Den amerikanske miljøfond, Global Greengrants Fund, har modtaget årets pris for fremragende strategisk kommunikation af brancheorganisationen for uddelende fonde, Council on Foundations. Fonden modtog prisen for sit strategiske arbejde med at bruge den stigende interesse for klimaforandringer til også at kaste lys på kvinders rettigheder i udviklingslande. Prisuddelingen fandt sted på konferencen “The Future of Community – Identity. Purpose. Place”, som blev afholdt i Washington, DC fra 8.-12. april.
Council on Foundations uddeler hvert år en række priser, der har til formål at hædre engagerede medlemmer, som i kraft af deres arbejde med at fremme det fælles bedste og finde kreative løsninger på samfundets komplekse udfordringer, løfter hele den filantropiske sektor.
Kommunikationsprisen, der har det officielle navn, Wilmer Shields Rich Award for Excellence in Communications, uddeles til en organisation, som kreativt og effektivt har anvendt strategisk kommunikation til at fremme sin mission og sine mål. Vikki Spruill, præsident og direktør for Council on Foundations, begrunder valget af prismodtageren således:
“Global Greengrants Fund lykkedes med at overbevise et særligt udvalgt publikum om vigtigheden af at finansiere klimaforandringer og kvinders rettigheder på én gang, og skabte dermed en fremragende filantropisk model, som andre kan følge.”
Global Greengrants Fund er en miljøfond som støtter græsrodsbevægelser i deres arbejde med at beskytte miljøet. Siden 1993 har de uddelt over 8.500 legater for mere end 295 millioner kr. i 163 lande.
#WomenAndClimate
Den prisvindende kommunikationsstrategi, der går under navnet #WomenAndClimate handler især om at forstærke de spredte og ofte overhørte græsrodsstemmer – og på at fokusere dem om en fælles sag: krydsfeltet mellem kampen for kvinders rettigheder og kampen for miljøet.
På de sociale medier er krydsfeltet blevet synliggjort via tagget #WomenAndClimate. Den såkaldte Hashtag Activism har været et populært redskab blandt græsrodsbevægelser siden Occupy Wall Street i 2011, og er særlig effektivt i kampen for opmærksomhed og opbakning.
Global Greengrants Fund fortæller i sin kampagne om, hvordan kvinder i den tredje verden finder konkrete løsninger på akutte problemer i deres lokalområder, og samtidig om hvor svært det er for kvinderne at blive hørt og få finansieret deres projekter. Kvinder i den tredje verden har ringe adgang til politiske beslutningsprocesser og mangler helt basale rettigheder. De lokale løsninger på klimaproblemerne er svære for potentielle bidragydere at få øje på.
Det forsøger fonden at afhjælpe ved på den ene side at gøre opmærksom på de mange lokale klimaprojekter med kvinder som omdrejningspunkt, og på den anden side at give potentielle bidragydere viden om, hvordan man bedst støtter den slags projekter. Erfaringer og viden bliver samlet på womenandclimate.org og er også tilgængelig i rapporten Climate Justice and Women’s Rights: A Guide to Supporting Grassroots Women’s Action, som kan downloades gratis.
Med #WomenAndClimate håber Global Greengrants Fund at vise, at kloge investeringer i krydsfeltet mellem kvinde- og miljøkamp har en dobbelt effekt. For de samme penge.