Historien om komponisten Jacob Gade har et næsten helt eventyrligt skær over sig.
Som lille barn i Vejle lærte Jacob Gade sig selv at spille violin og kornet, og allerede som femårig begyndte han at spille med i faderens orkester, der optrådte ved bryllupper og begravelser. I en alder af 15 stak han af hjemmefra for at gøre sin musikalske lykke i København, og derfra gik turen til New York, inden han vendte tilbage til Danmark. Her komponerede han i 1925 ’Tango Jalousie’ – i øvrigt med inspiration fra et voldsomt tordenvejr og et på det tidspunkt meget omtalt jalousimord.
Den i dag næste 100 år gamle komposition gjorde ikke kun Jacob Gade verdensberømt, men også til en meget holden mand. Og nogle år inden sin død i 1963 tog han initiativ til et legat, Komponisten Jacob Gades Legat. Det blev formelt stiftet et år efter hans død, og lige siden er der først og fremmest uddelt i hundredvis af legater til talentfulde unge musikere.
”Jeg erindrer den dag i dag klart, hvilke vanskeligheder af økonomisk og uddannelsesmæssig art, som mødte mig, da jeg som purungt menneske kom til København med den hensigt at skabe mig en levevej indenfor musikkens verden, og det ligger mig derfor på sinde, at de indtægter, som mine efterladte værdier vil afkaste, skal anvendes til at lindre den unge, talentfulde musikers kår,” sagde Jacob Gade inden sin død om legatet.
Vil styrke fødekæden i klassisk musik
Historien om Jacob Gade og Tango Jalousie kan læses på fondens hjemmeside, der netop har fået et kraftigt ansigtsløft. Og det er ikke den eneste nyskabelse, der er sket i Komponisten Jacob Gades Legat.
I kølvandet på bestyrelsens seneste strategiseminar er det nemlig blevet besluttet at starte et stort talentprogram for unge musikere. Ifølge formanden for Jacob Gades Legat igennem de seneste 20 år, arkitekt Holger Bisgaard, er ambitionen med talentprogrammet at styrke fødekæden i det klassisk musikliv, så unge talenter får lettere ved at komme frem.
Nu er det bestyrelsens tanke, at det er godt at dele penge ud, men måske vil det styrke fødekæden endnu mere at give de unge noget mere end penge
Holger Bisgaard – Bestyrelsesformand, Komponisten Jacob Gades Legat
”Siden 1964 har de årlige store legatpriser været rettet mod 18-22-årige musikere, og en perlerække af danske musikere har gennem årene fået sådanne legater. Men de seneste cirka 15 år har vi fokuseret mere og mere på de 12-18-årige og har blandt andet også givet talentpriser inden for denne aldersgruppe. Og nu er det bestyrelsens tanke, at det er godt at dele penge ud, men måske vil det styrke fødekæden endnu mere at give de unge noget mere end penge – og det gør vi gennem en række initiativer i et talentprogram for unge i alderen 12 til 19 år,” siger Holger Bisgaard til Fundats.
Reelt betyder det, at tre-seks musiktalenter, som hvert år modtager en af fondens legatpriser på 45.000 kroner, bliver en del af et talentprogram, hvor de unge ud over den rent økonomiske støtte i tre år også kommer på workshops og ud at spille koncerter.
”Dét at kunne spille på et instrument er udmærket, og det kan de unge lære mange steder. Vores talentprogram skulle gerne lære talenterne noget mere end blot at blive dygtige på deres instrumenter. Vi tilbyder dem et treårigt uddannelsesforløb, hvor de deltager i workshops, spiller koncerter, får erfaring med at spille sammen med andre, får et socialt rygstød og forhåbentlig bliver gode til at performe. Håbet er, at vi med talentprogrammet kan gøre noget særligt for den kommende elite af danske, klassiske musikere,” siger Holger Bisgaard.
Jacob Gades Legat skyder selv en million kroner ind i talentprogrammet, og derudover har Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond tilsammen støttet programmet med godt én million kroner.
Fortsætter med priser til 18-23-årige
Ifølge Holger Bisgaard handler lanceringen af den opdaterede hjemmeside og ikke mindst starten på talentprogrammet også om at forsøge at skabe større synlighed om en fond, der trods ophavsmandens verdensberømmelse har levet et forholdsvis stille liv.
”Vi har længe haft en hjemmeside, som var ret old fashioned, og derfor havde vi lyst til at prøve noget nyt, men vi ønsker generelt også at få en større synlighed i den store danske fondsverden. Vi vil blandt andet gerne have, at folk skal vide, vi laver andre ting end at uddele legater, for eksempel har vi en instrumentfond og fem kollegier. Men det allervigtigste for os er at gøre talenterne synlige,” siger Holger Bisgaard.
Formanden understreger, at Jacob Gades Legat trods det øgede fokus på de helt unge musikere med både talentpriser og talentprogrammet også fortsætter med at uddele sine årlige priser på 100.000 kroner til musikere i alderen 18-23 år.
Den erhvervsdrivende fonds udmøntede uddelinger har de seneste år ligget på 500-600.000 kroner om året, og det kommer der ifølge formanden næppe til at blive ændret på. Udgiften til talentprogrammet kommer ud over selve uddelingssummen.
I 2025, når ’Tango Jalouisie’ runder 100 år, vil uddelingerne dog sandsynligvis komme op på et højere niveau end de sædvanlige 500-600.000 kroner.
”100-året gør, at vi påtænker at skrue lidt op for uddelingerne i 2025, måske helt op til en million kroner, men det er endnu ikke besluttet,” siger Holger Bisgaard.
Snart slut med royalties fra Tango Jalousie
Ud over værdipapirer, er fondens store økonomiske aktiv ejerskabet af fem ejendomme i København, Aarhus og Odense, der udlejes til musikstuderende. Dertil kommer royalties fra Jacob Gades kompositioner, som fonden varetager.
Ifølge Holger Bisgaard er der ”slet ingen planer” om at skille sig af med de fem ejendomme eller i øvrigt foretage ændringer i ejendomsporteføljen – tværtimod har Jacob Gades Legat de senere år postet tocifrede millionbeløb i renoveringer af ejendommene, især den i Kronprinsessegade i København.
”Selvom ejendommene er et aktiv, giver de kun 1-2 procent i afkast. Det skyldes, at det er vigtigt for os, at de musikstuderende skal bo relativt billigt,” siger Holger Bisgaard.
Mens huslejeindtægterne som udgangspunkt vil fortsætte, må fonden til gengæld indstille sig på, at det inden for en overskuelig årrække er slut med at modtage royalties fra Jacob Gades kompositioner. Det skyldes 70-årsreglen i den danske ophavsretslov, som betyder, at ophavsretten til et værk kun gælder 70 år efter rettighedshaverens dødsår.
2033 er dermed det sidste år, hvor der indløber royalties til Jacob Gades Legat fra blandt andre Tango Jalouisie.
Netop på grund af det stykke musik kan vi her næsten 100 år senere stadig gøre det, som Jacob Gade ønskede, nemlig at medvirke til at forny dansk musikliv og skabe nye talenter
Holger Bisgaard – Bestyrelsesformand, Komponisten Jacob Gades Legat
Indtil videre hæfter Holger Bisgaard sig dog snarere ved, hvor fantastisk det er at kunne gøre en positiv forskel for en lang række unge, klassiske musikere næsten 100 år efter, at Tango Jalousie blev komponeret.
”Det er sjældent, der bliver skrevet en melodi, der kan blive ved med at indbringe store indtægter og blive spillet igen og igen. Indtil et stykke op i 70’erne viste en opgørelse, at den blev spillet hvert minut ét eller andet sted i verden! Netop på grund af det stykke musik kan vi her næsten 100 år senere stadig gøre det, som Jacob Gade ønskede, nemlig at medvirke til at forny dansk musikliv og skabe nye talenter. Det er da fantastisk,” siger Holger Bisgaard.