Bikubenfonden: "Fondsmidler skal ikke kun være målrettet det endelige værk"

Uden en udstillingsaftale er det næsten umuligt for danske kunstnere at få fondsmidler, og det udfordrer den kunstneriske frihed. Bikubenfonden forsøger at ændre på en skæv magtbalance ved at prioritere udvikling frem for færdige værker, fortæller kunstchef Dina Vester Feilberg.

Bi­ku­ben­fon­den un­der­støt­ter i ste­det kunst­ner­nes ar­bej­de gen­nem sam­ar­bej­der med in­sti­tu­tio­ner, hvor kunst­ne­re kan få stil­let værk­ste­der og ate­li­e­rer til rå­dig­hed i den tid­li­ge­re in­du­stri­byg­ning på Thora­vej i Kø­ben­havn, som Bi­ku­ben­fon­den køb­te i 2021 (fo­to: Bikubenfonden).

Det er et pro­blem, at man­ge dan­ske kunst­ne­re ik­ke kan få mid­ler til at ud­vik­le de­res kunst uden at kun­ne frem­vi­se en kon­kret af­ta­le med et mu­se­um. Blandt an­det der­for har Bi­ku­ben­fon­den æn­dret de­res til­gang til kunst­ner­støt­te over de se­ne­ste år, og fon­den for­sø­ger i hø­je­re grad at ska­be rum for kunst­ne­risk udvikling.

Det for­tæl­ler Di­na Ve­ster Feil­berg, kunst­chef i Bi­ku­ben­fon­den, ef­ter at fle­re re­præ­sen­tan­ter for kunst­ver­de­nen her i Fun­dats har ad­va­ret om, at den dan­ske kunsts­ce­ne er ud­for­dret af en ud­bredt ten­dens hos de pri­va­te fon­de: Uden en ud­stil­lings­af­ta­le er det næ­sten umu­ligt at kom­me i be­tragt­ning til fondsmidler.

Det er en ten­dens, der ud­for­drer den kunst­ne­ri­ske fri­hed og ska­ber en skæv magt­ba­lan­ce mel­lem kunst­ne­re og mu­se­er, ly­der det fra tre af kunst­ver­de­nens organisationer.

"Vi har for nog­le år si­den er­kendt, at he­le fonds­støt­te­ap­pa­ra­tet om­kring kunst­ner­ne var lagt an på pro­duk­tio­nen af et kon­kret værk – men at de kon­kre­te vær­ker er kun top­pen af is­b­jer­get. Der lig­ger et enormt ar­bej­de i kunst­ne­risk ud­vik­ling, som ik­ke nød­ven­dig­vis har et spe­ci­fikt værk for øje, men som er en væ­sent­lig del af den kunst­ne­ri­ske prak­sis," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

"Vo­res fonds­mid­ler skal ik­ke kun væ­re må­l­ret­tet og til­pas­set det en­de­li­ge værk, som vi­ses for et pu­bli­kum. Det skal an­er­ken­des, at der lig­ger så me­get me­re bag de ud­stil­le­de vær­ker, som at ud­for­ske, eks­pe­ri­men­te­re og af­sø­ge blind­g­y­der. Så­le­des at du og jeg som pu­bli­kum­mer i sid­ste en­de kom­mer til at stå med et stær­ke­re og me­re op­ly­sen­de værk, end hvad vi el­lers hav­de set," si­ger hun.

Fon­de­ne og kunsten

De dan­ske fon­de ud­de­ler år­ligt næ­sten tre mil­li­ar­der kro­ner til kul­tu­rel­le for­mål, her­un­der 180 mil­li­o­ner kro­ner til bil­led­kunst og 763 mil­li­o­ner kro­ner til lan­dets museer.

Fun­dats stil­ler skar­pt på fon­de­nes magt i kunst­ver­de­nen, som læn­ge har væ­ret gen­stand for debat.

Fon­de­nes ind­fly­del­se på kul­tu­r­om­rå­det er i lø­bet af de se­ne­ste år ble­vet ak­tu­a­li­se­ret af bå­de re­ge­rin­gens mu­se­ums­re­form og den kom­men­de magtud­red­ning, som blev be­slut­tet af Fol­ke­tin­get i 2022.

Ny strategi i 2022

Frem til, at Bi­ku­ben­fon­den i 2022 lan­ce­re­de sin nye stra­te­gi, kun­ne mu­se­er, te­a­tre og an­dre in­sti­tu­tio­ner sø­ge mid­ler til fo­re­stil­lin­ger og kunstudstillinger.

De en­kel­te kunst­ne­re kun­ne hver­ken den­gang el­ler nu an­sø­ge om mid­ler hos fonden.

I dag ind­går Bi­ku­ben­fon­den ik­ke selv i sam­ar­bej­der med en­kel­te kunst­ne­re, men un­der­støt­ter kunst­ner­nes ar­bej­de gen­nem sam­ar­bej­der med in­sti­tu­tio­ner som bil­led­kun­stor­ga­ni­sa­tio­nen Art Hub Co­pen­ha­gen og sce­ne­kun­stor­ga­ni­sa­tio­nen HAUT, hvor kunst­ne­re kan sø­ge om så­kald­te resi­den­cies, hvor­med de for­u­den spar­ring får stil­let værk­ste­der og ate­li­e­rer til rå­dig­hed i den tid­li­ge­re in­du­stri­byg­ning på Thora­vej 29 i Kø­ben­havns nord­ve­st­kvar­ter, som Bi­ku­ben­fon­den køb­te i 2021. I al­le til­fæl­de er der ta­le om løn­ne­de ophold.

"Kunst­ne­re kan sø­ge dis­se resi­den­cies på bag­grund af open calls. Men ik­ke med et spe­ci­fikt værk, en spe­ci­fik ud­stil­ling el­ler en fo­re­stil­ling i tan­ker­ne. Det er ik­ke en be­tin­gel­se," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

"Man kan ik­ke som kunst­ner hen­ven­de sig til Bi­ku­ben­fon­den og sø­ge om støt­te til en værkpro­duk­tion. Det vil­le man hel­ler ik­ke kun­ne, hvis man hav­de en ud­stil­lings­af­ta­le. Der ad­skil­ler vi os fra nog­le af de an­dre fon­de, der støt­ter kon­kre­te værkpro­jek­ter," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

Bi­ku­ben­fon­den plan­læg­ger at ha­ve over 300 kunst­ne­re i løn­ne­de resi­den­cies på Thora­vej hen over de næ­ste to år.

"Der vil væ­re nog­le af kunst­ner­ne, der har kon­kre­te af­ta­ler om en fo­re­stil­ling el­ler per­for­man­ceræk­ke. Men der vil og­så væ­re en lang ræk­ke kunst­ne­re, hvor det ude­luk­ken­de hand­ler om de­res kunst­ne­ri­ske ud­vik­ling," si­ger Di­na Ve­ster Feil­berg, som til­t­rå­d­te som Bi­ku­ben­fon­dens nye kunst­chef i 2023 ef­ter en stil­ling som di­rek­tør for Den Frie Ud­stil­lings­byg­ning i København.

En skæv magtbalance

Det var re­præ­sen­tan­ter for bå­de Kunst­ner­nes Fag­for­e­ning, Bil­led­kunst­ner­nes For­bund og Kvin­de­li­ge Kunst­ne­res Sam­fund, der i for­ri­ge uge kun­ne be­ret­te om de­res med­lem­mers op­le­vel­ser med fon­de­nes krav om udstillingsaftaler.

Et krav, der iføl­ge for­per­son Ma­rie Thams fra Bil­led­kunst­ner­nes For­bund bi­dra­ger til en skæv magt­ba­lan­ce mel­lem kunst­ne­re og museer:

"Fon­de­ne læg­ger i høj grad mag­ten i in­sti­tu­tio­ner­nes hæn­der. Vi er som kunst­ne­re bun­det op på in­sti­tu­tio­ner, der skal blåstemp­le vo­res pro­duk­tion, før vi kan sø­ge om værk­støt­te. Det ska­ber et magt­for­hold i kunst­ver­de­nen, som ik­ke er sær­ligt vær­digt, og som hel­ler ik­ke al­tid er me­nings­fyldt for den må­de, vi som kunst­ne­re ar­bej­der," for­tal­te Ma­rie Thams.

Er den må­de, I i Bi­ku­ben­fon­den har til­ret­telagt je­res nye stra­te­gi, en må­de at imø­de­gå det uli­ge for­hold mel­lem kunst­ne­re og museer?

"Det er i hvert fald et bud på det," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg:

"Vi an­er­ken­der, at den kunst­ne­ri­ske ud­vik­ling er van­vit­tig vig­tig. Det er en del af den kunst­ne­ri­ske prak­sis, som du og jeg ik­ke ser. Det er en op­mærk­som­hed, der er kom­met, for­di kunst­ner­ne hel­dig­vis har råbt op og sagt, at der er et pro­blem, når de kun bli­ver an­er­kendt for li­ge net­op det, der bli­ver vist."

”Der er nog­le kunst­ne­re, hvis vær­ker er umid­del­bart salg­ba­re, mens an­dre kunst­ne­re i stør­re grad ar­bej­der med pro­ces­ser, der ik­ke nød­ven­dig­vis kan sæl­ges som et fær­digt værk. Kunst­ne­re har me­get for­skel­li­ge prak­sis­ser, og det vil vi ger­ne un­der­støt­te som fond,” si­ger hun.

Nye udstillingsformer

Bi­ku­ben­fon­den ud­de­ler år­ligt over 145 mil­li­o­ner kro­ner til pro­jek­ter til gavn for ak­tu­el sce­ne- og bil­led­kunst så­vel som un­ge på kan­ten af samfundet.

For­u­den støt­ten til kunst­ner­nes ud­vik­lings­ar­bej­de ind­går Bi­ku­ben­fon­den og­så som en del af sin nye stra­te­gi sam­ar­bej­der med ud­stil­lings­ste­der om at ud­vik­le nye udstillingsformer.

"Vi me­ner nem­lig sam­ti­dig, at mø­det med kun­sten er es­sen­ti­elt i vo­res vel­færds­sam­fund. Vi prø­ver at un­der­støt­te beg­ge de­le i vo­res mo­del," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

"Vi un­der­støt­ter in­sti­tu­tio­ner i at gå nye ve­je og ud­vik­le sig. Hver må­ned har vi en ræk­ke åb­nin­ger i ka­len­de­ren, hvor kun­stin­sti­tu­tio­ner kan boo­ke mø­der med os. Der kan man præ­sen­te­re en idé el­ler ud­vik­lings­ind­sats, som kan ud­vik­le den må­de, man ar­bej­der," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

Styrke i forskellige støtteformer

Ef­ter­lys­nin­ger­ne fra bå­de Kunst­ner­nes Fag­for­e­ning, Bil­led­kunst­ner­nes For­bund og Kvin­de­li­ge Kunst­ne­res Sam­fund om­hand­le­de ho­ved­sa­ge­ligt støt­te til kon­kre­te vær­ker, der ik­ke er bun­det op på udstillingsaftaler.

"Vi sav­ner en mu­lig­hed for at an­sø­ge om mid­ler til værkpro­duk­tion, in­den ud­stil­lings­af­ta­len er i hus. Det vil­le vi­se til­lid til kunst­ner­ne og ska­be en kæm­pe fri­hed, som ik­ke fin­des i dag," for­tal­te Ma­rie Thams – og pe­ge­de så­le­des på et om­rå­de, som Bi­ku­ben­fon­den hver­ken tid­li­ge­re el­ler med den nye stra­te­gi gi­ver pen­ge til.

Hos Bi­ku­ben­fon­den an­er­ken­der Di­na Ve­ster Feil­berg, at og­så støt­te til værkpro­duk­tion er væ­sent­lig for kunst­ver­de­nen; men at fon­dens stra­te­gi ta­ger af­sæt i, at for­skel­li­ge fon­de støt­ter kun­sten på for­skel­li­ge måder.

"Bå­de værk­støt­ten, ud­vik­lin­gen og mø­det med kun­sten er vig­tigt. Det er vo­res for­håb­ning, at vi som sam­let felt i fondsland­ska­bet – bå­de de of­fent­li­ge og pri­va­te – kan un­der­støt­te og løf­te den kunst­ne­ri­ske ud­vik­ling, pro­duk­tio­nen af vær­ker og de kon­kre­te mø­der med kun­sten," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg:

"Det er en fæl­les op­ga­ve. Det er ik­ke no­get, som en en­kelt fond kan løf­te selv. Vi kan ik­ke rum­me alt in­den for de res­sour­cer, vi har. Vi støt­ter ik­ke kon­kret pro­duk­tion af vær­ker, men ar­bej­der med den kunst­ne­ri­ske ud­vik­ling og med at ska­be nye mu­lig­he­der for in­sti­tu­tio­ner. Så det vil­le og­så væ­re i mod­strid med den linje, vi har lagt, at støt­te en kon­kret værkpro­duk­tion," si­ger hun.

Vi har for nog­le år si­den er­kendt, at he­le fonds­støt­te­ap­pa­ra­tet om­kring kunst­ner­ne var lagt an på pro­duk­tio­nen af et kon­kret værk – men at de kon­kre­te vær­ker er kun top­pen af isbjerget.

Di­na Ve­ster Feil­berg – kunst­chef, Bikubenfonden

Fun­dats har i den­ne uge og­så talt med Ny Carls­berg­fon­det, hvor fo­kus er på kun­stens ud­bre­del­se og til­gæn­ge­lig­hed i sam­fun­det. I den 123 år gam­le kunst­fond har man valgt ude­luk­ken­de at støt­te ud­stil­lings­ste­der, og den en­kel­te kunst­ner kan ik­ke kom­me i be­tragt­ning til fonds­mid­ler til pro­duk­tion af vær­ker; med el­ler uden en ud­stil­lings­af­ta­le. Dog kø­ber Ny Carls­berg­fon­det vær­ker fra dan­ske kunst­ne­re og skæn­ker dem til udstillingsteder.

"Man skal an­er­ken­de, at der er be­hov for man­ge for­skel­li­ge for­mer for pro­gram­mer. Og at der lig­ger en styr­ke i, at fon­de­ne ar­bej­der på for­skel­lig vis og stil­ler for­skel­li­ge mid­ler til rå­dig­hed. Man kan hel­ler ik­ke skæ­re kunst­ne­re over én kam: De har for­skel­li­ge prak­sis­ser og be­hov, og det imø­de­kom­mer vi ik­ke ved at væ­re ens," si­ger Di­na Ve­ster Feilberg.

Fun­dats har og­så spurgt an­dre be­ty­de­li­ge fon­de på kun­st­om­rå­det om de­res syn på ef­ter­lys­nin­ger­ne fra re­præ­sen­tan­ter­ne for kunst­ver­de­nen. De fle­ste har ik­ke øn­sket at medvirke.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img
Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer