Forskere: Vores pointer bygger på flere års empiriske og teoretiske analyser

Debat: Life Fondens initiativer indgår i vores essay som et eksempel blandt flere. Ambitionen er fremanalysere nogle generelle opmærksomhedspunkter, og Stefan Hermanns indlæg går skævt af dette ærinde, skriver lektor Hanne Knudsen og adjunkt Lucas Cone.

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

Vo­res ær­in­de er at kva­li­fi­ce­re sam­ar­bej­det mel­lem de pri­va­te fon­de og de of­fent­li­ge ud­dan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner ved at pe­ge på cen­tra­le pro­blem­stil­lin­ger, som ak­tø­rer­ne bør væ­re op­mærk­som­me på.

Vi op­le­ver, at Ste­fan Her­manns ind­læg går skævt af det­te ær­in­de, når han læ­ser vo­res po­in­ter som ana­ly­ser af Li­fe Fon­den. Vi næv­ner i vo­res es­say Li­fes ini­ti­a­ti­ver som et ek­sem­pel blandt fle­re ud fra en am­bi­tion om at fre­m­a­na­ly­se­re nog­le ge­ne­rel­le op­mærk­som­heds­punk­ter – ik­ke at la­ve en dyb­de­gå­en­de ana­ly­se el­ler kri­tik af Li­fe specifikt.

Vo­res po­in­ter byg­ger i øv­rigt på fle­re års em­pi­ri­ske og te­o­re­ti­ske ana­ly­ser, kva­li­fi­ce­ret gen­nem in­ter­views med dan­ske prak­ti­ke­re, kom­mu­nal­po­li­ti­ke­re og fon­de samt sam­ar­bej­de med in­ter­na­tio­na­le kol­le­ga­er. Med det af­sæt pe­ger vi på op­mærk­som­heds­punk­ter som:

• Fon­de­ne la­ver po­li­cy men er ik­ke de­mo­kra­tisk valgt. Hvor­dan kan vi for­hol­de os til det?

• Re­la­tio­ner­ne mel­lem pri­va­te fon­de og of­fent­li­ge in­sti­tu­tio­ner er asym­me­tri­ske på fle­re må­der. Hvor­dan kan vi ska­be me­re li­ge­vær­di­ge samarbejder?

• De of­fent­li­ge par­ter får an­sva­ret for even­tu­el­le ‘bi­ef­fek­ter’ i form af fag­lig skævvrid­ning og ud­græns­ning. Hvor­dan sik­res der blik for det­te for ek­sem­pel i eva­lu­e­rin­ger og hvor­dan kan der even­tu­elt ta­ges høj­de for det?

• Der er ten­dens til, at sko­len be­skri­ves som ke­de­lig og for­kert. Og at fon­de­ne kom­mer med det sjove og in­ten­se. Må­ske skal vi over­ve­je, om det er sandt og fair, og hvad det gør ved samtalen?

Der er me­get at ta­le om, når det gæl­der fon­de­nes en­ga­ge­ment i fol­ke­sko­len, og vi hå­ber at kun­ne bi­dra­ge til den samtale.

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer