Ny Carlsbergfondet: "At sikre kunstens udbredelse er en dybt forankret ambition"

En af fondenes allerstørste aktører på kunstscenen arbejder målrettet med at bringe kunsten ud til folket. Fokus er på museer og udstillinger, og den enkelte kunstner kan ikke søge om fondsmidler fra Ny Carlsbergfondet – som dog støtter ved at købe værker fra kunstnerne. "Ny Carlsbergfondet har valgt at støtte kunst, der møder et publikum, og det ser vi ikke som en begrænsning af den fri kunst," siger direktør Michael Thouber.

Ny Carlsbergfondet (foto: Anders Sune Berg)
Ny Carls­berg­fon­det, som er blandt fonds­sek­to­rens stør­ste bi­drag­y­de­re til kun­st­om­rå­det, ud­del­te sid­ste år 260 mil­li­o­ner kro­ner til kunst­for­mål (fo­to: An­ders Su­ne Berg).

Det er kun­stens ud­bre­del­se og til­gæn­ge­lig­hed i sam­fun­det, der er driv­kraf­ten i Ny Carlsbergfondet.

Det for­tæl­ler Mi­cha­el Thou­ber, den nye di­rek­tør for den snart 123 år gam­le kunst­fond, som Fun­dats har talt med i kølvan­det på et op­råb fra re­præ­sen­tan­ter for den dan­ske kunsts­ce­ne om vil­kå­re­ne for de tu­sind­vis af kunst­ne­re, der er af­hæn­gi­ge af fondsmidler.

Den kunst­ne­ri­ske fri­hed er ud­for­dret, og der her­sker en skæv magt­ba­lan­ce mel­lem kunst­ne­re og mu­se­er, ly­der det fra tre af kunst­ver­de­nens or­ga­ni­sa­tio­ner, som sær­ligt pe­ger på, at det uden en ud­stil­lings­af­ta­le er tæt på umu­ligt at kom­me i be­tragt­ning til øko­no­misk støt­te fra fondene.

Hos Ny Carls­berg­fon­det har man imid­ler­tid valgt at støt­te ud­stil­lings­ste­der. Her kan den en­kel­te kunst­ner ik­ke kom­me i be­tragt­ning til fonds­mid­ler; med el­ler uden en udstillingsaftale.

"Det er ude­luk­ken­de ud­stil­lings­ste­der, der kan sø­ge ud­stil­lings­pulj­en hos Ny Carls­berg­fon­det. Om an­sø­ge­ren er et mu­se­um, en kunst­hal el­ler et min­dre kunst­ner­dre­vet ud­stil­lings­sted er ik­ke af­gø­ren­de, men det er et krav, at kunst­ne­re ho­no­re­res i for­bin­del­se med ud­stil­lin­gen," si­ger di­rek­tør Mi­cha­el Thouber.

Fon­de­ne og kunsten

De dan­ske fon­de ud­de­ler år­ligt næ­sten tre mil­li­ar­der kro­ner til kul­tu­rel­le for­mål, her­un­der 180 mil­li­o­ner kro­ner til bil­led­kunst og 763 mil­li­o­ner kro­ner til lan­dets museer.

Fun­dats stil­ler skar­pt på fon­de­nes magt i kunst­ver­de­nen, som læn­ge har væ­ret gen­stand for debat.

Fon­de­nes ind­fly­del­se på kul­tu­r­om­rå­det er i lø­bet af de se­ne­ste år ble­vet ak­tu­a­li­se­ret af bå­de re­ge­rin­gens mu­se­ums­re­form og den kom­men­de magtud­red­ning, som blev be­slut­tet af Fol­ke­tin­get i 2022.

Kunst til folket

Ny Carls­berg­fon­det ar­bej­der med stra­te­gi­en "le­ven­de kunst til det le­ven­de folk," for­tæl­ler Mi­cha­el Thouber.

"Li­ge si­den fon­det blev grund­lagt, har det væ­ret øn­sket, at flest mu­ligt får glæ­de af at kom­me i kon­takt med kun­sten. Det per­spek­tiv gæl­der bå­de, når fon­det støt­ter mu­se­er­ne i at er­hver­ve kunst­vær­ker, når fon­det kom­mis­sio­ne­rer kunst­ne­re til at ud­fø­re de­res vær­ker i det of­fent­li­ge rum el­ler når fon­det støt­ter ud­stil­lin­ger," si­ger Thou­ber, der var di­rek­tør for Kunst­hal Char­lot­ten­borg, ind­til han i novem­ber 2024 for­lod stil­lin­gen for at bli­ve di­rek­tør i Ny Carls­berg­fon­det, og som og­så tid­li­ge­re har væ­ret kul­tur­re­dak­tør i Dan­marks Radio.

Så­le­des kan kunst­ne­re ik­ke hos Ny Carls­berg­fon­det sø­ge støt­te til kunst, der ik­ke er bun­det op på ud­stil­lings­af­ta­ler; en ef­ter­lys­ning, der i for­ri­ge uge lød fra bå­de Kunst­ner­nes Fag­for­e­ning, Bil­led­kunst­ner­nes For­bund og Kvin­de­li­ge Kunst­ne­res Samfund.

"Vi sav­ner en mu­lig­hed for at an­sø­ge om mid­ler til værkpro­duk­tion, in­den ud­stil­lings­af­ta­len er i hus. Det vil­le vi­se til­lid til kunst­ner­ne og ska­be en kæm­pe fri­hed, som ik­ke fin­des i dag," ud­tal­te for­per­son Ma­rie Thams fra Bil­led­kunst­ner­nes For­bund eksempelvis.

Hos Ny Carls­berg­fon­det, som er blandt fonds­sek­to­rens al­ler­stør­ste ak­tø­rer på kun­st­om­rå­det, og som i 2024 ud­del­te 260 mil­li­o­ner kro­ner til kunst­for­mål, an­ser Mi­cha­el Thou­ber ik­ke fon­dens mo­del som en be­græns­ning i mu­lig­he­der­ne for fri kunst i Danmark.

Han pe­ger og­så på, at fon­den selv kø­ber vær­ker fra kunst­ner­ne. I 2024 er­hver­ve­de Ny Carls­berg­fon­det hen­ved 200 vær­ker fra dan­ske kunstnere.

"Ny Carls­berg­fon­det har valgt at støt­te kunst, der mø­der et pu­bli­kum, og det ser vi ik­ke som en be­græns­ning af den fri kunst. Vi har en del ek­semp­ler på min­dre og kunst­ner­drev­ne ini­ti­a­ti­ver, der har få­et støt­te si­den fon­det be­gynd­te at ud­de­le mid­ler til ud­stil­lin­ger i ef­ter­å­ret 2023. Der­u­d­over er­hver­ver fon­det hvert år en lang ræk­ke vær­ker af nu­le­ven­de, dan­ske kunst­ne­re – bå­de af ta­len­ter­ne og de me­re etab­le­re­de," si­ger Mi­cha­el Thouber.

Bryggerens ønske om kunstudbredelse

Ser I det i det he­le ta­get som fon­de­nes op­ga­ve at sik­re, at kunst­ne­re kan la­ve vær­ker uden ud­stil­lings­af­ta­ler; el­ler er der et ar­gu­ment for, at det sna­re­re er i kun­stens ud­bre­del­se, fon­de­ne har en rol­le at spille?

"At sik­re kun­stens ud­bre­del­se er en am­bi­tion, der lig­ger dybt for­ank­ret i Ny Carls­berg­fon­det. Det er net­op hen­sy­net til ud­bre­del­se, der gør, at fon­det og­så har ind­skre­vet i vo­res op­slag til ud­stil­lings­pulj­en, at der skal ind­tæn­kes pro­fes­sio­nel og pas­sio­ne­ret for­mid­ling, der gør kun­sten til­gæn­ge­lig og nær­væ­ren­de," si­ger Mi­cha­el Thouber.

Det er ude­luk­ken­de ud­stil­lings­ste­der, der kan sø­ge ud­stil­lings­pulj­en hos Ny Carls­berg­fon­det. Om an­sø­ge­ren er et mu­se­um, en kunst­hal el­ler et min­dre kunst­ner­dre­vet ud­stil­lings­sted er ik­ke af­gø­ren­de, men det er et krav, at kunst­ne­re ho­no­re­res i for­bin­del­se med udstillingen.

Mi­cha­el Thou­ber – di­rek­tør, Ny Carlsbergfondet

Iføl­ge Ny Carls­berg­fon­dets fun­dats er for­må­let da og­så at fort­sæt­te den ger­ning, som Carl og Ot­ti­lia Ja­cob­sen "har be­gyndt i kun­stens tje­ne­ste ved op­ret­tel­sen af Ny Carls­berg Glyp­to­tek og an­dre mu­se­er, an­skaf­fel­se af kunst­vær­ker, op­fø­rel­se af monu­men­tale byg­nin­ger, m.v.," samt på "an­den for­mål­stjen­lig må­de at vir­ke til frem­me af kend­ska­bet til og stu­di­et af kunst og kunstvi­den­skab med det mål for øje at ud­vik­le og til­freds­stil­le san­sen for og tran­gen til kunst i Danmark."

Der­med ad­skil­ler sig­tet i Ny Carls­berg­fon­det sig fra ek­sem­pel­vis Bi­ku­ben­fon­den, som i 2022 lan­ce­re­de en ny stra­te­gi på kun­st­om­rå­det, og som Fun­dats og­så har talt med i den­ne uge. Her kan den en­kel­te kunst­ner hel­ler ik­ke an­sø­ge om mid­ler hos fon­den, og Bi­ku­ben­fon­den un­der­støt­ter i ste­det kunst­ner­nes ar­bej­de gen­nem sam­ar­bej­der med in­sti­tu­tio­ner, hvor kunst­ne­re kan få stil­let værk­ste­der og ate­li­e­rer til rå­dig­hed med hen­blik på at ud­vik­le de­res kunst.

Fun­dats har og­så spurgt an­dre væ­sent­li­ge fon­de på kun­st­om­rå­det om de­res syn på ef­ter­lys­nin­ger­ne fra re­præ­sen­tan­ter­ne for kunst­ver­de­nen. De fle­ste har ik­ke øn­sket at medvirke.

Ny Carls­berg­fon­dets stør­ste ud­de­lin­ger går i dag til kunst til mu­se­er, kon­kre­te ud­stil­lin­ger og kunstvi­den­ska­be­lig forsk­ning. Og så støt­ter fon­den kun­stens ud­bre­del­se på an­dre ste­der end mu­se­er og kunst­hal­ler, ek­sem­pel­vis med kunst­vær­ker til ho­spi­ta­ler, sko­ler, uni­ver­si­te­ter og kom­mu­na­le bygninger.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img
Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer