Forvaltningseksperter: Novo Nordisk Fondens ti milliarder kræver opmærksomhed og grundigt retsgrundlag

Der bør formuleres et klart juridisk regelsæt for organiseringen og udmøntningen af danmarkshistoriens største fondsbevilling. Det påpeger flere forvaltningseksperter, efter et flertal af Folketingets partier i sidste måned blev enige om implementeringen af den grønne trepart. Samarbejdet indebærer, at der nemt kan opstå spekulationer om falske lodder i vægtskålen, siger en ekspert.

Mindst 400.000 hektar land­brugs­jord, sva­ren­de til 15 pro­cent af det nu­væ­ren­de are­al, skal med den grøn­ne tre­part om­læg­ges til skov, vå­d­om­rå­der og natur.

Med den grøn­ne tre­part for­hand­let po­li­tisk på plads, er en af de sto­re sten for Dan­marks­hi­sto­ri­ens stør­ste fonds­be­vil­ling nu ryd­det af vej­en. Mi­ni­ster for grøn tre­part, Jep­pe Bruus, har be­bu­det, at det med af­ta­len i hus, nu er tid til at få ud­mønt­nin­gen og or­ga­ni­se­rin­gen af No­vo Nor­disk Fon­dens ti mil­li­ar­der kro­ner til tre­par­ten på plads.

Men som det hidtil har væ­ret til­fæl­det med den grøn­ne tre­part­s­af­ta­le, er hel­ler ik­ke ud­mønt­nin­gen af No­vo Nor­disk Fon­dens mil­li­ard­be­vil­ling en helt ukom­pli­ce­ret op­ga­ve. Tvær­ti­mod er der en ræk­ke po­ten­ti­el­le ri­si­ci ved be­vil­lin­gen, me­ner forvaltningseksperter.

“Der be­hø­ver ik­ke at væ­re pro­ble­mer med do­na­tio­nen, men man bør gø­re sig en ræk­ke op­mærk­som­heds­punk­ter klart. Om der op­står juri­di­ske pro­ble­mer – og hvil­ke – af­hæn­ger af, hvor­dan man de­sig­ner ord­nin­gen. Et grund­læg­gen­de spørgs­mål er, hvil­ke reg­ler der gæl­der el­ler bør gæl­de for No­vo Nor­disk Fon­dens in­vol­ve­ring i ud­mønt­nin­gen. Det gæl­der ek­sem­pel­vis reg­ler­ne om in­ha­bi­li­tet og ak­tind­sigt,” si­ger Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen, som er lek­tor i for­valt­nings­ret på Kø­ben­havns Universitet.

Han an­be­fa­ler der­for, at myn­dig­he­der­ne over­ve­jer rets­grund­la­get for ud­mønt­nin­gen grundigt.

“Det er min kla­re an­be­fa­ling, at man over­ve­jer be­ho­vet for et juri­disk re­gel­sæt for ud­mønt­nin­gen af mid­ler­ne. El­lers kan man hur­tigt kom­me i ufø­re,” si­ger Ras­mus Grøn­ved Nielsen.

Og­så pro­fes­sor i for­valt­nings­ret på SDU, Fre­de­rik Waa­ge me­ner, det er vig­tigt at ha­ve op­mærk­som­hed på sel­ve for­valt­nin­gen af pen­ge­ne, for­di der her kan vi­se sig en ræk­ke juri­di­ske udfordringer:

“Det er en sær­lig si­tu­a­tion, at en fond gi­ver ti mil­li­ar­der til re­ge­rin­gen. Der­for er det vig­tigt at hol­de øje med ud­mønt­nin­gen af pen­ge­ne og fon­dens ind­fly­del­se, og at der er trans­pa­rens om­kring, hvor­dan af­ta­len og pen­ge­ne bli­ver for­val­tet. Vi skal ik­ke en­de i en si­tu­a­tion om fem år, hvor det løb af spo­ret, for­di man ik­ke holdt øje med det,” si­ger han.

Historisk situation

Sel­ve af­ta­len mel­lem No­vo Nor­disk Fon­den og re­ge­rin­gen er un­der­skre­vet af bå­de øko­no­mi­mi­ni­ster Step­ha­nie Lo­se (V), kli­ma-, ener­gi- og for­sy­nings­mi­ni­ster, Lars Aa­gaard (M), mil­jø­mi­ni­ster, Magnus He­u­ni­cke (S) og Mads Krogs­gaard Thom­sen og Sø­ren Ne­der­gaard, som er hen­holds­vis di­rek­tør og vi­ce­di­rek­tør i No­vo Nor­disk Fonden.

I af­ta­len står sort på hvidt, at “re­ge­rin­gen og Fon­den med den­ne prin­ci­paf­ta­le er eni­ge om, at Fon­den vil pri­o­ri­te­re 10 mia. kr. over de næ­ste 10 år til at un­der­støt­te den sto­re op­ga­ve med at om­læg­ge dan­ske are­a­ler til en mo­der­ne og bæ­re­dyg­tig for­valt­ning og der­med ska­be gro­bund for me­re bi­o­di­ver­si­tet og fle­re na­tu­ro­p­le­vel­ser for dan­ske borgere.”

Det er her­med ik­ke ba­re den stør­ste be­vil­ling no­gen­sin­de i No­vo Nor­disk Fon­dens hi­sto­rie, men den stør­ste be­vil­ling no­gen­sin­de fra en dansk fond - og blandt de stør­ste no­gen­sin­de gi­vet internationalt.

Der­til er be­vil­lin­gen usæd­van­lig set med fonds­bril­ler­ne på, for­di pen­ge­ne end­nu ik­ke er øre­mær­ket no­get be­stemt pro­jekt. Li­ge­som det li­ge nu fort­sat er uklart, hvor­dan sel­ve se­tup­pet om­kring be­vil­lin­gen bli­ver etab­le­ret. Her­un­der hvor­dan sam­ar­bej­det mel­lem fon­den og det nye mi­ni­ste­ri­um for grøn tre­part or­ga­ni­se­res, om der bli­ver etab­le­ret et fond­s­kon­tor i mi­ni­ste­ri­et, og hvor­når be­sty­rel­sen i No­vo Nor­disk Fon­den skal ind over og god­ken­de kon­kre­te pro­jek­ter. No­get som Jep­pe Bruus og­så tid­li­ge­re har be­kræf­tet over for Fun­dats, at man først er i gang med at kig­ge på nu.

Mi­ni­ste­ri­et for Grøn Tre­part er i øje­blik­ket i gang med at få ram­mer­ne på plads om­kring ud­mønt­nin­gen. Un­der den pro­ces har mi­ni­ste­ri­et hen­vendt sig til A.P. Møl­ler Fon­den for at få de­res er­fa­rin­ger med den så­kald­te fol­ke­sko­le­mil­li­ard - da fon­den til­ba­ge i 2013 gav en mil­li­ard kro­ner til fol­ke­sko­len. Det frem­går af do­ku­men­ter som Fun­dats har få­et ak­tind­sigt i.

En em­beds­mand i de­par­te­men­tet skri­ver så­le­des i en mail til fon­den, at mi­ni­ste­ri­et er “in­ter­es­se­re­de i Fol­ke­sko­ledo­na­tio­nen, ik­ke mindst hvil­ke er­fa­rin­ger A.P. Møl­ler Fon­den har gjort sig med det or­ga­ni­sa­to­ri­ske se­tup og gover­nan­ce for do­na­tio­nen, sam­ar­bej­det med of­fent­li­ge myn­dig­he­der her­om mv.”

Vi skal hol­de øje med ud­mønt­nin­gen. Kom­mer det til at fo­re­gå på mi­ni­ste­rens an­svar el­ler på No­vo Nor­disk Fon­dens - og hvor­dan står man til ansvar

Jes­per Ol­sen – for­mand for Trans­pa­ren­cy In­ter­na­tio­nal Dan­mark og ek­stern lek­tor i of­fent­lig ret ved In­sti­tut for Statskund­skab på Kø­ben­havns Universitet

Stør­rel­sen på be­vil­lin­gen fra No­vo Nor­disk Fon­den, og den mang­len­de kon­kre­ti­se­ring af, hvad pen­ge­ne skal bru­ges til og hvor­dan det or­ga­ni­se­res, ska­ber et be­hov for øget op­mærk­som­hed den kom­men­de tid, me­ner Jes­per Ol­sen. Han er for­mand for Trans­pa­ren­cy In­ter­na­tio­nal Dan­mark og ek­stern lek­tor i of­fent­lig ret ved In­sti­tut for Statskund­skab på Kø­ben­havns Universitet:

“Ude­fra set er det sta­dig no­get dif­fust, hvad der kom­mer til at ske. Der­for skal vi hol­de øje med ud­mønt­nin­gen. Kom­mer det til at fo­re­gå på mi­ni­ste­rens an­svar el­ler på No­vo Nor­disk Fon­dens - og hvor­dan står man til an­svar. Vi skal hol­de øje med, hvem der har mag­ten, og hvor­dan det bli­ver or­ga­ni­se­ret og ad­mi­ni­stre­ret,” si­ger han.

Det bak­kes op af Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen, som un­der­stre­ger, at det er svært at ud­ta­le sig kla­re­re, når de nær­me­re ram­mer end­nu ik­ke er fremlagt.

“Med det, der fo­re­lig­ger nu, er det lidt li­ge­som at fæg­te i blin­de, for vi ved ik­ke, hvor­dan det bli­ver gre­bet an. Jeg hå­ber, at man tæn­ker grun­digt over det juri­di­ske se­tup for bå­de etab­le­rin­gen og ad­mi­ni­stra­tio­nen af dis­se sto­re sam­fundsom­læg­nin­ger,” si­ger han.

Blæser nye vinde

Jep­pe Bruus har meldt ud, at han vil ar­bej­de må­l­ret­tet for, at fle­re virk­som­he­der og fle­re fon­de bi­dra­ger til tre­part­s­af­ta­len. Fle­re re­præ­sen­tan­ter fra re­ge­rings­par­ti­er­ne har li­ge­le­des klart be­bu­det, at de ger­ne ser et stær­ke­re sam­ar­bej­de med de pri­va­te fon­de om­kring ud­vik­lin­gen af velfærdsdanmark.

Jes­per Ol­sen me­ner, set i det lys, at be­vil­lin­gen fra No­vo Nor­disk Fon­den me­get vel kan mar­ke­re en ny må­de for fon­de­ne at ope­re­re på. Der­for op­for­drer han til de­bat om, hvor­dan sta­tens sam­ar­bej­de med fon­de­ne frem­over skal hånd­te­res. Og om hvor­dan det på­vir­ker fon­de­nes ind­fly­del­se på sta­tens for­valt­ning. Han un­der­stre­ger dog, at der i ud­gangs­punk­tet ik­ke nød­ven­dig­vis er no­get galt med det, hvis det sker åbent og transparent.

“Det er en me­get aty­pisk be­vil­ling, men nye ting har det med at for­plan­te sig, så jeg kun­ne godt fo­re­stil­le mig, at det ik­ke er sid­ste gang, vi ser den form for be­vil­ling til en re­ge­ring. Og der­for er det enormt vig­tigt, at vi får ta­get en de­bat om og sæt­ter fo­kus på, hvor­dan ud­mønt­nin­gen bli­ver,” si­ger Jes­per Olsen.

No­vo Nor­disk Fon­den har po­ten­ti­a­le til at bli­ve en ak­tør, der bry­der med den al­min­de­li­ge må­de at dri­ve fond og virk­som­hed på og som ska­ber en helt ny si­tu­a­tion for den stats­li­ge administration.

Fre­de­rik Waa­ge – pro­fes­sor i for­valt­nings­ret på SDU

Og­så pro­fes­sor Fre­de­rik Waa­ge me­ner, at der er brug for kla­re og trans­pa­ren­te ram­mer for, hvor­dan fon­des pen­ge bli­ver brugt, og hvad det finansierer:

“No­vo Nor­disk Fon­den har po­ten­ti­a­le til at bli­ve en ak­tør, der bry­der med den al­min­de­li­ge må­de at dri­ve fond og virk­som­hed på og som ska­ber en helt ny si­tu­a­tion for den stats­li­ge ad­mi­ni­stra­tion. Det vil kræ­ve stor trans­pa­rens og op­mærk­som­hed fremad­ret­tet på, hvor­dan pen­ge­ne bli­ver for­val­tet og på, at man ik­ke blan­der fon­dens pen­ge ind i den al­min­de­li­ge stats­li­ge ad­mi­ni­stra­tion,” si­ger han.

Fre­de­rik Waa­ge hen­vi­ser sam­ti­dig til, at det er en ud­bredt prak­sis på forsk­nings­om­rå­det, at en del af fi­nan­si­e­rin­gen kom­mer fra pri­va­te aktører.

Risiko for usaglige hensyn

No­vo Nor­disk Hol­ding har i dag fle­re kom­merci­el­le in­ter­es­ser in­den for bi­o­tek og bæ­re­dyg­ti­ge fø­de­va­re­tek­no­lo­gi­er. Det er sam­ti­dig et om­rå­de, som i den så­kald­te prin­ci­paf­ta­le mel­lem No­vo Nor­disk Fon­den og re­ge­rin­gen, står til at få del i de ti mil­li­ar­der kro­ner, som fon­den be­vil­ge­de til den grøn­ne tre­part­s­af­ta­le og om­stil­lin­gen af dansk landbrug.

Ri­si­ko­en for sam­men­blan­ding af in­ter­es­ser er der­for et op­mærk­som­heds­punkt, som Fre­de­rik Waa­ge tid­li­ge­re har på­pe­get til Fundats:

“Selv­føl­ge­lig er der ik­ke no­get, der er gra­tis. Der­for skal der væ­re fo­kus på, at fon­dens pen­ge ik­ke bli­ver til ind­fly­del­se og sam­men­blan­ding af in­ter­es­ser. Vi skal fremad­ret­tet væ­re op­mærk­som på ri­si­ko­en for mo­dy­del­se, hvad de får igen?”

Sam­ar­bej­det in­de­bæ­rer, at spe­ku­la­tio­ner om fal­ske lod­der i vægtskå­len nemt kan opstå.

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen – lek­tor i for­valt­nings­ret på Kø­ben­havns Universitet

Ras­mus Grøn­ved Ni­el­sen frem­hæ­ver, at sam­ar­bej­det kan in­de­bæ­re, at de in­vol­ve­re­de myn­dig­he­der skal væ­re sær­ligt op­mærk­som­me på kra­vet om sag­lig forvaltning:

“Som for­valt­ningsmyn­dig­he­der må man kun læg­ge vægt på sag­ligt ved­kom­men­de hen­syn. Når det of­fent­li­ge ek­sem­pel­vis skal pri­o­ri­te­re om­læg­ning af are­a­ler, hvor No­vo Nor­disk kan ha­ve in­ter­es­ser på spil, må myn­dig­he­der­ne ik­ke uden et sær­skilt lov­grund­lag ta­ge hen­syn til No­vo Nor­disk in­ter­es­ser. Sam­ar­bej­det in­de­bæ­rer, at spe­ku­la­tio­ner om fal­ske lod­der i vægtskå­len nemt kan op­stå. En skær­pet grun­dig­hed og øget åben­hed i sags­be­hand­lin­gen kan bi­dra­ge til at un­der­støt­te, at alt fo­re­går ef­ter bo­gen, og at in­vol­ve­re­de bor­ge­re og sam­fun­det som så­dan og­så får det ind­tryk,” si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer