Ny strategi i Fondenes Videnscenter skal udbrede fondsviden: "Den brede offentlighed ikke er vores målgruppe"

Fondenes Videnscenter vil med sin nye strategi styrke udbredelsen af fondsviden. Men den almindelige dansker er ikke i målgruppen for foreningens kommunikation. "Den brede offentlighed er ikke en aktiv målgruppe for os. Og det har den aldrig været," siger direktør Hanne Elisabeth Rasmussen.

De 100 mest uddelende fonde – Fondenes Videnscenter
Fon­de­nes Vi­dens­cen­ters nye stra­te­gi for 2025 til 2028 er ble­vet til på bag­grund af stra­te­gi­for­løb i for­e­nin­gens be­sty­rel­se sid­ste år med bi­drag fra for­e­nin­gens medlemmer.

Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter vil sø­sæt­te nye ini­ti­a­ti­ver, som skal styr­ke ud­bre­del­sen af fonds­vi­den og frem­me for­e­nin­gens ar­bej­de med formidling.

Det ind­går i den nye stra­te­gi for 2025 til 2028, som blev præ­sen­te­ret på for­e­nin­gens ge­ne­ral­for­sam­ling i april.

"Nu er vi som for­e­ning nå­et der­til, hvor vi skal gø­re no­get an­det i for­hold til den ek­ster­ne for­mid­ling. Det er en na­tur­lig ud­vik­ling. Vi har i dag en ret so­lid po­r­te­føl­je af ana­ly­ser, fak­taark og an­dre vi­denspro­duk­ter. Det har vi brugt man­ge res­sour­cer på at få ud­vik­let. Og nu er vi der, hvor vi og med­lem­mer­ne me­ner, at det gi­ver me­ning at bru­ge en stør­re del af vo­res res­sour­cer på at få vo­res ma­te­ri­a­ler læn­ge­re ud og le­ve," si­ger Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen, di­rek­tør i Fon­de­nes Videnscenter.

Den nye stra­te­gi for 2025 til 2028 er ble­vet til på bag­grund af stra­te­gi­for­løb i for­e­nin­gens be­sty­rel­se sid­ste år med bi­drag fra for­e­nin­gens med­lem­mer. Ar­bej­det er al­le­re­de i gang. Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter ud­gi­ver i alt seks be­vil­lings­a­na­ly­ser i 2025, og for­e­nin­gen la­ver kor­te for­kla­ren­de vi­deo­er til nog­le af ana­ly­ser­ne, som bli­ver bragt på Lin­ke­din. Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter ar­bej­der og­så på at ind­dra­ge fle­re ty­per af da­ta i for­e­nin­gens for­mid­ling, ek­sem­pel­vis ak­tu­elt på en in­ter­viewræk­ke om bæ­re­dyg­tig­hed i filantropi.

"Vi gør me­re for at fin­de ud af, hvem må­l­grup­per­ne for vo­res for­skel­li­ge pro­duk­ter egent­lig er. Og så sen­der vi vo­res pro­duk­ter ud til en blan­det grup­pe af fag­per­so­ner, som vi ved el­ler for­ven­ter har in­ter­es­se i vo­res om­rå­de. Vi er og­så be­gyndt at af­hol­de we­bi­na­rer, hvor folk kan stil­le spørgs­mål til vo­res ud­gi­vel­ser," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Hvem er må­l­grup­per­ne for den for­ø­ge­de kommunikationsindsats?

"Den nye stra­te­gi lig­ger in­den for vo­res for­mål, som har stå­et i vedtæg­ter­ne si­den stif­tel­sen i 2017. Det hand­ler om men­ne­sker og or­ga­ni­sa­tio­ner, der har en fag­lig in­ter­es­se i fon­de­ne. Det er selv­føl­ge­lig fon­de­ne selv, idet vi jo er en med­lem­s­for­e­ning. Men det kan væ­re alt fra en pa­raply­or­ga­ni­sa­tion på so­ci­a­l­om­rå­det til en rå­d­gi­ver i Na­tio­nal­ban­ken. Det er al­le, der ar­bej­der med el­ler har en in­ter­es­se i fon­de­ne," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Ikke for den brede offentlighed

Ef­ter­hån­den som spørgs­må­let om fon­de­nes le­gi­ti­mi­tet er kom­met på dags­or­de­nen i takt med fon­de­nes sti­gen­de ud­de­lin­ger og til­ta­gen­de ind­fly­del­se, har fle­re eks­per­ter på­pe­get et be­hov for net­op me­re kom­mu­ni­ka­tion fra fondssektoren.

Her­un­der Adam Moe Fe­jer­skov, se­ni­o­r­for­sker ved Dansk In­sti­tut for In­ter­na­tio­na­le Stu­di­er, som for­sker i ik­ke-stats­li­ge ak­tø­rers rol­ler i sam­funds­ud­vik­lin­gen, og som i for­bin­del­se med den se­ne­ste om­døm­me­a­na­ly­se fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter har ef­ter­lyst mar­kan­te for­bed­rin­ger i fonds­sek­to­ren, når det kom­mer til trans­pa­rens, syn­lig­hed og kommunikation.

Lig­ger der i je­res nye stra­te­gi og­så en am­bi­tion om at med­dele jer me­re til den bre­de be­folk­ning uden for de grup­per, der har en fag­lig in­ter­es­se i fondsområdet?

"Alt­så, det er ik­ke en må­l­grup­pe i vo­res stra­te­gi. Det er klart, at hvis no­gen hen­ven­der sig og spør­ger om no­get, så sva­rer vi så vidt mu­ligt. Men den bre­de of­fent­lig­hed er ik­ke en ak­tiv må­l­grup­pe for os. Og det har den al­drig væ­ret," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

"Det hand­ler og­så om, at hvis man skal ud og kom­mu­ni­ke­re til den bre­de be­folk­ning, så skal der alt­så lig­ge nog­le mus­k­ler bag, og det har vi ik­ke. Det er ik­ke det, vi er sat i ver­den for," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Jeg ser fonds­sek­to­ren som et lidt luk­ket land. Bå­de for os, der ar­bej­der med fon­de­ne, men for­ment­lig og­så for be­folk­nin­gen. Så li­ge nu vir­ker det ik­ke som om, at den kom­mu­ni­ka­tions­op­ga­ve bli­ver løftet

Adam Moe Fe­jer­skov – se­ni­o­r­for­sker, DIIS

Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen pe­ger på, at Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter er ak­tiv på Lin­ke­din, hvor bå­de fag­folk med en pro­fes­sio­nel in­ter­es­se i fon­de og filan­tro­pi så­vel som men­ne­sker med en pri­vat in­ter­es­se i fel­tet kan føl­ge for­e­nin­gen. Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen har og­så et par gan­ge bragt ind­læg i Al­tin­get Fon­de om vi­den­cen­trets analyser.

"Vi har og­så et nyheds­brev, der går ud til rig­tig man­ge men­ne­sker. Så vi gør me­get for at øge vo­res ba­se af in­ter­es­sen­ter på tværs af må­l­grup­per. Og en del af dem er al­min­de­li­ge dan­ske­re, der har in­ter­es­se i om­rå­det, mens an­dre er fag­ligt en­ga­ge­re­de i fon­de," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

"Så vi har ik­ke en stra­te­gi om at ram­me den bre­de be­folk­ning. Men det er ik­ke det sam­me, som at vi ik­ke ram­mer no­gen i den bre­de be­folk­ning. Vi har ba­re ik­ke en mål­sæt­ning om, at det er al­le i Dan­mark, der skal vi­de de ting, som vi for­mid­ler. Vi for­mid­ler jo og­så me­get om reg­ler for fonds­moms, stif­tel­se af fon­de og alt mu­ligt an­det, som ik­ke er re­le­vant for man­ge, men for nog­le," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Fun­dats vil­le og­så ger­ne ha­ve talt med be­sty­rel­ses­for­mand Hen­rik Le­h­mann An­der­sen om for­e­nin­gens nye stra­te­gi. Men in­ter­nt i Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter er man ble­vet eni­ge om, at kun Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen stil­ler op til in­ter­view om sagen.

Fremstår som et nybrud

Fra­val­get af den bre­de be­folk­ning i for­e­nin­gens kom­mu­ni­ka­tions­stra­te­gi sy­nes at stå i kon­trast til en cen­tral del af det sig­te, Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter blev stif­tet med i 2018.

"Det nye vi­dens­cen­ter, der vil bli­ve etab­le­ret i lø­bet af før­ste hal­vår 2018, får til for­mål at øge kend­ska­bet i of­fent­lig­he­den til de dan­ske fon­de og de­res ak­ti­vi­te­ter, samt for­mid­le ny forsk­ning om fonds­re­le­van­te em­ner," ly­der den al­ler­før­ste linje i pres­se­med­del­el­sen om for­e­nin­gens op­ret­tel­se fra de­cem­ber 2017.

Og i ja­nu­ar 2018 tal­te da­væ­ren­de næst­for­mand Jes­per Ny­gård i Fun­dats om "et vi­dens­cen­ter med en am­bi­tion om at gø­re folk klo­ge­re på, hvad vi la­ver, men og­så om at gø­re os selv klo­ge­re in­ter­nt – og hjæl­pe hinanden.”

I vedtæg­ter­ne ly­der det, at Fon­de­nes Vi­dens­cen­ters for­mål – for­u­den at øge in­for­ma­tions­ni­veau­et hos med­lem­mer­ne og styr­ke de­res sam­ar­bej­de – er at "øge kend­ska­bet til de dan­ske fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger, de­res ram­me­vil­kår og ak­ti­vi­te­ter og de­res be­tyd­ning for sam­fun­det for der­i­gen­nem at med­vir­ke til at frem­me grund­la­get for de­res vir­ke i Danmark."

På den bag­grund vir­ker det som et ny­brud, at den bre­de be­folk­ning ik­ke er en del af må­l­grup­pen for je­res kommunikationsstrategi?

"Så­dan kan jeg godt for­stå, at det ser ud ude­fra. Men der var jo ik­ke en for­e­ning til­ba­ge i de­cem­ber 2017. Jeg blev an­sat som den før­ste me­d­ar­bej­der ef­ter den stif­ten­de ge­ne­ral­for­sam­ling i for­å­ret 2018, og vo­res før­ste stra­te­gi blev ved­ta­get i 2019," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Stra­te­gi­en fra 2019 er ik­ke of­fent­ligt til­gæn­ge­lig. Men Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen har sendt Fun­dats et ud­drag, hvori må­l­grup­pen er af­græn­set til ud­valg­te po­li­ti­ke­re og de­res rådgivere/embedsværk i Dan­mark; dan­ske fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger; dan­ske for­ske­re, ana­ly­ti­ke­re og jour­na­li­ster med fag­ligt fo­kus på fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger; dan­ske for­e­nin­ger for fonds­lig­nen­de or­ga­ni­sa­tio­ner; tals­per­so­ner for dan­ske mil­jø­er af bevillingsmodtagere.

"Det var vo­res før­ste stra­te­gi, og den har vi ar­bej­det ef­ter li­ge si­den. Der­for kan jeg si­ge klart til dig, at den bre­de of­fent­lig­hed ik­ke er vo­res må­l­grup­pe. For det er så­dan, man har tol­ket det i be­sty­rel­sen, og det, man har bedt os om at ar­bej­de for," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Me­ner du, at fra­val­get af den bre­de of­fent­lig­hed som må­l­grup­pe står i kon­trast til for­må­let i je­res vedtæg­ter om at øge kend­ska­bet til fon­de­ne, de­res ak­ti­vi­te­ter og de­res be­tyd­ning for samfundet?

"Nej, jeg vil me­ne, at vi er fuld­stæn­digt åb­ne om, hvem vo­res må­l­grup­per er. Og vo­res må­l­grup­pe er ik­ke den bre­de of­fent­lig­hed. Der har da væ­ret nog­le di­a­lo­ger om, hvor­vidt den kun­ne væ­re en del af må­l­grup­pen. Men så er vi nødt til at væ­re en helt an­den or­ga­ni­sa­tion. Kom­mu­ni­ka­tion til den bre­de of­fent­lig­hed er en kæm­pe op­ga­ve, og vi kan sim­pelt­hen ik­ke løf­te den. Man kun­ne ha­ve tol­ket vedtæg­ter­ne på man­ge må­der. Men fra start er det så­dan her, de er ble­vet tolket."

En kommunikationsopgave, der ikke bliver løftet

Hos Dansk In­sti­tut for In­ter­na­tio­na­le Stu­di­er pe­ger Adam Moe Fe­jer­skov på et pres­se­ren­de be­hov for bed­re kom­mu­ni­ka­tion fra fonds­sek­to­ren. Og på, at be­folk­nin­gen ik­ke selv kan for­ven­tes at op­sø­ge de in­for­ma­tio­ner, som de sto­re fon­de el­ler Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter of­fent­lig­gør via eg­ne kanaler.

"Jeg ser fonds­sek­to­ren som et lidt luk­ket land. Bå­de for os, der ar­bej­der med fon­de­ne, men for­ment­lig og­så for be­folk­nin­gen. Så li­ge nu vir­ker det ik­ke som om, at den kom­mu­ni­ka­tions­op­ga­ve bli­ver løf­tet," si­ger Adam Moe Fejerskov.

Hvis man skal ud og kom­mu­ni­ke­re til den bre­de be­folk­ning, så skal der alt­så lig­ge nog­le mus­k­ler bag, og det har vi ik­ke. Det er ik­ke det, vi er sat i ver­den for

Han­ne Elisa­beth Ras­mus­sen – di­rek­tør, Fon­de­nes Videnscenter

Se­ni­o­r­for­ske­ren kri­ti­se­rer ik­ke Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter spe­ci­fikt. Men stra­te­gi­en om ik­ke at hen­ven­de sig til den bre­de be­folk­ning fal­der sam­men med et på­fal­den­de kom­mu­ni­ka­tions-vaku­um i fonds­sek­to­ren, på­pe­ger han.

"Trans­pa­rens er af­gø­ren­de; det er vig­tigt, at fon­de­ne gør et styk­ke ar­bej­de for at kom­mu­ni­ke­re, hvad de støt­ter, og hvad de ar­bej­der for. Men man kan hel­ler ik­ke for­ven­te, at be­folk­nin­gen selv op­sø­ger den slags in­for­ma­tion. Så fonds­sek­to­ren er nødt til at væ­re me­get me­re pro­ak­tiv i sin kom­mu­ni­ka­tion. Og bed­re til at kom­mu­ni­ke­re hvil­ke rol­ler, fon­de­ne selv me­ner at have."

"Det er fak­tisk det spørgs­mål, jeg of­test stø­der på, når jeg ta­ler med folk om fon­de: Hvad er egent­lig de­res rol­le? Så der er et be­hov for at væ­re end­nu skar­pe­re på kom­mu­ni­ka­tio­nen, så man for ek­sem­pel kan få af­mysti­fi­ce­ret, hvil­ken rol­le fon­de­ne ger­ne vil ha­ve," si­ger Adam Moe Fejerskov.

"De stiftende fonde kom omkring flere muligheder"

Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter har i dag fi­re an­sat­te til al­le for­e­nin­gens op­ga­ver, in­klu­si­ve ad­mi­ni­stra­tion, for­tæl­ler ​​Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Fle­re eks­per­ter har ef­ter­lyst me­re kom­mu­ni­ka­tion og syn­lig­hed fra fon­de­nes si­de. Skyl­des je­res fra­valg af kom­mu­ni­ka­tion til den bre­de be­folk­ning, at I ik­ke vur­de­rer, at der er et be­hov for, at fonds­sek­to­ren kom­mu­ni­ke­rer me­re of­fent­ligt; el­ler er det sna­re­re et ud­tryk for, at I ik­ke ser det som je­res man­dat i Fon­de­nes Videnscenter?

"Da Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter blev stif­tet, brug­te man jo no­get tid på at fin­de ud af, hvad vi skul­le væ­re for en stør­rel­se. Det er in­gen hem­me­lig­hed, at det var en lang pro­ces, hvor de stif­ten­de fon­de kom om­kring fle­re mu­lig­he­der. Og den ram­me, vi fik, fun­ge­rer rig­tig godt i for­hold til at ram­me et be­hov, som in­gen an­dre dæk­ker," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

"Det er ik­ke for­di, vi er uin­ter­es­se­re­de i, at man­ge dan­ske­re ved no­get om fon­de. Men vi er et lil­le se­kre­ta­ri­at, og vi prø­ver at fo­ku­se­re på vo­res stra­te­gi og cen­tra­le må­l­grup­per, og det er især dem, der ar­bej­der i el­ler med fon­de," si­ger Han­ne Elisa­beth Rasmussen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer