Fondene negligerer god fondsledelse: Tilsyn rejser 191 sager

Mange erhvervsdrivende fonde forsømmer stadig at følge anbefalingerne for god fondsledelse eller at forklare deres fravalg. Erhvervsstyrelsen har på baggrund af en nylig undersøgelse rejst ikke mindre end 191 sager. Manglende åbenhed om vederlag og bestyrelsens sammensætning er blandt de hyppigste brud. "Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt," siger formand for komitéen bag anbefalingerne.

Ma­ri­an­ne Phi­lip og Ras­mus Feldt­hu­sen fra Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se præ­sen­te­re­de de ny­e­ste an­be­fa­lin­ger ved et fonds­ar­ran­ge­ment i Kø­ben­havn i sep­tem­ber. Er­hvervs­sty­rel­sen har i 2023 un­der­søgt 1.376 er­hvervs­dri­ven­de fon­des ef­ter­le­vel­se af de nu­væ­ren­de an­be­fa­lin­ger, og re­sul­ta­tet kan læ­ses i ta­bel­len ne­derst i artiklen.

Ti år ef­ter, at an­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se blev en del af lov­giv­nin­gen for de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, le­ver fle­re af lan­dets fon­de sta­dig ik­ke op til kravene.

Det vi­ser nye tal fra Er­hvervs­sty­rel­sen, som Fun­dats har få­et ak­tind­sigt i.

Der­for har Er­hvervs­sty­rel­sen nu rejst he­le 191 sa­ger om mang­len­de re­de­gø­rel­ser for god fondsledelse.

"Det er selv­føl­ge­lig ik­ke hen­sigts­mæs­sigt, at en så re­la­tiv stor del af fonds­be­sty­rel­ser­ne ik­ke har styr på reg­ler­ne på om­rå­det," si­ger Ma­ri­an­ne Phi­lip, for­mand for Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se, som står bag de i alt 17 an­be­fa­lin­ger, som de er­hvervs­dri­ven­de fon­de er for­plig­tet til at for­hol­de sig til hvert år.

Følg el­ler forklar

An­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se er for­ank­ret i Er­hvervs­fonds­lo­vens § 60, men det er ik­ke lov­plig­tigt at føl­ge sel­ve anbefalingerne.

Ef­ter prin­cip­pet om "følg el­ler for­klar" er det lov­plig­tigt for de er­hvervs­dri­ven­de fon­de at ud­fyl­de en år­lig re­de­gø­rel­se for, om fon­den føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne, og i mod­sat fald for­kla­re, hvor­for de en­kel­te an­be­fa­lin­ger ik­ke følges.

Har hverken fulgt eller forklaret

Som en del af sit til­syn med de er­hvervs­dri­ven­de fon­de fo­re­ta­ger Er­hvervs­sty­rel­sen hvert år en så­kaldt te­ma­kon­trol med fo­kus på at af­dæk­ke et be­stemt pro­blem­felt på fondsområdet.

Og i år har sty­rel­sen alt­så valgt at ta­ge tem­pe­ra­tu­ren på fon­de­nes ef­ter­le­vel­se af an­be­fa­lin­ger­ne, som Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se le­ve­re­de i 2014 og op­da­te­re­de i 2020 med det for­mål "at sik­re grund­la­get for god le­del­se af er­hvervs­dri­ven­de fon­de, gen­nem­sig­tig­hed og åbenhed".

Det er vel at mær­ke ik­ke et lov­krav, at de er­hvervs­dri­ven­de fon­de føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne. Men det er et krav i bå­de Er­hvervs­fonds­lo­ven og Års­regn­skabs­lo­ven, at fon­de­ne for­hol­der sig til hver en­kelt af de 17 an­be­fa­lin­ger hvert år, når de af­læg­ger regnskaber.

Så­le­des kan de er­hvervs­dri­ven­de fon­de ef­ter prin­cip­pet om "følg el­ler for­klar" en­ten an­gi­ve i det lov­plig­ti­ge ske­ma, at de føl­ger an­be­fa­lin­ger­ne, el­ler for­kla­re, hvor­for de ik­ke føl­ger dem.

De fon­de, der ik­ke le­ver op til lov­giv­nin­gen, har alt­så hver­ken fulgt an­be­fa­lin­ger­ne el­ler gjort re­de for, hvor­for de ik­ke føl­ger dem.

Fak­ta: Er­hvervs­sty­rel­sens te­ma­kon­trol 2023

På bag­grund af gen­nem­gan­gen har sty­rel­sen rejst 191 sager:

83 fon­de har mod­ta­get et på­bud om at ind­sen­de en re­de­gø­rel­se for god fonds­le­del­se samt frem i tid at over­hol­de reglerne:

In­gen re­de­gø­rel­se eller
kon­sta­ter­bar for­æl­det re­de­gø­rel­se på fon­dens hjemmeside

39 fon­de har mod­ta­get et fremad­ret­tet påbud:

Re­de­gø­rel­sen li­der af al­vor­li­ge mang­ler eller
regn­skabs­pe­ri­o­den for re­de­gø­rel­sen er uidentificerbar

69 fon­de har mod­ta­get et vejledningsbrev:

Re­de­gø­rel­sen in­de­hol­der mini­mum 10 an­be­fa­lin­ger, som ik­ke ef­ter­le­ves eller
re­de­gø­rel­sen fin­des på hjem­mesi­den, men hen­vis­nin­gen i års­rap­por­ten er mangelfuld

Første systematiske kortlægning

Blandt an­be­fa­lin­ger­ne med den la­ve­ste ef­ter­le­vel­se i fondsland­ska­bet er den så­kald­te an­be­fa­ling 3.1.2, som hand­ler om åben­hed om le­del­sens vederlag.

Kun 65 pro­cent af de er­hvervs­dri­ven­de fon­de føl­ger el­ler for­kla­rer fra­val­get af an­be­fa­lin­gen, som in­de­bæ­rer, at fon­de­ne i års­regn­ska­bet op­ly­ser kon­kret, hvad hvert en­kelt med­lem af be­sty­rel­se og di­rek­tion tje­ner hos fon­den og even­tu­el­le datterselskaber.

Pro­ble­mer­ne med fon­de­nes åben­hed om ve­der­lag er ik­ke ukend­te. Fun­dats af­dæk­ke­de i au­gust, hvor­dan fle­re af lan­dets stør­ste er­hvervs­dri­ven­de fon­de hæv­der at føl­ge an­be­fa­lin­ger­ne for god fonds­le­del­se, men al­li­ge­vel und­la­der at op­ly­se be­sty­rel­sens og di­rek­tio­nens in­di­vi­du­el­le honorarer.

Det vi­ste en gen­nem­gang af års­rap­por­ter­ne fra lan­dets 100 mest ud­de­len­de fon­de. Men det er før­ste gang, Er­hvervs­sty­rel­sen selv fo­re­ta­ger en så sy­ste­ma­tisk kort­læg­ning af pro­ble­met. Sty­rel­sen har i sin te­ma­kon­trol un­der­søgt i alt 1.376 er­hvervs­dri­ven­de fon­de (se re­sul­ta­ter­ne i ta­bel­len un­der artiklen).

Af de 65 pro­cent af fon­de­ne, der le­ver op til kra­ve­ne, har ba­re 47 pro­cent valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen, mens lidt over fem pro­cent for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger den. For en an­del af fon­de­ne er an­be­fa­lin­gen ik­ke re­le­vant, ly­der det i Er­hvervs­sty­rel­sens tal, mens 28 pro­cent hver­ken føl­ger el­ler forklarer.

Næ­sten li­ge så rin­ge står det til med den så­kald­te an­be­fa­ling 2.3.4, som hand­ler om at gø­re re­de for be­sty­rel­sens sammensætning.

Kun 70 pro­cent af de er­hvervs­dri­ven­de fon­de ef­ter­le­ver an­be­fa­lin­gen, som in­de­bæ­rer, at fon­de­ne for­u­den be­sty­rel­ses­med­lem­mer­nes stam­da­ta op­ly­ser de­res sær­li­ge kom­pe­ten­cer, øv­ri­ge le­del­ses­hverv, samt hvor­vidt de ejer ak­tier i fon­dens dat­ter­virk­som­he­der, og om de an­ses for uaf­hæn­gi­ge. Af de 70 pro­cent af fon­de­ne, der le­ver op til kra­ve­ne, har 63 pro­cent valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen, mens syv pro­cent for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger den.

Sær­ligt pa­u­vert står det til med ef­ter­le­vel­sen af an­be­fa­ling 2.5.2 om al­ders­græn­ser. Kun 37 pro­cent af fon­de­ne har valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen, som ly­der på, at der fast­sæt­tes en al­ders­græn­se for med­lem­mer­ne af be­sty­rel­sen, som of­fent­lig­gø­res i le­del­ses­be­ret­nin­gen el­ler på fon­dens hjem­mesi­de. En an­be­fa­ling, som skal un­der­støt­te for­ny­el­se i be­sty­rel­sen og sik­re en ak­tiv stil­ling­ta­gen til be­sty­rel­sens sam­men­sæt­ning og kom­pe­ten­cer, som det ly­der i be­grun­del­sen fra Ko­mitéen for god Fondsledelse.

26 pro­cent af fon­de­ne for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger an­be­fa­lin­gen om al­ders­græn­ser, hvil­ket brin­ger ef­ter­le­vel­sen op på ba­re 63 procent.

Ikke tilfredsstillende

Selv blandt de an­be­fa­lin­ger, der har den hø­je­ste ef­ter­le­vel­se, er fon­de­ne langt­fra i mål.

Den an­be­fa­ling, der med 88 pro­cent ny­der den hø­je­ste ef­ter­le­vel­se, er an­be­fa­ling 2.2.1, at be­sty­rel­ses­for­man­den or­ga­ni­se­rer, ind­kal­der og le­der be­sty­rel­ses­mø­de­r­ne med hen­blik på at sik­re et ef­fek­tivt be­sty­rel­ses­ar­bej­de og ska­be de bedst mu­li­ge for­ud­sæt­nin­ger for be­sty­rel­ses­med­lem­mer­nes ar­bej­de, en­kelt­vis og samlet.

Af de 88 pro­cent af fon­de­ne, der le­ver op til kra­ve­ne, har 86 pro­cent valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen, mens un­der to pro­cent for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger den.

Næ­sten li­ge så man­ge fon­de, 87 pro­cent, ef­ter­le­ver an­be­fa­ling 1.1, som hand­ler om, at be­sty­rel­sen ved­ta­ger prin­cip­per for ek­stern kom­mu­ni­ka­tion, "som imø­de­kom­mer be­ho­vet for åben­hed og in­ter­es­sen­ter­nes be­hov og mu­lig­hed for at op­nå re­le­vant op­da­te­ret in­for­ma­tion om fon­dens forhold."

83 pro­cent af fon­de­ne har valgt at føl­ge an­be­fa­lin­gen, mens næ­sten fem pro­cent for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger den.

Med an­dre ord spæn­der ef­ter­le­vel­sen for hver af an­be­fa­lin­ger­ne fra ba­re 63 til 88 pro­cent, og in­gen af an­be­fa­lin­ger­ne bli­ver fulgt af samt­li­ge fon­de el­ler fulgt af en for­kla­ring på fravalget.

"Læ­ser man ko­mitéens års­be­ret­ning for 2023, vil man se, at det er no­get vi er be­vid­ste om, og no­get vi lø­ben­de ar­bej­der på at for­bed­re gen­nem vej­led­ning og di­a­log med fonds­be­sty­rel­ser­ne," si­ger Ma­ri­an­ne Philip.

Ko­mitéen har i sam­ar­bej­de med Er­hvervs­sty­rel­sen holdt to di­a­log­mø­der i 2024 for at vej­le­de fon­de­ne og de­res rå­d­gi­ve­re om an­be­fa­lin­ger­ne og om, hvor­dan fon­de­nes år­li­ge re­de­gø­rel­se for god fonds­le­del­se skal udfyldes.

Er det til­freds­stil­len­de, at Er­hvervs­sty­rel­sen ef­ter ni år med an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se må rej­se 191 sa­ger om mang­len­de efterlevelse?

"Nej, det sy­nes jeg er for man­ge sa­ger. Ik­ke mindst for­di det jo ik­ke kun på­hvi­ler fonds­be­sty­rel­ser­ne, men og­så re­viso­rer­ne at sik­re, at be­sty­rel­ser­ne af­læg­ger re­de­gø­rel­sen," si­ger ko­mité­for­man­den, som til dag­lig er ad­vo­kat og part­ner i Kro­mann Re­u­mert og des­u­den selv be­sty­rel­ses­med­lem i fle­re sto­re fonde.

"Når det så er sagt, så er det vig­tigt at hu­ske på, at der i alt er ca. 1400 er­hvervs­dri­ven­de fon­de i Dan­mark, hvoraf rig­tig man­ge af dis­se er små fon­de med en be­sty­rel­se, som en­ten er uløn­net el­ler mod­ta­ger et sym­bolsk be­løb for de­res va­re­ta­gel­se af be­sty­rel­ses­hver­vet. Det er sær­ligt i dis­se min­dre fon­de, at vi i ko­mitéen op­le­ver, at der ik­ke al­tid er helt styr på sel­ve an­be­fa­lin­ger­ne samt de bag­ved­lig­gen­de for­mel­le krav som og­så stil­les til re­de­gø­rel­sens of­fent­lig­gø­rel­se. Man fri­ta­ges na­tur­lig­vis ik­ke for at re­de­gø­re i over­ens­stem­mel­se med gæl­den­de ret, blot for­di man ik­ke mod­ta­ger ve­der­lag i be­sty­rel­sen, men det er ik­ke de­sto min­dre et for­hold, som man bør ha­ve in men­te," si­ger hun.

De typiske fejl

Grup­pen af fon­de, der ik­ke ef­ter­le­ver er­hvervs­fonds­lo­vens § 60 om "følg el­ler for­klar" om­fat­ter bå­de dem, der slet ik­ke for­hol­der sig til an­be­fa­lin­ger­ne, og dem, der har an­gi­vet en util­stræk­ke­lig forklaring.

En ty­pisk fejl er, at fon­den ik­ke for­hol­der sig til hver en­kelt an­be­fa­ling. Det kan væ­re til­fæl­det, når fon­den over­ord­net an­gi­ver, at de "føl­ger al­le an­be­fa­lin­ger, bort­set fra" en be­stemt an­be­fa­ling. En an­den ty­pisk fejl er, at fon­dens re­de­gø­rel­se for­hol­der sig til an­be­fa­lin­ger­ne fra 2014 og alt­så ik­ke de se­ne­st op­da­te­re­de fra 2020.

Det kan man læ­se i ko­mitéens præ­sen­ta­tion fra for­å­rets to di­a­log­mø­der med fon­de i Kø­ben­havn og Aar­hus, som Fun­dats og­så har få­et ak­tind­sigt i.

Det er selv­føl­ge­lig ik­ke hen­sigts­mæs­sigt, at en så re­la­tiv stor del af fonds­be­sty­rel­ser­ne ik­ke har styr på reg­ler­ne på området

Ma­ri­an­ne Phi­lip – for­mand, Ko­mitéen for god Fondsledelse

I ka­te­go­ri­en med util­stræk­ke­li­ge for­kla­rin­ger fin­der man ty­pisk ek­semp­ler på, at be­grun­del­sen af­vi­ger fra fon­dens fak­ti­ske for­hold, at fon­de­ne kun hen­vi­ser til vedtæg­ter­ne el­ler lov­giv­nin­gen uden nær­me­re for­kla­ring, el­ler at de nø­jes med at an­gi­ve, at an­be­fa­lin­gen ik­ke er re­le­vant. Nog­le af fon­de­ne skri­ver, at de "føl­ger del­vist" uden for­kla­ring. I an­dre til­fæl­de har fon­de an­ført, at de ik­ke føl­ger an­be­fa­lin­gen på grund af de­res be­sked­ne stør­rel­se el­ler aktivitetsniveau.

Og­så de for­mel­le krav, som stil­les til ud­ar­bej­del­sen og of­fent­lig­gø­rel­sen af re­de­gø­rel­sen, ska­ber pro­ble­mer for fonds­be­sty­rel­ser­ne, for­kla­rer Ma­ri­an­ne Philip.

"Hvis en fonds­be­sty­rel­se ek­sem­pel­vis of­fent­lig­gør re­de­gø­rel­sen på sin hjem­mesi­de, så skal man hu­ske at sik­re, at URL-adres­sen til re­de­gø­rel­sen fun­ge­rer, at re­de­gø­rel­sen er til­gæn­ge­lig på hjem­mesi­den, at re­de­gø­rel­ser­ne for de sid­ste fem år er til­gæn­ge­li­ge og da­te­ret med kor­rek­te da­to­er," si­ger hun:

"Glem­mer man et af dis­se krav, ri­si­ke­rer man ik­ke at ef­ter­le­ve én ene­ste af de 17 an­be­fa­lin­ger – hvil­ket selv­føl­ge­lig har en me­get ne­ga­tiv på­virk­ning af efterlevelsesprocenten."

Vil følge udviklingen tæt

Er det ønsk­vær­digt, at Er­hvervs­sty­rel­sen igen om nog­le år la­ver sam­me te­ma­kon­trol, så det står klart, om der sker en ud­vik­ling i fon­de­nes efterlevelse?

"I ko­mitéen er vi ik­ke her­re over, hvor­dan Er­hvervs­sty­rel­sen bru­ger de­res tid og res­sour­cer. Det må så­le­des ale­ne væ­re op til Er­hvervs­sty­rel­sen at vur­de­re, om de fin­der det hen­sigts­mæs­sigt at ud­fø­re en lig­nen­de kon­trol om nog­le år," si­ger Ma­ri­an­ne Philip.

"I ko­mitéen vil vi fort­sat føl­ge ud­vik­lin­gen tæt – bå­de igen­nem vo­res år­li­ge stikprø­ver, men og­så igen­nem vo­res lø­ben­de di­a­log med fonds­be­sty­rel­ser­ne," si­ger hun.

Fun­dats vil­le og­så ger­ne ha­ve talt med Er­hvervs­sty­rel­sens di­rek­tør Ka­tri­ne Win­ding om hen­des syn på, at sty­rel­sen ef­ter ti år med an­be­fa­lin­ger­ne må rej­se 191 sa­ger om mang­len­de ef­ter­le­vel­se. Det har ik­ke væ­ret mu­ligt at ta­le med Ka­tri­ne Winding.

Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se har net­op sendt en re­vi­de­ret ver­sion af an­be­fa­lin­ger­ne i hø­ring. Det nye ko­deks in­de­hol­der to nye an­be­fa­lin­ger, her­un­der en an­be­fa­ling om at væl­ge be­sty­rel­ses­for­mand for ét år år ad gan­gen og en an­be­fa­ling om åben­hed om transak­tio­ner med in­ter­es­se­for­bund­ne par­ter, så­som virk­som­he­der, hvor et le­del­ses­med­lem, en æg­te­fæl­le el­ler et fa­mi­lie­med­lem har interesser.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer