A.P. Møller Fonden og Bitten & Mads Clausens fond arbejder for Sønderjylland. Færchfonden og Det Obelske Familiefond støtter udviklingen i Nordjylland. Sallingfondene har over de senere år uddelt i hundredevis af millioner kroner til lokale initiativer, særligt i Østjylland. Og fonde som Nordea-fonden, Spar Nord Fonden, Trygfonden og Realdania har decentrale strukturer og samarbejdspartnere, der hvert år giver store summer til lokalsamfund i hele landet. Dertil kommer en lang række mindre fonde, som målretter alle deres midler inden for snævre geografiske områder.
Alene sidste år kom der mere end 3 milliarder kroner fra sådanne fonde, som helt eller delvist støtter fritidsliv, foreninger, kultur, natur, kunst, byggeri og en lang række initiativer med lokal forankring rundt om i landet. Det svarer til mere end 35 procent af de mindst 8,5 milliarder kroner, som fondsbranchen uddelte sidste år, fremgår det af Danmarks Fondes opgørelse (se tabellen under artiklen).
Men selvom der de seneste år har været stort politisk fokus på at vende den negative udvikling i landets yderområder, så er der ikke opsamlet meget viden om, hvad det egentlig betyder, at fondene år efter år står klar med saltvandsinjektioner i landdistrikterne.
”På min ønskeliste over fremtidige forskningsprojekter står der netop et projekt som kunne dykke yderligere ned i de aspekter,” siger professor Anne-Mette Hjalager fra Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet.
Anne-Mette Hjalager er dog i øjeblikket i gang med et forskningsprojekt om EUs struktur-midler, hvor blandt andet effekterne af støtten til de lokale aktionsgrupper - LAG-midlerne - undersøges. Det indikerer, at fondenes rolle er værd at undersøge:
”Vores respondenter i undersøgelsen siger, at LAG-midlerne ofte er afgørende for at få private fonde med i projekterne. Det afspejler den finansieringsstruktur, som mange projekter i de lokale samfund er afhængig af, og her falder det hele sammen som dominobrikker hvis et af elementerne trækkes ud. På den måde kan vi se, at fondene har en stor betydning i forhold til at få tingene til at hænge sammen,” siger Anne-Mette Hjalager og peger desuden på, at fondene bidrager med en høj faglighed og kvalitet på deres felter.
Offentligt privat fondssamarbejde
Flere af de lokalt støttende fonde har ikke berøringsangst for at deltage i projekter i samarbejde med offentlige aktører. Mange af fondenes projekter er endda samfinansieret med de pågældende kommuner, og eksempelvis Realdania støtter i flere kampagner direkte kommunernes strategiske planlægning af landdistriktudviklingen.
For nylig blev et nyt Center for offentlig-privat samspil (COPS) etableret i et samarbejde mellem forskere fra Roskilde Universitet, Københavns Universitet, KORA, Aalborg Universitet, CBS og Aarhus Universitet.
Men fondes samarbejde med det offentlige ligger ikke øverst i bunken af kommende forskningsprojekter, forklarer centerlederen, som dog ikke afviser fremtidige forskningsprojekter på området:
”Vi har ikke tidligere beskæftiget os forskningsmæssigt med de private fondes samarbejde med offentlige myndigheder. Men det ligger helt klart indenfor vores forskningsområde i det omfang, at der er tale om partnerskaber og samarbejde mellem private organisationer og det offentlige,” siger professor (mso) Ole Helby Petersen, der er leder af det nye COPS, som har 17 danske og 14 internationale forskere tilknyttet.
Realdania står da også bag det seneste formaliserede offentligt private samarbejde om udvikling i landdistrikterne: Sammen med DGI giver den statslige institution, Lokale- og Anlægsfonden og Realdania støtte til at danne 25 såkaldte landsbyklynger. Landsbyklynger er ny model for landsbyudvikling, hvor nabolandsbyer samarbejder om at skabe grundlag for det gode liv på landet.
Tanken er, at nabolandsbyer indgår i et netværk og bruger hinandens styrker til at udvikle både den enkelte landsby og hele klyngen. Landsbyklyngen er med til at skabe fælles identitet og socialt fællesskab landsbyerne imellem, og derudover udvikles fysiske faciliteter og aktivitetsmuligheder i landsbyerne.
Evaluering og prioritering
Både Realdania og Lokale og Anlægsfonden lægger vægt på evalueringer og videnopsamling, som grundlag for deres arbejde, og projektet med landsbyklyngerne udspringer netop af erfaringer, som er indhentet i et tidligere pilotprojekt.
”Vi bygger videre på en vigtig erfaring om, at landsbyklynger sætter gang i nogle væsentlige prioriteringer. Det er også det, vi hører fra de borgmestre, der har været involveret: Når folk fra landsbyerne sætter sig sammen for at se på potentialerne, så skaber det en fælles erkendelse af, hvad man tør satse på og hvad man ikke tør satse på. Hvilke forsamlingshuse og haller har vi, og hvilke af dem skal vi bevare og udvikle? Har vi nogle lokale kræfter, der rent faktisk kan fylde liv i dem,” siger filantropidirektør i Realdania, Anne Skovbro.
Hun forklarer, at netop den tætte involvering af borgerne i landsbyerne, er det, der adskiller landsbyklyngeprojektet fra et af de andre kommunale støtteprojekter, som Realdania arbejder med.
”I På Forkant er det kommunerne og kommunalbestyrelserne, der er de væsentlige aktører i forhold til at lægge en overordnet strategi for hele kommunen i en større skala. Landsbyklyngerne er mere borgernært og her har vi også DGI med, som har fokus på foreningslivet. Det er vigtigt, at de lokale tager et medansvar for at komme ind i prioriteringsdiskussionen om, hvad der skal fokuseres på,” siger Anne Skovbro.
Selvom Realdania gennem flere år har gjort sig erfaringer med udvikling i landdistrikterne, så mener Anne Skovbro, at det endnu er for tidligt at konkludere noget om fondenes effekt på landdistriktudviklingen.
”Det er først inden for de sidste få år, at vi er blevet skarpere på at måle effekterne af det vi gør. Det er nyt, at fondene er gået i den retning. Fagligt mener jeg heller ikke, at man kan måle effekterne i landdistrikterne endnu. Det tager mange år, og derfor er det i første omgang vigtigt, at vi laver nogle nulpunktsmålinger, så vi senere kan se, om det har virket. Det er det, vi for eksempel prøver i vores projekt i Tøndermarsken i Sønderjylland, hvor vi vil måle på om det er muligt at stoppe fraflytningen og faldet i boligpriserne,” siger hun.
Ikke al udvikling kan måles
Hos Realdanias partner i landsbyklyngeprojektet, Lokale og Anlægsfonden, er det en bunden opgave at indsamle, formidle og udvikle viden om de områder, som fonden støtter. Nemlig anlæg indenfor fritidsliv, idræt og kultur. Eksempelvis laver fonden tværgående undersøgelser om multihuse, havnebade og parkouranlæg. Viden som fonden bruger i nye strategiske beslutninger på uddelingsområdet.
”Vi sætter også gang i forskningsrelaterede undersøgelser, f.eks. om idræt i udsatte boligområder, hvor vi fik SDU til at lave en rapport. Vi synes selv, at vi bidrager til ikke kun at understøtte projekter, men også til at lave et vidensgrundlag,” siger analysechef i Lokale og Anlægsfonden, Bo Vestergård Madsen.
Men fonden har dog ikke nærmere undersøgt effekterne af dens arbejde ud fra de gængse økonometriske kriterier for udvikling.
”Selve den økonomiske vækstdagsorden fylder ikke særlig meget i Lokale- og Anlægsfonden. Først og fremmest skal vi skabe nogle gode rammer, så folk kan mødes, udfordres og bevæge sig sammen. Men der er jo altid en økonomisk effekt, og det håber vi da, at vi bidrager til. Vi kan se, at de projekter, vi går ind i ofte trækker penge til, der svarer til fire til fem gange mere end det, vi har støttet med, ” siger Bo Vestergård Madsen.
Han mener, at en stor del af den effekt, som fonden har til formål at fremme, ikke så enkelt lader sig måle.
”Vi kan se, at når vi støtter projekter i yderområderne så giver det en enorm sammenhængskraft, vi ser tit hvis to landsbyer går sammen om at skabe et kvalitetsprojekt, så giver det utrolig meget liv til området – det er noget, der er meget svært at gøre op i penge. Der ligger en høj grad af social kapital i det, som vi skal værdsætte,” siger analysechef i Lokale og Anlægsfonden.
Bo Vestergård Madsen er desuden skeptisk over for at vurdere fondenes indsats for ensidigt på traditionelle parametre som vækst, beskæftigelse og boligpriser.
”Set fra vores perspektiv ville det være ærgerligt, hvis man kun fokuserer på cost-benefit. Jeg mener, at de lidt mere bløde værdier er rigtig vigtige. Det handler for eksempel også om, at man skal være stolt af hvor man bor, det er svært at måle lige som sammenhængskraft og identitet. Det kunne være interessant med et forskningsprojekt, der kunne se det i en sammenhæng,” siger han.
Og det er professor ved Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet, Anne-Mette Hjalager enig med ham i, selvom der fra især politisk side netop er meget fokus på den målbare økonomiske udvikling, når man taler om udvikling i landdistrikterne.
”Boligpriser, vækst og beskæftigelse er kun et fragment af det, man gerne vil opnå med udviklingen i landdistrikterne. Og her står fondene for et langt bredere og heterogent sæt af dagsordner som foreningsliv, livskvalitet, børns vækst og udvikling. Det er væsentlige ting, som landdistrikternes befolkning går op i,” siger hun.
Fonde der støtter det lokale Danmark uddeler 35 pct. af årets 8,5 mia. kr.
Filantropiske fonde og foreninger med fokus på det lokale Danmark | Uddelinger i alt i 2015 (i millioner kroner) |
---|---|
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fonde til Almene formål | 781,0 |
Realdania fmba. | 760,8 |
Tryghedsgruppen smba (Trygfonden) | 550,0 |
Nordea-fonden | 489,0 |
Det Obelske Familiefond | 174,8 |
Færchfonden | 82,0 |
Lokale og anlægsfonden | 77,3 |
Købmand Herman Sallings Fond | 49,7 |
Bitten og Mads Clausens Fond | 44,0 |
Aage V. Jensens Naturfond | 43,0 |
15. Juni Fonden | 38,7 |
Spar Nord Fonden | 21,6 |
Lauritzen Fonden | 20,4 |
Fabrikant Mads Clausens Fond | 18,6 |
Spar Vest Fonden | 16,4 |
Den Fynske Bladfond | 16,4 |
Sparekassen Bornholms Fond | 11,8 |
FrederiksbergFonden | 8,3 |
Sparekassen Hobro Fonden | 6,2 |
Fionia Fond | 4,5 |
Fonden for Fynske Bank | 3,4 |
Det Classenske Fideicommis | 2,9 |
Durup Sparekasses Fond | 2,5 |
Trelleborg Fonden | 2,1 |
Fanefjord Sparekasses Fond | 1,8 |
Fonden Herlev Bladet | 1,7 |
Jelling Sparekasses Fond | 1,6 |
Sparekassen Vendsyssels Fond, Jerslev | 1,5 |
Sparekassen Vendsyssels Fond, Brovst | 1,3 |
Sparkassen Midt Vest Fonden | 0,9 |
BHJ Fonden | 0,8 |
Th. Høeghs Mindelegat | 0,6 |
Højmosegårdlegatet | 0,5 |
Møenbogaardfonden | 0,5 |
Stevns Brand Fond | 0,5 |
Fonden af Hammerum Herreds Brandkasse for Løsøre af 1844 | 0,4 |
Spar Hvetbo Fonden | 0,2 |
Fuur Sparekasses Fond | 0,2 |
Fagbevægelsens Almene Fond i Silkeborg | 0,1 |
Bornholms Tidendes Fond | 0,1 |
De Lollands-Falsterske Venstreblade af 1914's Fond | 0,1 |
Ærø Brand Fond | 0,1 |
Fynske Købstæders Fond | 0,1 |
3.238,1 | |
Øvrige fondes uddelinger 2015 | |
Novo Nordisk Fonden | 1.159,0 |
Villum Fonden | 785,9 |
Lundbeckfonden | 442,0 |
Lego Fonden | 272,1 |
Carlsbergfondet | 222,0 |
Velux Fonden | 221,0 |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | 218,8 |
Augustinus Fonden | 210,8 |
Aarhus Universitets Forskningsfond | 183,0 |
Industriens Fond | 125,7 |
Ny Carlsbergfondet | 120,0 |
Oticon Fonden | 102,7 |
KR Foundation | 100,0 |
Knud Højgaards Fond | 91,0 |
Ole Kirks Fond | 86,0 |
Egmont Fonden | 83,1 |
Bikubenfonden | 77,0 |
Leo Fondet | 60,2 |
KFI Erhvervsdrivende Fond | 60,0 |
C. L. Davids Fonds og Samling | 57,0 |
Hempel Fonden | 56,3 |
OJD Fonden 2014/2015 | 48,1 |
Rockwool Fonden | 46,4 |
Arvid Nilssons Fond | 39,4 |
Helsefonden | 33,9 |
Gudjörg og Einar Honorés Fond | 31,0 |
Oak Foundation Danmark | 29,6 |
Tuborgfondet | 28,9 |
Nordisk kulturfond | 27,2 |
Elsass Fonden | 20,8 |
Aase og Ejner Danielsens Fond 2014/2015 | 17,6 |
Foreningen Roskilde Festival | 16,9 |
Mary Fonden | 16,3 |
Margot og Thorvald Dreyers Fond | 16,1 |
Poul Due Jensens Fond | 15,0 |
Otto Mønsteds Fond | 14,3 |
Beckett Fonden | 12,7 |
Kong Frederik den Syvendes Stiftelse paa Jægerspris | 12,5 |
Krista og Viggo Petersens Fond | 12,3 |
Edith og Gotfred Kirk Chistiansens Fond (2014) | 11,9 |
Kirsten og Freddy Johansens Fond | 11,3 |
Bevica Fonden | 11,0 |
Neye Fonden | 10,1 |
Grosserer Foghts Fond | 8,2 |
Foreningen Østifterne fmba. | 8,0 |
Rambøll Fonden | 7,0 |
Allerfonden | 6,7 |
Marie og M. B. Richters Fond | 6,6 |
Vanførefonden | 6,5 |
Louisiana-Fonden | 6,4 |
Familien Hede Nielsens Fond | 6,3 |
Den Indre Mission i Danmark | 5,5 |
G.E.C Gads Fond | 5,5 |
Politiken-fonden | 5,4 |
Tømmerhandler Johannes Foghs Fond | 5,1 |
Knud og Dagny Gad Andresens Fond | 5,0 |
Brødrene Hartmanns Fond | 4,9 |
Brand af 1848 Fond | 4,5 |
Cowifonden | 4,2 |
Spies Fonden (pr. 30.4.2015) | 3,8 |
Nykredits Fond | 3,6 |
Ellab Fonden | 3,6 |
Harboe Fonden | 3,2 |
Gangstedfonden | 3,2 |
Jyllands-Postens Fond | 2,6 |
Drost Fonden | 2,2 |
Aalborg Stiftstidendes Fond | 1,8 |
EGV Fonden | 1,8 |
Léonie Sonnings Musikpris | 1,8 |
Ruth og Chr. Muff Iversens Fond | 1,6 |
Ida Løfbergs Fond | 1,5 |
Fonden den Hageske Stiftelse | 1,5 |
C.E. Jensens Fond | 1,5 |
Thomas B. Thriges Fond | 1,5 |
Ejnar og Meta Thorsens Fond | 1,4 |
Møllerens Fond | 1,4 |
J.C.H. Ellehammers Fond | 1,3 |
Det Østasiatiske Kompagnis Fond | 1,1 |
Lemvigh Müllerfonden | 0,8 |
Jyske Banks Almennyttige Fond | 0,8 |
Gerda og Victor B. Strands Fond/Toms Gruppens Fond | 0,7 |
GF Fonden | 0,4 |
Tømmerhandler W.F. Aubertin og Hustrus Legat | 0,4 |
Helene Elisabeth Bunkelmann Marckwardts Fond | 0,3 |
Bang-Fonden | 0,3 |
Stibo Fonden | 0,2 |
Michael Jebsen Fonden | 0,2 |
Civilingeniør Johannes Elmquist Ormstrup og Hustrus Fond | 0,2 |
SL Fonden | 0,1 |
Preben Hansens Legat til Minde om Hans Forældre Th. Hansen og Hustru Käthe Hansen | 0,1 |
I alt | 8.596 |
- Kilde: Fondenes og foreningernes årsregnskaber
- Anmærkning: Der er tale om fondenes bruttouddelinger. Flere af fondene, som uddeler til lokale formål, har også andre formål.
- Der er ikke taget højde for uddelinger mellem fondene, eksempelvis Villum Fondens overførsel til Velux Fonden, Carlsbergfondets overførsel til Turborgfondet eller flere fondes uddelinger til Mary Fonden.