Foreningen Alm. Brand af 1792 vil med en ny ejerpolitik indtage en mere aktiv og synlig rolle over for foreningens medlemmer, de godt 700.000 kunder i forsikringskoncernen Alm. Brand Group.
Samtidig vil foreningen anvende op til 25 procent af udbyttet fra koncernen til uddelinger til almennyttige behov indenfor en række mærkesager.
Det skriver foreningen i en pressemeddelelse om den nye ejerpolitik, som markerer det seneste skridt i omstillingen i retning af styrket medlemsdemokratiet, som blev indledt for ét år siden med udnævnelsen af Tue Klitgaard Christensen som direktør.
En omstilling, der har været længe ventet. Da Fundats i 2017 undersøgte de demokratiske forhold i de syv af de omdannede finansielle selskaber, der uddeler penge til almennyttige formål – eller som har mulighed for at gøre det – landede Foreningen Alm. Brand af 1792 på sidstepladsen med nul point, idet ledelsen på trods af en stærkt voksende formue ingen planer havde om at engagere medlemmerne i at drive foreningen til gavn for dem selv, og almennytten.
Det skal efter alt at dømme være slut nu.
”Foreningen tager med repræsentantskabets beslutning i dag det næste skridt i den fornyelsesproces, vi påbegyndte sidste år. Vi vil i løbet af foråret fremlægge foreningens mærkesager, som vil sætte rammen for vores fremtidige almennyttige uddelinger og vores ønske om at påtage os et endnu større ansvar i forhold til at bidrage aktivt til løsningen af nogle af de udfordringer, vi som samfund står over for,” udtaler Jørgen Hesselbjerg Mikkelsen, bestyrelsesformand i Alm. Brand af 1792, i pressemeddelelsen.
Har manglet Tryghedsgruppens medlemsoprør
Repræsentantskabet, som består af 93 medlemmer, er den øverste ledelse i foreningen, som er delt op i fem regioner – der ikke er sammenfaldende med de offentlige regioner. Hver region udpeger 18 medlemmer til repræsentantskabet, og Bornholm udpeger derudover tre repræsentanter.
Bestyrelsen og repræsentantskabet i foreningen har tidligere mødt kritik her i Fundats, blandt andet fra forhenværende bankdirektør, Jørn Astrup Hansen, der har sammenlignet foreningens situation med Tryghedsgruppen, hvor han selv stod i spidsen for et medlemsoprør i 00’erne.
"Det afgørende er, at der i den nuværende ledelses begrebsverden næppe er plads til medlemmerne. Ledelsen kan slet ikke forestille sig, at medlemmerne skulle have indflydelse og da slet ikke penge," lød vurderingen dengang fra Jørn Astrup Hansen.
Fundats har derfor stillet direktør Tue Klitgaard Christensen en række spørgsmål om den nye ejerpolitiks indvirken på medlemsdemokratiet i foreningen.
Hvordan skal foreningens almennyttige mærkesager fastsættes; bliver de besluttet af repræsentantskabet, af bestyrelsen, eller skal beslutningen lægges ud til medlemmerne?
”En vigtig del af fundamentet i Foreningens nye strategi bygger på de mange gode input vi igennem det seneste års tid har fået fra vores medlemmer, som på vores lokale repræsentantskabsmøder rundt om i landet har bidraget med en masse engagement, ideer og visioner for foreningens fremtidige virke og mærkesager," fortæller Tue Klitgaard Christensen.
"De input har vi i tæt samspil mellem bestyrelse og repræsentantskab formuleret i en samlet strategi med udvalgte mærkesager, som vi glæder os til at fortælle mere om senere på foråret, når vores hjemmeside går live og udvalgte projekter kan offentliggøres.”
Et afsæt for mere deltagelse
Foreningen vil med det indstillede udbytte for regnskabsåret 2023 modtage 396 millioner kroner i udbytte i 2024.
Mindst halvdelen af udbyttet bliver anvendt til konsolidering af foreningens økonomi, mens op til 25 procent skal gå til støtte til Alm. Brand Groups aktiviteter og projekter, og op til 25 procent af udbyttet altså skal gå til uddelinger til almennyttige behov i bredere forstand.
Det betyder, at foreningen inden længe kan være klar med op til næsten 100 millioner kroner til brug for rent almennyttige uddelinger.
Vil I bruge de almennyttige uddelinger til at aktivere medlemmerne og gøre medlemsdemokratiet mere levende; for eksempel med et bevillingsudvalg?
”Vi har haft en meget aktiv medlemsdeltagelse via vores lokale repræsentantskaber landet over i forbindelse med udarbejdelsen af vores nye strategi. Regionerne vil også blive involveret i fremtiden ved overvejelser om andre eller yderligere mærkesager. Med vores nye ejerpolitik vil foreningen fremover anvende op til 25 procent af udbytterne til almennyttige behov inden for foreningens mærkesager, og derudover vil yderligere 25 procent anvendes som støtte til Alm. Brand Groups aktiviteter, produkter og koncepter til glæde og gavn for vores cirka 700.000 medlemmer," siger Tue Klitgaard Christensen:
"Vi er ganske overbeviste om, at de aktiviteter – samlet set – vil danne et godt afsæt for endnu mere aktivering og deltagelse blandt vores medlemmer.”
Bestyrelsessammenfald
Foreningen Alm. Brand har endvidere været karakteriseret ved et stort bestyrelsessammenfald mellem foreningen og selskabet. Indtil udnævnelsen af Tue Klitgaard Christensen var Rasmus Werner Nielsen også direktør begge steder – ligesom Søren Boe Mortensen var det før ham. Rasmus Werner Nielsen er fortsat adm. direktør for Alm. Brand Group.
Indtil for nylig sad alle fem medlemmer af bestyrelsen inkl. formand Jørgen Hesselbjerg Mikkelsen også i bestyrelsen i Alm. Brand A/S.
Men ved det ordinære repræsentantskabsmøde 22. marts 2024 blev det besluttet at udvide bestyrelsen til otte medlemmer, hvoraf tre medlemmer stadig sidder i Alm. Brand A/S’s bestyrelse mod de hidtidige fem.
"Den større bestyrelse stiller os rigtig stærkt i forhold til foreningens fremtidige arbejde med nye og flere aktiviteter, hvor både den samlede arbejdsmængde og kompleksiteten i opgaverne forøges," siger Tue Klitgaard Christensen.
"Vi vil gerne skabe større snitflade og et tættere samarbejde mellem bestyrelse og repræsentantskab, og det vurderer jeg, at vi har gode forudsætninger for at opnå med den nye sammensætning af bestyrelsen,” siger han.