God fondsledelse: Nye anbefalinger, men stadig ingen succeskriterier

Komitéen for god Fondsledelse skærper nu kodekset for erhvervsfondene. De nye anbefalinger er endnu et tiltag i bestræbelserne på at forbedre ledelsen i branchen. Men det er ikke relevant at opstille måltal for at evaluere udviklingen, fortæller komitéformand Marianne Philip til Fundats. I hendes optik er det ikke bedre at følge end at forklare.

For­man­den for Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se Ma­ri­an­ne Phi­lip og pro­fes­sor Ras­mus Feldt­hu­sen præ­sen­te­re­de de nye an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se ved et ar­ran­ge­ment i In­du­stri­ens Hus den 30. september.

På tiå­ret for lan­ce­rin­gen af fon­de­nes god skik-ko­deks er Ko­mitéen for god Fonds­le­del­se nu klar med to nye an­be­fa­lin­ger til be­sty­rel­ser­ne i de er­hvervs­dri­ven­de fonde.

Det re­vi­de­re­de ko­deks er for ny­lig sendt i hø­ring, og hvis det bli­ver ved­ta­get, skal de er­hvervs­dri­ven­de fon­de frem­over for­hol­de sig til i alt 19 an­be­fa­lin­ger. Der­u­d­over læg­ger ko­mitéen op til én væ­sent­lig skær­pel­se samt fle­re præ­ci­se­rin­ger til de ek­si­ste­ren­de anbefalinger.

”Om­ver­de­nens til­lid til fon­de­ne styr­kes, når be­sty­rel­ser­ne lø­ben­de og med trans­pa­rens ar­bej­der på at høj­ne den go­de fonds­le­del­se,” ud­tal­te for­man­den for ko­mitéen Ma­ri­an­ne Phi­lip i en pres­se­med­del­el­se i for­bin­del­se med høringen.

Det står dog ind­til vi­de­re hen i det uvis­se, om an­be­fa­lin­ger­ne har bi­dra­get til at styr­ke om­ver­de­nens til­lid til fon­de­ne. De se­ne­ste til­lids­un­der­sø­gel­ser fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter pe­ger på, at be­folk­nin­gens til­lid til fon­de­ne er re­la­tivt høj, men og­så at til­li­den er fal­den­de. Hvad der er år­sa­gen til den da­len­de til­lid, fin­des der dog in­gen un­der­sø­gel­ser om, og fal­det kan der­for skyl­des al­le mu­li­ge an­dre fak­to­rer end sel­ve le­del­ses­kva­li­te­ten i fondene.

Ikke relevant at måle udviklingen

Men én ting er den al­min­de­li­ge dan­skers op­fat­tel­se af fon­de­ne, no­get an­det er, om fon­de­nes ar­bej­de med an­be­fa­lin­ger­ne i de se­ne­ste ti år så rent fak­tu­elt har bi­dra­get til at høj­ne den go­de fonds­le­del­se. Det har Fun­dats spurgt ko­mitéens for­mand om:

Ma­ri­an­ne Phi­lip, som ko­mitéen skri­ver, er he­le for­må­let med soft law - og de kon­kre­te an­be­fa­lin­ger - at høj­ne stan­dar­den for fonds­le­del­se. Alt­så at skub­be på en po­si­tiv ud­vik­ling. Men hvad er ko­mitéens kon­kre­te suc­ceskri­te­ri­er herfor?

”Ko­mitéen har si­den de før­ste stikprø­ve­un­der­sø­gel­ser kun­net kon­sta­te­re, at ef­ter­le­vel­sen af an­be­fa­lin­ger­ne er ste­get, hvil­ket vid­ner om, at an­be­fa­lin­ger­ne er et vig­tigt og an­vendt red­skab i man­ge fon­des ar­bej­de med god fonds­le­del­se, og at fon­de­ne rent fak­tisk ar­bej­der se­ri­øst og pro­fes­sio­nelt med anbefalingerne.”

Det er li­ge så godt at for­kla­re som at føl­ge. Det er jo ’følg el­ler forklar'

Ma­ri­an­ne Phi­lip – For­mand, Ko­mitéen for god Fondsledelse

”Stikprø­ve­un­der­sø­gel­ser­ne har sam­ti­dig vist, at det er de sto­re fon­de, der går for­re­st, når det kom­mer til ef­ter­le­vel­se af an­be­fa­lin­ger­ne. Det er selv­føl­ge­lig for­ven­te­ligt, men og­så po­si­tivt, at de vi­ser sig som best in class,” si­ger Ma­ri­an­ne Phi­lip, der har væ­ret for­mand i al­le ti år af an­be­fa­lin­ger­nes levetid.

Så der er in­gen kon­kre­te suc­ceskri­te­ri­er a la: I lø­bet af X år skal Y fle­re fon­de føl­ge an­be­fa­ling Z i ste­det for blot at for­kla­re. Vil­le du væ­re åben over­for at ind­fø­re så­dan­ne me­get kon­kre­te og helt må­l­ba­re suc­ceskri­te­ri­er, el­ler er det ik­ke relevant? 

”Det me­ner jeg ik­ke er re­le­vant, for­di det er li­ge så godt at for­kla­re som at føl­ge. Det er jo ’følg el­ler for­klar',” si­ger Ma­ri­an­ne Philip.

Ko­mitéen har få­et ud­ført en ræk­ke små stikprø­ver om ef­ter­le­vel­sen i fon­de­ne. Men fin­des der nog­le me­to­de­mæs­sigt og vi­den­ska­be­ligt va­li­de og sta­ti­stisk på­li­de­li­ge da­ta, der kan do­ku­men­te­re ef­fek­ten af an­be­fa­lin­ger­ne her ti år efter?

”Selv­om ko­mitéens stikprø­ve­un­der­sø­gel­ser ik­ke om­fat­ter al­le de er­hvervs­dri­ven­de fon­de, så gen­nem­gik Er­hvervs­sty­rel­sen sid­ste år samt­li­ge er­hvervs­fon­des re­de­gø­rel­ser, og re­sul­ta­ter­ne der­af gav et næ­sten iden­tisk bil­le­de af fon­de­nes ef­ter­le­vel­se af an­be­fa­lin­ger­ne. Lig­he­der­ne i un­der­sø­gel­ser­ne har for mig be­kræf­tet stikprø­ve­un­der­sø­gel­ser­nes be­ret­ti­gel­se som et red­skab, der gi­ver os en for­nem­mel­se af ud­vik­lin­gen i fonds­be­sty­rel­ser­nes ar­bej­de med an­be­fa­lin­ger­ne,” si­ger Ma­ri­an­ne Phi­lip med hen­vis­ning til en ik­ke of­fent­lig­gjort un­der­sø­gel­se, som Er­hvervs­sty­rel­sen har gen­nem­ført som led i en te­ma­kon­trol på bag­grund af 2023-redegørelserne.

Un­der­sø­gel­sen, der ik­ke af­dæk­ker en ud­vik­ling i fon­de­ne, vi­ser, at de 17 an­be­fa­lin­ger i gen­nem­snit blev ef­ter­le­vet af 79 pro­cent af 1.376 er­hvervs­fon­de. Ek­sem­pel­vis ef­ter­le­ve­de 87 pro­cent af fon­de­ne an­be­fa­ling 1.1 om åben­hed og kom­mu­ni­ka­tion, mens 65 pro­cent af fon­de­ne ef­ter­le­ve­de an­be­fa­ling 3.1.2. om at of­fent­lig­gø­re ve­der­la­ge­ne for hvert en­kelt ledelsesmedlem.

At efterleve eller at følge

I Er­hvervs­sty­rel­sens og ko­mitéens sprog­brug be­ty­der det at ef­ter­le­ve en an­be­fa­ling dog ik­ke det sam­me som at føl­ge en an­be­fa­ling. Der­i­mod ef­ter­le­ver fon­de­ne en an­be­fa­ling bå­de, når de føl­ger, og når de på en god­kendt må­de for­kla­rer, hvor­for de ik­ke føl­ger. Kun når man und­la­der at for­kla­re, el­ler når man for­kla­rer på en us­ag­lig må­de, tæl­les det som mang­len­de efterlevelse.

Un­der­sø­gel­sen har væ­ret præ­sen­te­ret på en ræk­ke af de di­a­log­mø­der, som sty­rel­sen hvert år af­hol­der for in­ter­es­se­re­de fonds­be­sty­rel­ser. Men det frem­går ik­ke af det ma­te­ri­a­le, som Fun­dats har haft ad­gang til, hvor stor en del af ef­ter­le­vel­ses­pro­cen­ten, der er ud­tryk for fon­de, som føl­ger anbefalingerne.

An­be­fa­lin­ger­nes virk­ning og ind­fly­del­se la­der sig me­get van­ske­ligt om­sæt­te til no­get målbart

Ma­ri­an­ne Phi­lip – For­mand, Ko­mitéen for god Fondsledelse

”For så vidt an­går spørgs­må­let om sta­ti­stisk da­ta, så fin­des der mig be­kendt ik­ke kvan­ti­ta­ti­ve da­ta, der do­ku­men­te­rer sel­ve ef­fek­ten af an­be­fa­lin­ger­ne. An­be­fa­lin­ger­nes virk­ning og ind­fly­del­se la­der sig me­get van­ske­ligt om­sæt­te til no­get må­l­bart. Det er min op­fat­tel­se, at ef­fek­ten af an­be­fa­lin­ger­ne i ste­det må vur­de­res ud fra en me­re kva­li­ta­tiv til­gang,” si­ger Ma­ri­an­ne Phi­lip og pe­ger net­op på de år­li­ge di­a­log­mø­der, hvor cir­ka 300 af de knap 1.400 er­hvervs­fon­de hvert år er repræsenteret.

”Her er det min kla­re er­fa­ring gen­nem åre­ne, at be­sty­rel­ser­ne ta­ger ar­bej­det med god fonds­le­del­se se­ri­øst og grad­vist er ble­vet me­re be­vid­ste om bag­grun­den for an­be­fa­lin­ger­ne og de­res ind­hold. An­be­fa­lin­ger­ne som red­skab har des­u­den den sto­re for­del, at de tvin­ger be­sty­rel­ser­ne til at for­hol­de sig til nog­le vig­ti­ge og til ti­der lidt øm­tå­le­li­ge em­ner, som for­ment­lig ik­ke var ble­vet drøf­tet i be­sty­rel­sen, hvis der ik­ke var en an­be­fa­ling om em­net,” si­ger Ma­ri­an­ne Philip.

”Uan­set i hvil­ket om­fang en be­sty­rel­se væl­ger at føl­ge de en­kel­te an­be­fa­lin­ger, så me­ner jeg, at den­ne øvel­se i sig selv er utro­lig sund og kon­struk­tiv for al­le be­sty­rel­ser – og­så selv­om ef­fek­ten ik­ke kan om­sæt­tes til sta­ti­stisk da­ta,” si­ger hun.

Behov for at udvide anbefalingerne

Selv­om ko­mitéen så­le­des kun har en for­nem­mel­se af, om an­be­fa­lin­ger­ne bi­dra­ger til at høj­ne le­del­ses­kva­li­te­ten, så lig­ger der nu et re­vi­de­ret sæt an­be­fa­lin­ger, hvoraf to er helt nye. Det er an­den gang, at ko­mitèen fo­re­slår at stram­me an­be­fa­lin­ger­ne – før­ste gang var i 2020.

Ud­over de to nye an­be­fa­lin­ger, har ko­mitéen des­u­den valgt at ud­vi­de én af de ek­si­ste­ren­de an­be­fa­lin­ger – nem­lig an­be­fa­ling 2.2.2, der gæl­der de si­tu­a­tio­ner, hvor be­sty­rel­ses­for­man­den und­ta­gel­ses­vist og kortva­rigt på­ta­ger sig sær­li­ge op­ga­ver for fon­den, som lig­ger ud­over bestyrelseshvervet.

Nye an­be­fa­lin­ger
      • 2.2.3 Det an­be­fa­les, at der i års­regn­ska­bet op­ly­ses om de even­tu­el­le transak­tio­ner, som fon­den har ind­gå­et med in­ter­es­se­for­bund­ne par­ter, som er virk­som­he­der, hvor et med­lem af fon­dens le­del­se, dis­ses æg­te­fæl­ler el­ler fa­ste sam­le­ve­re, slægt­nin­ge i op- og nedsti­gen­de linje, sø­sken­de el­ler an­dre sær­ligt næ­re per­so­ner ak­tivt del­ta­ger i drif­ten af, del­ta­ger i le­del­sen af, el­ler hver for sig el­ler til­sam­men har be­ty­de­lig ind­fly­del­se over. Op­lys­nin­ger­ne bør om­fat­te ar­ten af for­hol­det mel­lem fon­den og den in­ter­es­se­for­bund­ne part, ar­ten af transak­tio­nen samt transak­tio­nens be­løbs­mæs­si­ge størrelse.
      • 2.3.6 Det an­be­fa­les, at be­sty­rel­sen væl­ger fon­dens for­mand og even­tu­el­le næst­for­mand for 1 år ad gan­gen, og at val­get sker på fon­dens års­regn­skabs­mø­de. Gen­valg kan fin­de sted.

    Læs me­re om æn­drin­ger­ne her.

Her er an­be­fa­lin­gen, at be­sty­rel­sen i så­dan­ne sær­li­ge til­fæl­de sør­ger for, at der fo­re­lig­ger en klar be­sty­rel­ses­be­slut­ning, som sik­rer, at der ik­ke sker en uhen­sigts­mæs­sig magt­kon­cen­tra­tion, men at be­sty­rel­sen som sam­let or­gan be­va­rer den over­ord­ne­de le­del­se og kontrolfunktion.

Som no­get nyt frem­går det nu, at an­be­fa­lin­gen ik­ke kun gæl­der for be­sty­rel­ses­for­man­den, men for al­le med­lem­mer, der på­ta­ger sig sær­li­ge op­ga­ver for fon­den. Sam­ti­dig an­be­fa­ler ko­mitéen nu, at be­sty­rel­ses­be­slut­nin­gen og­så skal in­de­hol­de et even­tu­elt ve­der­lag for de sær­li­ge og kortva­ri­ge opgaver.

Som vi har af­dæk­ket på Fun­dats – blandt an­det på bag­grund af Er­hvervs­sty­rel­sens til­syn – er der man­ge be­sty­rel­ses­for­mænd, som end ik­ke har styr på den hår­de lov­giv­ning og der­for ik­ke over­hol­der er­hvervs­fonds­lo­vens for­bud mod ar­bej­den­de for­mænd. Hvad får jer til at tro, at en ud­vi­del­se af an­be­fa­lin­gen til at gæl­de he­le be­sty­rel­sen vil ha­ve ef­fekt, når der net­op kun er ta­le om en anbefaling?

”Ko­mitéen har fun­det det re­le­vant, at an­be­fa­lin­gen om­fat­ter al­le med­lem­mer af be­sty­rel­sen, og me­ner, at det af­spej­ler god fonds­le­del­se, at en­hver be­sty­rel­ses­be­slut­ning om, at et med­lem af be­sty­rel­sen skal ud­fø­re sær­li­ge op­ga­ver for fon­den, bør sik­re, at be­sty­rel­sen be­va­rer den uaf­hæn­gi­ge over­ord­ne­de le­del­se og kon­trol­funk­tion, uan­set om det er for­man­den el­ler et an­det med­lem af be­sty­rel­sen, der bli­ver an­mo­det om det,” si­ger Ma­ri­an­ne Phi­lip og tilføjer:

”I øv­rigt er jeg ik­ke enig i, at ko­mitéen bør smi­de hånd­klæ­det i rin­gen og helt und­gå et om­rå­de, for­di en re­gel i er­hvervs­fonds­lo­ven i nog­le til­fæl­de ik­ke er ble­vet fulgt. Tvær­ti­mod me­ner jeg, at ko­mitéen med ud­vi­del­sen ram­mer et om­rå­de, hvor der fremad­ret­tet er be­hov for øget op­mærk­som­hed i be­sty­rel­ser­ne, og det vil ud­vi­del­sen af an­be­fa­lin­gen for­hå­bent­lig med­vir­ke til.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Jakob Thomsen
Jakob Thomsen
Ansvarshavende redaktør for Fundats

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer