
Det er kunstens udbredelse og tilgængelighed i samfundet, der er drivkraften i Ny Carlsbergfondet.
Det fortæller Michael Thouber, den nye direktør for den snart 123 år gamle kunstfond, som Fundats har talt med i kølvandet på et opråb fra repræsentanter for den danske kunstscene om vilkårene for de tusindvis af kunstnere, der er afhængige af fondsmidler.
Den kunstneriske frihed er udfordret, og der hersker en skæv magtbalance mellem kunstnere og museer, lyder det fra tre af kunstverdenens organisationer, som særligt peger på, at det uden en udstillingsaftale er tæt på umuligt at komme i betragtning til økonomisk støtte fra fondene.
Hos Ny Carlsbergfondet har man imidlertid valgt at støtte udstillingssteder. Her kan den enkelte kunstner ikke komme i betragtning til fondsmidler; med eller uden en udstillingsaftale.
"Det er udelukkende udstillingssteder, der kan søge udstillingspuljen hos Ny Carlsbergfondet. Om ansøgeren er et museum, en kunsthal eller et mindre kunstnerdrevet udstillingssted er ikke afgørende, men det er et krav, at kunstnere honoreres i forbindelse med udstillingen," siger direktør Michael Thouber.
Fondene og kunstenDe danske fonde uddeler årligt næsten tre milliarder kroner til kulturelle formål, herunder 180 millioner kroner til billedkunst og 763 millioner kroner til landets museer.
Fundats stiller skarpt på fondenes magt i kunstverdenen, som længe har været genstand for debat.
Fondenes indflydelse på kulturområdet er i løbet af de seneste år blevet aktualiseret af både regeringens museumsreform og den kommende magtudredning, som blev besluttet af Folketinget i 2022.
Kunst til folket
Ny Carlsbergfondet arbejder med strategien "levende kunst til det levende folk," fortæller Michael Thouber.
"Lige siden fondet blev grundlagt, har det været ønsket, at flest muligt får glæde af at komme i kontakt med kunsten. Det perspektiv gælder både, når fondet støtter museerne i at erhverve kunstværker, når fondet kommissionerer kunstnere til at udføre deres værker i det offentlige rum eller når fondet støtter udstillinger," siger Thouber, der var direktør for Kunsthal Charlottenborg, indtil han i november 2024 forlod stillingen for at blive direktør i Ny Carlsbergfondet, og som også tidligere har været kulturredaktør i Danmarks Radio.
Således kan kunstnere ikke hos Ny Carlsbergfondet søge støtte til kunst, der ikke er bundet op på udstillingsaftaler; en efterlysning, der i forrige uge lød fra både Kunstnernes Fagforening, Billedkunstnernes Forbund og Kvindelige Kunstneres Samfund.
"Vi savner en mulighed for at ansøge om midler til værkproduktion, inden udstillingsaftalen er i hus. Det ville vise tillid til kunstnerne og skabe en kæmpe frihed, som ikke findes i dag," udtalte forperson Marie Thams fra Billedkunstnernes Forbund eksempelvis.
Hos Ny Carlsbergfondet, som er blandt fondssektorens allerstørste aktører på kunstområdet, og som i 2024 uddelte 260 millioner kroner til kunstformål, anser Michael Thouber ikke fondens model som en begrænsning i mulighederne for fri kunst i Danmark.
Han peger også på, at fonden selv køber værker fra kunstnerne. I 2024 erhvervede Ny Carlsbergfondet henved 200 værker fra danske kunstnere.
"Ny Carlsbergfondet har valgt at støtte kunst, der møder et publikum, og det ser vi ikke som en begrænsning af den fri kunst. Vi har en del eksempler på mindre og kunstnerdrevne initiativer, der har fået støtte siden fondet begyndte at uddele midler til udstillinger i efteråret 2023. Derudover erhverver fondet hvert år en lang række værker af nulevende, danske kunstnere – både af talenterne og de mere etablerede," siger Michael Thouber.
Bryggerens ønske om kunstudbredelse
Ser I det i det hele taget som fondenes opgave at sikre, at kunstnere kan lave værker uden udstillingsaftaler; eller er der et argument for, at det snarere er i kunstens udbredelse, fondene har en rolle at spille?
"At sikre kunstens udbredelse er en ambition, der ligger dybt forankret i Ny Carlsbergfondet. Det er netop hensynet til udbredelse, der gør, at fondet også har indskrevet i vores opslag til udstillingspuljen, at der skal indtænkes professionel og passioneret formidling, der gør kunsten tilgængelig og nærværende," siger Michael Thouber.
Det er udelukkende udstillingssteder, der kan søge udstillingspuljen hos Ny Carlsbergfondet. Om ansøgeren er et museum, en kunsthal eller et mindre kunstnerdrevet udstillingssted er ikke afgørende, men det er et krav, at kunstnere honoreres i forbindelse med udstillingen.
Michael Thouber – direktør, Ny Carlsbergfondet
Ifølge Ny Carlsbergfondets fundats er formålet da også at fortsætte den gerning, som Carl og Ottilia Jacobsen "har begyndt i kunstens tjeneste ved oprettelsen af Ny Carlsberg Glyptotek og andre museer, anskaffelse af kunstværker, opførelse af monumentale bygninger, m.v.," samt på "anden formålstjenlig måde at virke til fremme af kendskabet til og studiet af kunst og kunstvidenskab med det mål for øje at udvikle og tilfredsstille sansen for og trangen til kunst i Danmark."
Dermed adskiller sigtet i Ny Carlsbergfondet sig fra eksempelvis Bikubenfonden, som i 2022 lancerede en ny strategi på kunstområdet, og som Fundats også har talt med i denne uge. Her kan den enkelte kunstner heller ikke ansøge om midler hos fonden, og Bikubenfonden understøtter i stedet kunstnernes arbejde gennem samarbejder med institutioner, hvor kunstnere kan få stillet værksteder og atelierer til rådighed med henblik på at udvikle deres kunst.
Fundats har også spurgt andre væsentlige fonde på kunstområdet om deres syn på efterlysningerne fra repræsentanterne for kunstverdenen. De fleste har ikke ønsket at medvirke.
Ny Carlsbergfondets største uddelinger går i dag til kunst til museer, konkrete udstillinger og kunstvidenskabelig forskning. Og så støtter fonden kunstens udbredelse på andre steder end museer og kunsthaller, eksempelvis med kunstværker til hospitaler, skoler, universiteter og kommunale bygninger.