Ny filantropisk aktør klar med tocifret millionbeløb om året til udvikling af fællesskaber

Norlys Vækstpulje har siden slutningen af 2020 uddelt knap 175 millioner kroner til 2.264 projekter primært i Jylland. Puljen støtter projekter, der kan udvikle fællesskaber med særlig fokus på digitalisering og grøn omstilling. For at øge kendskabet til de nye og for mange ukendte filantropiske muligheder arbejder energikoncernen i øjeblikket på en ny kampagnestrategi.

Idræts- og kul­tur­li­vet har få­et flest støt­te­kro­ner fra Nor­lys Vækst­pul­je. Pen­ge­ne er blandt an­det gå­et til ny og me­re ener­gi­rig­tig be­lys­ning på fodboldbaner.

Un­der­vis­nings­ak­ti­vi­te­ter på Jels Pla­ne­ta­ri­um. Et Po­wer to X-for­mid­lings­for­løb på Ener­gi­mu­se­et i Bjer­ring­bro. Sil­ke­borg Mu­se­ums ud­stil­ling af Tol­lund­man­den. Be­stræ­bel­ser på at gø­re land­brug me­re bæ­re­dyg­ti­ge. Og ny be­lys­ning på fodboldbaner.

Al­le er ek­semp­ler på pro­jek­ter, som de se­ne­ste tre år har få­et del i alt 174,9 mil­li­o­ner kro­ner fra en for­holds­vis ny og for man­ge sta­dig ukendt ak­tør på det filan­tro­pi­ske dan­marks­kort, Nor­lys Vækstpulje.

Si­den Nor­lys Vækst­pul­je før­ste gang ud­del­te støt­te i slut­nin­gen af 2020, har 2.264 pro­jek­ter mod­ta­get en øko­no­misk hånds­ræk­ning fra pulj­en – især i Jyl­land. Iføl­ge Ni­els Rou­sing Ven­del­boe, der sid­der i den an­del­se­je­de ener­gi- og tele­kon­cern med an­svar for vækst­pulj­en, er der i ud­de­lin­ger­ne især fo­kus på at støt­te di­gi­ta­li­se­ring og grøn omstilling.

”Nor­lys Vækst­pul­je har rod i fu­sio­nen i 2019 mel­lem SE og Eni­ig. Her af­tal­te par­ter­ne at op­ret­te en pen­ge­pul­je, som var en vi­dere­før­sel af en pul­je, der tid­li­ge­re hav­de væ­ret i SE. Nor­lys er en an­delsvirk­som­hed, og fæl­les­ska­ber er vo­res af­sæt – og for­må­let med Nor­lys Vækst­pul­je er net­op at bi­dra­ge til at ud­vik­le og støt­te fæl­les­ska­ber. Sam­ti­dig har pulj­en som mål sær­ligt at støt­te pro­jek­ter om di­gi­ta­li­se­ring og grøn om­stil­ling, som går hånd i hånd med ker­ne­for­ret­nin­gen,” for­kla­rer Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Den ty­pi­ske an­sø­ger om støt­te er et fæl­les­skab, for ek­sem­pel en lo­kal for­e­ning, der ar­bej­der med di­gi­ta­li­se­ring el­ler grøn omstilling.

”Til gen­gæld støt­ter vi ik­ke os selv. Man kan for ek­sem­pel ik­ke få støt­te til at kø­be grøn strøm hos Nor­lys. Vi fodrer ik­ke hund­en med dens egen ha­le,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Fra Brønderslev til grænsen

Iføl­ge Ni­els Rou­sing Ven­del­boe er der en for­de­lings­nøg­le for pulj­en, som in­de­bæ­rer, at om­kring 80 pro­cent af de ud­del­te mid­ler for­de­les ud over ejer­kred­sens geo­gra­fi, der groft sagt går fra Brøn­der­s­lev i Nord­jyl­land til den dansk-ty­ske græn­se i Søn­derjyl­land – mi­nus pri­mært min­dre de­le af øst- og vestkysten.

”De sid­ste cir­ka 20 pro­cent af mid­ler­ne er al­lo­ke­ret til re­sten af lan­det og går til forsk­ning, ud­vik­ling og in­nova­ti­ve ide­er,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

På Nor­lys’ hjem­mesi­de er for­de­lin­gen mel­lem ”ejer­geo­gra­fi­en” og re­sten af Dan­mark for­mu­le­ret på den­ne måde:

”Nor­lys Vækst­pul­je er pri­mært til for vo­res 800.000 an­dels­ha­ve­re, men vi støt­ter og­så ger­ne pro­jek­ter uden for vo­res ejer­geo­gra­fi, hvis de frem­mer den grøn­ne om­stil­ling i en bre­de­re forstand.”

Den rø­de tråd i de fle­re end 2.000 pro­jek­ter, som har få­et pen­ge fra pulj­en si­den slut­nin­gen af 2020, har væ­ret, at an­sø­ger­ne er lo­kalt drev­ne fæl­les­ska­ber, og at de støt­te­de pro­jek­ter bi­dra­ger til fællesskaber

Ni­els Rou­sing Ven­del­boe – An­svar­lig for Nor­lys Vækst­pul­je, Norlys

Ni­els Rou­sing Ven­del­boe un­der­stre­ger, at en stor del af det geo­gra­fi­ske om­rå­de, der er om­fat­tet af ejer­kred­sens geo­gra­fi, er ”lo­kal­sam­fund og lands­by­er ude på lan­det”, hvor der, som han ud­tryk­ker det, ”ty­pisk er et godt for­e­nings­liv og en stor initiativrigdom”.

”Den rø­de tråd i de fle­re end 2.000 pro­jek­ter, som har få­et pen­ge fra pulj­en si­den slut­nin­gen af 2020, har væ­ret, at an­sø­ger­ne er lo­kalt drev­ne fæl­les­ska­ber, og at de støt­te­de pro­jek­ter bi­dra­ger til fæl­les­ska­ber. Ek­sem­pel­vis har vi gi­vet støt­te til man­ge for­sam­lings­hu­se, der træng­te til en kær­lig hånd i form af for ek­sem­pel nye vin­du­er el­ler in­stal­la­tion af en var­me­pum­pe. Vi har og­så gi­vet pen­ge til man­ge idræts­for­e­nin­ger, for ek­sem­pel til nye ba­ner el­ler træ­nings­ba­ne­be­lys­ning, og vi har støt­tet kunst- og kul­tur­liv på blandt an­det te­a­tre ved ek­sem­pel­vis at fi­nan­si­e­re om­stil­ling af sce­ne­lys til LED-be­lys­ning,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Flest penge til idræts- og kulturliv

- Når man ser på de hidtil ud­del­te mid­ler, er den stør­ste post idræts- og kul­tur­li­vet, som har få­et 61,9 mil­li­o­ner kro­ner. Det er jo om­rå­der, som man­ge fon­de al­le­re­de støt­ter. Hvad er grun­den til, at og­så I me­ner, det er sær­ligt vig­tigt at støt­te idræt­ten og kul­tu­ren i Danmark?

”Det skyl­des ho­ved­for­må­let om at støt­te fæl­les­ska­ber. In­den for idræt­ten og kul­tu­ren har vi få­et man­ge go­de an­søg­nin­ger, hvor vi har kun­net støt­te fæl­les­ska­ber og sam­ti­dig støt­te grøn om­stil­ling og/eller di­gi­ta­li­se­ring,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Op­gø­rel­sen over, hvad de hid­ti­di­ge knap 175 mil­li­o­ner kro­ner er gå­et til ved fo­re­lø­big 10 ud­de­lings­run­der, vi­ser, at po­sten ’for­e­nings­li­vet’ med 57,2 mil­li­o­ner kro­ner kom­mer ind på 2. plad­sen li­ge ef­ter idræts- og kul­tur­li­vet. Der­næst føl­ger ’an­dre for­mer for fæl­les­ska­ber’, ’an­dre al­men­vel­gø­ren­de for­mål’ og ’in­nova­ti­ve ideer’.

Da vi skab­te Nor­lys Vækst­pul­je, var det med det kla­re for­mål at sæt­te præg på sam­fun­det om­kring os og gø­re en hånd­gri­be­lig for­skel for vo­res andelshavere

Jens Erik Platz – For­mand, Nor­lys a.m.b.a.

Ne­derst på op­gø­rel­sen lig­ger ’ide­er, der ska­ber nye ar­bejds­plad­ser’, ’ud­dan­nel­se’ og ’forsk­nings- og formidlingsprojekter’.

”Da vi skab­te Nor­lys Vækst­pul­je, var det med det kla­re for­mål at sæt­te præg på sam­fun­det om­kring os og gø­re en hånd­gri­be­lig for­skel for vo­res an­dels­ha­ve­re. Når jeg ser ned over li­sten af pro­jek­ter, vi har støt­tet, så kan jeg kon­sta­te­re, at vi har gjort li­ge net­op det, hvad en­ten det har væ­ret med 2.000 kro­ner til pe­tanque­ba­ner ved Ting­lev el­ler sam­let 1,5 mil­li­o­ner kro­ner til Kli­ma­fon­den Ski­ves ar­bej­de med at gø­re land­brug me­re bæ­re­dyg­ti­ge,” si­ger Jens Erik Platz, der er for­mand for Nor­lys a.m.b.a., i en pres­se­med­del­el­se ud­sendt af Nor­lys li­ge før nytår.

Iføl­ge Ni­els Rou­sing Ven­del­boe har Nor­lys Vækst­pul­je en klart for­mu­le­ret ud­de­lings­po­li­tik, som er ble­vet ud­ar­bej­det af be­sty­rel­ser­ne i fi­re de­l­om­rå­der. De sam­me fi­re be­sty­rel­ser eva­lu­e­rer ud­de­lings­po­li­tik­ken én gang om året.

”Det er og­så be­sty­rel­ser­ne, som vur­de­rer de ind­kom­ne an­søg­nin­ger in­den for det på­gæl­den­de geo­gra­fi­ske om­rå­de ved tre run­der om året. Der­med sik­rer vi, at der er et lo­kalt kend­skab, når pen­ge­ne de­les ud,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Be­sty­rel­ser­ne er valgt af a.m.b.a.-repræsentantskabet, alt­så ejer­kred­sen, som er Nor­lys’ øver­ste myndighed.

Vil hæve kendskabsgraden

- Hvad gør I for at for­tæl­le om mu­lig­he­den for at sø­ge og for der­med at få man­ge ansøgninger?

”Hidtil har vi gjort det, at vi halvan­den må­ned før hver an­søg­nings­frist kø­rer kampag­ner i lo­ka­l­om­rå­der­ne i lo­ka­le tryk­te me­di­er samt på Face­book og Lin­ke­dIn. Der­u­d­over sen­der vi på bag­kant af ud­de­lings­mø­de­r­ne pres­se­med­del­el­ser ud i lo­ka­l­om­rå­der­ne om hvil­ke pro­jek­ter, vi har valgt at støt­te,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Om Nor­lys og Nor­lys Vækstpulje
  • Ener­gi- og tele­kon­cer­nen Nor­lys le­ve­rer ener­gi, la­de­stan­de­re, in­ter­net og tv til fle­re end 1,7 mil­li­o­ner hus­stan­de og virksomheder.
  • 3.500 me­d­ar­bej­de­re i pri­mært Sil­ke­borg, Aar­hus, Aal­borg, Es­b­jerg og København.
  • Nor­lys er ejet af 800.000 andelshavere.
  • Nor­lys Vækst­pul­je blev til, da SE og Eni­ig i 2019 gik sam­men og skab­te Norlys.
  • Si­den slut­nin­gen af 2020 har pulj­en i alt støt­tet 2.264 pro­jek­ter og ini­ti­a­ti­ver med 174,9 mil­li­o­ner kroner.
  • Vækst­pulj­en ud­de­ler pen­ge tre gan­ge om året.
  • Læs me­re om pulj­en på Nor­lys’ hjem­mesi­de.

Han læg­ger ik­ke skjul på, at han godt er klar over, at kend­ska­bet til Nor­lys Vækst­pul­je er tem­me­lig be­græn­set, hvis man ser bort fra de 800.000 an­dels­ha­ve­re. Men det skal der gø­res no­get ved – ger­ne al­le­re­de i år.

”I øje­blik­ket ar­bej­der vi på en kampag­ne­stra­te­gi for 2024 og frem­over, hvor må­let er, at vi skal for­sø­ge at hæ­ve kend­skabs­gra­den til pulj­en,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Hvor man­ge pen­ge, der bli­ver at sø­ge om det kom­men­de år, be­slut­tes af Nor­lys’ re­præ­sen­tant­skab på det år­li­ge re­præ­sen­tant­skabs­mø­de i april på bag­grund af ener­gi- og tele­kon­cer­nens performance.

”Ind­til vi­de­re har der hvert år fra april til april væ­ret 50 mil­li­o­ner kro­ner at de­le ud, men før til april véd vi ik­ke, hvad vi har at gø­re godt med det kom­men­de år,” si­ger Ni­els Rou­sing Vendelboe.

Næ­ste an­søg­nings­frist til Nor­lys Vækst­pul­je er fre­dag den 1. marts.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

[2024-nummer-03]

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer