Den erhvervsdrivende fond Synoptik-Fonden har holdt flyttedag.
Ifølge CVR-registret havde fonden indtil 30. april c/o-adresse på Sundkrogsgade 5 på Østerbro i København hos et af Danmarks største advokatfirmaer, Kromann Reumert, hvor Synoptik-Fondens formand gennem de seneste 12 og et halvt år Jørgen Kjergaard Madsen er advokat og partner.
Men fra 1. maj er adressen i CVR-registret ændret til Gothersgade 11A i København K.
Adresseflytningen kommer i kølvandet på en afgørelse fra Erhvervsstyrelsen, som udtalte kritik af Synoptik-Fondens bestyrelse.
I en række artikler, startende i december 2022 og fortsættende i forårsmånederne i år, har Berlingske afdækket, hvordan fonden blandt andet i årene 2015-2021 brugte 10 millioner kroner af dens midler på at hyre bestyrelsesmedlemmernes virksomheder til diverse opgaver.
Avisen afslørede blandt andet, at fonden havde brugt over to millioner kroner på at få juridisk og administrativ bistand fra selvsamme advokatfirma, hvor fondens formand Jørgen Kjergaard Madsen er partner.
Øget risiko for interessekonflikter
For at forsikre sig om fondens uskyld, bad Jørgen Kjergaard Madsen i januar Erhvervsstyrelsens fondstilsyn om at vurdere sagen.
I sin afgørelse, der kom i april, understreger tilsynet over for fonden, at når der er en øget risiko for interessekonflikter, skal man være ”særligt opmærksom” på, at aftalerne indgås på ”almindelige markedsmæssige vilkår”.
”Dette kan eksempelvis ske ved, at der foretages en undersøgelse af markedet, at der indhentes forskellige tilbud eller at bestyrelsen med sit kendskab til markedet foretager en vurdering af tilbuddet,” skriver Erhvervsstyrelsen.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan det ifølge Erhvervsstyrelsen i visse tilfælde betyde, at ”bestyrelsen af hensyn til både fonden og bestyrelsesmedlemmernes eget ansvar bør afstå fra at indgå væsentlige aftaler med interesseforbundne parter”.
Undervejs i Berlingskes afdækning af forholdene i Synoptik-Fondens bestyrelse var det derudover kommet frem, at bestyrelsen ikke konsekvent havde ført dens drøftelser og håndtering af inhabilitetsforhold til protokols.
Dét bliver kritiseret af fondstilsynet, idet den mangelfulde protokollering af bestyrelsens drøftelser, som det hedder i tilsynets afgørelse, ”medfører, at det ikke er muligt for hverken bestyrelsen eller styrelsen som fondsmyndighed for fonden at genfinde forudsætningerne for de drøftelser om inhabilitet, der efter det oplyste har fundet sted i bestyrelsen.”
I en redegørelse på Synoptik-Fondens hjemmeside på baggrund af Berlingskes artikler og Erhvervsstyrelsens afgørelse skriver fonden, at ”artiklernes meget negative og ensidige fokus var uventet, ikke mindst i lyset af at kritikken omhandlede innovative projekter med særdeles gode resultater til gavn for blandt andet børn og unges syn, og at der havde været stor og udbredt tilfredshed med projekterne.”
Om afgørelsen fra Erhvervsstyrelsens fondstilsyn understreger fonden dog, at den ”naturligvis tager afgørelsen til efterretning”, samtidig med at det bemærkes, at ”påtalen i det væsentlige relaterer sig til tilfælde, der ligger adskillige år tilbage”.
Ingen sammenhæng med medieomtale
Ifølge Sidsel Wied, der er sekretariatsleder i Synoptik-Fonden, flyttede fondens sekretariat til Gothersgade pr. 1. januar i år efter i mange år at have haft kontor og adresse i Bredgade 36E.
På fondens hjemmeside figurerede indtil for kort tid siden to adresser: Dels sekretariatets adresse på Bredgade 36E. Og dels fremgik den adresse, som potentielle ansøgere til fondens uddelinger skulle forholde sig til, nemlig c/o-adressen hos Kromann Reumert på Sundkrogsgade 5, hvortil ansøgninger om fondsbevillinger skulle sendes. Det er nu ændret, så der på hjemmesiden kun er én adresse på fonden, nemlig Gothersgade 11A.
I CVR-registret var det indtil 30. april Sundkrogsgade 5, der var opført som fondens adresse.
Den tidligere registrerede c/o-adresse hos Kromann Reumert er lidt et levn fra år tilbage og skyldtes mest, at fonden fik en vis praktisk bistand herfra med blandt andet at modtage og sortere diverse legatansøgninger ankommet med fysisk post, hvilket nu stort set ikke længere forekommer
Sidsel Wied – Sekretariatsleder, Synoptik-Fonden
Om årsagen til fondens flytning forklarer Sidsel Wied over for Fundats:
”Det er ikke andet og mere end en rent lavpraktisk registrering af fondens formelle adresse til den aktuelle adresse for fondens selvstændige sekretariat (der har eksisteret i mange år og bestemt ikke er nyt), der tidligere har haft til huse andre steder i København. Den tidligere registrerede c/o-adresse hos Kromann Reumert er lidt et levn fra år tilbage og skyldtes mest, at fonden fik en vis praktisk bistand herfra med blandt andet at modtage og sortere diverse legatansøgninger ankommet med fysisk post, hvilket nu stort set ikke længere forekommer,” skriver Sidsel Wied i en mail.
Som svar på Fundats’ spørgsmål, om der er en sammenhæng mellem, at fonden nu har flyttet adresse, og den afgørelse, Erhvervsstyrelsens fondstilsyn netop har truffet, skriver Sidsel Wied:
”Der er således ingen sammenhæng med den nylige medieomtale eller afgørelsen fra Erhvervsstyrelsen, men blot tale om at få CVR-adressen til at stemme overens med sekretariatets adresse, adresse på hjemmeside mv.”