin­ger ud­gjor­de 0,9 pro­cent af Dan­marks BNP i 2023.

Jeg kan godt se et be­hov for et bed­re sam­men­lig­nings­grund­lag for fon­de­nes ud­de­lin­ger end de over­ord­ne­de of­fent­li­ge nøg­le­tal; for der er man­ge af de of­fent­li­ge mid­ler, som er be­slag­lagt af fa­ste ud­gif­ter, der kø­rer år ef­ter år

Ul­rik Beck – che­fø­ko­nom, tæn­ket­an­ken Kraka

BNP om­fat­ter den sam­le­de vær­di­ska­bel­se i en pe­ri­o­de, for­stå­et som vær­di­en af lan­dets pro­du­ce­re­de va­rer og tje­ne­ster, fra­truk­ket ma­te­ri­a­ler og råva­rer. Med an­dre ord sum­men af al den vær­di, der ska­bes af dan­ske virk­som­he­der og be­skæf­ti­ge­de i Danmark.

"Det bli­ver for fir­kan­tet at ta­le om fon­de­nes øko­no­mi­ske ind­fly­del­se, hvis man ta­ger BNP som sam­men­lig­nings­grund­lag. Hver­ken stats­bud­get­tet el­ler BNP si­ger no­get om de mid­ler, man har til rå­dig­hed til øko­no­mi­ske pri­o­ri­te­ter," si­ger An­ker Brink Lund.

Fun­dats har og­så spurgt CBS-pro­fes­sor Ste­en Thom­sen, som i Jyl­lands-Po­sten har sam­men­holdt fon­de­nes ud­de­lin­ger med stats­bud­get­tet, om hans syn på sa­gen. Han har på grund af travlhed ik­ke haft mu­lig­hed for at stil­le op til interview.

3,5 gange større end det økonomiske råderum

Da De­loit­te i 2017 gen­nem­før­te en sam­men­lig­ning af fon­de­nes ud­de­lin­ger og de of­fent­li­ge fi­nan­ser, tog kon­su­lent­hu­set der­i­mod ud­gangs­punkt i det øko­no­mi­ske rå­de­rum; det for­ven­te­de fi­nans­po­li­ti­ske rå­dig­heds­be­løb til re­al­vækst i det of­fent­li­ge for­brug el­ler an­dre po­li­ti­ske ini­ti­a­ti­ver, ba­se­ret på det of­fent­li­ge over­skud hen over en mel­lem­lang tids­ho­ri­sont på fem-ti år, som alt­så og­så om­fat­ter for­hand­lings­re­ser­ven fra år til år.

Den­gang kon­klu­de­re­de De­loit­te på bag­grund af det for­ven­te­de be­vil­lings­ni­veau og re­ge­rin­gens fi­nans­lo­v­for­slag for 2018, at fon­de­nes al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger på for­ven­tet 128 mil­li­ar­der kro­ner frem til 2025 vil­le væ­re 3,5 gan­ge stør­re end re­ge­rin­gens øko­no­mi­ske rå­de­rum på 35 mil­li­ar­der kro­ner i sam­me periode.

I Fi­nans­mi­ni­ste­ri­ets se­ne­ste op­da­te­ring fra fe­bru­ar er det øko­no­mi­ske rå­de­rum, og­så kendt som det fi­nans­po­li­ti­ske rå­de­rum, op­gjort til 59 mil­li­ar­der kro­ner frem mod 2030. Fort­sæt­ter fon­de­nes al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger på sam­me ni­veau som i dag, kan de ven­tes at run­de 131 mil­li­ar­der kro­ner i sam­me periode.

Det øko­no­mi­ske rå­de­rum er imid­ler­tid hel­ler ik­ke et op­lagt sam­men­lig­nings­grund­lag for fon­de­nes øko­no­mi­ske mus­k­ler. Det vur­de­rer Gu­stav Eli­as Da­hl, som er øko­nom og se­ni­o­r­a­na­ly­ti­ker i tæn­ket­an­ken Ar­bej­der­be­væ­gel­sens Er­hvervs­råd og til dag­ligt be­skæf­ti­ger sig med ma­kroø­ko­no­mi­ske ana­ly­ser. Han pe­ger li­ge­som An­ker Brink Lund på, at for­hand­lings­re­ser­ven er et me­re ret­vi­sen­de sammenligningsgrundlag.

"Jeg sy­nes ik­ke, at rå­de­rum­met er en god sam­men­lig­ning, da det rå­de­rums­be­greb, vi i al­min­de­lig­hed bru­ger, i vir­ke­lig­he­den ik­ke fra­reg­ner en lang ræk­ke fa­ste ud­gif­ter; for ek­sem­pel at me­d­ar­bej­der­ne skal ha­ve me­re i løn, når løn­nin­ger­ne i sam­fun­det sti­ger. Der­for er pro­ble­ma­tik­ken lidt den sam­me, som hvis man sam­men­lig­ner med he­le stats­bud­get­tet," si­ger Gu­stav Eli­as Dahl:

"For­hand­lings­re­ser­ven er et bed­re bud."

Anker Brink Lund, ERNOP 2017
"Vi har brug for bed­re me­to­der og bed­re sprog til at snak­ke om fon­de­nes ind­fly­del­se," si­ger pro­fes­sor An­ker Brink Lund. Han har i år­ti­er for­sket i den dan­ske fonds­sek­tor og er blandt an­det for­fat­ter til ho­ved­vær­ket Dansk Fonds­hi­sto­rie (fo­to: Fundats).

Økonomisk råderum siger heller ikke meget

Ved Øko­no­misk In­sti­tut på Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet vur­de­rer lek­tor Sø­ren Ho­ve Ravn til­sva­ren­de, at hver­ken sam­men­lig­nin­gen med BNP el­ler det øko­no­mi­ske rå­de­rum si­ger me­get om fon­de­nes øko­no­mi­ske for­må­en. Han er dog og­så for­be­hol­den over­for for­hand­lings­re­ser­ven som sammenligning.

"Jeg for­står godt po­in­ten om, at fon­de­ne ser små ud i for­hold til det sam­le­de BNP. Om­vendt vil jeg si­ge, at det fi­nans­po­li­ti­ske rå­de­rum hel­ler ik­ke er en ret­vi­sen­de sam­men­lig­ning, da rå­de­rum­met per de­fi­ni­tion er et be­løb, som op­står og er til rå­dig­hed over en år­ræk­ke. Man ta­ler sjæl­dent om rå­de­rum­met i et en­kelt år," si­ger Sø­ren Ho­ve Ravn.

Det bli­ver for fir­kan­tet at ta­le om fon­de­nes øko­no­mi­ske ind­fly­del­se, hvis man ta­ger BNP som sam­men­lig­nings­grund­lag. Hver­ken stats­bud­get­tet el­ler BNP si­ger no­get om de mid­ler, man har til rå­dig­hed til øko­no­mi­ske prioriteter

An­ker Brink Lund – fonds­for­sker og pro­fes­sor, CBS

Sø­ren Ho­ve Ravn me­ner li­ge­som si­ne for­sker­kol­le­ger, at for­hand­lings­re­ser­ven er et me­re ret­vi­sen­de sam­men­lig­nings­grund­lag. Men, på­pe­ger han:

"For­hand­lings­re­ser­ven på fi­nans­lo­ven er en år­lig stør­rel­se, så langt så godt, men det er og­så et tal, som un­der­vur­de­rer hvor man­ge pen­ge, po­li­ti­ker­ne i prak­sis for­hand­ler om; for­di op­po­si­tions­po­li­ti­ker­ne of­te ik­ke blot la­der sig nø­je med det, men og­så øn­sker at for­hand­le om nog­le af de øv­ri­ge poster."

Tidligere overvismand: Ingen oplagte nøgletal

Spør­ger man Tor­ben M. An­der­sen, øko­nom og pro­fes­sor ved Aar­hus Uni­ver­si­tet og tid­li­ge­re for­mand for Det Øko­no­mi­ske Råd, er det i det he­le ta­get van­ske­ligt at ud­pe­ge et over­ord­net nøg­le­tal i stats­fi­nan­ser­ne, som si­ger no­get me­nings­fyldt om fon­de­nes øko­no­mi­ske betydning.

"I prin­cip­pet vil det væ­re bedst at sam­men­lig­ne med de sam­le­de ud­gif­ter på be­stem­te om­rå­der af­hæn­gig af fon­de­nes for­mål og vir­ke­mid­ler," si­ger han:

"For de fon­de, der ud­de­ler til forsk­ning, vil man kun­ne sam­men­lig­ne med de of­fent­li­ge forsk­nings­mid­ler. Sam­men­lig­ner man med de to­ta­le forsk­nings­ud­gif­ter, får man et mål for be­tyd­nin­gen i for­hold til den sam­le­de forsk­nings­ak­ti­vi­tet, og sam­men­lig­ner man ale­ne med de frie forsk­nings­mid­ler, får man et mål for mu­lig­he­der­ne for – i hvert fald på kort sigt – at på­vir­ke ek­sem­pel­vis forsk­nings­ret­nin­ger," si­ger Tor­ben M. Andersen.

De dan­ske fon­de ud­del­te i alt 10,6 mil­li­ar­der kro­ner til forsk­ning i 2023, vi­ser de se­ne­ste tal fra Dan­marks Sta­ti­stik.

Det sva­rer til li­ge over en tred­je­del af de sam­le­de of­fent­li­ge be­vil­lin­ger til forsk­ning og ud­vik­ling, som lå på 27,1 mil­li­ar­der kro­ner sam­me år, hvoraf 19,8 mil­li­ar­der kro­ner var be­vil­get på finansloven.

"Fle­re fon­de de­ler ud til so­ci­a­le for­mål, og her kun­ne man i prin­cip­pet gø­re no­get til­sva­ren­de. Den­ne frem­gangs­må­de vil selv­føl­ge­lig kræ­ve no­get da­ta­ar­bej­de, så det er ik­ke helt en­kelt at gø­re," si­ger Tor­ben M. An­der­sen med hen­vis­ning til, at der ik­ke fin­des sam­le­de tal for de of­fent­li­ge ud­gif­ter til so­ci­a­le formål.

Fon­de­ne ud­del­te i 2023 2,24 mil­li­ar­der kro­ner til so­ci­a­le formål.

Behov for et bedre sammenligningsgrundlag

Til­sva­ren­de me­ner Ul­rik Beck, che­fø­ko­nom i tæn­ket­an­ken Kra­ka og for­fat­ter til en ræk­ke rap­por­ter om den of­fent­li­ge øko­no­mi, at over­ord­ne­de nøg­le­tal i stats­fi­nan­ser­ne ik­ke nød­ven­dig­vis si­ger no­get sær­ligt an­ven­de­ligt om fon­de­nes øko­no­mi­ske betydning.

"Jeg kan godt se et be­hov for et bed­re sam­men­lig­nings­grund­lag for fon­de­nes ud­de­lin­ger end de over­ord­ne­de of­fent­li­ge nøg­le­tal; for der er man­ge af de of­fent­li­ge mid­ler, som er be­slag­lagt af fa­ste ud­gif­ter, der kø­rer år ef­ter år," si­ger Ul­rik Beck:

"Det sam­me kan man dog si­ge om en an­del af fonds­be­vil­lin­ger­ne, som i nog­le til­fæl­de kø­rer over fle­re år. Så det er ik­ke helt så­dan, at al­le fon­de står med al­le pen­ge­ne hvert år og tæn­ker over, hvad man skal gø­re med dem. Hvis man ger­ne vil se, hvad fon­de­nes ud­de­lin­ger be­ty­der for den sam­le­de øko­no­mi, så kan det godt gi­ve me­ning at sam­men­lig­ne med BNP."

Men, på­pe­ger Ul­rik Beck:

"BNP si­ger der­i­mod ik­ke no­get om mar­gi­na­len; alt­så hvor stor en for­skel det gør, at en fond af­sæt­ter pen­ge til noget."

"For hvil­ken be­tyd­ning har det, at en fond diskre­tio­nært bru­ger pen­ge på no­get, som der el­lers ik­ke vil­le væ­re brugt pen­ge på? Det er van­ske­ligt at be­ly­se, og her vil man un­der­vur­de­re fon­dens øko­no­mi­ske ind­fly­del­se ved at sam­men­lig­ne med BNP," si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img
Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer