Nyt fra Magtudredning 2.0: Fonde bidrager til en skævhed i forskning

Fondenes milliardbidrag til forskningen i Danmark bidrager på flere forskellige måder til en skævvridning, og der hersker en udtalt mangel på forskning i fondenes magt og betydning på forskningsområdet. Det konkluderer et forskerhold fra Aarhus Universitet i et nyt bidrag til den kommende magtudredning.

Pro­fes­sor Mi­cha­el Bang Pe­ter­sen sam­men­sat­te sid­ste år den forsk­nings­le­del­se fra Aar­hus Uni­ver­si­tet, som skal le­de ar­bej­det med en op­da­te­ring af Magtud­red­nin­gen fra 2003.

Der er god grund til at se nær­me­re på fon­de­nes magt og be­tyd­ning for forsk­nin­gen i Dan­mark. Det er af­sæt­tet for et nyt bi­drag til den så­kald­te Magtud­red­ning 2.0.

"Over­ord­net er der to tungt­ve­jen­de grun­de til at be­ly­se fon­de­nes ind­fly­del­se på forsk­nin­gen. Den ene er, at vi gan­ske en­kelt ik­ke ved ret me­get. Den an­den er, at fon­de­ne fyl­der me­get me­re i land­ska­bet, end de no­gen­sin­de før har gjort," for­tæl­ler Li­se Degn, ph.d. og lek­tor ved In­sti­tut for Statskund­skab på Aar­hus Universitet.

"Pen­ge er magt i forsk­nings­sy­ste­met, så når fon­de­ne bli­ver så væg­ti­ge spil­le­re, er det re­le­vant og på hø­je tid at kig­ge lidt nær­me­re på de­res age­ren," si­ger hun.

Det stor­sti­le­de forsk­nings­pro­jekt, som blev be­slut­tet af Fol­ke­tin­get i 2022, skal li­ge­som Magtud­red­nin­gen fra 2003 kort­læg­ge det dan­ske de­mo­kra­ti, det po­li­ti­ske sy­stem og mag­tens for­de­ling i Danmark.

En del af magtud­red­nin­gen skal be­ly­se den po­li­ti­ske rol­le, fon­de så­vel som an­dre øko­no­misk magt­ful­de ak­tø­rer spil­ler, og Li­se Degn har sam­men med to for­sker­kol­le­ger fra Aar­hus Uni­ver­si­tet og en spe­ci­al­kon­su­lent fra Er­hvervs­sty­rel­sen le­ve­ret et bi­drag til Magtud­red­ning 2.0 i form af et es­say om pri­va­te fon­des be­tyd­ning og magt i forskningssystemet.

Hvad er problemet?

Es­say­et sam­ler op på den ek­si­ste­ren­de vi­den på om­rå­det, og der ind­går ik­ke no­gen nye forskningsresultater.

"For­må­let er at sam­le op på, hvad vi ved i for­vej­en, og hvad vi mang­ler vi­den om. Så det er og­så et bud på, hvad der kun­ne væ­re re­le­vant at un­der­sø­ge fremad­ret­tet," for­tæl­ler Li­se Degn.

Mens fondsland­ska­bet i Dan­mark er me­get va­ri­e­ret og be­står af en stor mæng­de små og mel­lem­sto­re fon­de, som ud­de­ler un­der 50 mil­li­o­ner kro­ner om året til al­men­nyt­ti­ge for­mål, er det de me­get sto­re fon­de, som de se­ne­ste år har øget de­res be­vil­lin­ger til forsk­ning markant.

For ek­sem­pel ud­de­ler No­vo Nor­disk Fon­de hvert år ad­skil­li­ge mil­li­ar­der kro­ner til forsk­ning, mens en of­fent­lig fond som Dan­marks Frie Forsk­nings­fond til sam­men­lig­ning ud­del­te 1,7 mil­li­ar­der sid­ste år.

"Man kan må­ske spør­ge, hvad pro­ble­met er ved, at der i dis­se år til­fø­res rig­tig man­ge pen­ge til forsk­ning i Dan­mark," spør­ger for­sker­ne og pe­ger selv på et svar:

Den in­ter­na­tio­na­le forsk­ning har over de se­ne­re år do­ku­men­te­ret en ræk­ke me­ka­nis­mer, som fø­rer til skæv­he­der og ulig­hed i forsk­nin­gen, hvil­ket kan fø­re til mar­gi­na­li­se­ring af be­stem­te forsk­nings­om­rå­der. Først og frem­mest er der en glo­bal ten­dens til, at en stor del af de kon­kur­ren­ceud­sat­te forsk­nings­mid­ler kon­cen­tre­res på få hæn­der. Og med den vel­do­ku­men­te­re­de Mat­t­hæu­s­ef­fekt, hvor­ved ”de, som har, skal me­re gi­ves” bli­ver re­sul­ta­tet et dår­li­ge­re vækst­lag i forskningsmiljøerne.

"Så hvor­dan kan vi for­stå de dan­ske pri­va­te fon­de i re­la­tion til det­te? De pri­va­te fon­de har for­skel­li­ge pri­mæ­re ind­sats­om­rå­der, når det kom­mer til forsk­nings­fi­nan­si­e­ring. De­res ind­sats­om­rå­der er ty­pisk for­bun­det til den pri­mæ­re ak­ti­vi­tet i den el­ler de virk­som­he­der, fon­de­ne ejer, og/eller me­re al­me­ne in­ter­es­ser, ty­pisk ned­fæl­det hi­sto­risk i fon­de­nes fun­dats," skri­ver forskerholdet.

De pe­ger som ek­sem­pel på, at Lund­beck­fon­den over­ve­jen­de ud­de­ler mid­ler til dansk forsk­ning in­den for bio­me­di­cin og sund­heds­vi­den­skab, pri­mært med fo­kus på hjer­nen, mens fon­den ejer ho­ved­par­ten af et glo­balt me­di­ci­nal­fir­ma med spe­ci­a­le i hjer­ne­syg­dom­me. Der­i­mod kan ek­sem­pel­vis ud­de­lin­ger­ne fra Carls­berg­fon­det til dansk grund­vi­den­ska­be­lig forsk­ning in­den for hu­ma­ni­o­ra, sam­funds­vi­den­skab og na­tur­vi­den­skab spo­res til­ba­ge til stif­ter J. C. Ja­cob­sens sto­re per­son­li­ge in­ter­es­se for videnskab.

"Man kun­ne der­for godt få den op­fat­tel­se, at det dan­ske forsk­ning­s­land­skab har en bred øko­lo­gi, når det kom­mer til forsk­nings­fi­nan­si­e­ring, be­stå­en­de af pri­va­te fon­de, der dæk­ker man­ge om­rå­der med be­græn­set over­lap, og som sup­ple­rer de of­fent­li­ge forsk­nings­fon­de som Den Frie Forsk­nings­fond og Grund­forsk­nings­fon­den. Men så­dan for­hol­der det sig ik­ke," skri­ver forskerne.

Mangler en tydelig forskningspolitik

Først og frem­mest fin­der man i Dan­mark en ud­talt grad af kon­cen­tra­tion, hvor­ved 20 pro­cent af for­sker­ne får me­re end 80 pro­cent af mid­ler­ne. En til­sva­ren­de kon­cen­tra­tion fin­der man på sel­ve forsk­nings­om­rå­der­ne, hvor 25 pro­cent af om­rå­der­ne får 75 pro­cent af al­le midlerne.

Og­så in­den for hver af om­rå­der­ne her­sker en kraf­tig skæv­hed, og der er for ek­sem­pel ik­ke no­gen næv­ne­vær­dig sam­men­hæng mel­lem forsk­nings­fi­nan­si­e­rin­gen til et syg­doms­om­rå­de, og hvor stor en byr­de det på­gæl­den­de syg­doms­om­rå­de ud­gør for samfundet.

"Den ge­ne­rel­le be­tragt­ning er, at dansk sund­heds­vi­den­ska­be­lig forsk­ning er be­gun­sti­get med sær­de­les go­de fi­nan­si­e­rings­mu­lig­he­der. Men mu­lig­he­der­ne er ik­ke li­ge," kon­sta­te­rer forskerne.

En­dokri­no­lo­gi­ske syg­dom­me som di­a­be­tes står ale­ne for 11 pro­cent af den to­ta­le fi­nan­si­e­ring af syg­doms­re­la­te­ret forsk­ning i Dan­mark, mens KOL og hjer­te­syg­dom­me, som ud­gør en stør­re byr­de for sam­fun­det, til sam­men­lig­ning er rin­ge­re finansieret.

"Her kun­ne man ræ­son­ne­re, at det­te er et re­sul­tat af, at No­vo Nor­disk Fon­den har sto­re in­ter­es­ser i stof­skif­te og di­a­be­tes og der­for og­så un­der­støt­ter forsk­nin­gen in­den­for dis­se om­rå­der. Men her er det værd at be­mær­ke, at der fak­tisk er et be­trag­te­ligt over­lap i fi­nan­si­e­rings­møn­stre­ne mel­lem de of­fent­li­ge og de pri­va­te fon­de," skri­ver forskerne.

Po­in­ten er, at bå­de of­fent­li­ge og pri­va­te mid­ler of­te fly­der til de sam­me om­rå­der og per­so­ner, og en op­lagt år­sag er, at mid­ler­ne går til de få for­ske­re, som al­le­re­de er suc­ces­ful­de, og som der­for kom­mer til at teg­ne forskningsindsatsen.

Forsk­nings­sy­ste­mer er ge­ne­relt ken­de­teg­net ved en skæv­hed i be­løn­nin­ger og til­de­ling af res­sour­cer. Det rej­ser et spørgs­mål om, hvor­dan pri­o­ri­te­ter og be­vil­lin­ger be­stem­mes i bå­de de pri­va­te fon­de og blandt of­fent­li­ge be­slut­nings­ta­ge­re, skri­ver forskerne.

"Vo­res po­in­te er, at det som ud­gangs­punkt er po­si­tivt, at der kom­mer så man­ge pen­ge ind i forsk­nin­gen. Men ud­for­drin­ger er, at sy­ste­met har svært ved at ab­sor­be­re det på en for­nuf­tig må­de," si­ger Li­se Degn.

"Der er nog­le in­ter­es­san­te pro­ble­ma­tik­ker i sy­ste­met, som bli­ver for­vær­ret med fon­de­nes bi­drag. Men det er så­dan set ik­ke fon­de­nes skyld. Det re­el­le pro­blem er, at der ik­ke er no­gen bred sam­ta­le om stra­te­gi­en for forsk­nin­gen i Dan­mark," si­ger hun:

"Vi har ik­ke i Dan­mark en ty­de­lig forsk­nings­po­li­tik, og der er ik­ke no­gen, der dis­ku­te­rer eks­pli­cit, hvad vi vil med vo­res forsk­nings­sy­stem. Vil vi ger­ne ha­ve et bredt vækst­lag, som gør, at vi kan væ­re bed­re for­be­redt på at iden­ti­fi­ce­re forsk­nin­gens styr­kepo­si­tio­ner fremad­ret­tet, el­ler vil vi ger­ne sat­se en­ty­digt på at bli­ve stær­ke­re på de om­rå­der, hvor vi i for­vej­en er stær­ke? Det er et pro­blem, for­di det kan gø­re, at der bli­ver lø­bet ef­ter de sam­me ting."

Huller i forskningen

Med an­dre ord ved man i forsk­nin­gen en del om ef­fek­ter­ne af fon­de­nes ud­de­lin­ger. Til gen­gæld er der me­get lidt forsk­ning i fon­de­nes stra­te­gi­ske ar­bej­de, de­res net­værks­re­la­tio­ner i det vi­den­ska­be­li­ge sy­stem samt sam­spil­let mel­lem dis­se; alt­så fon­de­nes re­la­tio­nel­le og stra­te­gi­ske magt. Der er så­le­des en ræk­ke om­rå­der, som med for­del kun­ne un­der­sø­ges nær­me­re for at be­ly­se, hvor­dan fon­de­nes magt ud­spil­ler sig.

Vo­res po­in­te er, at det som ud­gangs­punkt er po­si­tivt, at der kom­mer så man­ge pen­ge ind i forsk­nin­gen. Men ud­for­drin­ger er, at sy­ste­met har svært ved at ab­sor­be­re det på en for­nuf­tig måde.

Li­se Degn – ph.d. og lek­tor, Aar­hus Universitet.

For­sker­ne pe­ger sær­ligt på to cen­tra­le spørgs­mål: Hvor­dan pri­o­ri­te­rer de en­kel­te fon­de hvil­ke om­rå­der, de vil støt­te og med hvil­ke in­stru­men­ter? Og hvor­dan ud­fol­der den re­la­tio­nel­le magt sig i sam­spil med an­dre pri­va­te og of­fent­li­ge interessenter?

Skal det for­stås som en ge­ne­rel op­for­dring til forsk­nings­ver­den el­ler som en er­klæ­ring om, at du og di­ne kol­le­ger i for­bin­del­se med magtud­red­nin­gen vil un­der­sø­ge de her forhold?

"Bå­de og. Vi snak­ker med fle­re part­ne­re om, hvor­vidt det vil­le væ­re en idé at sæt­te nog­le forsk­nings­pro­jek­ter i gang. Det er jo så­dan med forsk­nings­ver­de­nen, at vi ik­ke un­der­sø­ger no­get, hvis vi ik­ke har fi­nan­si­e­ring til det. Så vi un­der­sø­ger nu, om vi kan fin­de tid og res­sour­cer til at for­ske i om­rå­det," si­ger Li­se Degn.

"Men det er og­så et ind­s­park i den bre­de­re de­bat om, at det­te her rent fak­tisk er værd at kig­ge på; her­un­der et ind­s­park til fon­de­ne om, at det er re­le­vant for dem at del­ta­ge i ar­bej­det med at åb­ne lidt op," si­ger hun.

Hvis man hav­de en me­re ak­tiv de­bat om, hvor­dan fon­de­nes bi­drag pas­ser ind i en over­ord­net forsk­nings­po­li­tik, kun­ne det så væ­re en må­de at imø­de­gå den åre­lan­ge de­bat om, at sto­re fon­de pri­o­ri­te­rer forsk­ning in­den for de­res dat­ter­sel­ska­bers for­ret­nings­om­rå­der, og at forsk­nings­fi­nan­si­e­ring fra fon­de­ne ik­ke er for­ank­ret i de­mo­kra­ti­ske beslutninger?

"Jeg tror i hvert fald, at den åb­ne sam­ta­le kan hjæl­pe et styk­ke ad vej­en," si­ger Li­se Degn.

"Det kom­mer nog­le gan­ge til at ly­de for­dækt el­ler be­skidt, at fon­de fi­nan­si­e­rer de om­rå­der, hvor pen­ge­ne og­så kom­mer fra. Men det er der jo ik­ke no­get for­kert i; det står jo som re­gel i fon­de­nes fun­dat­ser. Det kan den åb­ne sam­ta­le næp­pe flyt­te på," si­ger hun:

"Men til gen­gæld kan sam­ta­len bi­dra­ge til en be­slut­ning om, at de of­fent­li­ge fon­de må­ske ik­ke be­hø­ver at lø­be sam­me vej. Må­ske skal de gø­re no­get an­det. Kan der oven i kø­bet væ­re en sam­let stra­te­gi for forsk­nin­gen i Dan­mark? Hvor skal vi sæt­te ind, og hvor­dan får vi et frem­tids­sik­ret, bæ­re­dyg­tigt forsk­nings­sy­stem? Den sam­ta­le tror jeg i hvert fald kan brin­ge os et styk­ke ad vej­en, uden at vi nød­ven­dig­vis skal ha­ve et fuld­stæn­digt de­mo­kra­tisk, gen­nem­sig­tigt og po­li­tisk sty­ret system."

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer