Fondsmidlerne til uddannelse stiger – med én markant afstikker

Fondenes uddelinger til videregående uddannelser er næsten tredoblet på få år, mens ét år stikker særligt ud i statistikken. Flere af de store fonde har fokus på de praksisnære uddannelser for pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere – en tendens, der hænger sammen med fondenes tiltagende opmærksomhed på de store samfundsudfordringer, siger ekspert. Private fondes bidrag styrker uddannelse og forskning, men de bør supplere offentlige midler på en balanceret måde, siger uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund.

Pro­fes­sions­højsko­ler­ne er kom­met i fo­kus hos fon­de­ne. Sto­re fon­de som No­vo Nor­disk Fon­den, A.P. Møl­ler Fon­den, Le­go Fon­den og Tryg­fon­den bi­dra­ger al­le til pro­jek­ter, der skal styr­ke de prak­sisnæ­re vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser (fo­to: VIA Uni­ver­si­ty Col­le­ge, Cam­pus Randers).

De dan­ske fon­des be­vil­lin­ger til lan­dets vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser sti­ger støt i dis­se år.

I 2023 ud­del­te de dan­ske fon­de 759 mil­li­o­ner kro­ner til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser i Dan­mark, vi­ser de ny­e­ste tal fra Dan­marks Statistik.

Der­med fort­sæt­ter stig­nin­gen i fon­de­nes be­vil­lin­ger, som har ta­get et kvan­tespring si­den 2019, hvor de sam­le­de bi­drag til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser ud­gjor­de 264 mil­li­o­ner kro­ner. Med an­dre ord næ­sten en tredob­ling på fem år.

"Det er po­si­tivt, at pri­va­te fon­de gi­ver væ­sent­li­ge bi­drag til de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner, som er med til at øge kva­li­te­ten af bå­de ud­dan­nel­se og forsk­ning i Dan­mark. Det er selv­føl­ge­lig vig­tigt, at vi er op­mærk­som­me på sam­spil­let mel­lem de pri­va­te og of­fent­li­ge mid­ler til in­sti­tu­tio­ner­ne, så ind­sat­ser­ne sup­ple­rer hin­an­den," si­ger ud­dan­nel­ses- og forsk­nings­mi­ni­ster Chri­sti­na Ege­lund (M) til Fundats.

Vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser er der­med blandt de om­rå­der, der har mod­ta­get flest pen­ge fra fon­de­ne in­den for ud­dan­nel­ses­for­må­le­ne, som og­så om­fat­ter grund­sko­len, ung­doms­ud­dan­nel­ser, ef­ter­ud­dan­nel­se, højsko­ler, fol­ke­op­lys­ning og dag­in­sti­tu­tio­ner – kun over­gå­et af grund­sko­len, som sid­ste år modt­og 1,3 mil­li­ar­der kroner.

"Den mest be­mær­kel­ses­vær­di­ge ten­dens i fon­de­nes ud­de­lin­ger til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser er, at de ar­bej­der me­re stra­te­gisk med me­get sto­re og lang­sig­te­de be­vil­lin­ger. Vi kan se, at der hen over de se­ne­ste år er gi­vet nog­le sto­re be­vil­lin­ger til ud­dan­nel­ses­om­rå­det, som jeg ik­ke min­des at ha­ve set tid­li­ge­re," si­ger To­bi­as Høy­gaard Lin­de­berg, un­der­di­rek­tør i den ud­dan­nel­ses­po­li­ti­ske tæn­ket­ank DEA.

Det frem­går ik­ke af fonds­sta­ti­stik­ken fra Dan­marks Sta­ti­stik, hvor­dan det tre­cif­re­de mil­li­onbe­løb til de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser for­de­ler sig på området.

To­bi­as Høy­gaard Lin­de­berg pe­ger som ek­sem­pel på en lang­sig­tet be­vil­ling på Le­go Fon­dens lands­dæk­ken­de pro­gram Play­ful Lear­ning, som in­vol­ve­rer pæ­da­gog- og læ­rer­ud­dan­nel­ser­ne på seks pro­fes­sions­højsko­ler. Og på den ny­li­ge be­vil­ling på 125 mil­li­o­ner kro­ner fra No­vo Nor­disk Fon­den til et nyt cen­ter ved Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet, der skal styr­ke den na­tur­vi­den­ska­be­li­ge un­der­vis­ning på universiteterne.

Christiansborg og de praksisnære uddannelser

Det står og­så klart, at pro­fes­sions­højsko­ler­ne over en år­ræk­ke er kom­met i fo­kus hos fon­de­ne. Sto­re fon­de på ud­dan­nel­ses­om­rå­det, som No­vo Nor­disk Fon­den, A.P. Møl­ler Fon­den, Le­go Fon­den og Tryg­fon­den, bi­dra­ger al­le til pro­jek­ter, der skal styr­ke de prak­sisnæ­re vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser for blandt an­dre pæ­da­go­ger, læ­re­re, sy­geple­jer­sker og socialrådgivere.

Det er sam­ti­dig et om­rå­de, der i øje­blik­ket op­le­ver stor po­li­tisk op­mærk­som­hed. For­an­drin­gen af ud­dan­nel­ses­sy­ste­met har væ­ret et sig­na­tur­pro­jekt for re­ge­rin­gen, som i ef­ter­å­ret lan­ce­re­de sit re­for­m­ud­spil, der skal få fle­re til at væl­ge de pro­fes­sions- og er­hvervs­ret­te­de vi­de­re­gå­en­de uddannelser.

Men hvor der på fol­ke­sko­le­om­rå­det er en vel­kendt ten­dens til, at fon­de­ne be­vil­ger pen­ge til pro­jek­ter med po­li­tisk mo­men­tum, fin­der man ik­ke den sam­me kla­re sam­men­hæng in­den for de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser, vur­de­rer To­bi­as Høy­gaard Lindeberg.

"Fon­de­nes ud­de­lin­ger kan godt si­ges at flug­te med de po­li­ti­ske pri­o­ri­te­rin­ger. Men de po­li­ti­ske am­bi­tio­ner om styr­ke­de prak­sisnæ­re vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser har væ­ret der si­den re­for­men af de mel­lem­lan­ge vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser i 2000, hvor pro­fes­sions­ba­chel­oren blev ind­ført," si­ger han.

"Ten­den­sen til at fon­de­ne pri­o­ri­te­rer den ty­pe af ud­dan­nel­ser er ny­e­re – men har sam­ti­dig væ­ret ty­de­lig før den helt ak­tu­el­le po­li­ti­ske op­mærk­som­hed. Så jeg ser ik­ke en en­ty­dig sam­men­hæng mel­lem den po­li­ti­ske pri­o­ri­te­ring og fon­de­nes fo­kus på om­rå­det," si­ger To­bi­as Høy­gaard Lin­de­berg, som selv var chef for forsk­ning og ud­vik­ling ved Kø­ben­havns Pro­fes­sions­højsko­le frem til 2019.

"Jeg tror ik­ke, at fon­de­nes fo­kus hand­ler spe­ci­fikt om at støt­te pro­fes­sions­ba­chel­or­ud­dan­nel­ser som så­dan. Det er i hø­je­re grad min op­le­vel­se, at fon­de­ne øn­sker at bi­stå med at lø­se nog­le sam­funds­ud­for­drin­ger, som er på­vir­ket af de ud­dan­nel­ser. Man er for ek­sem­pel ble­vet op­mærk­som på, hvor­dan læ­re­re, pæ­da­go­ger og so­ci­al­rå­d­gi­ve­re spil­ler en cen­tral rol­le, hvis man skal frem­me et godt bør­ne­liv for al­le. Og på hvor­dan læ­re­re er af­gø­ren­de for at sti­mu­le­re ele­ver­nes in­ter­es­se for na­tur­fag," si­ger han.

En markant afstikker i 2022

Mens fon­de­nes be­vil­lin­ger til de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser alt­så sam­let set er ste­get fra 264 mil­li­o­ner kro­ner i 2019 til 759 mil­li­o­ner kro­ner i 2023, har ud­vik­lin­gen dog væ­ret præ­get af ét mar­kant ud­s­ving i perioden.

I 2022 blev tal­let nem­lig sendt be­mær­kel­ses­vær­digt i vej­ret, for­di en­kel­te fon­de ud­del­te nog­le usæd­van­ligt sto­re en­kelt­be­vil­lin­ger. Der­for steg be­vil­lin­ger­ne til om­rå­det eks­plo­sivt, fra 331 mil­li­o­ner i 2021 til 2,158 mil­li­ar­der i 2022.

Det be­ty­der og­så, at be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser ef­ter­føl­gen­de er fal­det med he­le 1,4 mil­li­ar­der kro­ner fra 2022 til 2023.

"Æn­drin­gen fra 2022 til 2023 skyl­des, at der var en­kel­te me­get sto­re be­vil­lin­ger til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se i 2022," for­kla­rer kon­tor­chef Claus Wer­ner An­der­sen fra Dan­marks Statistik.

Be­vil­li­ge­de fonds­mid­ler til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se i mil­li­o­ner kro­ner. I 2022 steg støt­ten mar­kant, for­di en­kel­te fon­de ud­del­te usæd­van­ligt sto­re en­kelt­be­vil­lin­ger. Be­vil­lin­ger­ne steg der­for fra 331 mil­li­o­ner i 2021 til over to mil­li­ar­der i 2022. Det be­ty­der og­så, at be­vil­lin­ger­ne til om­rå­det si­den er fal­det med he­le 1,4 mil­li­ar­der kro­ner fra 2022 til 2023 (il­lu­stra­tion: Dan­marks Statistik).

Dan­marks Sta­ti­stik kan ik­ke op­ly­se hvil­ke fon­de, der stod bag de me­get sto­re be­vil­lin­ger til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se i 2022. Og ef­ter­som det i fon­de­nes års­rap­por­ter ik­ke står klart hvil­ke be­vil­lin­ger, der fal­der in­den­for Dan­marks Sta­ti­stiks ka­te­go­ri for be­vil­lin­ger til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser, er der hel­ler ik­ke en­ty­di­ge svar at hen­te der.

Det er dog vel­kendt, at No­vo Nor­disk Fon­den i net­op 2022 hav­de en ek­stra­or­di­nær en­kelt­be­vil­ling på 1,5 mil­li­ar­der til etab­le­rin­gen af Dan­marks før­ste fuldt funk­tio­nel­le kvan­tecom­pu­ter. Pro­jek­tet in­vol­ve­rer og­så en ræk­ke ud­dan­nel­ses­pro­gram­mer i re­gi af Kø­ben­havns Universitet.

Be­vil­lin­gen til den nye su­percom­pu­ter er i sig selv nok til for­kla­re det sto­re ud­s­ving i 2022. No­vo Nor­disk Fon­den kan dog hel­ler ik­ke op­ly­se, hvor­dan fon­den har ka­te­go­ri­se­ret be­vil­lin­gen i sin ind­be­ret­ning til Dan­marks Sta­ti­stik, hvor forsk­ning ek­sem­pel­vis og­så har sin egen kategori.

”Man­ge af vo­res be­vil­lin­ger til forsk­ning ind­be­fat­ter og­så støt­te til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se, da forsk­nings- og un­der­vis­nings- samt ud­dan­nel­ses­ak­ti­vi­te­ter of­te hæn­ger sam­men. Der­for er det og­så svært helt præ­cist at op­gø­re om­fan­get af støt­ten til ud­dan­nel­se,” si­ger Sø­ren Ne­der­gaard, vi­ce­di­rek­tør i No­vo Nor­disk Fonden.

Fak­ta: Stig­ning trods usikkerhed

De dan­ske fon­des be­vil­lin­ger til de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser er ste­get fra 264 mil­li­o­ner kro­ner i 2019 til 759 mil­li­o­ner kro­ner i 2023.

I hid­ti­di­ge år har tal­let vel at mær­ke væ­ret på­vir­ket af, at Dan­marks Sta­ti­stik har op­gjort en del af pen­ge­ne til ud­dan­nel­ser un­der en an­den ka­te­go­ri, nem­lig forskning.

Dan­marks Sta­ti­stik æn­dre­de sid­ste år prak­sis, så he­le be­lø­bet blev sam­let. Der­med var 2022 det før­ste år, hvor of­fent­lig­he­den fik ind­blik i de sam­le­de tal for fon­de­nes ud­de­lin­ger til uddannelsesområdet.

Det er ik­ke mu­ligt at vur­de­re med sik­ker­hed, hvor­dan stig­nin­gen i be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se er på­vir­ket af æn­drin­gen i op­gø­rel­sen i 2022, men ef­ter­som den nye me­to­de kun har af­født en min­dre æn­dring i forsk­nings­mid­ler­ne, kan kun en del af stig­nin­gen i be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se skyl­des æn­drin­gen i op­gø­rel­sen, op­ly­ser kon­tor­chef Claus Wer­ner Andersen.

Med an­dre ord er der ta­le om en re­el stig­ning i be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­se, selv når man ta­ger høj­de for den æn­dre­de op­gø­l­re­ses­me­to­de hos Dan­marks Statistik.

Så­le­des er 2023 og­så det før­ste år, hvor de mest ret­vi­sen­de tal for fon­de­nes ud­de­lin­ger til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser ser da­gens lys uden at væ­re på­vir­ket af ek­stra­or­di­næ­re ud­s­ving på grund af en­kelt­be­vil­lin­ger­ne i 2022.

Dan­marks Sta­ti­stik har kun ført sta­ti­stik på fonds­be­vil­lin­ger til ud­dan­nel­se si­den 2019, så der er ta­le om en kort tids­se­rie, og "en tolk­ning af æn­drin­ger som en ten­dens skal ske med for­sig­tig­hed," på­pe­ger Claus Wer­ner Andersen.

Biovidenskab og professionsbachelorer

No­vo Nor­disk Fon­den of­fent­lig­gjor­de for­ri­ge år sin 2030-stra­te­gi, hvori fo­kus er på sund­hed, bæ­re­dyg­tig­hed og dansk biovidenskab.

”Med fon­dens 2030-stra­te­gi har vi få­et et øget fo­kus på de vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser in­den for na­tur­vi­den­skab og tek­no­lo­gi, og det­te er sær­ligt kom­met i spil fra 2024,” si­ger Sø­ren Nedergaard.

Ud over den før­nævn­te be­vil­ling på 125 mil­li­o­ner kro­ner til det nye cen­ter ved Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet har No­vo Nor­disk Fon­den i 2024 blandt an­det be­vil­get 50 mil­li­o­ner kro­ner til det nye uni­ver­si­tets­sama­bej­de Cen­ter for Phar­ma­ceu­ti­cal Da­ta Sci­en­ce Educa­tion, som og­så Lund­beck­fon­den og Leo Fon­det har støttet.

Der­u­d­over har No­vo Nor­disk Fon­den i 2024 ud­vi­det si­ne op­slag i åben kon­kur­ren­ce, så de og­så dæk­ker er­hvervsa­ka­de­mi­ud­dan­nel­ser og professionsbacheloruddannelser.

I ja­nu­ar 2025 åb­ner fon­den et nyt år­ligt op­slag til støt­te af uni­ver­si­tets­un­der­vis­ning in­den for na­tur­vi­den­skab og tek­no­lo­gi med en be­vil­ling på 90 mil­li­o­ner kro­ner over tre år.

Hos A.P. Møl­ler Fon­den har be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser lig­get no­gen­lun­de sta­bilt mel­lem i 2022 og 2023, op­ly­ser fon­dens presseafdeling.

A.P. Møl­ler Fon­den har blandt an­det be­vil­get 90 mil­li­o­ner kro­ner til et nyt cen­ter for au­to­ma­tion og ro­bot­ter ved Syd­dansk Uni­ver­si­tet og 60 mil­li­o­ner kro­ner til et hu­ma­ni­o­ra-sam­ar­bej­de mel­lem Syd­dansk Uni­ver­si­tet og Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet i 2022. I 2023 be­vil­ge­de fon­den 28 mil­li­o­ner kro­ner til den ma­ri­ti­me ud­dan­nel­ses­in­sti­tu­tion SIMAC i Svend­borg og 50 mil­li­o­ner kro­ner til et nyt cen­ter for kvan­te­fy­sik ved Kø­ben­havns Universitet.

Færre penge til uddannelse

Det sto­re ud­s­ving i be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser i 2022 er og­så kraf­tigt med­vir­ken­de til, at fonds­mid­ler­ne til ud­dan­nel­se sam­let set er fal­det i 2023.

Fonds­mid­ler­ne i ka­te­go­ri­en ud­dan­nel­se og fol­ke­op­lys­ning, som for­u­den vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser alt­så dæk­ker blandt an­det grund­sko­len, ung­doms­ud­dan­nel­ser, ef­ter­ud­dan­nel­se og dag­in­sti­tu­tio­ner, er sam­let fal­det fra 4,9 mil­li­ar­der til 3,3 mil­li­ar­der kroner.

Det er et fald på 1,6 mil­li­ar­der kro­ner, mens om­rå­der som kul­tur, mil­jø og sund­hed har få­et fle­re pen­ge. Imens er ud­de­lin­ger­ne til stif­te­res eg­ne fa­mi­li­er skudt i vej­ret, kun­ne Fun­dats be­ret­te i de­cem­ber.

Det er dog ik­ke kun be­vil­lin­ger­ne til vi­de­re­gå­en­de ud­dan­nel­ser, der er fal­det. Fonds­be­vil­lin­ger­ne til grund­sko­len i Dan­mark er fal­det fra 750 mil­li­o­ner kro­ner i 2022 til 567 mil­li­o­ner kro­ner sid­ste år. Sam­ti­dig er mid­ler­ne til dag­in­sti­tu­tio­ner næ­sten hal­ve­ret, fra 331 mil­li­o­ner kro­ner til 177 mil­li­o­ner kroner.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer