Direktør i Life Fonden: Forkert og grundløs kritik

Debat: Fondene får generelt meget lidt kritik, men for megen underfrankeret kritik. Det gælder også kritikpunkterne fra de to forskere Hanne Knudsen og Lucas Cone i en nylig artikel i Fundats, hvor Life Fonden nævnes, skriver Stefan Hermann.

"Man må for­stå på Knud­sen og Co­ne, at vi og an­dre bi­dra­ger til en af­mæg­tig­gø­rel­se, ja en­dog tavs­gø­rel­se for­di for­lø­be­ne er vel­til­ret­telag­te og til­pas­set læ­rer­nes og sko­lens vir­ke­lig­hed og ba­se­ret på virk­nings­ful­de me­to­der, der al­tid skal ses og fun­ge­re i kon­tekst. Det vir­ker helt grund­løst," skri­ver ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Li­fe Fon­den Ste­fan Her­mann (Fo­to: Li­fe Fonden).

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

Det er godt at for­ske­re, of­fent­lig­he­den og an­dre ak­tø­rer in­ter­es­se­rer sig for fon­de­nes ud­de­lin­ger, de­res ind­fly­del­se og rol­le. Fon­de­ne får ge­ne­relt me­get lidt kri­tik, men for me­gen un­der­fran­ke­ret kritik.

Det gæl­der og­så Fun­dats ar­ti­kel fra 29. april med de pæ­da­go­gi­ske for­ske­re Han­ne Knud­sen og Lucas Co­ne, hvor Li­fe Fon­den næv­nes fle­re ste­der. Vi iler vi her med en ræk­ke nu­an­ce­rin­ger. Det gør vi, for­di vi ger­ne vil de­bat­ten og åben­he­den. Dansk pæ­da­go­gik og ud­dan­nel­se ån­der gen­nem sam­ta­le og vi bli­ver klo­ge­re af kritikken.

Han­ne Knud­sens og Lucas Co­nes ud­ta­lel­ser vir­ker desvær­re i vid ud­stræk­ning ube­fø­je­de, skæ­ve el­ler di­rek­te forkerte.

For det før­ste an­fæg­ter de, at fon­de­ne ik­ke er en del af den de­mo­kra­ti­ske sty­rings­kæ­de. Og det er rig­tig nok. Vi er ik­ke på valg. Men det er Dan­marks Læ­rer­for­e­ning hel­ler ik­ke, i hvert fald ik­ke hos bor­ger­ne, som man i de­mo­kra­ti­te­o­ri­en ple­jer at til­ken­de su­veræ­ni­tet. Sex & Sam­fund næp­pe hel­ler. Al­le de man­ge virk­som­he­der, mu­se­er­nes sko­le­tje­ne­ster, der vil hjæl­pe sko­ler­ne har hel­ler ik­ke no­get di­rek­te de­mo­kra­tisk man­dat. Læ­re­mid­del­pro­du­cen­ter, der ope­re­rer på mar­ke­dets vil­kår ej heller.

Aflaster skolerne

For det an­det hæv­des det, at Li­fe kun le­ve­rer til ud­vik­ling. Det er lodret for­kert. Li­fe le­ve­rer ik­ke mindst drifts­støt­te di­rek­te til læ­rer­nes un­der­vis­ning. Vi af­la­ster sko­ler­ne i de­res drift kun­ne man si­ge. Sør­ger for un­der­vis­ning. Be­ta­ler for de bus­ser, der frag­ter ele­ver til vo­res labs. Vi æder ik­ke de­res sid­ste ud­vik­lings­kræf­ter, men bi­dra­ger til den åb­ne sko­le som lov­gi­ver har øn­sket og kom­mu­ner­ne mas­sivt bak­ket op. Vi sy­nes tvær­ti­mod, vi vi­ser po­li­ti­ker­ne, at det løn­ner sig at in­ve­ste­re i god un­der­vis­ning, stær­ke læ­re­mid­ler, der le­ve­res gra­tis uden kom­merci­elt for­mål mv.

For det tred­je frem­går det, at un­der­vis­nin­gen ba­se­rer sig på kon­cep­ter med wow-ef­fekt. Vo­res un­der­vis­nings­for­løb ba­se­rer sig på et kon­cept kal­det forsk­ning, på et kon­cept om ind­dra­gel­se af læ­rer­ne i ud­vik­lin­gen af for­lø­be­ne og på et kon­cept om ind­dra­gel­se af ak­tø­rer (virk­som­he­der, in­sti­tu­tio­ner), der kan sik­re rem­træk til virkeligheden.

For det fjer­de hæv­der Knud­sen og Co­ne, at vo­res for­løb kan ha­ve en ten­dens til at gø­re læ­rer­ne til et ved­hæng. Ved­hæng, der imid­ler­tid i alt­over­ve­jen­de grad er ut­ro­ligt til­fred­se med forløbene,

For det fjer­de hæv­der Knud­sen og Co­ne, at vo­res for­løb kan ha­ve en ten­dens til at gø­re læ­rer­ne til et ved­hæng. Ved­hæng, der imid­ler­tid i alt­over­ve­jen­de grad er ut­ro­ligt til­fred­se med for­lø­be­ne, som stil­les gra­tis til rå­dig­hed og som ik­ke er en di­gi­tal fær­di­gret, men for­løb, som kan bru­ges bå­de af me­re usik­re læ­re­re og af de er­far­ne, der vil redidaktisere.

Knud­sen og Co­ne hæv­der yder­me­re, at man­ge fon­des for­løb er hit and run og uden det lan­ge per­spek­tiv. Det ly­der næ­sten som pul­jer i det of­fent­li­ge. Li­fe er imid­ler­tid et lang­sig­tet com­mit­ment, der lø­ber til i hvert fald 2030. Det kan man næp­pe kal­de hit and run.

For­sker­ne ud­ta­ler sig og­så om vo­res syn på naturen:

"Det er in­ge­ni­ø­rens blik på ver­den, na­tu­ren og na­tur­vi­den­ska­ben, som er do­mi­ne­ren­de. Det er et blik, som gør na­tu­ren til no­get, vi skal be­her­ske, kon­trol­le­re og ud­nyt­te. Det hand­ler ik­ke om den grund­læg­gen­de ind­fø­ring i et fag, som ta­ger tid og kræ­ver tå­l­mo­dig­hed," hed­der det fra Han­ne Knud­sen, der næp­pe kan ha­ve syn­der­lig ind­sigt i vo­res for­løb, der er nø­je af­stemt med fa­ge­nes mål, of­te af be­ty­de­lig varighed.

Vrangbillede

Ind­sig­ten når hel­ler ik­ke til Life’s stra­te­gi, hvor vi net­op ar­bej­der med an­dre fag end de na­tur­vi­den­ska­be­li­ge og i øv­rigt med den respekt for na­tu­ren, som fak­tisk og­så kan rum­mes i en in­ge­ni­ørs blik el­ler en na­tur­vi­den­ska­be­lig for­skers blik.

Af­slut­nings­vist må man for­stå på Knud­sen og Co­ne, at vi og an­dre bi­dra­ger til en af­mæg­tig­gø­rel­se, ja en­dog tavs­gø­rel­se for­di for­lø­be­ne er vel­til­ret­telag­te og til­pas­set læ­rer­nes og sko­lens vir­ke­lig­hed og ba­se­ret på virk­nings­ful­de me­to­der, der al­tid skal ses og fun­ge­re i kon­tekst. Det vir­ker helt grund­løst. Li­fe fa­ci­li­te­rer wor­ks­hops, le­ven­de ud­veks­lin­ger på Face­book om vo­res for­løb, part­ner­skabs­da­ge, hvor vi får kri­tik og nye ide­er. Og me­get mere.

Fejl­frit? Uden magt og ind­fly­del­se? Selv­føl­ge­lig ik­ke, men langt fra det vrang­bil­le­de som for­sker­ne Knud­sen og Co­ne teg­ner og Fun­dats formidler.

Vi el­sker kri­tik og vil ger­ne ha­ve me­re af den og ik­ke mindst, når den kom­mer fra for­ske­re. Vi hjæl­per og­så ger­ne med nødtørf­tig da­ta­ind­sam­ling, som det øjen­syn­ligt kni­ber med her.

Du kan læ­se Han­ne Knud­sens og Lucas Co­nes svar på Ste­fan Her­manns ind­læg her.

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer