Annoncespot_img

Vil museumsreformen ændre fondenes rolle?

For nogle af landets museer vil deres afhængighed af fondene blive et spørgsmål om overlevelse. For et museum der har lige under fire millioner kroner i egenindtægter, vil en fondsdonation på én million kroner kunne sikre statsanerkendelsen. Omvendt vil manglende støtte på et tilsvarende beløb trække tæppet væk under museet.

Ran­ders Kunst­mu­se­um er et af de statsa­n­er­kend­te mu­se­er og fik i 2022 knap 1,1 mil­li­o­ner kro­ner i stats­ligt drift­stilskud. Mu­se­et mod­ta­ger og­så fonds­støt­te og fik for ny­lig be­vil­get mid­ler til er­hver­vel­se af ny kunst fra f.eks. Ny Carls­berg­fon­det og 15. Ju­ni Fon­den (fo­to: Ran­ders Kunstmuseum).

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

De statsa­n­er­kend­te mu­se­ers fi­nan­si­e­rings­struk­tur har æn­dret sig mar­kant over de se­ne­ste 20-30 år. For sek­to­ren som hel­hed ud­gør de of­fent­li­ge til­skuds an­del nu en langt min­dre an­del af de statsa­n­er­kend­te mu­se­ers ind­tæg­ter, for­di mu­se­er­nes ege­nind­tje­ning er steget.

Ud­vik­lin­gen af­spej­ler, at mu­se­er­ne i pe­ri­o­den har til­pas­set sig ud­vik­lin­gen i bru­ger­nes for­vent­nin­ger og nye be­hov. Her­u­d­over har mu­se­er­ne ud­vik­let for­skel­li­ge stra­te­gi­er til fi­nan­si­e­ring her­af, her­un­der sam­ar­bej­de med kom­mu­ner, pu­bli­kum og ik­ke mindst fonde.

Nog­le har haft stor suc­ces med at rej­se fonds­mid­ler til helt nye at­trak­tio­ner. Sam­ti­dig har nog­le af de me­re na­tio­nalt ori­en­te­re­de mu­se­er op­le­vet vækst gen­nem sto­re fonds­do­na­tio­ner. Set ude­fra, kan det sy­nes gan­ske over­ra­sken­de, hvor­dan sek­to­ren har til­pas­set sig bå­de øko­no­mi­ske re­a­li­te­ter og skif­ten­de kul­tu­rel­le og sam­funds­mæs­si­ge behov.

Reformens nødvendighed

De 97 statsa­n­er­kend­te dan­ske mu­se­er mod­ta­ger et stat­stilskud på om­kring en halv mil­li­ard kro­ner. Det er no­gen­lun­de i sam­me stør­rel­ses­or­den som mu­se­er­nes ik­ke-of­fent­li­ge tilskud.

Det­te ik­ke-of­fent­li­ge til­skud ud­gø­res i al væ­sent­lig­hed af fondstilskud

Det­te ik­ke-of­fent­li­ge til­skud ud­gø­res i al væ­sent­lig­hed af fondstilskud, men om­fat­ter dog og­så bl.a. sponso­rer, virk­som­he­der og støt­te­for­e­nin­ger. For­de­lin­gen af stat­stilskud­det mel­lem mu­se­er­ne hvi­ler i prin­cip­pet på en ræk­ke po­li­ti­ske be­slut­nin­ger, men der er sto­re hi­sto­risk be­tin­ge­de for­skel­le i stør­rel­sen af mu­se­er­nes statstilskud.

Blandt an­det har am­ter­nes ned­læg­gel­se med struk­tur­re­for­men i 2007 haft stor be­tyd­ning for stat­stilskud­de­nes stør­rel­se, idet de tid­li­ge­re am­ters til­skud blev over­ta­get og vi­dere­ført uæn­dret af staten.

Om for­fat­ter­ne
  • Per Ni­ko­laj Bukh (pnb@​pnbukh.​com) er cand.oecon. og ph.d. samt pro­fes­sor ved Aal­borg Uni­ver­si­tet. Per Ni­ko­laj har man­ge års er­fa­ring med stra­te­gi og sty­ring og har med­vir­ket ved im­ple­men­te­rin­gen af til­de­lings­mo­del­ler i en ræk­ke of­fent­li­ge virksomheder.
  • Ka­ri­na Sko­vvang Chri­sten­sen (kschristensen@​econ.​au.​dk) er cand.oecon. og ph.d. samt lek­tor ved In­sti­tut for Øko­no­mi, Aar­hus Uni­ver­si­tet, hvor hun blandt an­det be­skæf­ti­ger sig med bud­get­læg­ning og øko­no­mi­ske in­ci­ta­men­ter i of­fent­li­ge virksomheder.
  • Mor­ten Lund Po­ul­sen (mlpoulsen@​btech.​au.​dk) er cand.mag. i fi­lo­so­fi og er­hverv­s­ø­ko­no­mi, ph.d. samt ad­junkt ved In­sti­tut for For­ret­nings­ud­vik­ling og Tek­no­lo­gi, Aar­hus Uni­ver­si­tet. Mor­ten har blandt an­det be­skæf­ti­get sig med in­ci­ta­ments­ba­se­re­de til­skuds­mo­del­ler på folkeskoleområdet.
  • Ni­els San­dal­gaard (nis@​business.​aau.​dk) er cand.oecon. og ph.d. samt lek­tor ved Aal­borg Uni­ver­si­tet. Hans forsk­ning fo­ku­se­rer især på bud­get­læg­ning og øko­no­mi­sty­ring i praksis.

Skif­ten­de kul­tur­mi­ni­stre har i man­ge år øn­sket at gen­nem­fø­re en mu­se­ums­re­form med en ny fi­nan­si­e­rings­mo­del, for­di for­skel­le­ne i mu­se­er­nes til­skud kun i be­græn­set om­fang af­spej­ler for­skel­le i de op­ga­ver, som mu­se­er­ne varetager.

Selv­om tid­li­ge­re for­søg er kuld­sej­let, var der sto­re for­vent­nin­ger, da Ar­bejds­grup­pen om Mu­se­ums­re­form i novem­ber 2023 of­fent­lig­gjor­de sin rap­port med for­slag til nye til­skuds­mo­del­ler.

Da for­sla­get blev præ­sen­te­ret, blev der dog i man­ge de­bat­ind­læg sat spørgs­måls­tegn ved, om de fo­re­slå­e­de mo­del­ler i for høj grad var ba­se­ret på for simp­le re­sul­tat­mål, om må­le­ne i til­stræk­ke­lig grad om­fat­te­de al­le mu­se­er­nes op­ga­ver, og om in­ci­ta­ments­struk­tu­ren i det he­le ta­get var hen­sigts­mæs­sig. Ar­bejds­grup­pen fo­re­slog blandt an­det, at stat­stilskud­det skul­le væ­re af­hæn­gigt af de ind­tæg­ter, som mu­se­er­ne selv skaf­fe­de, her­un­der fra fon­de. Men da det­te vil­le øge fon­de­nes i for­vej­en sto­re be­tyd­ning, gav det an­led­ning til be­kym­ring, og der var di­ver­ge­ren­de po­li­ti­ske hold­nin­ger. Spørgs­må­let er og­så, om det er i fon­de­nes in­ter­es­se at få en for di­rek­te ind­fly­del­se på sta­tens finansiering?

Hvad foreslår Arbejdsgruppen?

Ar­bejds­grup­pen fo­re­slår for det før­ste, at stat­stilskud­det skal ud­gø­res af et grundtilskud til al­le mu­se­er, samt et re­sul­tat­ba­se­ret til­skud ud fra tre kri­te­ri­er: (a) vi­dens­ud­vik­ling, må­lt ud fra an­tal fag­fæl­lebe­døm­te pu­bli­ka­tio­ner, (b) for­mid­ling, må­lt ved an­tal­let af bru­ge­re, samt (c) ind­tæg­ter, må­lt af­græn­set til at be­stå af en­tréind­tæg­ter samt til­skud fra kom­mu­ner, fon­de mv.

For det an­det fo­re­slår Ar­bejds­grup­pen, at re­sul­tat­tilskud­det be­stem­mes ved at pla­ce­re mu­se­er­ne på 3-4 trin ba­se­ret på, om de når be­stem­te tær­skel­vær­di­er in­den for de tre til­skud­skri­te­ri­er. Som ud­gangs­punkt fo­re­slår Ar­bejds­grup­pen, at et mu­se­um skal ha­ve ege­nind­tæg­ter på 4 mio. kr. for at be­va­re statsa­n­er­ken­del­sen og der­med få til­skud på trin 1. For at få til­skud på trin 2 an­gi­ver Ar­bejds­grup­pen i et ek­sem­pel, at mu­se­er­ne skal ha­ve ege­nind­tæg­ter på 9,5 mio. kr.

Vi rej­ser der­for spørgs­må­le­ne: Er det hen­sigts­mæs­sigt, at fon­de­ne skal på­ta­ge sig det­te an­svar for den frem­ti­di­ge mu­se­ums­struk­tur? Er det i fon­de­nes in­ter­es­se at ha­ve den­ne indflydelse?

Det cen­tra­le ved dis­se trin­mo­del­ler er, at det, som Ar­bejds­grup­pens mo­del­ek­semp­ler vi­ser, får ek­strem stor be­tyd­ning, om man li­ge net­op præ­ste­rer nok til at ryk­ke et trin op. Hvis til­skud­det på trin 1 f.eks. ale­ne ud­gø­res af grundtilskud­det på 1,5 mio. kr. og til­skud­det på trin 2 er 7,2 mio. kr., så vin­der et mu­se­um alt­så 5,7 mio. kr. ved at ryk­ke op. Det er til­sva­ren­de og­så det­te be­løb et mu­se­um mi­ster, hvis det ét år ik­ke har nok egenindtægter.

Som det tred­je grund­prin­cip fo­re­slår Ar­bejds­grup­pen, at der er et fast an­tal mu­se­er på de respek­ti­ve trin. Det be­ty­der, at tær­skel­vær­di­er­ne æn­drer sig fra år til. Et mu­se­um, der et år har 10 mio. kr. i ege­nind­tæg­ter, og der­for lig­ger over tær­skel­vær­di­en, kan det næ­ste år ha­ve 10,5 mio. kr. i ege­nind­tæg­ter, men al­li­ge­vel mi­ste 5,7 mio. kr. stat­stilskud, for­di de an­dre mu­se­er har for­bed­ret sig end­nu me­re, så tær­skel­vær­di­en der­med er flyt­tet op.

Hvorfor vil det gå galt?

Det ud­gør en sær­skilt pro­blem­stil­ling, at Ar­bejds­grup­pen fo­re­slår, at til­skud­det skal for­de­les ef­ter nog­le re­la­tivt simp­le kri­te­ri­er, som ik­ke dæk­ker al­le mu­se­er­nes op­ga­ver. Det har vi ana­ly­se­ret i bo­gen Re­sul­tat­fi­nan­si­e­ring af mu­se­er (kan down­lo­a­des gra­tis), så vi vil ik­ke gå i de­tal­jer med det her. I for­hold til fonds­fi­nan­si­e­rin­gens be­tyd­ning har trin­mo­del­ler­ne imid­ler­tid nog­le sær­li­ge uhen­sigts­mæs­sig­he­der. Det vil vi be­ly­se med nog­le eksempler.

Først og frem­mest vil nog­le mu­se­ers af­hæn­gig­hed af fon­de­ne bli­ve et spørgs­mål om over­le­vel­se. For et mu­se­um der lig­ger li­ge un­der 4 mio. kr. i ege­nind­tæg­ter, vil en fonds­do­na­tion på 1 mio. kr. kun­ne sik­re statsa­n­er­ken­del­sen. En mang­len­de støt­te på et til­sva­ren­de be­løb vil om­vendt træk­ke tæp­pet væk un­der museet.

End­nu me­re dra­ma­tisk vil det væ­re for mu­se­er, der har ege­nind­tæg­ter i ni­veau­et 8-12 mio. kr. Fon­de vil med do­na­tio­ner på 1-2 mio. kr. kun­ne af­gø­re, om mu­ser­ne skal ha­ve det ek­stra stat­stilskud på 5,7 mio. kr. el­ler ej. Det kan for man­ge mu­se­er og­så be­ty­de for­skel­len mel­lem suc­ces og tru­en­de lukning.

Vi rej­ser der­for spørgs­må­le­ne: Er det hen­sigts­mæs­sigt, at fon­de­ne skal på­ta­ge sig det­te an­svar for den frem­ti­di­ge mu­se­ums­struk­tur? Er det i fon­de­nes in­ter­es­se at ha­ve den­ne indflydelse?

Med Ar­bejds­grup­pens for­slag vil fon­de­ne få stør­re betydning

Med Ar­bejds­grup­pens for­slag vil fon­de­ne få stør­re be­tyd­ning, og det kræ­ver ik­ke me­gen fan­ta­si at fo­re­stil­le sig, hvil­ken be­tyd­ning det vil ha­ve for mæng­den af an­søg­nin­ger, hvil­ket na­tur­ligt vil øge fon­de­nes res­sour­ce­for­brug til sags­be­hand­ling. Til­sva­ren­de må mu­se­er­nes res­sour­ce­for­brug på fonds­an­søg­nin­ger for­ven­tes at sti­ge, hvil­ket alt an­det li­ge vil ta­ge res­sour­cer væk fra de­res kerneopgaver.

Der er imid­ler­tid og­så an­dre pro­ble­mer, for­di ud­be­ta­lings­tids­punk­tet for fonds­do­na­tio­nen kan be­stem­me, hvil­ket år den med­reg­nes i. Hvis et mu­se­um nor­malt har for få ind­tæg­ter til at kom­me over græn­sen på 9,5 mio. kr., så kan det ved at “sam­le ind­tæg­ter­ne” i et en­kelt år kom­me over græn­sen på ca. 10 mio. kr., og her­med op­nå mer­tilskud­det på 5,7 mio. kr.

Kun­ne det fri­ste en hjælp­som fond til at pul­je udbetalingerne?

Kun­ne det fri­ste en hjælp­som fond til at pul­je ud­be­ta­lin­ger­ne? Det kan jo gø­re en stor for­skel, hvis man ud­be­ta­ler 2 mio​.kr. i ét år frem for 1 mio. hvert år i to år. Po­ten­ti­elt vil det kun­ne sik­re mu­se­et 5,7 mio. ek­stra i stat­stilskud. Til­sva­ren­de tri­ck kan i øv­rigt an­ven­des af kom­mu­ner­ne, hvis de ger­ne vil boo­ste de­res til­skud med stats­li­ge midler.

Hvordan kan det løses?

Hvis de uhen­sigts­mæs­si­ge egen­ska­ber ved trin­mo­del­ler­ne er det dår­li­ge bud­skab, så er det go­de bud­skab, at pro­ble­mer­ne nemt kan fjer­nes. Det kræ­ver blot, at der an­ven­des en an­den ty­pe til­skuds­mo­del end de trin­mo­del­ler, som Ar­bejds­grup­pen fo­re­slår. Det mest enk­le er at an­ven­de en så­kaldt li­ne­ær tilskudsmodel.

Det­te in­de­bæ­rer, at der frem for til­skud­strin gi­ves det sam­me til­skud pr. ind­tægtskro­ne for al­le tilskud.

Hvis vi be­va­rer den ind­byr­des vægt­ning af grundtilskud­det og de tre til­skud­skri­te­ri­er, som Ar­bejds­grup­pen har fo­re­slå­et, så har vi i bo­gen Re­sul­tat­fi­nan­si­e­ring af mu­se­er vist, at det vil in­de­bæ­re, at der gi­ves om­kring 10 kr. stat­stilskud pr. 100 kr. egen­fi­nan­si­e­ring. Det er en­kelt og nemt for­stå­e­ligt, og det gi­ver en no­gen­lun­de sik­ker­hed for ni­veau­et af stat­stilskud. Det vig­tig­ste er dog, at uhen­sigts­mæs­sig­he­der­ne ved trin­mo­del­ler­ne fjer­nes helt.

Det til­ba­ge­væ­ren­de spørgs­mål er, om en til­skuds­mo­del, der i så høj grad er re­sul­tat­ba­se­ret, i det he­le ta­get er hen­sigts­mæs­sig på mu­se­ums­om­rå­det? Den mest re­le­van­te ef­fekt af mu­se­er­nes ak­ti­vi­te­ter kan for­modent­lig bedst vur­de­res på langt sigt. Selv­om de lang­sig­te­de re­sul­ta­ter af mu­se­er­nes ind­sats i et vist om­fang vil­le kun­ne må­les og ana­ly­se­res, eg­ner de sig of­te ik­ke til at ind­gå i en til­skuds­mo­del, hvor man er nødt til at an­ven­de me­re kort­sig­te­de mål. Det er en an­den diskussion.

Fak­tisk kan en gea­ring af egen­fi­nan­si­e­rin­gen på kun 10 pro­cent sy­nes re­la­tivt lil­le. Det kan dog væ­re et til­trængt til­skud til at dæk­ke de over­he­ad-om­kost­nin­ger, der of­te føl­ger med, når ak­ti­vi­te­ter­ne skal fi­nan­si­e­res af fondsmidler

Det er dog vo­res vur­de­ring, at et stat­stilskud på om­kring 10 kr. pr. 100 kr. ege­nind­tægt er i et for­nuf­tigt ni­veau. På den ene si­de bi­dra­ger det til at til­skyn­de mu­se­er­ne til at skaf­fe fi­nan­si­e­ring, og på den an­den si­de øger det ik­ke be­tyd­nin­gen af egen­fi­nan­si­e­rin­gen fra f.eks. fon­de på uri­me­lig vis. Fak­tisk kan en gea­ring af egen­fi­nan­si­e­rin­gen på kun 10 pro­cent sy­nes re­la­tivt lil­le. Det kan dog væ­re et til­trængt til­skud til at dæk­ke de over­he­ad-om­kost­nin­ger, der of­te føl­ger med, når ak­ti­vi­te­ter­ne skal fi­nan­si­e­res af fonds­mid­ler (og som fon­de­ne of­te har en uvil­je mod at gi­ve til­skud til).

Det skal dog og­så be­mær­kes, at Ar­bejds­grup­pen og­så fo­re­slår, at mu­se­er­ne får fi­nan­si­e­ring på bag­grund af an­tal bru­ge­re og forsk­nings­pu­bli­ka­tio­ner. Der er til­sva­ren­de pro­ble­mer for­bun­det med at an­ven­de trin­mo­del­ler på dis­se om­rå­der – og løs­nin­gen er til­sva­ren­de at bru­ge li­ne­æ­re mo­del­ler. Da fon­de­ne via de­res til­skud og­så har en vis ind­fly­del­se på mu­se­er­nes ud­stil­lin­ger og pu­bli­ka­tions­mæng­de, vil en mu­se­ums­re­form og­så her øge fon­dens ind­fly­del­se. Hvis der blot ik­ke an­ven­des trin­mo­del­ler, er de ne­ga­ti­ve kon­se­kven­ser dog så be­græn­se­de, at de ik­ke bør stå i vej­en for en nød­ven­dig museumsreform.

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer