Augustinus Fonden: Vores støtte til grøn omstilling accelererer

En ny bevilling på 2,7 millioner kroner til grøn omstilling i scenekunstbranchen skriver sig ind i rækken af bæredygtighedstiltag på kulturområdet, som Augustinus Fonden de senere år har støttet. ESG er blevet en vigtig del af Augustinus Fondens filantropiske strategi, fortæller adm. direktør Frank Rechendorff Møller.

Chri­sti­an Ga­de Bjer­rum, le­der af Bæ­re­dyg­tigt Kul­tur­liv NU, præ­sen­te­re­de i tors­dags 'The­a­tre Gre­en Book Ac­ce­le­ra­tor­pro­gram­met' til et event for te­a­ter­bran­chens ak­tø­rer i Skuespilhuset.

Den grøn­ne om­stil­ling af kul­tur­sek­to­ren har gen­nem fle­re år op­ta­get Au­gusti­nus Fon­den. Fon­den har ek­sem­pel­vis støt­tet bæ­re­dyg­tig­heds­pro­jek­ter in­den for mu­se­ums­ver­de­nen, mu­sik­ver­de­nen og in­den for de­sign og kunst­hånd­værk, og nu er tu­ren så kom­met til scenekunstbranchen.

Med en be­vil­ling på 2,7 mi­li­o­ner kro­ner kro­ner til det så­kald­te ‘The­a­tre Gre­en Book ac­ce­le­ra­tor­pro­gram’ vil fon­den væ­re med til at sæt­te skub un­der den grøn­ne om­stil­ling af dansk scenekunst.

“I lø­bet af de sid­ste 5-7 år har vi, for­u­den det sto­re fo­kus på kunst og kul­tur i vo­res filan­tro­pi­ske stra­te­gi, få­et me­re og me­re fo­kus på det sto­re spørgs­mål om sam­funds­ansvar i bre­de­ste for­stand. Det be­ty­der, at vi, sam­ti­dig med de cen­tra­le kunst­ne­ri­ske el­ler kul­tu­rel­le op­ga­ver, i sti­gen­de grad ar­bej­der med sek­to­rens ram­mer, vi­den om egen sam­funds­mæs­si­ge be­tyd­ning og mu­lig­hed for at om­stil­le sig. Det er be­vil­lin­gen til ‘The­a­tre Gre­en Book’ et ek­sem­pel på,” si­ger adm. di­rek­tør i Au­gusti­nus Fon­den, Frank Re­chen­dor­ff Møller.

‘The­a­tre Gre­en Book’ er en hand­lings­an­vi­sen­de bog, der er ud­vik­let i Eng­land af te­a­ter­fag­folk. Den kan bru­ges som et red­skab til at ar­bej­de i ret­ning af en me­re an­svar­lig og bæ­re­dyg­tig sce­ne­kunst­pro­duk­tion, bå­de når det kom­mer til drift af byg­nin­ger, dag­lig drift og sel­ve forestillingen.

Hen­sig­ten med ac­ce­le­ra­tor­pro­gram­met er at un­der­sø­ge, hvor­dan det en­gel­ske værk­tøj fun­ge­rer i en dansk kontekst.

Det­te ini­ti­a­tiv vil hjæl­pe med at ud­bre­de er­fa­rin­ger og ska­be et me­re or­ga­ni­se­ret skridt mod bæ­re­dyg­tig­hed i scenekunstsektoren

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler – adm. di­rek­tør, Au­gusti­nus Fonden

Bag pro­jek­tet står bran­che­or­ga­ni­sa­tio­nen Dansk Te­a­ter og or­ga­ni­sa­tio­nen Bæ­re­dyg­tigt Kul­tur­liv NU.

“Det star­te­de egent­lig med, at vi for to og et halvt år si­den hen­vend­te os til Au­gusti­nus Fon­den og søg­te om støt­te til at over­sæt­te ‘The­a­tre Gre­en Book’ og af­hol­de en ræk­ke net­værks­mø­der. I for­læn­gel­se af det var fon­den nys­ger­rig på, hvad næ­ste skridt var, og si­den da har vi væ­ret i kon­stant di­a­log og har ta­get nog­le få skridt sam­men, og nu ta­ger vi så et stort skridt,” si­ger Chri­sti­an Ga­de Bjer­rum, der er medstif­ter og le­der af Bæ­re­dyg­tigt Kul­tur­liv NU.

“Nu ser vi, at sce­ne­kunst­bran­chen er klar til at ta­ge næ­ste skridt med et stort ini­ti­a­tiv, hvor 10 te­a­tre del­ta­ger som pi­lot­pro­jek­ter. Det­te ini­ti­a­tiv vil hjæl­pe med at ud­bre­de er­fa­rin­ger og ska­be et me­re or­ga­ni­se­ret skridt mod bæ­re­dyg­tig­hed i sce­ne­kunst­sek­to­ren,” si­ger Frank Re­chen­dor­ff Møller.

Inspiration fra museerne

Chri­sti­an Ga­de Bjer­rum for­tæl­ler, at han på sigt kan fo­re­stil­le sig, at sam­ar­bej­det med Au­gusti­nus Fon­den vil kun­ne ud­vik­le sig til en slags ‘Sce­ne­kun­stens Grøn­ne Aka­de­mi’, li­ge­som fon­den har væ­ret med til at fa­ci­li­te­re ‘Mu­se­er­nes Grøn­ne Akademi’.

Ar­bej­det med det, der er ble­vet til ‘Mu­se­er­nes Grøn­ne Aka­de­mi’, var med til at på­be­gyn­de Au­gusti­nus Fon­dens øge­de fo­kus på grøn om­stil­ling i kul­tur­li­vet, for­tæl­ler Frank Re­chen­dor­ff Møller.

“Mu­se­er­ne spurg­te os, om vi kun­ne støt­te det­te om­rå­de med en be­vil­ling, der gik ud over vo­res al­min­de­li­ge støt­te til forsk­ning, sam­lin­ger og for­mid­ling. Vi re­flek­te­re­de over det og sva­re­de, at vi ger­ne vil­le støt­te, men vi vid­ste ik­ke, hvad løs­nin­gen var. Vi op­for­dre­de mu­se­ums­sek­to­ren til at fin­de fæl­les fod­slag og sam­ar­bej­de om en fæl­les ind­sats. Det­te før­te til etab­le­rin­gen af ‘Mu­se­er­nes Grøn­ne Aka­de­mi’, som nu er en del af bran­che­or­ga­ni­sa­tio­nen Dan­ske Mu­se­er,” si­ger Frank Re­chen­dor­ff Møller.

Og net­op det med sam­ar­bej­de, fæl­les fod­slag og vi­den­de­ling me­ner han er af­gø­ren­de, og­så når an­dre kul­tu­r­om­rå­der skal ar­bej­de med grøn omstilling.

"Den grøn­ne om­stil­ling på kunst- og kul­tu­r­om­rå­det kræ­ver, at de for­skel­li­ge sek­to­rer går sam­men om fæl­les ind­sat­ser – vi støt­ter den­ne bot­tom-up til­gang, hvor hand­ling og sam­ar­bej­de er nøg­len. Vi mo­ti­ve­rer til hand­ling, vi­dens­ud­vik­ling og vi­dens­de­ling frem for at stil­le krav om kom­plek­se af­rap­por­te­rin­ger," si­ger Frank Re­chen­dor­ff Møller.

Chri­sti­an Ga­de Bjer­rum, me­ner og­så, at sam­ar­bej­de og vi­den­de­ling er af­gø­ren­de. Ik­ke blot in­ter­nt i sce­ne­kunst­bran­chen, men og­så på tværs af kulturformer.

“Vi kan hen­te me­get in­spira­tion i ‘Mu­se­er­nes Grøn­ne Aka­de­mi. Der er me­get, der er sam­men­lig­ne­ligt, bå­de i for­hold til at dri­ve en byg­ning, at byg­ge en sceno­gra­fi el­ler en ud­stil­ling op. Spørgs­må­let om, hvad man gør med ma­te­ri­a­ler­ne, når fo­re­stil­lin­gen el­ler ud­stil­lin­gen er slut, og hvor­dan man stil­ler krav om, at for ek­sem­pel 50 pro­cent af ma­te­ri­a­ler­ne skal væ­re genanvendelige.”

Der­for frem­hæ­ver Chri­sti­an Ga­de Bjer­rum Austusti­nus Fon­dens en­ga­ge­ment i fle­re kul­tu­r­om­rå­der som gan­ske givende.

“Der er en god sy­ner­gi mel­lem Au­gusti­nus Fon­dens pri­o­ri­te­rin­ger med at støt­te den grøn­ne om­stil­ling på fle­re kul­tu­r­om­rå­der, for­di det er med til at sam­le kul­tur­bran­chen om en fæl­les dags­or­den, og den spar­ring og vi­den­de­ling, fon­den og an­dre kul­tu­r­om­rå­der kan bi­dra­ge med er sinds­sygt vig­tig,” si­ger han.

I Au­gusti­nus Fon­den hil­ser man og­så end­nu fle­re or­ga­ni­se­re­de bæ­re­dyg­tig­heds­til­tag på kul­tu­r­om­rå­det velkommen.

“Jeg tror, at den ind­byr­des vi­dens­ud­veks­ling, samt de hand­lings­o­ri­en­te­re­de og or­ga­ni­sa­to­ri­ske ind­sat­ser, der skal ta­ge fat om den­ne dags­or­den på den en­kel­te bran­ches præ­mis­ser, og i bre­de­re for­stand på he­le kunst- og kul­tur­sek­to­rens præ­mis­ser, er en vig­tig ind­sats. Den vil vi be­stemt føl­ge med in­ter­es­se. Nye sta­di­er kræ­ver res­sour­cer, og det går vi ger­ne i di­a­log om," si­ger Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler, og slår fast:

Sam­funds­ansvar i bred for­stand, in­klu­siv grøn dags­or­den, di­ver­si­tet og so­ci­al in­klu­sion, samt le­del­se og or­ga­ni­sa­tion, alt­så ESG, bli­ver i sti­gen­de grad en vig­tig del af ar­bej­det med vo­res filan­tro­pi­ske strategi

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler – Adm. di­rek­tør, Au­gusti­nus Fonden

“Vo­res støt­te til grøn om­stil­ling ac­ce­le­re­rer. Fo­kus på bæ­re­dyg­tig­hed fyl­der me­re og me­re i vo­res ar­bej­de med kul­tu­r­om­rå­det. Sam­funds­ansvar i bred for­stand, in­klu­siv grøn dags­or­den, di­ver­si­tet og so­ci­al in­klu­sion, samt le­del­se og or­ga­ni­sa­tion, alt­så ESG, bli­ver i sti­gen­de grad en vig­tig del af ar­bej­det med vo­res filan­tro­pi­ske stra­te­gi. Det­te om­fat­ter for ek­sem­pel ka­pa­ci­tets­op­byg­ning og pi­lot­pro­jek­ter som ‘The­a­tre Gre­en Book Ac­ce­le­ra­tor­pro­gram’, som un­der­støt­ter, at in­sti­tu­tio­ner kan ar­bej­de med at ud­fyl­de de­res sam­funds­mæs­si­ge rol­le ud over det rent kunst­ne­ri­ske og kulturelle.”

Måske EU-krav på vej

En an­den god grund til at gå pro­ak­tivt ind i pro­jek­tet er, at ‘The­a­tre Gre­en Book’ mu­lig­vis bli­ver eu­ro­pæ­isk stan­dard, når EU for­modent­lig be­gyn­der at stil­le krav om af­rap­por­te­ring af sce­ne­kunst­bran­chens klimapåvirkning.

Re­new Cul­tu­re, som er ho­ved­or­ga­ni­sa­tio­nen bag ‘The­a­tre Gre­en Book’ for­hand­ler i øje­blik­ket med EU-Kom­mis­sio­nen om, hvor­vidt ‘The­a­tre Gre­en Book’ skal væ­re frem­ti­dens stan­dard for bæ­re­dyg­tig pro­duk­tion og drift af et te­a­ter i Europa.

“Når te­a­tre­ne om for­ment­lig ik­ke så læn­ge skal væ­re i stand til at af­rap­por­te­re på de­res kli­maaf­tryk, er det vig­tigt, at vi som bran­che har im­ple­men­te­ret et værk­tøj, der kan hjæl­pe, og her for­ven­ter vi, at ‘The­a­tre Gre­en Book’ bli­ver den nye eu­ro­pæ­i­ske stan­dard,” si­ger Pe­ter Mark Lund­berg, di­rek­tør i Dansk Teater.

Kol­ding Egnste­a­ter, Ope­ra­en i mid­ten og Bet­ty Nan­sen Te­a­tret ar­bej­der al­le­re­de nu med ‘The­a­tre Gre­en Book’, og fle­re an­dre te­a­tre vil og­så ind­gå i pi­lot­pro­jek­tet med at in­te­gre­re ‘The­a­tre Gre­en Book’ i te­a­tre­nes drift.

Pi­lot­pro­jek­tet stræk­ker sig over halvan­det år og vil lø­ben­de bli­ve eva­lu­e­ret og for­mid­let til re­sten af branchen.

Du kan læ­se me­re om Au­gusti­nus Fon­dens pro­jek­ter in­den for grøn om­stil­ling i kul­tur­sek­to­ren her:

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer