Usikkert om fondene kommer med i ny magtudredning

Fondene udgør i dag en væsentlig magtfaktor, og derfor er det uheldigt, at de ikke indgår i kommissoriet for det nye magtudredningsprojekt, mener flere forskere. ”Jeg ville helt klart tænke fonde ind i en magtudredning, både i forhold til erhvervslivet, det offentlige og civilsamfundet,” siger fondsekspert Anker Brink Lund. Forskningsleder for magtudredningen Michael Bang Petersen er ikke afvisende og opfordrer forskere til at byde ind med viden om fondes magtudøvelse i Danmark.

”Fon­de­ne er ik­ke et ir­re­le­vant em­ne, men her og nu er det sim­pelt­hen for tid­ligt for mig at si­ge, hvil­ke om­rå­der vi går ind i, og på nu­væ­ren­de tids­punkt kan jeg ik­ke si­ge, om fon­de­ne skal med el­ler ik­ke skal med i magtud­red­nin­gen ,” si­ger forsk­nings­le­der for Magtud­red­ning 2.0, Mi­cha­el Bang Petersen.

Fol­ke­tin­get har for ny­lig sø­sat et nyt magtud­red­nings­pro­jekt, der over fem år skal ku­le­gra­ve magt­for­skyd­nin­ger, kort­læg­ge mag­t­re­la­tio­ner og ud­re­de mag­ten i Danmark.

Men selv­om fon­de­ne si­den sid­ste magtud­red­ning i 2003 har få­et langt stør­re ind­fly­del­se på man­ge om­rå­der i sam­fun­det, er fon­de­nes magtu­dø­vel­se ik­ke om­fat­tet af kom­mis­so­ri­et i magtud­red­ning 2.0. Og det er en klar fejl, me­ner fle­re eksperter.

”Fon­de­ne har i høj grad mu­lig­hed for at udø­ve magt. In­den for er­hvervs­li­vet, for­di de om­kring 1.400 er­hvervs­dri­ven­de fon­de ejer nog­le af Dan­marks stør­ste sel­ska­ber, og for­di fon­de­ne de sid­ste fem år i snit har ud­delt 20 mil­li­ar­der kro­ner om året til al­men­nyt­ti­ge for­mål, udø­ver de og­så magt in­den for den of­fent­li­ge sek­tor og ci­vil­sam­fun­det,” si­ger pro­fes­sor An­ker Brink Lund fra Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er på Co­pen­ha­gen Bu­si­ness School (CBS).

Sid­ste år ud­del­te fon­de­ne næ­sten 26 mil­li­ar­der kro­ner, hvoraf 60 pro­cent gik til den of­fent­li­ge sek­tor. Man­ge kom­mu­ner og mi­ni­ste­ri­er ved­ta­ger stra­te­gi­er for, hvor­dan de skal til­gå fon­de­ne og de filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger for at til­træk­ke fonds­fi­nan­si­e­ring og ind­gå stra­te­gi­ske part­ner­ska­ber med dem. Og­så Fol­ke­tin­get ori­en­te­rer sig i sti­gen­de grad ef­ter fonds­mid­ler, når der skal skaf­fes med­fi­nan­si­e­ring til fi­nans­lo­ven og tillægsbevillinger.

Sam­ti­dig er fon­de­ne i be­ty­de­ligt om­fang be­gyndt at ud­vik­le nye filan­tro­pi­ske ar­bejds­me­to­der på de om­rå­der, hvor de øn­sker at bi­dra­ge til sam­funds­for­an­drin­ger. Det be­ty­der, at lob­byis­me og for­ta­ler­virk­som­hed er ble­vet al­min­de­li­ge red­ska­ber i fon­de­nes filan­tro­pi­ske værk­tøjskas­ser. Der­u­d­over er de sto­re fon­des vok­sen­de se­kre­ta­ri­a­ter i lø­ben­de di­a­log med po­li­ti­ke­re, mi­ni­stre og em­beds­mænd in­den­for de­res for­skel­li­ge virkeområder.

In­gen af ste­der­ne er på­virk­nin­gen sær­ligt syn­lig, for­di magt ik­ke er no­get, fon­de­ne har, men no­get de udø­ver i sam­spil med an­dre aktører

Pro­fes­sor An­ker Brink Lund – Fonds­for­k­ser, Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er, CBS

”Fon­de­ne udø­ver og­så ind­fly­del­se for ek­sem­pel på uni­ver­si­te­ter­ne, for­di en me­get stor del af forsk­nin­gen er af­hæn­gig af fonds­mid­ler. Og­så sto­re de­le af kul­tur­li­vet er ek­stremt af­hæn­gi­ge af fon­de­ne. In­gen af ste­der­ne er på­virk­nin­gen sær­ligt syn­lig, for­di magt ik­ke er no­get, fon­de­ne har, men no­get de udø­ver i sam­spil med an­dre ak­tø­rer. Så ja, fon­de­ne ud­gør væ­sent­li­ge magt­fak­to­rer, og jeg vil­le helt klart tæn­ke fon­de ind i en magtud­red­ning – bå­de i for­hold til er­hvervs­li­vet, det of­fent­li­ge og ci­vil­sam­fun­det,” si­ger An­ker Brink Lund.

En skandinavisk tradition

Magtud­red­nin­ger er en skan­di­na­visk tra­di­tion. Den før­ste blev gen­nem­ført i Nor­ge i 1970’erne, i 1980’erne fulg­te Sve­ri­ge trop, og bå­de Dan­mark og Nor­ge la­ve­de magtud­red­nin­ger om­kring årtusindeskiftet.

Når Fol­ke­tin­gets par­ti­er væl­ger at sø­sæt­te en ny magtud­red­ning, er det for­di, po­li­ti­ker­ne me­ner, at sam­funds­ud­vik­lin­gen kal­der på en op­da­te­ret magtudredning.

Det vil væ­re mærk­vær­digt, hvis man ik­ke stil­ler spørgs­mål til fon­de­nes magt i den nye magtudredning

Chri­stoph Hou­mann El­lers­gaard – Magt­for­sker, CBS

Blandt an­det er der sket en stor tek­no­lo­gisk og di­gi­tal ud­vik­ling si­den den sid­ste magtud­red­ning, hvor so­ci­a­le me­di­er har gjort de­res ind­t­og, og me­di­e­bil­le­det har for­an­dret sig. Fol­ke­sty­rets og de fol­ke­valg­tes vil­kår har li­ge­le­des æn­dret sig. Tem­po­et i dansk po­li­tik og i me­di­er­ne er øget, og lov­giv­nings- og be­slut­nings­ar­bej­det for po­li­ti­ker­ne er vok­set i mæng­de og kom­plek­si­tet de se­ne­ste årtier.

Nye dyr på magtsavannen

Og­så på fonds­om­rå­det er der sket en mar­kant ud­vik­ling de se­ne­ste 20 år, og An­ker Brink Lund får op­bak­ning fra en af lan­dets før­en­de for­ske­re i magt og eli­ter, so­cio­log og lek­tor Chri­stoph Hou­mann El­lers­gaard fra CBS. Han me­ner og­så, at fon­de­ne bør bli­ve en del af den ny magtudredning.

”Fon­de­ne er re­le­van­te, når det hand­ler om en op­da­te­ring af magtud­red­nin­gen. For her hand­ler det og­så om at iden­ti­fi­ce­re nye ak­tø­rer si­den sidst, og her er fon­de­ne nog­le af de nye dyr på magtsa­van­nen – el­ler i hvert fald nog­le dyr, der li­ge plud­se­lig har vok­set sig væ­sent­ligt stør­re,” si­ger Chri­stoph Hou­mann Ellersgaard.

Iføl­ge ham har vi si­den den sid­ste magtud­red­ning kom i 2003 set nog­le af de sto­re fond­se­je­de virk­som­he­der vok­se be­trag­te­ligt – især No­vo Nordisk.

”Si­den den sid­ste magtud­red­ning har vi set de her virk­som­he­ders be­tyd­ning i for­hold til øko­no­mi­en vok­se, og der­med er de er­hvervs­dri­ven­de fon­des egen­ka­pi­ta­ler man­gedoblet. Så fon­de­ne har bå­de stør­re for­mu­er og ud­de­ler væ­sent­ligt fle­re pen­ge, og jeg tæn­ker, det vil væ­re mærk­vær­digt, hvis man ik­ke stil­ler spørgs­mål til fon­de­nes magt i den nye magtud­red­ning ,” si­ger Chri­stoph Hou­mann Ellersgaard.

Økonomisk magt

Net­op ejer­ska­bet og kon­trol­len med nog­le af lan­det stør­ste virk­som­he­der er ho­ved­år­sa­gen til, at Frank Aa­en, for­hen­væ­ren­de med­lem af Fol­ke­tin­get for En­heds­li­sten, og­så ser fon­de­ne som en vig­tig del af den nye magtudredning.

”Det er by­den­de nød­ven­digt, at den nye ud­red­ning og­så for­hol­der sig til den øko­no­mi­ske magt. El­lers bli­ver der ik­ke ta­le om en egent­lig ud­red­ning, og den fejl må vi ik­ke be­gå igen. Fon­de­ne er en nød­ven­dig del af ud­red­nin­gen af den øko­no­mi­ske magt, i og med at de ejer og be­stem­mer over nog­le af de stør­ste dan­ske virk­som­he­der som No­vo Nor­disk, A.P. Møl­ler Mær­sk og Carls­berg,” si­ger Frank Aa­en, der i dag er kon­su­lent for En­heds­li­sten og sam­ti­dig for­mand for Kri­ti­ske Aktionærer.

”Men vi skal og­så kig­ge på fon­de­nes ud­de­lin­ger, for dansk forsk­ning er i høj grad sty­ret af fonds­do­na­tio­ner, og når No­vo Nor­disk Fon­den fi­nan­si­e­rer et helt forsk­nings­cen­ter på Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet, og pro­fes­so­rer sam­ti­dig er til­knyt­tet No­vo Nor­disk, så er der bå­de magt og ind­fly­del­se på spil,” me­ner Frank Aaen.

Hvis magtud­red­nin­gen skal la­ves or­dent­ligt, og ik­ke li­ge så halvt som tid­li­ge­re, så skal vi ha­ve fon­de­ne med

Frank Aa­en – Kon­su­lent, Enhedslisten

Han un­der­stre­ger, at fon­de­ne gi­ver pen­ge til man­ge go­de for­mål, men at fon­de­ne qua de­res vok­sen­de ud­de­lin­ger bør ud­re­des i den op­da­te­re­de magtudredning.

”Hvis magtud­red­nin­gen skal la­ves or­dent­ligt, og ik­ke li­ge så halvt som tid­li­ge­re, så skal vi ha­ve fon­de­ne med ,” si­ger han.

Fondsindflydelse på forskning

Og­så Chri­stoph Hou­mann El­lers­gaard stil­ler skar­pt på fon­de­nes ind­fly­del­se på forskningen.

”Der er mas­ser af dis­kus­sion i forsk­nings­ver­de­nen om fon­de­nes be­tyd­ning, men det har ik­ke med­ført be­ty­de­li­ge æn­drin­ger i lov­giv­nin­gen om­kring fon­de­ne,” si­ger han.

Han pe­ger på, at en magtud­red­ning og­så kan væ­re en lej­lig­hed til at ta­ge høj­de for, at ud­vik­lin­ger nog­le gan­ge kom­mer snigende.

Om magtud­red­nin­gen
  • I sep­tem­ber 2022 blev Fol­ke­tin­gets par­ti­er eni­ge om et kom­mis­so­ri­um for op­da­te­ring af magtud­red­nin­gen. Den byg­ger oven­på en tid­li­ge­re magtud­red­ning, hvor en ræk­ke for­ske­re kort­lag­de mag­t­re­la­tio­ner i det dan­ske fol­ke­sty­re i pe­ri­o­den fra 1998-2003.
  • På grund af fol­ke­tings­valg og re­ge­rings­dan­nel­se blev pro­ces­sen for­sin­ket, og først i maj må­ned blev pro­fes­sor i statskund­skab Mi­cha­el Bang Pe­ter­sen fra Aar­hus Uni­ver­si­tet ud­nævnt som forsk­nings­le­der af den op­da­te­re­de magtudredning.
  • Pro­jek­tet for­ven­tes at ta­ge fem år og har et bud­get på 41 mil­li­o­ner kroner.
  • Læs: Ud­vik­lings- og Forsk­nings­mi­ni­ste­ri­ets pres­se­med­del­el­se – af­ta­le om kom­mis­so­ri­um for op­da­te­ring af magtud­red­nin­gen.

”Vi har må­ske tænkt, lov­gi­vet og for­holdt os til fonds­fi­nan­si­e­ring af forsk­ning, kul­tur og ci­vil­sam­fund, den­gang fon­de­ne alt i alt ud­del­te en halv el­ler en hel mil­li­ard kro­ner,” si­ger Chri­stoph Hou­mann El­lers­gaard og fortsætter:

”En magtud­red­ning kan og­så væ­re en mu­lig­hed for at stop­pe op og si­ge: Hov, der er sket no­get her si­den, vi de­sig­ne­de det her sidst. Hvad gør vi ved, at vi li­ge plud­se­lig har en ak­tør, som hed­der fon­de­ne, som er vok­set ret be­ty­de­ligt, og som i 2021 gav 12 mil­li­ar­der kro­ner til vi­den­ska­be­li­ge formål.”

Han me­ner der­for slet ik­ke, at man kan la­ve en magtud­red­ning uden at for­hol­de sig til fon­de­nes magt.

Forskningsleder: Fonde er relevante

Mi­cha­el Bang Pe­ter­sen, pro­fes­sor i statskund­skab på Aar­hus Uni­ver­si­tet er ud­nævnt som forsk­nings­le­der af magtud­red­nin­gen, og han er enig i, at fon­de­ne er et re­le­vant te­ma i for­hold til for­stå­el­se af magt i nu­ti­dens Danmark.

”Fon­de­ne er ik­ke et ir­re­le­vant em­ne, men her og nu er det sim­pelt­hen for tid­ligt for mig at si­ge, hvil­ke om­rå­der vi går ind i, og på nu­væ­ren­de tids­punkt kan jeg ik­ke si­ge, om fon­de­ne skal med el­ler ik­ke skal med i magtud­red­nin­gen ,” si­ger Mi­cha­el Bang Petersen.

Hvis der er no­gen, der sid­der med vi­den om fon­de­nes be­tyd­ning for magtu­dø­vel­sen i Dan­mark, så hø­rer vi me­get ger­ne fra dem

Mi­cha­el Bang Pe­ter­sen – Forsk­nings­le­der, Magtud­red­ning 2.0

Li­ge nu op­le­ver han rig­tig man­ge øn­sker til mu­li­ge te­ma­er, men her me­ner han, det er vig­tigt at af­stem­me for­vent­nin­ger­ne i for­hold til, hvad der er mu­ligt in­den for bå­de de øko­no­mi­ske ram­mer og kom­mis­so­ri­ets fast­lag­te temaer.

Budget på 41 millioner kroner

Hvor den før­ste magtud­red­ning fær­dig­gjort i 2003 hav­de ni te­ma­er, har den op­da­te­re­de magtud­red­ning tre fast­lag­te te­ma­er: ’Fol­ke­sty­rets in­sti­tu­tio­ner og de po­li­ti­ske pro­ces­ser’, ’Del­ta­gel­se i det de­mo­kra­ti­ske fæl­les­skab og ci­vil­sam­fun­det’ og ’Tek­no­lo­gi­ens og me­di­er­nes ud­vik­ling og den de­mo­kra­ti­ske samtale’.

Der­u­d­over har forsk­nings­le­del­sen mu­lig­hed for at ta­ge an­dre em­ner op. Ho­ved­væg­ten skal dog væ­re på de tre fast­lag­te temaer.

”Når man ta­ger høj­de for pris­æn­drin­ger og nye over­he­adreg­ler, så er op­da­te­rin­gen af magtud­red­nin­gen, det vi kal­der Magtud­red­ning 2.0, un­der halvt så stor som den op­rin­de­li­ge magtud­red­ning i for­hold til res­sour­cer­ne. Så vi har be­ty­de­ligt fær­re res­sour­ce­mæs­si­ge mus­k­ler at spil­le med, og det er for­ment­lig og­så grun­den til, at Fol­ke­tin­gets par­ti­er har valgt at skæ­re kom­mis­so­ri­et me­re fo­ku­se­ret til end den op­rin­de­li­ge magtud­red­ning,” si­ger Mi­cha­el Bang Petersen.

Når det så er sagt, så har vi mu­lig­hed for at ta­ge ting op uden for kommissoriet

Mi­cha­el Bang Pe­ter­sen – Forsk­nings­le­der, Magtud­red­ning 2.0

”Når det så er sagt, så har vi mu­lig­hed for at ta­ge ting op uden for kom­mis­so­ri­et, og den go­de nyhed er, at dansk sam­funds­vi­den­skab står be­ty­de­ligt stær­ke­re i dag, end man gjor­de for 20 år si­den. Så på man­ge må­der er det mu­ligt at få af­dæk­ket væ­sent­li­ge spørgs­mål ved sim­pelt­hen at sam­le den vi­den, der fin­des al­le­re­de,” for­kla­rer Mi­cha­el Bang Petersen.

Invitation til at byde ind

Forsk­nings­le­del­sen hav­de før­ste mø­de i sid­ste uge, og den al­ler­før­ste op­ga­ve er at få sat en pro­ces i gang, hvor vi­den om væ­sent­li­ge em­ner bli­ver opsamlet.

”Pla­nen er at fa­ci­li­te­re en pro­ces, som in­vi­te­rer re­la­tivt bredt ud i de fag­li­ge mil­jø­er og be­der om ind­s­park i den for­bin­del­se. Så hvis der er no­gen, der sid­der med vi­den om fon­de­nes be­tyd­ning for magtu­dø­vel­sen i Dan­mark, så hø­rer vi me­get ger­ne fra dem ,” si­ger Mi­cha­el Bang Petersen.

Me­ner du som forsk­nings­le­der af magtud­red­nin­gen, at fon­de­ne er et vig­tigt emne?

”Det vig­ti­ge er, at vi be­sva­rer det kom­mis­so­ri­um, som vi er ble­vet stil­let. Når vi be­væ­ger os uden for de tre fast­lag­te te­ma­er, vil vi for­ment­lig ha­ve et fo­kus på ak­tø­rer, der for ek­sem­pel for­sø­ger at udø­ve ind­fly­del­se på det po­li­ti­ske sy­stem. Ta­ler vi forsk­nings­fon­de, udø­ver de en in­di­rek­te ind­fly­del­se ved, hvem de væl­ger og hvil­ke te­ma­er, de gi­ver mid­ler til.”

”Så fon­de­ne er en del af den her me­re in­di­rek­te magtu­dø­vel­se, hvor du udø­ver magt ved at for­me sam­fun­dets vær­di­er og ved at sæt­te be­stem­te ting på dags­or­de­nen. Det er og­så en del af den må­de, hvor­på magt fun­ge­rer i et mo­der­ne sam­fund, så jeg er enig i, at fon­de­ne er re­le­van­te i for­hold til at for­stå mag­ten i et mo­der­ne de­mo­kra­ti,” si­ger Mi­cha­el Bang Petersen.

Manglende fokus overrasker ikke

At fon­de­ne ik­ke er med som en del af kom­mis­so­ri­et for magtud­red­nin­gen over­ra­sker ik­ke eksperterne.

”Det er ik­ke over­ra­sken­de, at fon­de­ne ik­ke selv pres­ser på for at væ­re med, da fon­de gen­nem­gå­en­de helst le­ver uden al for me­get op­mærk­som­hed,” si­ger An­ker Brink Lund.

De udø­ver magt i re­la­tio­ner, så på­virk­nin­gen er ho­ved­sa­ge­ligt in­di­rek­te og synergisk

Pro­fes­sor An­ker Brink Lund – Fonds­for­sker, Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er, CBS

”Magtud­red­nin­ger ud­fø­res især af po­li­to­lo­ger – li­ge­som jeg selv – ud­dan­net i statskund­skab, og vi har lært at tæn­ke i in­sti­tu­tio­ner og struk­tu­rer, men fon­de pas­ser ik­ke rig­tigt ind i mo­del­ler­ne. Fon­de­ne har ik­ke in­sti­tu­tio­na­li­se­ret, struk­tu­rel magt. De udø­ver magt i re­la­tio­ner, så på­virk­nin­gen er ho­ved­sa­ge­ligt in­di­rek­te og sy­ner­gisk,” fort­sæt­ter han.

I be­stil­lin­gen af magtud­red­nin­gen har Fol­ke­tin­get me­get haft fo­kus på so­ci­a­le me­di­er og sam­spil mel­lem po­li­tik og pres­se, og Chri­stoph Hou­man El­lers­gaard me­ner ik­ke, at fon­de fyl­der sær­lig me­get i be­vidst­he­den hos po­li­ti­ker­ne på Christiansborg

”De her for­mer for magt, som ik­ke er li­ge så me­get en del af Chri­sti­ans­borg­bob­len, kom­mer nog­le gan­ge til at bli­ve glemt, for­di de i vir­ke­lig­he­den ud­spil­ler sig helt uden, at Chri­sti­ans­borg rig­tig for­hol­der sig til dem.”

Ikke en generisk udredning

Hvis fon­de­ne en­der med at bli­ve en del af magtud­red­nin­gen, tror An­ker Brink Lund ik­ke på en til­gang, hvor der skal la­ves en ge­ne­risk ud­red­ning på fon­de i al almindelighed.

”Der­til er fon­de­ne alt for tal­ri­ge og for­skel­li­ge. Der er al­ver­den til for­skel på en lil­le fond i X-kø­bing, der ud­de­ler pen­ge til lo­ka­le for­mål og så No­vo Nor­disk Fon­den, der har et glo­balt sigte.”

Iføl­ge An­ker Brink Lund fin­des der næp­pe no­get land, hvor fon­de­ne spil­ler så stor en rol­le som i Danmark.

”Der­for glem­mer man tit fon­de­ne, for­di man hen­ter in­spira­tion fra in­ter­na­tio­nal forsk­ning, og det kan væ­re uhel­digt. For skal man ha­ve for­stå­el­se for magt i Dan­mark, skal fon­de­ne in­klu­de­res. De hø­rer kort sagt hjem­me i en dansk magtud­red­ning i man­ge for­skel­li­ge sek­to­rer, så man skal hu­ske at få fon­de­ne med bå­de som en del af for­ret­nings­li­vet, i det of­fent­li­ge og civilsamfundet.”

Men har fon­de­ne stor magt i da­gens Danmark? 

”Det har jeg ik­ke forsk­nings­ba­se­ret vi­den til at sva­re på. Net­op der­for skal det ud­re­des - her­un­der spørgs­må­let, der of­te duk­ker op i den of­fent­li­ge de­bat, om fon­de­ne har for stor magt,” slut­ter An­ker Brink Lund.

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer