Portræt af Berlingskes nye ejer: En ung, idealistisk bladfond født af en klassisk sparekassefond

Selvom den nye ejer af Berlingske Media har sine publicistiske rødder i efterkrigstiden, har moderfonden i toppen af koncernen kun stået på egne ben i ét år. Formanden og direktøren er begge tidligere politikere fra hver sin side af Norges politiske spektrum.

Sel­ska­bet Ame­dia op­stod til­ba­ge i 1948 un­der nav­net Norsk Ar­bei­der­pres­se. Nav­neskif­tet til Ame­dia ske­te i 2012 (fo­to: Amedia).

"Ame­di­a­stif­tel­sen er fuldt ud de­di­ke­ret til at støt­te Ame­dia i ud­vik­lin­gen af de­res po­r­te­føl­je. Kø­bet af Ber­ling­s­ke Me­dia er et na­tur­ligt skridt for at sik­re vo­res po­si­tion og imø­de­gå kon­kur­ren­cen fra glo­ba­le giganter."

Det var en til­freds An­dré Støy­len, di­rek­tør i Ame­di­a­stif­tel­sen og be­sty­rel­ses­for­mand i Ame­dia-kon­cer­nen, der i star­ten af de­cem­ber kun­ne for­tæl­le om op­kø­bet af Ber­ling­s­ke Media.

Der hav­de an­gi­ve­ligt væ­ret fle­re om bud­det. Men det var den nor­ske me­die­kon­cern med fon­den Ame­di­a­stif­tel­sen i ryg­gen, der hav­de le­ve­ret det mest at­trak­ti­ve til­bud på me­di­e­hu­set i Pi­le­stræ­de med Ber­ling­s­ke, B.T., We­e­ken­da­vi­sen og Eu­ro­in­ve­stor i po­r­te­følj­en. Et til­bud på 750 mil­li­o­ner kroner.

Over­dra­gel­sen fra bel­gi­ske De Pers­gro­ep ske­te med øje­blik­ke­lig virk­ning, og for før­ste gang i det bor­ger­li­ge kø­ben­havn­ske me­di­e­sel­skabs næ­sten 300 år lan­ge hi­sto­rie er det nu ejet af en fond­s­kon­cern li­ge­som kon­kur­ren­ter­ne på Rå­d­hus­plad­sen i JP/Politikens Hus.

Og mens den nye nor­ske ejer er en me­di­e­ak­tør med bå­de pu­bli­ci­stisk tyng­de og rød­der i ef­ter­krig­sti­den, er fon­den i top­pen af kon­cer­nen gan­ske ung.

Fak­tisk har Ame­di­a­stif­tel­sen kun fun­ge­ret som øko­no­misk selv­stæn­dig fond i ét år.

Ét år på egne ben

Sel­ska­bet Ame­dia op­stod til­ba­ge i 1948 un­der nav­net Norsk Ar­bei­der­pres­se, en sam­men­slut­ning af so­ci­al­de­mo­kra­ti­ske avi­ser, der li­ge­som i Dan­mark si­den skif­te­de navn til A-Pressen.

Nav­neskif­tet til Ame­dia ske­te i 2012 i for­bin­del­se med op­kø­bet af Ed­da Me­dia – som før hed Or­kla Me­dia, og som her­hjem­me er bedst kendt som tid­li­ge­re ejer af selv­sam­me Ber­ling­s­ke Media.

I den ef­ter­føl­gen­de pe­ri­o­de hav­de Ame­dia stor suc­ces med at om­stil­le tra­di­tio­nel­le nor­ske avi­ser til di­gi­ta­le me­di­er, og Ame­dia er "mu­lig­vis den kon­cern i ver­den med lo­ka­le me­di­er, der er lyk­ke­des bedst di­gi­talt," som den nor­ske me­di­e­a­na­ly­ti­ker Geir Terje Ruud for­tal­te til Po­li­ti­ken i for­bin­del­se med Berlingske-opkøbet.

Først i 2016 blev Ame­di­a­stif­tel­sen op­ret­tet. Det ske­te, da fon­den Spa­re­bankstif­tel­sen DNB, sto­rak­tio­nær i Nor­ges stør­ste bank, køb­te Ame­dia af en ejer­kreds be­stå­en­de af nor­ske LO, Te­lenor og yt­rings­fri­heds­fon­den Fritt Ord.

Ame­di­a­stif­tel­sen blev op­ret­tet med det ene for­mål at eje me­die­kon­cer­nen, som med over 100 lo­ka­le, re­gio­na­le og lands­dæk­ken­de avi­ser i po­r­te­følj­en i dag er Nor­ges stør­ste me­die­kon­cern må­lt på oplag.

Si­den ja­nu­ar 2024 har fon­den øko­no­misk set stå­et på eg­ne ben.

Her fik Ame­di­a­stif­tel­sen over­dra­get det ful­de an­svar for Ame­dia-sel­ska­bet, og der er ik­ke læn­ge­re no­gen øko­no­mi­ske bånd mel­lem Spa­re­bankstif­tel­sen DNB og Amediastiftelsen.

"Vi øn­sker at gi­ve Ame­di­a­stif­tel­sen en ty­de­li­ge­re rol­le og vi­se, at den er uaf­hæn­gig af Spa­re­bankstif­tel­sen DNB. Ved at til­fø­re mid­ler og en dyg­tig le­der gi­ver vi Ame­di­a­stif­tel­sen de bed­ste for­ud­sæt­nin­ger for at ud­vik­le sig til en vig­tig, selv­stæn­dig kraft i sam­fun­det," for­kla­re­de Nils Øve­raas, be­sty­rel­ses­for­mand i Spa­re­bankstif­tel­sen DNB, dengang.

Vinterbadende ekspolitiker ved roret

Den dyg­ti­ge le­der, som Nils Øve­raas re­fe­re­re­de til, blev An­dré Støylen.

Han for­lod i for­å­ret stil­lin­gen som di­rek­tør i Spa­re­bankstif­tel­sen DNB til for­del for di­rek­tør­sto­len i Ame­di­a­stif­tel­sen. Han hav­de i for­vej­en væ­ret be­sty­rel­ses­for­mand i Ame­dia si­den 2016 og be­stri­der sta­dig for­mand­spo­sten i drifts­sel­ska­bet i dag.

"Kø­bet af Ame­dia og op­ret­tel­sen af Ame­di­a­stif­tel­sen er den op­ga­ve, der har op­ta­get mig mest i min tid i Spa­re­bankstif­tel­sen DNB. Jeg ser frem til at kun­ne bru­ge al min tid på ini­ti­a­ti­ver, der styr­ker lo­ka­la­vi­ser­ne, jour­na­li­stik­ken og yt­rings­fri­he­den," for­tal­te Støy­len for­ud for jobskiftet.

An­dré Støy­len er ci­vilø­ko­nom og har en bag­grund som po­li­ti­ker i det kon­ser­va­ti­ve par­ti Høy­re. Han har væ­ret stats­se­kre­tær i det nor­ske mil­jø­mi­ni­ste­ri­um, en stil­ling sva­ren­de til vi­ce­mi­ni­ster, og si­den­hen en frem­træ­den­de lo­kal­po­li­ti­ker i Oslo.

Han har un­der­vejs og­så run­det kom­mu­ni­ka­tions­bu­reau­et Geelmuyden.Kiese og det på man­ge of­fent­li­ge ar­bejds­plad­ser så be­ryg­te­de McK­in­sey & Com­pa­ny, in­den han blev øko­no­mi­di­rek­tør i Nor­ges Rø­de Kors.

Støy­len, som des­u­den er vin­ter­ba­der og ak­tiv på In­s­ta­gram, har be­stre­det fle­re be­sty­rel­ses­po­ster gen­nem åre­ne, blandt an­det i Nor­ges na­tio­nal­gal­le­ri og som for­mand i det kom­mu­na­le Bo­lig­bygg Oslo.

Det er sær­ligt Ame­di­a­stif­tel­sens di­rek­tør An­dré Støy­len, der sam­men med Ame­di­as di­rek­tør An­ders Op­da­hl har teg­net kon­cer­nen udadtil un­der op­kø­bet af det gam­le dan­ske me­di­e­hus (fo­to: Amedia).

"Verdensførende"

For bor­den­den i Ame­di­a­stif­tel­sens be­sty­rel­se fin­der man en an­den tid­li­ge­re po­li­ti­ker, nem­lig Ran­di Eek Thor­sen, for­hen­væ­ren­de borg­me­ster fra Ar­bei­der­par­ti­et i den nor­ske ind­land­skom­mu­ne Gran.

Hun har si­den 2023 væ­ret be­sty­rel­ses­for­mand i Rik­s­te­a­tret, og i åre­ne om­kring Ame­di­a­stif­tel­sens op­ret­tel­se var hun be­sty­rel­ses­for­mand i Spa­re­bankstif­tel­sen DNB.

Det er dog An­dré Støy­len, der sam­men med ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Ame­dia An­ders Op­da­hl har teg­net kon­cer­nen udadtil un­der op­kø­bet af Berlingske.

Ber­ling­s­ke bli­ver nu en del af en kon­cern med over 100 nor­ske me­di­er i stal­den, her­un­der 93 lo­ka­la­vi­ser, tre fag­bla­de, en lo­kal­ra­dio og ik­ke mindst det sto­re tabloid­me­die Net­ta­vi­sen. Ame­dia er sam­ti­dig de­le­jer af sven­ske Bon­ni­er News Lo­cal med 65 aviser.

En kon­cern, der i et år­ti har op­le­vet en for me­di­e­bran­chen uka­rak­te­ri­stisk frem­gang, og som med et sam­let abon­ne­ments­kon­cept, som me­di­er­ne har døbt "Spo­ti­fy for nyhe­der", er lyk­ke­des med at fast­hol­de abon­nen­ter på nettet.

"Vi har et godt over­blik over, hvem kun­der­ne er, og hvad de har brug for. På det om­rå­de er vi ver­dens­før­en­de. Og jeg hå­ber at kun­ne bi­dra­ge med kom­pe­ten­ce på det­te om­rå­de her i hu­set, for­tal­te An­ders Op­da­hl på et pres­se­mø­de om Berlingske-købet.

Ame­dia har i åre­ne si­den 2016 haft un­der­skud i ét år. Det skyl­des kon­cer­nens prekæ­re sag om tryk­ke­ri­er i Rusland.

Ud af Rusland

Ind­til 2022 eje­de kon­cer­nen en stri­be tryk­ke­ri­er i rus­si­ske storbyer.

Ef­ter an­gre­bet på Ukrai­ne an­non­ce­re­de Ame­dia sin exit fra Rusland og over­drog kon­trol­len med de rus­si­ske tryk­ke­ri­er til Di­mi­trij Mu­ra­tov, no­bel­prisvin­der og che­fre­dak­tør for den uaf­hæn­gi­ge avis Nova­ja Ga­ze­ta, som li­ge­som man­ge an­dre rus­si­ske me­di­er blev trykt på de nor­ske­je­de trykkerier.

”På den­ne må­de vil tryk­ke­ri­er­ne frem­over kun­ne væ­re vig­ti­ge for uaf­hæn­gi­ge me­di­er i Rusland,” lød det fra An­dré Støy­len i april 2022.

De rus­si­ske tryk­ke­ri­er til en vær­di på 38 mil­li­o­ner nor­ske kro­ner blev nedskre­vet til nul kro­ner i Ame­di­as regn­ska­ber. Ud­byt­tet af den nor­ske kon­cerns ge­stus blev dog kort­li­vet. Nova­ja Ga­ze­ta, som si­den årtu­sin­de­skif­tet har op­le­vet fle­re af si­ne jour­na­li­ster bli­ve myr­det, her­un­der den kend­te jour­na­list An­na Po­lit­ko­vska­ja, måt­te sam­me år flyt­te si­ne ak­ti­vi­te­ter til Ri­ga i Let­land i kølvan­det på Pu­tin-sty­rets sank­tio­ner mod re­gi­me­kri­ti­ske me­di­er. Og med et de­kret i ef­ter­å­ret 2023 kon­fi­ske­re­de Vla­di­mir Pu­tin tryk­ke­ri­er­ne og over­drog dem til de rus­si­ske myndigheder.

I ok­to­ber 2024 delt­og Ame­di­a­stif­tel­sen ved den før­ste sto­re me­die­kon­fe­ren­ce i Ukrai­ne ef­ter krigs­ud­brud­det, hvor An­dré Støy­len holdt op­læg for 120 ukrain­ske mediechefer.

"Det var en me­get spør­ge­ly­sten for­sam­ling. Avis­pa­pir er svært at skaf­fe, så di­gi­ta­le løs­nin­ger er en nød­ven­dig­hed for de fle­ste af dem. Åben pu­bli­ce­ring er det mest al­min­de­li­ge, men fle­re øn­sker at ind­fø­re bru­ger­be­ta­ling. Der var man­ge spørgs­mål om be­ta­lings­løs­nin­ger og da­ta­ind­sam­ling. Der­u­d­over var der dis­kus­sio­ner om at luk­ke for in­for­ma­tion, mens lan­det er i krig. De ar­bej­der ik­ke ba­re un­der me­get kræ­ven­de for­hold, men har og­så brug for hjælp bå­de til løn­mid­ler og til at få ad­gang til nød­ven­digt ud­styr," for­tal­te Støy­len ef­ter konferencen.

Ingen socialdemokratiske paroler

Med fond­se­jer­ska­bet er Ame­dia ble­vet kendt som en kon­cern, der kan fo­ku­se­re på jour­na­li­stik­ken, idet der ik­ke skal træk­kes pen­ge ud til en ejer el­ler ak­tio­næ­rer, og over­skud­det bli­ver med kon­cer­nens eg­ne ord in­ve­ste­ret i me­re journalistik.

Ame­dia meld­te da og­så kort ef­ter kø­bet af Ber­ling­s­ke Me­dia ud, at al­le hu­sets me­di­er får lov at le­ve vi­de­re. Her­un­der det kri­se­ram­te B.T., selv om det 108 år gam­le tabloid­me­die i det se­ne­ste år har væ­ret mart­ret af fy­rings­run­der og bli­ver be­skre­vet som en lukningscase.

Ame­di­a­stif­tel­sens al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger går til pro­jek­ter in­den for fon­dens ar­bejds­om­rå­de, ek­sem­pel­vis ar­bej­det med at styr­ke lo­kal­me­di­er­nes po­si­tion i sam­fun­det samt ini­ti­a­ti­ver, der frem­mer de­mo­kra­ti og ytringsfrihed.

Støt­te­o­m­rå­der­ne om­fat­ter blandt an­det ini­ti­a­ti­ver til at frem­me læs­ning og brug af re­dak­tio­nel­le me­di­er så­vel som ini­ti­a­ti­ver for at nå nye grup­per af me­di­e­bru­ge­re el­ler styr­ke sam­ar­bej­de og er­fa­rings­ud­veks­ling mel­lem re­dak­tio­ner i Nor­ge og Norden.

Trods rød­der­ne i den nor­ske ar­bej­der­pres­se mar­ke­rer Ame­di­as op­køb af det ud­talt bor­ger­li­ge me­di­e­hus i Pi­le­stræ­de ik­ke et sær­ligt ny­brud udi po­li­tisk spænd­vid­de. Der er så­le­des in­gen grund til at fryg­te, at Ber­ling­s­ke Me­di­as bor­ger­li­ge pro­fil bli­ver ud­vi­sket af so­ci­al­de­mo­kra­ti­ske pa­ro­ler, som me­di­e­a­na­ly­ti­ker Geir Terje Ruud ud­tryk­te det.

Med op­kø­bet af Ed­da Me­dia i 2012 fik kon­cer­nen en ræk­ke bor­ger­li­ge nor­ske avi­ser i fol­den, som tra­di­tio­nelt har støt­tet par­ti­er­ne Høy­re el­ler Ven­stre. Ame­dia be­skri­ver i dag sig selv som en upo­li­tisk mediekoncern.

"Ame­dia respek­te­rer hvert ene­ste af vo­res me­di­ers grund­syn, iden­ti­tet og unik­hed. Som ud­gi­ver er det vo­res mål og mis­sion at bi­stå den en­kel­te pu­bli­ka­tion med at dyr­ke sit pu­bli­ci­sti­ske og vær­di­mæs­si­ge stå­sted," skrev An­ders Op­da­hl for ny­lig i et ind­læg i dan­ske Jour­na­li­sten:

"Vi kom­mer til Dan­mark med stor respekt for Ber­ling­s­ke Me­di­as stol­te tra­di­tio­ner. Vi for­står det unik­ke i hver en­kelt avis’ iden­ti­tet, sam­ti­dig med at vi ser po­ten­ti­a­let i at sam­ar­bej­de for at styr­ke bå­de de en­kel­te avi­ser og me­di­e­hu­set som helhed."

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer