Kulturinstitutionerne skal rustes bedre til kriser – fondene har en nøglerolle

Kulturinstitutionerne kæmper med at komme ordentligt på fode efter både corona og energikrise, og der er brug for mere modstandsdygtighed. Her kan fondene spille en afgørende rolle, påpeger en række brancheorganisationer, som Fundats har talt med. ”Jeg har i flere sammenhænge opfordret aktører i kulturlivet til løbende at indsende information og data om, hvordan det står til i forhold til energi- og inflationssituationen,” skriver kulturminister Jakob Engel-Schmidt i et svar til Folketingets Kulturudvalg.

”Kul­tur­li­vet står ik­ke li­ge så stærkt som før cor­o­na. Kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne bøv­ler rig­tig me­get med at få pu­bli­kum til­ba­ge. På tværs af mu­se­er, te­a­tre, sym­fo­ni­o­r­ke­stre op­le­ver man min­dre pu­bli­kum og min­dre del­ta­gel­se, så vi har brug for at bli­ve me­re mod­stands­dyg­ti­ge,” si­ger di­rek­tør i Dansk Te­a­ter Pe­ter Mark Lund­berg, der og­så er be­sty­rel­ses­le­der i Dansk Kulturliv.

Nye pu­bli­kums­grup­per, støt­te til ud­bre­del­se, ener­giop­ti­me­ring, di­gi­ta­li­se­ring, fle­re na­tio­na­le ini­ti­a­ti­ver og et me­re kri­tisk blik ved byggerier.

Det er blot nog­le af de op­lag­te om­rå­der, hvor pri­va­te fon­de kan hjæl­pe med at gø­re kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne me­re mod­stands­dyg­ti­ge og me­re bæ­re­dyg­ti­ge un­der kriser.

For kul­tur­li­vet har væ­ret hårdt spændt for de se­ne­ste år. Først med to års cor­o­na­ned­luk­nin­ger og re­strik­tio­ner, der­ef­ter ener­gik­ri­se og ge­ne­rel­le pris­stig­nin­ger i kølvan­det på kri­gen i Ukraine.

Og det er dy­r­e­køb­te er­fa­rin­ger, som man bør ta­ge ved læ­re af, på­pe­ger en ræk­ke kulturinstitutioner.

SF’s kul­tu­r­ord­fø­rer Char­lot­te Bro­man Møl­bæk me­ner dog ik­ke for al­vor, at kri­ser­ne bli­ver ta­get al­vor­ligt. Der er brug for at støt­te de nød­li­den­de og læ­re af corona-tiden.

Spørgs­mål til kulturministeren

SF’s kul­tu­r­ord­fø­rer Char­lot­te Bro­man Møl­bæk stil­le­de den 31. maj føl­gen­de ud­valgs­spørgs­mål til kul­tur­mi­ni­ster Jakob Engel-Schmidt:

  • Hvor­dan vil re­ge­rin­gen sam­ar­bej­de med an­dre re­le­van­te in­ter­es­sen­ter, her­un­der lo­ka­le myn­dig­he­der, pri­va­te fon­de og kul­tu­r­or­ga­ni­sa­tio­ner, for at styr­ke kul­turin­sti­tu­tio­ner­nes mod­stands­dyg­tig­hed og mod­vir­ke luk­nin­ger un­der kriser?
  • Og hvor­dan vil re­ge­rin­gen in­vol­ve­re kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne selv i ud­vik­lin­gen af til­tag, der ved­rø­rer in­sti­tu­tio­ner­nes bæ­re­dyg­tig­hed un­der kriser?

Der­for har hun via Fol­ke­tin­gets Kul­tur­ud­valg bedt kul­tur­mi­ni­ster Jakob En­gel-Sch­midt for­kla­re, hvor­dan re­ge­rin­gen vil sam­ar­bej­de med blandt an­dre pri­va­te fon­de for at styr­ke kul­turin­sti­tu­tio­ner­nes mod­stands­dyg­tig­hed un­der kriser.

”Man­ge li­der sta­dig ef­ter cor­o­na – bå­de in­den for mu­sik­li­vet og på an­dre kul­tu­r­om­rå­der. Oven i det er der så kom­met en ener­gik­ri­se. Så vi har brug for ind­skud til de skran­ten­de øko­no­mi­er, og in­ve­ste­rin­ger i nog­le af de om­rå­der, som sta­dig li­der,” si­ger Char­lot­te Bro­man Mølbæk.

”Sam­ti­dig er det in­ter­es­sant at vi­de, hvor­dan bru­ger vi den vi­den, vi fik un­der og ef­ter cor­o­na til at bli­ve klo­ge­re på, hvor­dan vi kan gø­re kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne me­re mod­stands­dyg­ti­ge. Fra po­li­tisk hold blev der ned­sat et gen­start­steam, der kom med en lang ræk­ke an­be­fa­lin­ger. Nog­le er ført ud i li­vet, men re­sten er lagt i skuf­fen, og jeg er nervøs for, at man hur­tigt glem­mer,” fort­sæt­ter hun.

Forstør succesfulde projekter

Pe­ter Mark Lund­berg, di­rek­tør i Dansk Te­a­ter samt be­sty­rel­ses­le­der i Dansk Kul­tur­liv, er helt enig med SF’s kul­tu­r­ord­fø­rer. Det er vig­tigt at stil­le skar­pt på, hvor­dan kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne kan bli­ve me­re mod­stands­dyg­ti­ge i for­hold til kom­men­de kri­ser, si­ger han:

Det er jo de­pri­me­ren­de, hvor hur­tigt kul­tur­li­vets stør­ste kri­se i år­ti­er glemmes

Pe­ter Mark Lund­berg – Di­rek­tør i Dansk Te­a­ter samt be­sty­rel­ses­le­der i Dansk Kulturliv

”Det er jo de­pri­me­ren­de, hvor hur­tigt kul­tur­li­vets stør­ste kri­se i år­ti­er glem­mes, men vi op­le­ver, at folk er lidt træt­te af at ta­le om cor­o­na. Men det er vig­tigt at ta­le om cor­o­na i et frem­tids­per­spek­tiv, så vi ik­ke ba­re fort­sæt­ter som før, men ru­ster os til nye kriser.”

”Kul­tur­li­vet står ik­ke li­ge så stærkt som før cor­o­na. Kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne bøv­ler rig­tig me­get med at få pu­bli­kum til­ba­ge. På tværs af mu­se­er, te­a­tre, sym­fo­ni­o­r­ke­stre op­le­ver man min­dre pu­bli­kum og min­dre del­ta­gel­se, så vi har brug for at bli­ve me­re mod­stands­dyg­ti­ge,” fort­sæt­ter Pe­ter Mark Lundberg.

Dansk Kul­tur­liv er en al­li­an­ce mel­lem syv af kul­tur­li­vets bran­che- og in­ter­es­se­or­ga­ni­sa­tio­ner –stif­tet un­der cor­o­na - og tæl­ler til­sam­men me­re end 1.100 kul­turin­sti­tu­tio­ner, kul­tur­virk­som­he­der og kul­tur­for­e­nin­ger i Danmark.

Un­der cor­o­na fik al­li­an­cen stats­li­ge mid­ler til at un­der­sø­ge, hvad der kan stil­le kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne stær­ke­re, og ef­ter som­mer­fe­ri­en kom­mer al­li­an­cen med en ræk­ke an­be­fa­lin­ger til, hvor­dan kul­tur­li­vet kan ru­stes til nye kriser.

Her pe­ges blandt an­det på fle­re na­tio­na­le ini­ti­a­ti­ver og na­tio­na­le for­an­drin­ger – et om­rå­de, som fon­de­ne og­så kan væ­re med til at understøtte.

”In­den for idræt er man rig­tig god til at la­ve na­tio­na­le kampag­ner – li­ge­som Be­væg dig for li­vet. Kul­tur­li­vet er me­get me­re frag­men­te­ret. Her er man­ge pro­jek­ter, og de suc­ces­ful­de bre­des sjæl­dent ud. Så mit håb er, at når fon­de har støt­tet et suc­ces­fuldt pro­jekt, så for­stør det, gør det for fle­re, så kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne på den må­de står me­re sik­kert i mod­vind ,” si­ger Pe­ter Mark Lundberg.

Hjælp til at brede kunsten ud

Der­u­d­over kan fon­de­ne hjæl­pe med at bre­de kun­sten ud.

”Den grund­læg­gen­de ud­for­dring er ik­ke ska­be kunst . I Dan­mark har vi ik­ke en kunst­ne­risk kri­se, rent fak­tisk har vi sinds­sygt kunst­ne­risk stær­ke mil­jø­er. Til gen­gæld er vo­res ev­ne til at ud­bre­de un­der pres. Så hvis vi skal stå stær­ke­re, kan fon­de­ne hjæl­pe med at bre­de kun­sten ud,” si­ger Pe­ter Mark Lundberg.

Li­ge nu bøv­ler man­ge kul­turin­sti­tu­tio­ner med sti­gen­de ud­gif­ter, bå­de til ener­gi, men på te­a­tre­ne ud­for­drer især pri­ser­ne på ma­te­ri­a­ler til kulisser.

”De ek­stra pen­ge, te­a­tre­ne må bru­ge på ma­te­ri­a­ler grun­det pris­stig­nin­ger, går sjæl­dent fra kun­sten, for bå­de fonds­støt­te og stats­støt­te er bun­det til det kunst­ne­ri­ske pro­dukt. I ste­det skæ­rer te­a­tre­ne så på at bre­de te­a­ter­styk­ket ud,” for­kla­rer Pe­ter Mark Lundberg.

Børn og un­ges mø­de med le­ven­de kul­tur er et an­det om­rå­de, hvor fonds­støt­te kan hjæl­pe. Så kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne kan få gen­skabt sko­le- og børnehavesamarbejder

Pe­ter Mark Lund­berg – Di­rek­tør, Dansk Teater

”Her kan fon­de støt­te med mid­ler til at ræk­ke ud til nye pu­bli­kums­grup­per, så vi sik­rer os, at te­a­tre og an­dre kul­turin­sti­tu­tio­ner kan kla­re sig fremad­ret­tet. Børn og un­ges mø­de med le­ven­de kul­tur er et an­det om­rå­de, hvor fonds­støt­te kan hjæl­pe. Så kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne kan få gen­skabt sko­le­sam­ar­bej­der og bør­ne­ha­ve­sam­ar­bej­der – igen vil na­tio­na­le kampag­ner, som vi ken­der det fra idræts­ver­de­nen, kun­ne gø­re stor gavn ,” me­ner han.

Di­gi­ta­li­se­ring er end­nu et punkt, hvor fon­de­ne vil kun­ne hjæl­pe med at gø­re kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne me­re modstandsdygtige.

”At væ­re dyg­ti­ge on­li­ne ko­ster sinds­sygt man­ge pen­ge, og og­så her kan fon­de­ne hjæl­pe. Sam­ti­dig kan fon­de­ne støt­te de min­dre res­sour­cestær­ke kul­turin­sti­tu­tio­ner. Så fon­de­ne ik­ke kun sat­ser på det sik­re, men for ek­sem­pel pro­ak­tivt går ud og støt­ter i yder­di­strik­ter­ne, så de er med til sik­re kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne bredt geo­gra­fisk,” si­ger Pe­ter Mark Lundberg.

Behov for nye formater

Med en med­lem­s­ska­re af spil­le­ste­der og festi­va­ler kun­ne di­rek­tør for Dansk Li­ve Es­ben Mar­cher rig­tig godt tæn­ke sig, at fle­re fon­de bred­te de­res støt­te ud til i sti­gen­de om­fang og­så at om­hand­le den fol­ke­li­ge kultur.

”Fon­de­ne har rig­tig man­ge pen­ge, men de­res støt­te har en slag­si­de til den me­re eli­tæ­re kul­tur , og det vil­le væ­re ønsk­vær­digt, hvis støt­ten blev bredt me­re ud, så fle­re af vo­res med­lem­mer og­så kun­ne få fonds­støt­te, for de kæm­per,” si­ger Es­ben Marcher.

For spil­le­ste­der­ne er på in­gen må­de kom­met sig over cor­o­na. Der er fort­sat da­len­de bil­letsalg man­ge ste­der – især hos dem, der pri­mært hen­ven­der sig til det lidt me­re voks­ne publikum.

”Fon­de gi­ver of­te til pro­jek­ter og sær­li­ge ind­sat­ser, men li­ge nu kæm­per spil­le­ste­der­ne med me­re drifts­ag­ti­ge pro­ble­mer, for pris­stig­nin­ger og da­len­de bil­letsalg er en gif­tig kom­bi­na­tion. Så fon­de­ne kan hjæl­pe os med at bli­ve me­re mod­stands­dyg­ti­ge ved at støt­te me­re lang­va­ri­ge ud­vik­lings­pro­jek­ter med fo­kus på nye va­rer på hyl­der­ne og om til­træk­ning af et nyt pu­bli­kum,” si­ger Es­ben Marcher.

For nog­le har få­et nye va­ner ef­ter cor­o­na, an­dre har ik­ke væn­net sig til at gå til kon­cert igen ef­ter corona.

”Så vi har brug for nye for­ma­ter, og her kan fon­de­ne hjæl­pe os med lang­sig­te­de ud­vik­lings­ar­bej­der,” si­ger han.

Net­op for at til­træk­ke pu­bli­kum kan fon­de­ne og­så støt­te op blandt an­det i for­hold til at­trak­ti­ve uderum.

Fon­de­ne har rig­tig man­ge pen­ge, men de­res støt­te har en slag­si­de til den me­re eli­tæ­re kultur

Es­ben Mar­cher – Di­rek­tør, Dansk Live

”Li­ge nu og her kan de helt kon­kret støt­te op om ener­giop­ti­me­ring, ef­te­ri­so­le­ring, an­dre var­mekil­der, for vo­res med­lem­mer har ik­ke kun­net op­fyl­de kra­ve­ne for at sø­ge kul­tur­mi­ni­ste­ri­ets hjæl­pe­pul­jer til dem, der er ramt af ener­gi­pri­ser. Så her kan fonds­støt­te væ­re med til at ned­sæt­te med­lem­mer­nes driftsudgifter.”

Es­ben Mar­cher op­for­drer og­så an­dre fon­de til at la­de sig in­spi­re­re af Tu­borg­fon­det, der har en lang tra­di­tion for støt­te op om ind­køb af nyt udstyr.

”Hvis der står gam­melt ud­styr på lyd og lys, ko­ster det på drif­ten. Hvis fle­re fon­de hjalp med nyt ud­styr og for ek­sem­pel ud­skift­ning til LED-pæ­rer, kun­ne der spa­res på driftsomkostningerne.”

Stil krav til levedygtighed

For­per­son for ODM, Or­ga­ni­sa­tio­nen Dan­ske Mu­se­er, Claus Kjeld Jen­sen pe­ger på et me­re kri­tisk blik fra fon­de­ne ved byg­ge­ri­er og et end­nu stør­re fo­kus på ener­giop­ti­me­ring for at mind­ske mu­se­er­nes driftsomkostningerne.

”Fon­de­ne har be­ty­det van­vit­tig me­get for mu­se­er­nes ud­vik­ling, og de har en kæm­pe be­tyd­ning i for­hold til at gi­ve pen­ge til om­byg­nin­ger, til­byg­nin­ger og ny­byg­nin­ger, som er med til at sik­re mu­se­er­ne et pu­bli­kum, men fon­de­ne kun­ne må­ske ha­ve en me­re kri­tisk til­gang til, om pro­jek­ter er bæ­re­dyg­ti­ge på den lan­ge ba­ne , for el­lers er de slet ik­ke mod­stands­dyg­ti­ge over for kri­ser,” si­ger han.

Fon­de­ne kun­ne må­ske ha­ve en me­re kri­tisk til­gang til, om pro­jek­ter er bæ­re­dyg­ti­ge på den lan­ge bane

Claus Kjeld Jen­sen – For­per­son, ODM, Or­ga­ni­sa­tio­nen Dan­ske Museer

Der­u­d­over kun­ne fon­de­ne med for­del og­så kig­ge bag skå­l­ta­ler og champag­ne, når flot­te byg­ge­ri­er sæt­tes i værk – og ha­ve et skar­pt fo­kus på ener­giop­ti­me­ring på den an­den side.

”Det er ik­ke fon­de­nes grundop­ga­ve at støt­te drift, men ved at stil­le klo­ge, kri­ti­ske krav til iso­le­ring, bil­li­ge­re ener­gikil­der og en bed­re sty­ring af en byg­nings ener­gi­for­brug, kan fon­de­ne væ­re med til at gi­ve en bed­re drifts­ø­ko­no­mi. Det gør må­ske byg­ge­ri­et dy­re­re i an­lægs­om­kost­nin­ger, men det gi­ver la­ve­re drifts­ud­gif­ter, som er lig med stør­re øko­no­misk bæ­re­dyg­tig­hed,” si­ger Claus Kjeld Jensen.

Langsigtet støtte og drift

Lang­sig­tet øko­no­misk tænk­ning og fle­re fond­s­pen­ge til me­re drifts­mæs­sig ka­rak­ter frem­hæ­ves af He­le­ne Ny­borg Bay, for­per­son for For­e­nin­gen af Kunst­hal­ler i Danmark.

”Den bed­ste må­de at styr­ke kul­turin­sti­tu­tio­ner­nes mod­stands­dyg­tig­hed er at sik­re en øko­no­misk bæ­re­dyg­tig­hed på den lan­ge ba­ne. Kunst­hal­ler hop­per me­get fra tue til tue, fra pro­jekt til pro­jekt, og der­med bli­ver kunst­hal­ler enormt sår­ba­re over­for kri­ser. Så her kan fon­de­ne bi­dra­ge med en lang­sig­tet øko­no­misk tænk­ning og ved at støt­te me­re drift,” si­ger hun.

For iføl­ge He­le­ne Ny­borg Bay be­står kunst­hal­ler­nes drift af at pro­du­ce­re ind­hold og udstillinger.

Fon­de­ne kan bi­dra­ge ved at støt­te drif­ten bed­re og ved at støt­te ud­stil­lin­ger over en læn­ge­re periode

He­le­ne Ny­borg Bay – For­per­son, For­e­nin­gen af Kunst­hal­ler i Danmark

”Kunst­hal­ler er i for­vej­en su­pe­rin­nova­ti­ve, og vi kan godt ud­vik­le in­nova­ti­ve pro­jek­ter uden pro­jekt­støt­te, da det er he­le vo­res DNA. Så fon­de­ne kan bi­dra­ge ved at støt­te drif­ten bed­re og ved at støt­te ud­stil­lin­ger over en læn­ge­re pe­ri­o­de – må­ske fem, ot­te og ti år, for man­ge af vo­res med­lem­mer hol­der kun li­ge snu­den over van­det,” me­ner He­le­ne Ny­borg Bay.

Da kunst­hal­ler ty­pisk har ret få res­sour­cer til ad­mi­ni­stra­tion, kan fon­de­ne og­så hjæl­pe ved at af­bu­reau­kra­ti­se­re de­res systemer.

”Nog­le fon­de gør det al­le­re­de, men en let­te­re pro­ces bå­de ved an­søg­ning og af­rap­por­te­ring hjæl­per små kul­turin­sti­tu­tio­ner som vo­res, for­di fonds­søg­ning der­med ik­ke druk­ner i ad­mi­ni­stra­tivt ar­bej­de,” si­ger He­le­ne Ny­borg Bay.

Svar fra ministeren

Fre­dag den 23. ju­ni kom kul­tur­mi­ni­ster Jakob En­gel-Sch­midts svar på ud­valgs­spørgs­må­let fra Char­lot­te Bro­man Mølbæk.

”Jeg er lø­ben­de i di­a­log med kul­tur­li­vets in­ter­es­sen­ter og har f.eks. i fle­re sam­men­hæn­ge op­for­dret ak­tø­rer i kul­tur­li­vet til lø­ben­de at ind­sen­de in­for­ma­tion og da­ta om, hvor­dan det står til i for­hold til ener­gi- og in­f­la­tions­si­tu­a­tio­nen. Kri­ser er for­skel­li­ge. Hvem det er re­le­vant at sam­ar­bej­de med og hvor­dan ved en even­tu­el kom­men­de kri­se, af­hæn­ger af den kon­kre­te si­tu­a­tion, og hvor­dan kri­sen på­vir­ker kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne,” skri­ver ministeren.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer