Ny direktør hos Lær for Livet: ”Vi kigger ind i en vækststrategi”

Endnu flere udsatte børn og unge skal have styrket læring og livsduelighed. Derfor ønsker Karen Haumann, ny direktør for Lær for Livet at opskalere organisationens arbejde for at øge antallet af mulige deltagere og antallet af partnerskaber med andre fonde. Samtidig vil hun arbejde for mere samarbejde med staten.

”Min drøm – min vi­sion er, at al­le børn og un­ge i ud­sat­te po­si­tio­ner kan me­stre de­res liv – til gavn for den en­kel­te og for sam­fun­det," si­ger ny di­rek­tør i fon­den Lær for Li­vet, Ka­ren Haumann.

Ef­ter at ha­ve ar­bej­det fem år som fri­vil­lig som in­ter­viewer af nye men­to­rer i Lær for Li­vet, var det et ab­so­lut drøm­mes­ce­na­rie for Ka­ren Hau­mann, da hun den 1. sep­tem­ber i år kun­ne skif­te vi­ce­di­rek­tørstil­lin­gen hos fag­for­e­nin­gen DM ud med di­rek­tørjob­bet hos net­op Lær for Livet.

For hun bræn­der for at ska­be for­an­drin­ger for børn og un­ge, gø­re en for­skel og bi­dra­ge til, at al­le børn får li­ge mu­lig­he­der for at gen­nem­fø­re en ud­dan­nel­se og få ad­gang til fællesskaber.

”Min drøm – min vi­sion er, at al­le børn og un­ge i ud­sat­te po­si­tio­ner kan me­stre de­res liv – til gavn for den en­kel­te og for sam­fun­det. Det ar­bej­de, vi la­ver i Lær for Li­vet, gi­ver den en­kel­te mu­lig­hed for at ska­be et godt liv, og for sam­fun­det er det en stor ge­vinst, når un­ge kan ud­dan­ne sig og kom­me ind på ar­bejds­mar­ke­det – i ste­det for at en­de på en over­før­sels­ind­komst,” si­ger Ka­ren Haumann.

Den nye strategi

En af de al­ler­før­ste op­ga­ver, Ka­ren Hau­mann har ka­stet sig over, er ar­bej­det med en ny stra­te­gi for Lær for Li­vet, der i 2012 blev star­tet som et sig­na­tur­pro­jekt un­der Eg­mont Fon­den, og som i dag er en selv­stæn­dig or­ga­ni­sa­tion med 27 medarbejdere.

Ka­ren Hau­mann hå­ber, at stra­te­gi­en bli­ver god­kendt af be­sty­rel­sen in­den årets ud­gang, men al­le­re­de nu vil hun godt løf­te slø­ret for pej­le­mær­ker­ne i den nye strategi.

”Stra­te­gi­en rum­mer bå­de en re­vi­sion af no­get af det ek­si­ste­ren­de samt no­get helt nyt, som hand­ler om at op­ska­le­re or­ga­ni­sa­tio­nen. Vi står nu på 10 års forsk­nings­re­sul­ta­ter, som vi­ser, at vi bi­dra­ger til at knæk­ke ko­den til, hvor­dan vi kan gø­re de un­ge livs­du­e­li­ge,” for­tæl­ler hun og fortsætter:

”Så vi kig­ger ind i en vækst­stra­te­gi, hvor vi bå­de skal ram­me en stør­re må­l­grup­pe med vo­res ind­sat­ser og hen­te fle­re pen­ge via fle­re part­ner­ska­ber med stat, kom­mu­ner og især fle­re fonde.”

Vores indsatser virker

Til­ba­ge i 2018 vi­ste Lær for Li­vets egen føl­ge­forsk­ning fra DPU, Aar­hus Uni­ver­si­tet el­lers, at der ik­ke var forsk­nings­mæs­sigt be­læg for de for­ud­gå­en­de me­get po­si­ti­ve ud­mel­din­ger om ef­fek­ten af Lær for Livet.

På den kor­te ba­ne kun­ne der må­les en po­si­tiv fag­lig ud­vik­ling. Ef­ter ni må­ne­der kun­ne der spo­res ef­fek­ter, der ”spæn­der fra små til mo­de­ra­te frem­gan­ge og til­sva­ren­de små og mo­de­ra­ter til­ba­ge­gan­ge”, skrev for­sker­ne dengang.

”Men i dag kan vi med sik­ker­hed si­ge, at vo­res ind­sat­ser vir­ker. Det vi­ser den af­slut­ten­de rap­port fra vo­res føl­ge­forsk­ning fra sid­ste år, så ja, det er gen­nem­do­ku­men­te­ret, at Lær for Li­vet vir­ker,” po­in­te­r­er Ka­ren Haumann.

Det lange seje træk

Lær for Li­vet er et seksår­igt for­løb, som iføl­ge Ka­ren Hau­mann, he­le ti­den har be­stå­et af tre ind­sat­ser: Lear­ning Camps, men­tor­ord­ning og bro­byg­ning. Men hvor man i star­ten fo­ku­se­re­de me­get på re­sul­ta­ter­ne af de kor­te, in­ten­si­ve læ­rings­for­løb og tur­bo­for­løb i dansk og ma­te­ma­tik, fo­ku­se­rer man nu på ef­fek­ten at væ­re et lang­sig­tet og hel­heds­o­ri­en­te­ret læringsprogram.

”Føl­ge­forsk­nin­gen vi­ser, at det er det lan­ge se­je træk, der vir­ker, og no­get af den læ­ring, vi har få­et igen­nem åre­ne, er, at det er børns per­son­li­ge og so­ci­a­le ud­vik­ling, der gi­ver livs­me­string og kom­pe­ten­cer til at kla­re en ud­dan­nel­se og få et godt liv,” for­tæl­ler Ka­ren Hau­mann og fortsætter:

”Der­for ta­ler vi slet ik­ke læn­ge­re om tur­bo­for­løb og in­ten­si­ve læ­rings­for­løb, og selv­om vi sta­dig har fo­kus på dansk og ma­te­ma­tik på vo­res Lear­nings Camps, så fyl­der ar­bej­det med den so­ci­a­le og per­son­li­ge ud­vik­ling rig­tig meget.”

Frivillige mentorer med stor betydning

Føl­ge­forsk­nin­gen vi­ser blandt an­det, at 78 pro­cent af un­ge i Lær for Li­vet be­står fol­ke­sko­lens af­gangs­prø­ve i 9. klas­se – mod nor­malt 30 pro­cent for ud­sat­te un­ge. Men og­så, at 78 pro­cent af un­ge i Lær for Li­vet er i gang med en ung­doms­ud­dan­nel­se to år og tre må­ne­der ef­ter 9. klasse.

”Føl­ge­forsk­nin­gen vi­ser, at bå­de de til­ba­ge­ven­den­de camps og men­tor­ord­nin­gen har stor be­tyd­ning for bør­ne­nes selv­for­stå­el­se, net­værk og over­gan­ge i li­vet. Man­ge af de her børn i ud­sat­te po­si­tio­ner har of­te et be­græn­set net­værk, og det at ha­ve en be­tyd­nings­fuld vok­sen er helt af­gø­ren­de,” si­ger Ka­ren Hau­mann og fortsætter:

”At det oveni­kø­bet er en fri­vil­lig men­tor, gi­ver no­get ek­stra. For­di man­ge an­brag­te børn om­gi­ver sig med be­tal­te re­la­tio­ner, og her op­le­ver de at bli­ve valgt til.”

Brug for flere fonde

Med do­ku­men­ta­tion for at Lær for Li­vet vir­ker, så hå­ber Ka­ren Hau­mann og­så, at fle­re fon­de øn­sker at ind­gå part­ner­ska­ber. Så fle­re børn og un­ge der­med kan få mu­lig­hed for at del­ta­ge i Lær for Livet.

I dag har Lær for Li­vet sam­ar­bej­de med 47 kom­mu­ner – her­af er seks kom­mu­ner de­ci­de­re­de part­ner­ska­ber, hvor en fond er koblet op sam­men med den en­kel­te kom­mu­ne. I Es­b­jerg og Hels­in­gør ar­bej­der Lær for Li­vet for ek­sem­pel sam­men med Lauritzen Fon­den, i Aal­borg med Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond og i Od­s­her­red med TrygFonden.

”Pt har i vi i alt 450 ak­ti­ve børn og un­ge i pro­gram­met – her­af er der kom­met 134 nye børn ind i som­mer. Vi har ik­ke øko­no­mi til at op­ta­ge fle­re end cir­ka 130 børn om året, med­min­dre fle­re fon­de vil væ­re med til at løf­te den her vig­ti­ge sam­funds­op­ga­ve,” kon­sta­te­rer Ka­ren Haumann.

Målgruppen skal udvides

Ud over fle­re part­ner­ska­ber med fon­de og kom­mu­ner øn­sker Lær for Li­vet og­så at ud­bre­de må­l­grup­pen. I dag op­ta­ger Lær for Li­vet børn i al­de­ren 9-13 år, som al­le gen­nem­går et seksår­igt pro­gram, så de er mel­lem 15 og 19 år, når de stop­per i Lær for Livet.

Frem til 2019 var Lær for Li­vet ude­luk­ken­de et til­bud til an­brag­te børn og un­ge, men i 2019 blev til­bud­det ud­vi­det til og­så at om­fat­te an­dre so­ci­alt ud­sat­te børn og unge.

”I dag er Lær for Li­vet et til­bud for an­brag­te børn og un­ge – bå­de an­bragt i fa­mi­li­er og på in­sti­tu­tio­ner, og så et til­bud for børn og un­ge, som mod­ta­ger ydel­ser el­ler er vi­si­te­ret til en fore­byg­gen­de so­ci­al for­an­stalt­ning ef­ter Ser­vi­ce­lovens §52.”

”De børn, vi op­ta­ger, lig­ger i mel­lem­grup­pen – det vil si­ge; vi ta­ger ik­ke de al­ler­mest vel­fun­ge­ren­de børn og hel­ler ik­ke de børn, der er så be­hand­lings­kræ­ven­de, at de ik­ke kan del­ta­ge i vo­res Lear­ning Camps,” for­tæl­ler Ka­ren Haumann.

Som en del af den nye stra­te­gi øn­sker Ka­ren Hau­mann dog at ud­vi­de målgruppen.

”Fle­re af vo­res un­ge op­le­ver, at over­gan­gen til ung­doms­ud­dan­nel­se og vok­sen­liv er svær, og de har ef­ter­s­purgt en fort­sat støt­te fra os ef­ter de seks år, de har i Lær for Li­vet. Man­ge står i en sår­bar si­tu­a­tion, og vi har brug for et til­bud, der kan føl­ge dem he­le vej­en gen­nem en ung­doms­ud­dan­nel­se,” me­ner Ka­ren Haumann.

Lær for Li­vet har kørt et pi­lot­pro­jekt om en ind­sats til net­op den­ne over­gang sam­men med Bi­ku­ben­fon­den, og Ka­ren Hau­mann hå­ber på, at pro­jek­tet må­l­ret­tet un­ge på ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne kan fortsætte.

Vi har en drøm, om at sta­ten an­er­ken­der, at vo­res ar­bej­de virker

Ka­ren Hau­mann – di­rek­tør, Lær for Livet

Skal det lyk­kes at lø­se det kom­plek­se pro­blem med at styr­ke den so­ci­a­le mo­bi­li­tet for ud­sat­te børn og un­ge, så de ik­ke bli­ver til ud­sat­te voks­ne, der står på kan­ten af ar­bejds­mar­ke­det og er over­re­præ­sen­te­ret i sta­ti­stik­ker for ar­bejds­løs­hed, kri­mi­na­li­tet, hjem­løs­hed og mis­brug, så kræ­ver det et tæt samarbejde.

”Det er nød­ven­digt, at bå­de stat, kom­mu­ner, ci­vil­sam­fund og fon­de går sam­men og slår ring om bør­ne­ne. Vi har en drøm, om at sta­ten an­er­ken­der, at vo­res ar­bej­de vir­ker og der­for ta­ger et øko­no­misk me­dansvar,” si­ger Ka­ren Haumann.

”Jeg vil ger­ne bi­dra­ge til, at vi får fle­re stats­li­ge mid­ler ind på det so­ci­a­le om­rå­de, for si­den ned­læg­gel­sen af sats­pul­je­mid­ler­ne har vi ik­ke talt stats­lig med­fi­nan­si­e­ring af det so­ci­a­le om­rå­de. Så jeg vil ar­bej­de for et tæt­te­re sam­ar­bej­de med sta­ten,” fort­sæt­ter hun.

Nødvendig professionalisering

For at gø­re or­ga­ni­sa­tio­nen klar til at væk­ste vil Ka­ren Hau­mann og­så ar­bej­de med en pro­fes­sio­na­li­se­ring af organisationen.

”Vi har så man­ge dyg­ti­ge og de­di­ke­re­de me­d­ar­bej­de­re hos Lær for Li­vet, men der er be­hov for at gen­tæn­ke ram­mer og struk­tu­rer, når vi går ind i en vækst­stra­te­gi. Så ud over en bæ­re­dyg­tig øko­no­mi vil jeg og­så ar­bej­de på at få op­ti­me­ret og stan­dar­di­se­ret vo­res ar­bej­de i takt med, at vi vok­ser,” for­kla­rer Ka­ren Haumann.

Sid­ste år hav­de Lær for Li­vet ind­tæg­ter og be­vil­lin­ger på 22,5 mil­li­o­ner. For 2022 for­ven­ter Ka­ren Hau­mann 31 mil­li­o­ner kro­ner i ind­tæg­ter og be­vil­lin­ger, der skal bru­ges til drift og ud­vik­ling af Lær for Livet.

I 2021 kom ind­tæg­ter­ne især fra So­ci­alsty­rel­sen med 10 mil­li­o­ner kro­ner fra sær­li­ge cor­o­na­mid­ler og fra Eg­mont Fon­den med 8,4 mil­li­o­ner kro­ner. I 2022 kom­mer 7,6 mil­li­o­ner kro­ner fra cor­o­na­mid­ler fra So­ci­alsty­rel­sen og 6 mil­li­o­ner kro­ner Eg­mont Fon­den. Re­sten kom­mer fra kom­mu­ner og fon­de – med om­kring halv­de­len fra hver.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img
Jobannoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer