På skemaet står blandt andet kommunikationsteori, medietræning, pressearbejde, sociale medier og taleteknik, når 12 professionelle aktører inden for billed- og scenekunstfeltet fra marts til juni i år sætter sig på skolebænken som de første deltagere på en ny kommunikationsuddannelse.
Bag uddannelsen, der har navnet ’Kunstens stemmer’, står den erhvervsdrivende fond Bikubenfonden i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg i København og Betty Nansen Teatret på Frederiksberg.
For de 12 kunstnere, kunstinstitutionsledere og -ansatte, debattører, forskere og andre kunstpolitiske aktører, der får en plads på kommunikationsuddannelsen, bliver deltagelsen ganske gratis. Ifølge kunstchef i Bikubenfonden Dina Vester Feilberg skyder fonden således omkring 360.000 kroner ind i projektet – svarende til cirka 30.000 kroner per deltager.
Blandt de undervisere, som de 12 kursister kommer til at møde, er debattøren Emma Holten, Betty Nansen Teatrets direktør Eva Præstiin, den radikale næstformand i Region Hovedstaden Thomas Rohden og Villads Andersen, der er forfatter, journalist på dagbladet Information og tidligere taleskriver for statsminister Mette Frederiksen.
Vi véd fra vores dialog med kunstfeltet, at der er en række aktører, som er interesserede i at styrke deres kompetencer i forhold til at kunne gøre kunstens bidrag endnu mere synlig i den offentlige samtale
Dina Vester Feilberg – Kunstchef, Bikubenfonden
Det er Bikubenfondens håb, at uddannelsen vil bidrage til at styrke forudsætningerne for, at billed- og scenekunstfeltet kan engagere sig endnu mere i den offentlige samtale om kunstens betydning for mennesker og samfund.
”Vi har i lang tid prioriteret at styrke den offentlige samtale om kunstens betydning, og vi véd fra vores dialog med kunstfeltet, at der er en række aktører, som er interesserede i at styrke deres kompetencer i forhold til at kunne gøre kunstens bidrag endnu mere synlig i den offentlige samtale. Derfor har det været naturligt for os nu at lave dette tiltag, som netop styrker kunstfeltets forudsætninger for at kunne bidrage til og indgå i samfundsdebatterne,” siger Dina Vester Feilberg.
Nyt filantropisk virkemiddel
Bikubenfondens kunstchef siden 1. maj sidste år understreger, at den gratis kommunikationsuddannelse målrettet aktører indenfor kunstfeltet er et nyt filantropisk virkemiddel for Bikubenfonden.
”Det er på sæt og vis en ny vej at gå, men vi har i flere omgange arbejdet med at udvikle kommunikationsstrategier sammen med vores samarbejdspartnere både på social- og kunstområdet. Så dette initiativ sker i naturlig forlængelse af meget af det arbejde, vi også tidligere har gjort,” siger Dina Vester Feilberg.
- Hvorfor er det vigtigt for Bikubenfonden, at aktørerne inden for billed- og scenekunst bliver trænet i blandt andet at kommunikere med medier og på sociale medier?
”Helt konkret imødekommer vi en efterspørgsel fra kunstfeltet. Som fond er vi hele tiden interesserede i at lytte til, hvilke behov der er for at opbygge kapacitet inden for de felter og områder, vi arbejder i. Vi tror helt overordnet på, at kunst har en meget stor betydning for mennesker og samfund. Den betydning udfolder sig hver dag, når mennesker møder kunsten. Samtidig mener vi, at fremtiden i vores demokrati i høj grad bliver skabt af dem, der deltager i samtalen om, hvordan vores samfund udvikler sig. Kunst, kunstnere og kunstinstitutioner bidrager allerede meget til debatten, og vi håber, at det her initiativ kan give kunstfeltet et velkvalificeret ekstra skub,” siger Dina Vester Feilberg.
Du kan sidde som kunstner eller kunstinstitutionsleder og være utroligt vidende om dit felt, men det er ikke ensbetydende med, at du er i stand til at bringe den viden ud til en større kreds af ikke-fagfolk
Dina Vester Feilberg – Kunstchef, Bikubenfonden
Kunstchefen, der er uddannet kunsthistoriker, kom til Bikubenfonden fra en stilling som direktør for Den Frie Udstillingsbygning. Tidligere har hun stået i spidsen for kunstinstitutionen Rønnebæksholm og været forkvinde for Foreningen af Kunsthaller i Danmark.
”Personligt har jeg også oplevet, hvor vigtigt det er at have de rette kommunikative redskaber til at tage kunst ind i den politiske samtale. Du kan sidde som kunstner eller kunstinstitutionsleder og være utroligt vidende om dit felt, men det er ikke ensbetydende med, at du er i stand til at bringe den viden ud til en større kreds af ikke-fagfolk,” understreger Dina Vester Feilberg.
Praksisnær uddannelse
Det er hendes forventning, at de 12 deltagere på ’Kunstens stemmer’ bliver rustet til andet og mere end at deltage i offentlige og politiske samtaler om kunstens betydning for mennesker og samfund.
”Først og fremmest håber vi på, at deltagerne får styrket deres kompetencer, indsigter og erfaringer, der kan kvalificere deres bidrag, når de indgår i samtaler om kunstens betydning. Uddannelsen er super praksisnær, så forhåbentlig kan deltagerne også bruge det, de lærer, i alle mulige andre sammenhænge, hvor de kommunikerer,” siger Dina Vester Feilberg.
Hvem der har fået ideen til kommunikationsuddannelsen, er ifølge Dina Vester Feilberg svært at svare på.
”Den gode ide opstår sjældent ud af ingenting eller i et lukket rum, men derimod mellem samarbejdspartnere. Vi har længe haft et tæt samarbejde med Kunsthal Charlottenborg og Betty Nansen Teatret, og i det samarbejde ligger udviklingsambitioner om i endnu højere grad at bidrage til samfundsdebatten. Hidtil er det blandt andet sket gennem Charlottenborgs kaffeklub, som har været drevet gennem flere år, og hvor vi senest havde en samtale mellem kulturminister Jakob Engel-Schmidt og en række kunstnere,” siger hun.
Relevant mulighed
I Organisationen Danske Museer (ODM), der er interesseorganisation for 171 af landets museer og konserveringscentre, synes direktør Nils M. Jensen, at Bikubenfondens kommunikationsuddannelse lyder som en relevant og spændende mulighed for blandt andre ledere og ansatte på de danske museer.
“Umiddelbart lyder det som et godt og spændende initiativ. Alle uddannelsesinitiativer er principielt gode, og vi oplever, at der er et konstant behov for efteruddannelse indenfor vores felt,” siger Nils M. Jensen.
Alle uddannelsesinitiativer er principielt gode
Nils M. Jensen – Direktør, Organisationen Danske Museer (ODM)
ODM har selv omkring 50 kurser og efteruddannelser af forskellig art målrettet ansatte på museerne, men udbyder ikke deciderede uddannelser, understreger direktøren. Og kommunikationskurser med et så bredt indhold som det, der tilbydes på ‘Kunstens stemmer’, har ODM ikke p.t. på paletten.
“Jeg ved ikke, om vi decideret oplever et øget behov for kurser, der styrker kommunikationsfærdighederne. Men ind imellem, hvis vi hører, at der er behov for det, laver vi kurser i museumskommunikation med fokus på kommunikationen fra museerne og ud i verden,” siger Nils M. Jensen.
Svar i slutningen af denne måned
Hvem fra kunstverdenen, der får de 12 pladser på den nye fondsfinansierede kommunikationsuddannelse, bliver afklaret, når de indkomne ansøgninger er blevet gennemgået.
”Vi oplever en kæmpestor interesse for at komme med. Her kort tid før deadline har vi modtaget flere end 80 ansøgninger,” fortæller Dina Vester Feilberg.
Ansøgerne får inden udgangen af januar svar på, om de har fået en plads.
Når det første hold er færdig med uddannelsen til juni, bliver der igangsat en evaluering blandt deltagere, undervisere og samarbejdspartnere. Dernæst tager Bikubenfonden, Kunsthal Charlottenborg og Betty Nansen Teatret stilling til, om der skal igangsættes et eller flere nyt hold.