Såvel Københavns overborgmester Frank Jensen som kommunens socialdemokratiske børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen har udtalt sig varmt om det intensive læringsforløb Københavnerakademiet, men nu vælger kommunen alligevel at trække stikket for intensive læringsforløb som Københavnerakademiet.
Onsdag den 6. november besluttede kommunens Børne- og Ungdomsudvalg nemlig, at ”de intensive læringsforløb for fagligt svage elever – herunder Københavnerakademiet – udfases”.
I september 2017 kaldte Frank Jensen ellers Københavnerakademiet for ”et genialt koncept, som skal udbredes til både drenge og piger og til alle folkeskoler i København,” og i februar 2018 fulgte Jesper Christensen trop med blandt andet følgende udtalelse: ”Resultatet kan måles direkte i karakterbogen. Lige nu er 13 skoler tilknyttet Københavnerakademiet, men vores ambition er, at alle skoler skal tilknyttes.”
Læringsforløb uden effekt
Det er et enigt Børne- og Ungdomsudvalg, der vælger at følge forvaltningens indstilling om at udfase intensive læringsforløb. Indstillingen sker med baggrund i den nyligt offentliggjorte rapport fra TrygFondens Børneforskningscenter og Rambøll af netop Københavnerakademiet på de 13 københavnske folkeskoler.
En rapport, som Fundats skrev om den 29. oktober, og som viste, at det intensive læringsforløb ingen effekt har på hverken elevernes faglige resultater eller deres trivsel.
I forvaltningens oplæg til udvalget står der blandt andet, at i den kvantitative evaluering finder Rambøll ”ikke en væsentlig effekt af akademiet på drengenes faglige, trivsels- eller uddannelsesmæssige resultater”. Og netop den kvantitative evaluering er baggrund for indstillingen fra forvaltningen.
Del af økonomisk løft af udskolingen
De intensive læringsforløb – herunder Københavnerakademiet blev vedtaget som en del af en økonomisk saltvandsindsprøjtning til en styrket udskoling i forbindelse med budgetaftalen for 2018. Her blev bevilget i alt 220 millioner kroner til et løft i udskolingen i årene 2018-2021.
Ved udmøntningen af de 220 millioner kroner foreslog forvaltningen, at i alt 31,9 millioner kroner skulle gå til intensive læringsforløb for fagligt udfordrede i form af Københavnerakademiet og projekt lær@lære. Fordelt på 1 mio. kr. i 2018 og 10,3 mio. kr. i henholdsvis 2019, 2020 og 2021.
Under den politiske behandling den 21. februar 2018 blev der stillet og godkendt to ændringsforslag. Det ene fjernede 5 mio. kr. i 2020 og 10,3 mio. kr. i 2021 fra de intensive læringsforløb, der i stedet skulle udmøntes direkte til skolerne. Det andet havde følgende ordlyd:
”At udvalget får fremlagt en sag i foråret 2019 om mulig fortsættelse af de intensive læringsforløb. Sagen skal tage udgangspunkt i resultaterne fra den evaluering af forløbene, der gennemføres.”
Netop det skete på udvalgsmødet den 6. november, hvor udvalget valgte at følge forvaltningens indstilling om:
”At de intensive læringsforløb for fagligt svage elever – herunder Københavnerakademiet – udfases i 2020 og 2021 i forlængelse af udvalgets beslutning den 21. februar 2018 om udmøntning af midler til en styrket indskoling, og i overensstemmelse med evalueringen af Københavnerakademiet.”
Dermed bliver der brugt 10,3 millioner kroner i 2019 og 5,3 millioner kroner i 2020 på de planlagte intensive læringsforløb.
Holder en dør på klem
Fundats har forespurgt borgmester Jesper Christensen om et interview, da vi blandt andet gerne ville have svar på, hvordan han som ansvarlig borgmester forholder sig til, at kommunen ender med at bruge 16,6 millioner kroner på intensive læringsforløb, uden målbar effekt. Men hvor vi også gerne ville have ham til at forholde sig til, hvordan han og overborgmester Frank Jensen kunne tale så varmt for intensive læringsforløb, når de ikke havde evidens for virkningen.
Jesper Christensen har ikke ønsket at stille op til interview. I stedet har vi fået følgende skriftlige svar fra ham:
”Det har hele tiden været planen, at forløbene skulle udfases, så der er ikke noget nyt. Nu fortsætter vi med de planlagte forløb og får den sidste evaluering, og derefter tager vi en drøftelse i udvalget om den videre proces.”
På trods af de manglende effekter af Københavnerakademiet holder udvalget en dør på klem i forhold til senere at træffe en ny beslutning og eventuelt genoptage de intensive læringsforløb.
Indstillingen blev nemlig godkendt med en tilføjelse om, at ”udvalget på et senere tidspunkt ønsker en drøftelse af mulige initiativer på området, f.eks. fortsættelse af Københavnerakademiet.”
En drøftelse, der skal foregå i 2020, når den samlede evaluering af forløbene foreligger. Borgmesteren henviser blandt andet til, at forløbene er blevet ændret, og at den kvalitative del af Rambølls evaluering viser, at forløbet tænder noget i børnene.
I forvaltningens oplæg til mødet den 6. november står: ”I de kvalitative evalueringer peger drengene på, at akademiet har haft en stor betydning for deres sociale og faglige udvikling, men at det er svært at holde fast i resultaterne fra campen, når de er tilbage på skolen”.
Jesper Christensens håb er, at de tilpassede forløb kan ændre på det.
”Evalueringen dækker ikke de nuværende forløb. Forløbene er tilpasset, så det er tættere på skolerne, og der er tid frem mod afgangsprøverne til at holde fast i den udvikling, som eleverne har haft på campen,” står der i Jesper Christensens skriftlige svar.