Et nyt digitalt system, som skal gøre administrationen af indkomne ansøgninger lettere og mere sikker for Danmarks små og mellemstore fonde, har set dagens lys. Det sker blandt andet takket være en investering på fire millioner kroner foretaget af North-East Family Office (NEFO).
Når NEFO, som håndterer Winnie Liljeborg og Per Algot Enevoldsens milliardformue fra ejerskabet af smykkebrandet Pandora, vælger at skyde penge ind i fondsadministrationssystemet, er det ikke kun for at hjælpe Danmarks små fonde. Det skyldes også en klar forventning om, at der er tale om en sund økonomisk investering i et projekt med potentiale.
Det fastslår CEO i NEFO Martin Høyer-Hansen, der ved siden af direktørjobbet på familiekontoret er bestyrelsesformand i den af Winnie Liljeborg stiftede fond Liljeborgfonden.
”Det handler om, at vi rigtig godt kan lide det team, der præsenterede os for ideen. Det handler om, at vi kunne se muligheden for at gøre impact i et økosystem, der ikke er gjort noget indenfor i en årrække. Men det handler også om, at vi kunne se en investeringscase i det,” siger Martin Høyer-Hansen til Fundats.
Unik mulighed for at gøre en forskel
Der stod 2016 på kalenderen, da direktør David Dencker fra IT- og impact-virksomheden Grant Compass første gang tog fat i NEFO og fortalte om ideen til et digitalt system, som skulle afløse den ofte håndholdte behandling af ansøgninger i mange små og mellemstore danske fonde.
Vi kunne se, der både var mulighed for at gøre en forskel og at der var en investeringscase i det.
Martin Høyer-Hansen – CEO, North-East Family Office
”Dengang var der en dagsorden i forhold til manglende transparens omkring fonde og legater. Registret var nedlagt, der var ikke noget data – og samtidig stod vi foran nye GDPR-regler og i et lavrentemiljø. Grant Compass´ løsning af den opgave syntes vi lød enormt interessant. Vi kunne se, der både var mulighed for at gøre en forskel og at der var en investeringscase i det, og nu, fire år efter, konstaterer vi, at vi fik ret – samtidig med, at en venture, Seed Capital, siger: ‘Det er fuldstændig rigtigt: Her er en unik mulighed for impact, men også mulighed for at gøre en finansiel forskel i forhold til et tilbageløb på en investering’,” siger Martin Høyer-Hansen.
Han henviser til de 14 millioner fra Seed Capital, som sammen med NEFOs fire millioner og 10 millioner kroner fra Vækstfonden tilsammen udgør de 28 millioner kroner, som Grant Compass har rejst for at få administrationssystemet op at flyve.
Martin Høyer-Hansen ønsker ikke at svare på, hvornår fondssystemet set med NEFOs øjne er en økonomisk succes.
”Det vil jeg ikke sætte mål eller beløb på. Vi er bragt til sted nu, hvor vi har fået verificeret, at der er andre end os, der synes, det virker fornuftigt. Vi er udmærket klar over de risici, der er forbundet med at investere i en opstartsvirksomhed, men også det afkast, der kan være i den anden ende – både på det finansielle område og i forhold til impact,” understreger Martin Høyer-Hansen.
Bech-Bruun: unikt digitalt koncept
Inden det nye digitale fondsansøgningssystem gik i luften, har det i et halvt år været testet af fonde administreret af advokatfirmaet Bech-Bruun.
Ifølge partner i Bech-Bruun og fondsretsekspert Johan Weihe har firmaet gennem flere år samarbejdet med Grant Compass i forbindelse med blandt andet opdatering af fondsoplysninger i Legatbogen. Bech-Bruun har deltaget aktivt med løbende sparring og juridisk rådgivning omkring opbygningen af systemet for at sikre, at det lever op til gældende regler både inden for fondslovgivningen og GDPR-reglerne.
Johan Weihe fortæller, at Bech-Bruun er gået ind i projektet, fordi selskabet vurderede, at det kunne blive en realistisk løsning for særligt de små fonde.
Rigtig mange fonde er meget små og har derfor svært ved at blive drevet effektivt.
Johan Weihe – partner, Bech-Bruun
”Vi synes, der manglede et digitalt tilbud til de mindste fonde. Samtidig er det knyttet op på Legatbogen og udgør dermed et allround-system. Rigtig mange fonde er meget små og har derfor svært ved at blive drevet effektivt, særligt når renten er så lav, som den er i disse år,” siger Johan Weihe.
Han peger desuden på de langsigtede muligheder for den kommende generation af fonde, der eksempelvis bliver stiftet ud af familieformuer.
”Systemet vil muliggøre, at man kan etablere flere nye fonde i fremtiden og få det til at fungere effektivt,” siger Johan Weihe.
Små fonde truet på eksistensen
Ifølge direktør David Dencker fra Grant Compass er en af grundideerne med systemet at modvirke tendensen til, at stadig flere små fonde trues på eksistensen.
En opgørelse fra Grant Compass viser, at fem procent af de små fonde er lukket i løbet af de seneste tre år, og firmaet oplever for tiden samtidig en betydelig vækst i antallet af henvendelser fra fonde, der har planer om at lukke og slukke.
”Historisk lave afkast på fondenes formuer kombineret med øgede omkostninger på grund af GDPR har gjort det meget svært at drive en lille eller mellemstor filantropisk fond. Så fondene forsvinder simpelthen. Anker Brink Lund, som jeg ofte drøfter de små fondes udfordringer med, har i lang tid advokeret for at sende de små fonde på hospice. Vi arbejder for at bevare et diverst fondslandskab i Danmark med masser af små og mellemstore fonde i stedet for at sende dem på hospice,” siger David Dencker.
Mobilepay for fonde
12 ansatte hos Grant Compass fokuserer nu udelukkende på det digitale fondsadministrationssystem. Indtil videre er det taget i brug af 20 fonde, oplyser David Dencker, og fire advokathuse er i gang med at få deres fonde til at bruge systemet.
Vi konkurrerer med ‘business as usual’, altså at fondene bliver ved med at gøre, som de altid har gjort.
David Dencker – direktør, Grant Compass
”Vi har ikke nogen konkurrenter. Men vi konkurrerer med ‘business as usual’, altså at fondene bliver ved med at gøre, som de altid har gjort: Modtage ansøgninger pr. e-mail eller med Postnord. Der er sågar nogen, der sætter deres uddelinger på pause, fordi de ikke kan håndtere ansøgningerne i henhold til GDPR-reglerne. Vores tilgang er ny: Vi udvikler et standardsystem, der kan det, fondene har brug for, og så fokuserer vi på at gøre systemet så enkelt og godt som muligt. Internt omtaler vi det som Mobilepay for fonde,” siger David Dencker.
Parallellen til Mobilepay er ingen tilfældighed. Den nye software er udviklet af et team bestående af folk, som tidligere har været med til skabe blandt andet Mobilepay, Danske Mobilbank og Virk.dk.
Prisen for at anvende systemet varierer fra 1.000 kroner årligt for de mindste fonde til 300.000 kroner årligt for de fonde, der uddeler mere end 50 millioner kroner om året.