Pressede kunstnere: Fondenes krav udfordrer den kunstneriske frihed

Den danske kunstscene er udfordret af en udbredt tendens hos de private fonde: Uden en udstillingsaftale er det næsten umuligt at få økonomisk støtte. Det udfordrer den kunstneriske frihed og skaber en skæv magtbalance mellem kunstnere og museer, lyder det fra tre af kunstverdenens organisationer.

De dan­ske fon­de ud­del­te for­ri­ge år 2,9 mil­li­ar­der kro­ner til kul­tu­rel­le for­mål, her­un­der 180 mil­li­o­ner kro­ner til bil­led­kunst og 763 mil­li­o­ner kro­ner til lan­dets mu­se­er (fo­to: værk af Sig­ne Klejs).

De pri­va­te fon­de spil­ler en af­gø­ren­de rol­le i fi­nan­si­e­rin­gen af dansk kunst.

Fon­de­ne ud­de­ler hvert år mil­li­ar­der af kro­ner til kunst og kul­tur, og de dan­ske kunst­ne­re er dybt af­hæn­gi­ge af fonds­mid­ler, for at de­res vær­ker kan bli­ve realiseret.

Men fon­de­nes krav til kunst­ner­ne har æn­dret sig over en år­ræk­ke. Kunst­ne­re op­le­ver i dag, at de skal kun­ne do­ku­men­te­re kon­kre­te ud­stil­lings­af­ta­ler for at kom­me i be­tragt­ning til fonds­mid­ler. Det skub­ber til magt­ba­lan­cen mel­lem kunst­ne­re og mu­se­er, og det har kon­se­kven­ser for kunst­ner­nes ar­bej­de, for­tæl­ler fle­re re­præ­sen­tan­ter for kunstverdenen.

"Fon­de­ne stil­ler i dag helt an­dre krav, som an­søg­nin­gen skal le­ve op til, end de gjor­de tid­li­ge­re. Blandt an­det skal der fo­re­lig­ge en ud­stil­lings­af­ta­le, for at man over­ho­ve­det kom­mer i be­tragt­ning," si­ger for­per­son i Kunst­ner­nes Fag­for­e­ning (KUFA), Sig­ne Klejs, som og­så selv er kunstner.

"Jeg kan ef­ter­hån­den ik­ke kom­me i tan­ke om en pri­vat fond, der ik­ke stil­ler krav om en form for ud­stil­lings­af­ta­le. Jeg op­le­ver det selv som udø­ven­de kunst­ner, når jeg an­sø­ger om mid­ler, og jeg hø­rer sam­me be­ret­ning fra vo­res med­lem­mer," si­ger Sig­ne Klejs.

Fon­de­nes magt på kul­tu­r­om­rå­det har læn­ge væ­ret gen­stand for de­bat, og fon­de­nes ind­fly­del­se på om­rå­det er i lø­bet af de se­ne­ste år kom­met i fo­kus i for­bin­del­se med bå­de re­ge­rin­gens mu­se­ums­re­form og den kom­men­de magtud­red­ning, som blev be­slut­tet af Fol­ke­tin­get i 2022.

De dan­ske fon­de ud­del­te for­ri­ge år 2,9 mil­li­ar­der kro­ner til kul­tu­rel­le for­mål, her­un­der 180 mil­li­o­ner kro­ner til bil­led­kunst og 763 mil­li­o­ner kro­ner til lan­dets museer.

"Fon­de­nes krav om ud­stil­lings­af­ta­ler er en fæl­les ud­for­dring for al­le bil­led­kunst­ne­re i dag. Man går lyn­hur­tigt ind i tan­ke­gan­gen om, at kun­sten skal ha­ve en af­ta­ger, så­dan at man kan sø­ge mid­ler," si­ger Sig­ne Klejs.

Kra­vet om ud­stil­lings­af­ta­ler er ik­ke op­stå­et fra den ene dag til den an­den. Sig­ne Klejs for­tæl­ler, at hun har op­le­vet en grad­vis ud­vik­ling over de se­ne­ste 15 år.

"Men jeg kan hu­ske, at man tid­li­ge­re kun­ne sø­ge fonds­mid­ler til ud­vik­ling, in­den man hav­de en ud­stil­lings­af­ta­le på plads," si­ger hun.

Der­med står de pri­va­te fon­des pul­je­mid­ler i kon­trast til ek­sem­pel­vis Sta­tens Kunst­fonds ar­bejds­le­ga­ter, som gi­ves til ta­lent­ful­de kunst­ne­res fort­sat­te ar­bej­de. Sta­tens Kunst­fond ud­del­te sid­ste år ar­bejds­le­ga­ter for 98 mil­li­o­ner kro­ner for­delt på 1.194 kunst­ne­re in­den­for for­skel­li­ge genrer.

En skæv magtbalance

Hos Bil­led­kunst­ner­nes For­bund, som har om­kring 2.200 med­lem­mer, gen­ken­der for­per­son Ma­rie Thams og­så udfordringen.

"Man har som bil­led­kunst­ner ik­ke mu­lig­hed for at sø­ge kunst­støt­te fonds­mid­ler til værkpro­duk­tio­ner, hvis man ik­ke i for­vej­en har en ud­stil­lings- el­ler vis­nings­af­ta­le. Det er be­græn­sen­de for kunst­ne­re og gør os af­hæn­gi­ge af ud­stil­lings­af­ta­ler for over­ho­ve­det at pro­du­ce­re i stør­re ska­la el­ler at ud­vik­le nye pro­jek­ter," si­ger Ma­rie Thams, som og­så selv er udø­ven­de kunstner.

Der­med bi­dra­ger fon­de­ne til en skæv magt­ba­lan­ce mel­lem kunst­ne­re og mu­se­er, me­ner hun.

"Fon­de­ne læg­ger i høj grad mag­ten i in­sti­tu­tio­ner­nes hæn­der. Vi er som kunst­ne­re bun­det op på in­sti­tu­tio­ner, der skal blåstemp­le vo­res pro­duk­tion, før vi kan sø­ge om værk­støt­te. Det ska­ber et magt­for­hold i kunst­ver­de­nen, som ik­ke er sær­ligt vær­digt, og som hel­ler ik­ke al­tid er me­nings­fyldt for den må­de, vi som kunst­ne­re ar­bej­der," si­ger Ma­rie Thams.

Hun op­le­ver og­så, at kra­vet om ud­stil­lings­af­ta­ler har væ­ret prak­sis hos fon­de­ne i fle­re år. Hun pe­ger dog på, at der hos nog­le fon­de sta­dig fin­des ar­bejds­le­ga­ter og rej­se­le­ga­ter, hvor kunst­ne­re ek­sem­pel­vis kan sø­ge om mid­ler til re­search og vi­de­re­ud­vik­ling af de­res ar­bej­de, men ik­ke til produktionsmidler.

Sam­ti­dig bli­ver fon­de­nes krav i an­søg­nings­pro­ce­du­rer­ne me­re rigide.

"I Bil­led­kunst­ner­nes For­bund op­le­ver vi og­så, at der er kom­met et an­det fo­kus på do­ku­men­ta­tion, struk­tur og om­fang på fonds­an­søg­nin­ger. Især hos de sto­re fon­de er der me­re ri­gi­de an­søg­nings­pro­ce­du­rer og øget fo­kus på do­ku­men­ta­tion om blandt an­det sam­ar­bejds­part­ne­re og øko­no­mi­ske hand­lings­pla­ner for at sø­ge mid­ler som bil­led­kunst­ner. Det kræ­ver fle­re res­sour­cer fra kunst­ner­ne og kan gi­ve min­dre plads til at ud­vik­le kunst­ne­ri­ske pro­jek­ter," si­ger Ma­rie Thams.

"Vi sav­ner en mu­lig­hed for at an­sø­ge om mid­ler til værkpro­duk­tion, in­den ud­stil­lings­af­ta­len er i hus. Det vil­le vi­se til­lid til kunst­ner­ne og ska­be en kæm­pe fri­hed, som ik­ke fin­des i dag," si­ger Ma­rie Thams.

Styret kunst

Hos Kvin­de­li­ge Kunst­ne­res Sam­fund, som har om­kring 450 med­lem­mer, har ud­for­drin­ger­ne ved fon­de­nes krav om ud­stil­lings­af­ta­ler of­te væ­ret et sam­ta­le­em­ne, for­tæl­ler for­per­son Li­se Sei­er Petersen.

"Det er helt be­stemt no­get, vi ta­ler om. Det har væ­ret en sti­gen­de ten­dens i de se­ne­re år, bå­de hos Sta­tens Kunst­fond og de pri­va­te fon­de, at man må­l­ret­ter mid­ler­ne i hø­je­re grad, end man har gjort før. Det bli­ver me­re og me­re van­ske­ligt at skaf­fe mid­ler, hvis man ik­ke har en ud­stil­lings­af­ta­le," si­ger Li­se Sei­er Petersen.

Hun vur­de­rer i stil med Sig­ne Klejs, at der er ta­le om en grad­vis ud­vik­ling over de se­ne­ste 10 til 15 år.

"Det er en sty­ring af kun­sten. Og man kan dis­ku­te­re, om det er hel­digt el­ler uhel­digt. Jeg hø­rer nok til den grup­pe, der sy­nes, at det er uhel­digt. Det er ik­ke hel­digt, når sty­rin­gen sker på be­kost­ning af den frie kunst," si­ger hun.

Fon­de­nes krav om ud­stil­lings­af­ta­ler er en fæl­les ud­for­dring for al­le bil­led­kunst­ne­re i dag. Man går lyn­hur­tigt ind i tan­ke­gan­gen om, at kun­sten skal ha­ve en af­ta­ger, så­dan at man kan sø­ge midler

Sig­ne Klejs – for­per­son, Kunst­ner­nes Fagforening

Fon­de­nes krav om ud­stil­lings­af­ta­ler har haft en grund­læg­gen­de ind­fly­del­se på den må­de, man i dag ar­bej­der som kunst­ner, si­ger Li­se Sei­er Pe­ter­sen. Det be­ty­der, at man­ge kunst­ne­re fra be­gyn­del­sen tæn­ker ind i de­res ar­bej­de, at vær­ker­ne skal kun­ne ud­stil­les, så ar­bej­det kan finansieres.

"Jeg vil­le me­get ger­ne kun­ne si­ge, at det ik­ke er til­fæl­det. Men jeg tror sim­pelt­hen ik­ke, at det er mu­ligt at la­de væ­re med at tæn­ke ud­stil­lings­af­ta­ler ind fra start. For kunst­ne­re skal jo li­ge­som al­le an­dre ha­ve mad på bor­det," si­ger Li­se Sei­er Petersen.

"Og når man sø­ger fonds­mid­ler, er man jo nødt til at til­pas­se sig fon­dens præ­mis­ser. Det er en svær ba­lan­ce­gang at gø­re det uden at gå på kom­pro­mis med pro­jek­tets ind­hold. For man vil jo ger­ne la­ve si­ne vær­ker på eg­ne præ­mis­ser; men i prak­sis er det van­ske­ligt at gø­re det kon­se­kvent," si­ger hun.

Kunst og resultatmål

Fon­de­nes krav om ud­stil­lings­af­ta­ler bi­dra­ger til et sam­let pres på de dan­ske kunst­ne­re, som og­så mær­ker, at lan­dets mu­se­er li­ge­le­des er ud­for­dret af krav om resultater.

Med den nye mu­se­ums­re­for­men, som trå­d­te i kraft ved nytår, er be­søgstal­let ble­vet af­gø­ren­de for mu­se­er­nes stat­stilskud. Og for at for­bli­ve et statsa­n­er­kendt mu­se­um skal man som no­get nyt sik­re sig mindst 10.000 be­sø­gen­de år­ligt. For mu­se­er på øer­ne gæl­der det, at de skal ha­ve mindst 8.000 besøgende.

"Der er et enormt pres på kunst­hal­ler og mu­se­er for me­re bred­de og hø­je­re pu­bli­kumstal. Ud­stil­lings­ste­der­ne bli­ver i hø­je­re grad må­lt på be­sø­gen­de, og det kan vi og­så mær­ke som kunst­ne­re. Det ska­ber et fo­kus på kvan­ti­tet frem for kva­li­tet, og det på­vir­ker ud­stil­ler­nes pro­gram­læg­ning på en må­de, så de sto­re, al­le­re­de etab­le­re­de kunst­ne­re fyl­der me­re, mens me­re uprø­ve­de el­ler mar­gi­na­le kunst­ne­re ik­ke fin­der vej ind i var­men li­ge så let," si­ger Ma­rie Thams.

Fon­de­ne læg­ger i høj grad mag­ten i in­sti­tu­tio­ner­nes hæn­der. Vi er som kunst­ne­re bun­det op på in­sti­tu­tio­ner, der skal blåstemp­le vo­res pro­duk­tion, før vi kan sø­ge om værkstøtte

Ma­rie Thams – for­per­son, Bil­led­kunst­ner­nes Forbund

Net­op den nye mu­se­ums­re­form har pu­stet til de­bat­ten om fon­de­nes magt på kunstområdet.

Da Kul­tur­mi­ni­ste­ri­ets eks­pert­grup­pe frem­lag­de sit ud­spil til en mo­del i ef­ter­å­ret 2023, ad­va­re­de eks­per­ter, po­li­ti­ke­re og mu­se­ums­folk højlydt om, at de pen­ge­stær­ke fon­de som kon­se­kvens af mu­se­ums­re­for­men vil­le få end­nu stør­re magt i det dan­ske kul­tur­land­skab. Ud­spil­let lag­de nem­lig op til, at mu­se­er­nes ev­ne til at skaf­fe ind­tæg­ter, hvoraf en be­ty­de­lig an­del be­står af fonds­do­na­tio­ner, vil­le bli­ve be­stem­men­de for de­res statstilskud.

I den en­de­li­ge re­form end­te ege­nind­tæg­ter dog med at bli­ve min­dre af­gø­ren­de for det en­kel­te mu­se­ums stat­stilskud, end Kul­tur­mi­ni­ste­ri­ets eks­pert­grup­pe hav­de lagt op til.

"Der er nog­le ud­vik­lin­ger i kunst­ver­de­nen, som blandt an­det in­de­bæ­rer, at fon­de­ne stil­ler fle­re krav. Fonds­ver­de­nen er i høj grad med til at for­me vo­res felt. Og vi vil ger­ne plæ­de­re for, at kunst­ner­ne og­så får mu­lig­hed for at væ­re med til at for­me og ik­ke ba­re fyl­de i en struk­tur, der al­le­re­de er la­vet," si­ger Ma­rie Thams.

Hos Kvin­de­li­ge Kunst­ne­res Sam­fund de­ler Li­se Sei­er Pe­ter­sen bekymringen:

"Jeg ser med stor be­kym­ring på ud­vik­lin­gen i ret­ning af en sty­ring af al­ting; hvor alt er sty­ret af re­sul­tat­mål, som vi ser i snart al­le de­le af sam­fun­det. Jeg tror ik­ke, det er godt for vo­res kul­tur," si­ger hun.

Ikke kun de få forundt

I KUFA ser for­per­son Sig­ne Klejs dog og­så po­si­ti­ve tak­ter i ud­vik­lin­gen af fon­de­nes kunststøtte.

"Fon­de­nes fo­kus på ud­stil­lings­af­ta­ler er og­så en be­væg­le­se fra, at man tid­li­ge­re har op­fat­tet kunst­ne­ren som sin egen lil­le køb­mand på mar­keds­vil­kår, til at man i dag me­re ser kun­sten som no­get, der skal bre­des ud i sam­fun­det og ik­ke kun væ­re de få forundt. Den be­væ­gel­se sy­nes jeg er po­si­tiv, for­di fle­re men­ne­sker kom­mer i be­rø­ring med kun­sten, og det gav­ner kunst­fel­tet," si­ger Sig­ne Klejs.

Men, si­ger hun:

"Det har og­så fra­ta­get nog­le kunst­ne­re mu­lig­he­den for en læn­ge­re pe­ri­o­de til at ud­vik­le de­res kunst uden et kon­kret mål. Den helt frie kunst ik­ke har den sam­me plads som tidligere."

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img
Jobannoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer