”Summen af det hele er jo, at vi får styrket vores kommunikationsdiscipliner.”
Det siger Nordea-fondens kommunikationschef, Tine Wickers, om det europæiske fondsnetværk for kommunikationsfolk, som hun sidste år tog initiativ til at danne i regi af den paneuropæiske fondsforening European Foundation Centre (EFC)
”I Nordea-fonden arbejder vi dagligt på at forfine og forbedre vores metodikker og tilgang til at være en moderne, transparent fond i øjenhøjde. Selvom vi kun støtter gode liv i Danmark, så søger vi inspiration og læring fra andre fonde – og deler naturligvis også. Derfor er vi f.eks. medlem af EFC og deltager i deres årlige møder og andre fagnetværk,” siger Tine Wickers.
Nordea-fonden er lige som ni andre danske fonde medlem af EFC. Men selvom der her er masser af muligheder for videndeling på eksempelvis det strategiske felt eller inden for programområderne, så fandtes der ikke et tilsvarende forum for professionelle kommunikationsfolk i den filantropiske fondsverden. I hvert fald ikke indtil sidste års generalforsamling og årskonference for de mere end 200 medlemsorganisationer som blev afholdt i Amsterdam.
”Det var første gang jeg var til møde i EFC, og det undrede mig, at der ikke var sessions, der handlede om, hvordan vi fonde styrker kommunikation til samfundet om, hvordan og hvad vi bidrager med. Så mange gode formål, viljer og projekter. Sammen har vi en stor mulighed for at styrke fortællingen om vores bidrag til Europa,” siger Tine Wickers.
Derfor drøftede hun muligheden for at styrke kommunikationsdialogen i EFC med organisationens kommunikationschef Catherine Lennon. Lennon var positiv over for idéen, så under velkomstreceptionen til generalforsamlingen skrev Tine Wickers en opfordring i konference-app’en, hvor hun opfordrede alle kommunikationsfolk til at mødes dagen efter for at tale om et fagligt netværksforum. Det virkede.
”Der var god energi. De færreste kendte egentlig hinandens fonde og formål, men vi fandt hurtigt ud af, at vi går med nogle af de samme udfordringer og muligheder, og at vi helt sikkert ville kunne lære noget af hinandens metoder. Vi kunne virkelig inspirere og lære af hinanden på tværs af kulturer, fundatser, organisationer og forskellige strategier,” siger Tine Wickers.
Kick-off
EFCs sekretariat og kommunikationsfolk greb energien og har siden faciliteret skabelsen af rammerne for netværket ved at inddrage en mindre arbejdsgruppe, hvor blandt andre Nordea-fonden har deltaget. Opstartskonferencen i netværket blev afholdt i EFCs hovedkvarter i Bruxelles i starten af marts, hvor medlemmerne aftalte rammerne for samarbejdet. Derudover arrangerede flere af fondene hver deres session om et kommunikationsfagligt emne.
”Jeg stod for en session om public engagement, hvor jeg fortalte om Nordea-fondens kommunikationsstrategi og fremhævede eksempler på public engagement. Blandt de andre fonde var der særlig interesse for vores digitale tilbud til ansøgerne om at få en hurtig online forhåndsvurdering af projektforslag,” siger Tine Wickers.
Selv fik hun inspiration fra blandt andre Wellcome Trust, Barrow Cadbury Trust, King Baudouin Foundation og en nystartet russisk fond om relationspleje i forhold til legatmodtagere, om mediesamarbejde og om kommunikation af fondes investeringsstrategi.
På dette års generalforsamling og årskonference afholder det nye kommunikationsnetværk en særskilt session: ’How to communicate better: finding effective and strategic ways to (re)frame messages’. Mere end 20 medlemsorganisationer deltager og flere forventes at komme til. EFCs årskonference finder sted i Warszawa den 31. maj til 2. juni.
Læs mere om konferencen her: efc.be/aga/2017-warsaw