Skatteminister vil ikke hæve konsolideringsfradraget

Skat­te­mi­ni­ster Mor­ten Bødskov (S) øn­sker ik­ke at hæ­ve fon­de­nes kon­so­li­de­rings­fradrag fo­re­lø­big. Iføl­ge di­rek­tør Hen­rik Tvar­nø fra A.P. Møl­ler Fon­den fo­re­ta­ger mi­ni­ste­ren der­med en fejl­vur­de­ring, som ska­der sær­ligt de min­dre fon­de i Dan­mark. Han op­for­drer mi­ni­ste­ren til at ret­te fejl­en hur­tigst mu­ligt.

Morten Bødskov
"Vi har brug for at se på virk­nin­gen af reg­ler­ne over en læn­ge­re pe­ri­o­de, in­den vi ser på fon­de­nes kon­so­li­de­rings­fradrag igen," si­ger Skat­te­mi­ni­ster Mor­ten Bødskov (S).

Der er in­gen hjælp på skat­te­o­m­rå­det til lan­dets fon­de fra den nye re­ge­ring. Skat­te­mi­ni­ster Mor­ten Bødskov (S) øn­sker nem­lig ik­ke at hæ­ve kon­so­li­de­rings­fradra­get for fon­de­ne.

Det op­ly­ser mi­ni­ste­ren til Nyheds­bre­vet Dan­marks Fon­de:

”Dan­mark har man­ge go­de fon­de, som bi­dra­ger til bl.a. kunst, forsk­ning og kul­tur. Det sæt­ter vi stor pris på i re­ge­rin­gen, og vi vil ger­ne sam­ar­bej­de med dem om at ska­be go­de ram­mer for de­res ar­bej­de,” ud­ta­ler Mor­ten Bødskov i et skrift­ligt svar, som fort­sæt­ter:

“Hvad an­går kon­so­li­de­rings­fradra­get, så vi­ser den se­ne­ste eva­lu­e­ring fra Skat­te­mi­ni­ste­ri­et i 2019, at fon­de­ne ik­ke har få­et det skat­tes­mæk, som vi fryg­te­de. Der­for sy­nes jeg, at vi skal lyt­te til fag­fol­ke­ne og den eva­lu­e­ring, som er plan­lagt til at kom­me i 2021. Det skal ses i ly­set af, at vo­res så­kald­te kas­se­ef­ter­syn vi­ste, at den tid­li­ge­re re­ge­ring har ef­ter­ladt en lang ræk­ke ube­tal­te reg­nin­ger. Der­for er det vo­res op­ga­ve at fo­re­ta­ge en ben­hård pri­o­ri­te­ring. Det støt­ter mig kun i, at vi har brug for at se på virk­nin­gen af reg­ler­ne over en læn­ge­re pe­ri­o­de, in­den vi ser på fon­de­nes kon­so­li­de­rings­fradrag igen,” ud­ta­ler Mor­ten Bødskov.

Skat­te­mi­ni­ste­ren går imod sit eget par­tis hold­ning fra 2016 ved at at bak­ke op om den nu­væ­ren­de lov om fon­de­nes kon­so­li­de­rings­fradrag. Den­gang stem­te So­ci­al­de­mo­kra­ti­et sam­men med Ra­di­ka­le Ven­stre og SF imod lov­for­sla­get L 71, der sæn­ke­de kon­so­li­de­rings­fradrag fra 25 pct. til 4 pct.

Vi har brug for at se på virk­nin­gen af reg­ler­ne over en læn­ge­re pe­ri­o­de, in­den vi ser på fon­de­nes kon­so­li­de­rings­fradrag igen.

Mor­ten Bødskov (S)– Skat­te­mi­ni­ster

Med sin ud­mel­ding om at ‘lyt­te til fag­fol­ke­ne’ bak­ker Mor­ten Bødskov og­så op om den eva­lu­e­ring af lovens ef­fekt, som blev ud­ført af Skat­te­mi­ni­ste­ri­et og frem­lagt af da­væ­ren­de skat­te­mi­ni­ster Kar­sten Lauritzen (V) tid­li­ge­re i år.

Den vi­ste iføl­ge Kar­sten Lauritzen, at fon­de­ne ik­ke er i nær­he­den af at bi­dra­ge med de 200 mio. kr. per år til sta­tens fi­nan­ser, som det re­du­ce­re­de kon­so­li­de­rings­fradrag hav­de til for­mål at skaf­fe:

“Med ud­gangs­punkt i de en­kel­te fon­des fak­ti­ske skat­te­be­ta­lin­ger, ud­de­lin­ger, an­ven­del­se af un­der­skud fra tid­li­ge­re år m.v. i bå­de 2016 og 2017 er det Skat­te­mi­ni­ste­ri­ets vur­de­ring, at ned­sæt­tel­sen af kon­so­li­de­rings­fradra­get iso­le­ret set har med­ført et umid­del­bart mer­prove­nu på ca. 50 mio. kr. og ca. 40 mio. kr. ef­ter til­ba­ge­løb i bå­de 2016 og 2017,” for­kla­re­de Kar­sten Lauritzen så­le­des til Fol­ke­tin­get i ja­nu­ar.

A.P. Møller Fonden: En skadelig fejlvurdering

Et klart fler­tal af Fol­ke­tin­gets par­ti­er på i alt 123 man­da­ter, her­un­der So­ci­al­de­mo­kra­ti­et, har tid­li­ge­re i år ud­talt til Nyheds­bre­vet Dan­marks Fon­de, at kon­so­li­de­rings­fradrag bør hæ­ves. Be­tin­gel­sen fra de fle­ste par­ti­er er dog, at lovæn­drin­gen fra 2016 re­elt med­fø­rer et mer­prove­nu, der over­sti­ger 200 mio. kr. år­ligt.

Nor­malt kan det væ­re for­nuf­tigt med en læn­ge­re vur­de­ring. Men hvis man kan se, at der al­le­re­de er en fejl­vur­de­ring, så skal man jo ju­ste­re det så hur­tigt som mu­ligt.

Hen­rik Tvar­nø– di­rek­tør, A.P. Møl­ler Fon­den

A.P. Møl­ler Fon­dens di­rek­tør Hen­rik Tvar­nø hav­de da og­så hå­bet, men må­ske ik­ke tro­et, på en an­den linje fra den nye skat­te­mi­ni­ster:

"Kort sagt er det over­ra­sken­de. Og så er det må­ske al­li­ge­vel ik­ke så over­ra­sken­de. Det er over­ra­sken­de, for­di der tid­li­ge­re har væ­ret nog­le an­dre ud­mel­din­ger. Men mi­ni­ste­ren si­ger jo så­dan set det, som em­beds­vær­ket har sagt me­re el­ler min­dre klart he­le ti­den. Nem­lig at de sy­nes, at der skal me­re tid til at eva­lu­e­re det," si­ger Hen­rik Tvar­nø.

Men i ste­det for at bru­ge tid på at sam­le da­ta ind til en ny eva­lu­e­ring i 2021, så bør den nye re­ge­ring skri­de ind hur­tigst mu­ligt. For Skat­te­mi­ni­ste­ri­ets eva­lu­e­ring af lovens ef­fekt hvi­ler grund­læg­gen­de på for­ker­te præ­mis­ser, me­ner Hen­rik Tvar­nø:

"Nor­malt kan det væ­re for­nuf­tigt med en læn­ge­re vur­de­ring. Men hvis man kan se, at der al­le­re­de er en fejl­vur­de­ring, så skal man jo ju­ste­re det så hur­tigt som mu­ligt. Man skal ik­ke ba­re ven­te," si­ger han.

Hen­rik Tvar­nø un­der­stre­ger, at det sæn­ke­de kon­so­li­de­rings­fradrag går hår­dest ud over de små fon­de og der­med det lo­ka­le Dan­mark:

Den nu­væ­ren­de ord­ning er til re­la­tivt stor ska­de for de man­ge små fon­de. Det vil væ­re en lang­som svæk­kel­se af de­res øko­no­mi.

Hen­rik Tvar­nø– di­rek­tør, A.P. Møl­ler Fon­den

"Den nu­væ­ren­de ord­ning er til re­la­tivt stor ska­de for de man­ge små fon­de. Det vil væ­re en lang­som svæk­kel­se af de­res øko­no­mi, som man ik­ke kan se ty­de­ligt på tre el­ler fem år. Men på en ti-årig ho­ri­sont el­ler læn­ge­re vil den me­get sto­re nedskæ­ring af kon­so­li­de­rings­fradra­get, man har fo­re­ta­get for et par år si­den svæk­ke rig­tig man­ge af de små fon­de. Og det er jo dem, der er spredt over he­le Dan­mark, og som fak­tisk gør en me­get stor lo­kal for­skel. Dét per­spek­tiv har vi gjort op­mærk­som på fra star­ten, og det er den vig­tig­ste grund til, at man bør kig­ge re­la­tivt hur­tigt på det her," si­ger han.

PwC om Skatteministeriets evaluering: Meningsløs

Iføl­ge part­ner i re­vi­sions­virk­som­he­den PwC Kim Fü­ch­sel ram­mer Skat­te­mi­ni­ste­ri­ets eva­lu­e­ring af lovens ef­fek­ter fra ja­nu­ar langt for­bi må­let.

For det før­ste for­di eva­lu­e­rin­gen fo­ku­se­rer på fon­de­nes fak­ti­ske skat­te­be­ta­lin­ger frem for den skat, der kom­mer i statskas­sen som re­sul­tat af fon­de­nes ud­de­lin­ger.

For det an­det for­di den an­ta­ger, at stig­nin­gen i fon­de­nes fak­ti­ske skat­te­be­ta­lin­ger ef­ter ved­ta­gel­sen af loven til dels skyl­des det æn­dre­de kon­so­li­de­rings­fradrag.

"Eva­lu­e­rings­me­to­den er højst usæd­van­lig, og vi har al­drig hørt om at bru­ge den­ne me­to­de før. Den er me­nings­løs," si­ger Kim Fü­ch­sel og ud­dy­ber:

Eva­lu­e­rings­me­to­den er højst usæd­van­lig, og vi har al­drig hørt om at bru­ge den­ne me­to­de før. Den er me­nings­løs.

Kim Fü­ch­sel– part­ner, PwC

"Skat­te­mi­ni­ste­ri­et kig­ger på, hvad der rent fak­tisk er ind­be­talt af fon­de­ne. Det gi­ver in­gen me­ning. Der er jo tu­sind an­dre ting end kon­so­li­de­rings­fradra­get, der på­vir­ker fon­de­nes æn­dre­de skat­te­be­ta­lin­ger i to for­skel­li­ge år, f.eks. fon­de­nes ind­komst. Be­reg­nin­ger­ne blan­der æb­ler og pæ­rer, og det er en ueg­net må­de at eva­lu­e­re på. Det har i øv­rigt al­drig væ­ret me­nin­gen, at fon­de­ne skal be­ta­le skat, så læn­ge de ud­de­ler de mid­ler, som de mod­ta­ger, til al­men­vel­gø­ren­de for­mål.”

Mens Skat­te­mi­ni­ste­ri­et skøn­ner, at fon­de­ne har be­talt mel­lem 40 og 50 mio. kr. ek­stra i di­rek­te skat­ter per år som føl­ge af det re­du­ce­re­de kon­so­li­de­rings­fradrag for al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger, så har PwC an­vendt den reg­ne­me­to­de, som Skat­te­mi­ni­ste­ri­et op­rin­de­lig lag­de til grund for lov­for­sla­get L 71.

På den bag­grund når re­vi­sions­virk­som­he­den frem til, at fon­de­ne har bi­dra­get til stats­fi­nan­ser­ne med et mer­prove­nu på mindst 400 mio. kr. år­ligt for 2016 og 2017.

A.P. Møller Fonden: Fradraget bør korrigeres

Hen­rik Tvar­nø er enig med Kim Fü­ch­sel i, at Skat­te­mi­ni­ste­ri­ets nye be­reg­nin­ger ram­mer for­bi må­let. Der­for bør re­ge­rin­gen ba­se­re sin po­li­tik på de be­reg­nings­me­to­der, der op­rin­de­ligt lå bag loven:

Det er usæd­van­ligt, at man skif­ter me­to­de midt i va­de­ste­det.

Hen­rik Tvar­nø– di­rek­tør, A.P. Møl­ler Fon­den

"Der er jo ta­le om, at man mi­k­ser for­skel­li­ge me­to­der. Man brug­te én me­to­de, da man la­ve­de loven. Og PwC har jo af egen drift vist, at hvis man knivskar­pt føl­ger den me­to­de, så får man et prove­nu, der er stør­re end det, man reg­ne­de med at få. Hvis man bru­ger en an­den me­to­de, ja­men, så kan man nå frem til an­dre re­sul­ta­ter. Men som sagt: Det er usæd­van­ligt, at man skif­ter me­to­de midt i va­de­ste­det," si­ger Hen­rik Tvar­nø.

Re­ge­rin­gen og em­beds­vær­ket bør der­for gri­be ind, me­ner han:

"Når de be­reg­nings­me­to­der, som man lag­de til grund, da man la­ve­de loven, vi­ser, at der fak­tisk er et stør­re prove­nu, så bur­de der væ­re mu­lig­hed for at kor­ri­ge­re den sto­re ned­sæt­tel­se af kon­so­li­de­rings­fradra­get, man la­ve­de.”

Skri­bent

Læs me­re om

Ka­te­go­ri­er:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

SOS fra kulturlivet til de danske fonde

På trods af po­li­ti­ske hånds­ræk­nin­ger i form af hjæl­pe­pak­ker og se­ne­st en som­mer­pak­ke, som blandt an­det gi­ver te­a­tre, mu­se­er og spil­le­ste­der mu­lig­hed for at…

Den Blå Planet: Fonde bør støtte drift under krisen

Drop det gam­le man­tra om kun at støt­te ud­vik­ling i kul­tur­sek­to­ren og giv i ste­det pen­ge til drift og der­med over­le­vel­se. Så­dan ly­der op­for­drin­gen til…

Forskere: Fondenes turboforløb virker ikke bedre end almindelig skole

Fle­re af fon­de­nes tur­bo­for­løb til løft af fag­ligt sva­ge ele­ver har in­gen el­ler kun en lil­le ef­fekt. To for­løb ud­vik­let af en ræk­ke of­fent­li­ge…

Fondselitens uddelinger steg med to mia. i 2019

Året 2019 var end­nu et re­kordår i top­pen af den ud­de­len­de fonds­bran­che. Do­na­tio­ner­ne fra de 25 mest ud­de­len­de fon­de steg med 22 pct. i…

Hvad sker der, når speederen for uddeling af forskningsmidler trædes i bund?

  Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­ter­nes egen hold­ning. Ud­dan­nel­ses- og Forsk­nings­mi­ni­ste­ri­et samt of­fent­li­ge og pri­va­te fon­de har på gan­ske få må­ne­der ud­delt…

Fondsfinansieret rapport om idrættens og kulturens nye betydning efter krisen

Hvil­ken be­tyd­ning kom­mer cor­ona­kri­sen til at få i for­hold til vo­res frem­ti­di­ge må­de at væ­re sam­men på? Og hvad får den so­ci­a­le di­stan­ce­ring un­der…

Fonde står foran hårdt arbejde med ansvarlige investeringer

Selv­om fle­re er­hvervs­dri­ven­de og al­me­ne fon­de har ta­get de før­ste vig­ti­ge skridt mod en pro­fes­sio­na­li­se­ring af an­svar­li­ge og bæ­re­dyg­ti­ge in­ve­ste­rin­ger, er der sta­dig lang…

Fonde efter hård kritik af manglende impact-investeringer: Vi er på en rejse

Fon­de­ne lig­ger sta­dig lavt, men de er på vej i den rig­ti­ge ret­ning, når det kom­mer til im­pact-in­ve­ste­rin­ger. Så­dan kan man op­sum­me­re sva­re­ne fra hen­holds­vis…

Coronakrise

SOS fra kulturlivet til de danske fonde

På trods af po­li­ti­ske hånds­ræk­nin­ger i form af hjæl­pe­pak­ker og se­ne­st en som­mer­pak­ke, som blandt an­det gi­ver te­a­tre, mu­se­er og spil­le­ste­der mu­lig­hed for at…

Den Blå Planet: Fonde bør støtte drift under krisen

Drop det gam­le man­tra om kun at støt­te ud­vik­ling i kul­tur­sek­to­ren og giv i ste­det pen­ge til drift og der­med over­le­vel­se. Så­dan ly­der op­for­drin­gen til…

Hvad sker der, når speederen for uddeling af forskningsmidler trædes i bund?

  Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­ter­nes egen hold­ning. Ud­dan­nel­ses- og Forsk­nings­mi­ni­ste­ri­et samt of­fent­li­ge og pri­va­te fon­de har på gan­ske få må­ne­der ud­delt…

Fondsfinansieret rapport om idrættens og kulturens nye betydning efter krisen

Hvil­ken be­tyd­ning kom­mer cor­ona­kri­sen til at få i for­hold til vo­res frem­ti­di­ge må­de at væ­re sam­men på? Og hvad får den so­ci­a­le di­stan­ce­ring un­der…

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer

Finans Danmark: bankerne vil ikke være Kirsten Giftekniv for små fonde

Lad ban­ker­nes ti stats­god­kend­te for­valt­nings­af­de­lin­ger væ­re match-ma­ke­re for små fon­de, der øn­sker at bli­ve fu­sio­ne­ret. Det fø­rer til bed­re for­rent­ning af fon­de­nes ka­pi­tal, fær­re…

Civilstyrelsen fordobler opløsningsgrænsen: Flere fondsformuer kan nu rulles ud i den økonomiske krise

Ci­vilsty­rel­sen vil nu la­de fle­re fon­de slå hul på spa­rebøs­sen og ud­de­le re­sten af for­mu­en til al­men­nyt­ti­ge for­mål i sam­fun­det. Fondsmyn­dig­he­den har nem­lig be­slut­tet…

Flere partier vil stimulere økonomien med milliarder fra opløsningsparate fonde

Retsord­fø­re­re fra en ræk­ke par­ti­er vil ha­ve ju­stits­mi­ni­ster Ni­ck Hæk­kerup (S) til at sæt­te tur­bo på ar­bej­det med at gø­re det let­te­re for små…

Gør klar til at betjene fonde og kommission: Ny direktør styrer omfattende modernisering af Civilstyrelsen

Ju­stits­mi­ni­ste­ri­ets kro­ne pry­der den hvi­de kon­tor­byg­nings mo­der­ne fa­ca­de, hvor den trans­pa­ren­te glas­dør gli­der til si­de og by­der in­den­for. Det er her fondsmyn­dig­he­den, som en…

Udsigt til revideret anbringelsesbekendtgørelse bør tvinge fondsbestyrelserne i arbejdstøjet

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­ter­nes eg­ne hold­nin­ger. Nog­le vig­ti­ge be­slut­nin­ger i li­vet over­la­der vi ik­ke til an­dre. Vi kan f.eks. stå…

Finans Danmark rådgiver Civilstyrelsen om lempelse af investeringsregler

Si­den april har Ci­vil­sty­rel­sen væ­ret i di­a­log med banker­nes branche­orga­ni­sation, om at for­bed­re de læn­ge kri­ti­se­rede inve­ste­rings­reg­ler for de ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fon­des for­mu­er. Fon­de­nes bund­ne ka­pi­tal…

Fondsretsekspert hos Horten: fondskommission bør se på de lovløse fonde

Hvil­ke pro­ble­mer bør som mini­mum ind­gå i kom­mis­so­ri­et for en evt. kom­men­de fond­skom­mis­sion? Fun­dats har spurgt en fonds­ret­s­eks­pert med me­re end 20 års er­fa­ring i at rå­d­gi­ve fon­de. Part­ner i Hor­ten, ad­vo­kat Jim Øks­neb­jerg pe­ger her på fi­re cen­tra­le om­rå­der, hvor ram­me­vil­kå­re­ne for fonds­sek­to­ren kan for­bed­res. Det er vig­tigt og­så at hu­ske de fon­de, der er und­ta­get fra de to fonds­lo­ve, un­der­stre­ger han.