Da Nordea-fonden i midten af december uddelte 100 millioner kroner til erhvervsskoler og forberedende grunduddannelser, kunne man i fondens pressemeddelelse finde en detalje, som markerer en ny strømning i de store danske fondes kommunikation.
Side om side med udtalelser fra Nordea-fondens egen direktør, Henrik Lehmann Andersen, dukkede et citat fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) op.
"Det er helt utroligt glædeligt, at Nordea-fonden bidrager til, at eleverne kan få nye værksteder og maskiner på over 50 skoler i hele landet. Det er allerede årets bedste julegave," udtalte Mattias Tesfaye i pressemeddelelsen.
Ministerens rosende ord er blandt de seneste eksempler på, at regeringens ministre er begyndt at dukke op i de store danske fondes PR-materiale.
"Det er enormt vigtigt for de danske fonde, at de kan fremvise såkaldt impact. At de kan fremvise, at de deler penge ud til formål, som rent faktisk gør en forskel i samfundet. Så det er en stor sejr i fondenes arbejde med synlighed, at de kan få ministre med i deres kommunikation. Det er en blåstempling af de midler, de uddeler til samfundet," siger Troels Johannesen, selvstændig kommunikationsrådgiver med fokus på blandt andet politisk kommunikation.
De giver simpelthen så mange penge væk, at politikerne ikke kan negligere dem.
Troels Johannesen – kommunikationsrådgiver
Og Mattias Tesfayes bidrag til den private fonds PR-indsats har efter alt at dømme virket efter hensigten. Pressemeddelelsen blev bragt i en række af landets etablerede medier, og det var netop ministerens udtalelse, der skabte overskrifter.
"Minister: 100 millioner fra fond til erhvervsskoler er årets julegave," lød overskriften således på den artikel, der via nyhedstjenesten Ritzau kørte i flere medier.
"Fondene opnår bedre muligheder for at få aviserne til at skrive om dem, når der er toppolitikere med i deres kommunikation. Det er en måde at blive meget tydelig på, når man som fond kan få en minister embedded i sin kommunikation; altså gøre ministeren til en del af sine egne budskaber," siger Troels Johannesen.
"Den store udvikling ligger i professionaliseringen i fondene. Fondenes måde at arbejde med kommunikation og politik har udviklet sig meget i løbet af de seneste år. De største fonde er blevet rigtig dygtige til at lave lobbyisme og politisk kommunikation. De har fået bedre mulighed for at svinge taktstokken i det private-offentlige samarbejde. Når de giver så mange penge væk, bliver politikerne interessenter, og så er de også nødt til at troppe op og vise velvilje over for fondenes initiativer," siger Troels Johannesen, som Fundats har præsenteret for en række eksempler på ministre, der inden for det seneste år har bidraget til private fondes presseindsats.
Win-win
Da Novo Nordisk Fonden i december lancerede et nyt vaccineinitiativ i kampen mod luftbårne infektioner, havde også Danmarks mest uddelende fond fået en minister med i sin pressemeddelelse. Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) udtalte sig om, hvordan vaccineforskning er afgørende for, at vi bliver beskyttet bedst muligt mod sygdomme i fremtiden:
”Der er behov for innovative løsninger og offentlig-private partnerskaber, som kan være med til at forbedre vaccineforskningen og dermed folkesundheden globalt. Jeg er derfor glad for, at Novo Nordisk Fonden i samarbejde med Københavns Universitet og Statens Serum Institut vil bidrage til at styrke Danmarks position som førende inden for vaccineforskning og -udvikling,” lød det fra ministeren.
Da Villum Fonden i april i år annoncerede sit program Villum Investigators 2023 med bevillinger for i alt 352 millioner kroner til 11 topforskeres projekter, indgik uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) i fondens pressemeddelelse, hvori hun udtalte, at det skaber stor værdi for samfundet, at der ved hjælp af Villum Fondens projekt tiltrækkes flere stærke forskningskræfter til landet.
Og da PlanBørnefonden gik sammen med Claus Meyers Melting Pot Fonden om et projekt, der skal hjælpe unge i Marokko i job under et partnerskabsprogram støttet af Udenrigsministeriet, stillede udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) op og udtalte i PlanBørnefondens pressemeddelelse:
”Kokkeskolen i Marrakesh giver en masse unge mennesker færdighederne til at lande et godt og varigt job og dermed en lysere fremtid. At der ovenikøbet er tale om grønne jobs, er naturligvis kun en fordel."
Ministres velvillige deltagelse i fondenes kommunikation er ikke mindst et udtryk for, at de største fonde er blevet meget magtfulde i Danmark.
"De giver simpelthen så mange penge væk, at politikerne ikke kan negligere dem. Derfor bruger de også nogle nye metoder til at kommunikere, når de donerer penge til forskning, unge og mange andre formål," siger Troels Johannesen.
Samtidig kommer fondenes store donationer også ministrene til gode, påpeger han.
"Politikerne synes, at det er en fantastisk ting, at fondene er aktive og med til at finansiere ting, som det offentlige ellers skulle finansiere. Og fondene er glade for at vise, at de gør en forskel. Så det er – med en lidt slidt frase – en win-win-situation," siger Troels Johannesen.
En fælles udfordring
Hos Nordea-fonden oplyser kommunikationschef Tine Wickers, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfayes medvirken i fondens pressemeddelelse om uddelingen til erhvervsskoler og forberedende grunduddannelser er første gang, Nordea-fonden har indgået den slags samarbejde i sin kommunikation. Hun fortæller, at fonden er i løbende dialog med blandt andet ministre, hvis ressortområder er sammenfaldende med fondens uddelingsområder.
"Vi er glade for, at både børne- og undervisningsministeren og en FGU-skoleleder ville bidrage med udtalelser til fondens pressemeddelelse. Deres engagement ser vi som et udtryk for, at Nordea-fonden bidrager til at løse en fælles samfundsudfordring. Det er mit indtryk, at flere samarbejder med ministerierne. Mon ikke, de som os har bemærket, at der i regeringsgrundlaget fremgår, at der er et øget fokus på samarbejde med fonde?" siger Tine Wickers.
Hos Novo Nordisk Fonden er det derimod normal praksis at bede ministre om at deltage i fondens udmeldinger, fortæller Steffen Pierini Lüders, vicedirektør og kommunikationsansvarlig.
”Vores normale praksis er, at vi giver en minister mulighed for at bidrage med et citat i forbindelse med offentliggørelsen af projekter, hvor der har været et samarbejde med ministeriet. Det var der eksempelvis i forbindelse med udviklingen af planerne for NIVI, det nye vaccine-center,” siger han.
”Vi oplever generelt, at der er en stigende interesse for offentlig-privat samarbejde med inddragelse af de erhvervsdrivende og almennyttige fonde. Dette blev yderligere forstærket, tror jeg, af de positive erfaringer, som opstod under og efter covid-perioden, hvor mange fonde i samarbejde med det offentlige bidrog til at finde hurtige løsninger på en række presserende udfordringer,” siger Steffen Pierini Lüders.
Fondenes bedste ven
Den vurdering står han ikke alene med. Da den socialdemokratiske formand for Folketingets finansudvalg, Simon Kollerup, i november udråbte sig selv til ”én af fondenes bedste venner på Christiansborg” og inviterede de danske fonde til tættere dialog og partnerskab med regeringen, pegede han blandt andet på corona-indsatsen som et eksempel på et velfungerende samarbejde med fondene. En udtalelse, der er af professor Anne Skorkjær Binderkrantz fra Aarhus Universitet blev læst som endnu et klart eksempel på fondenes tiltagende magt i dansk politik.
"De største fonde er blevet rigtig gode til at danne netværk på Christiansborg. For fondene bedriver også lobbyisme og skal have nogle forslag igennem. Så de har god grund til at være gode venner med politikerne," siger Troels Johannesen.
Det er mit indtryk, at flere samarbejder med ministerierne. Mon ikke, de som os har bemærket, at der i regeringsgrundlaget fremgår, at der er et øget fokus på samarbejde med fonde?
Tine Wickers – kommunikationschef, Nordea-fonden
Hos PlanBørnefonden fortæller direktør Dorthe Petersen, at man ligesom hos Novo Nordisk Fonden oplever, at det offentlig-private samarbejde spiller en stadig større rolle i arbejdet med samfundets store udfordringer.
”Vi skal tænke partnerskaber med blandt andet den private sektor ind i alt, hvad vi gør. Det er positivt for os, at en minister stiller op i pressemeddelelser og kommunikation om de partnerskaber, vi indgår. Det er med til at understrege vigtigheden af det arbejde, vi laver, og de partnerskaber, vi indgår i,” siger Dorthe Petersen.
Hos Villum Fonden betegner kommunikationschef Charlotte Korsager Winther inddragelsen af ministre i fondens kommunikation som helt naturlig.
”Vi har fokus på, at vores projekter og indsatser har bred opbakning, så derfor er det helt naturligt at involvere relevante politikere,” siger hun.
Mange af landets store virksomheder og erhvervsorganisationer kunne nok ønske sig den samme profilering i samspil med regeringens ministre, påpeger Troels Johannesen.
"Men med fondene er det lettere for politikerne at stille op, fordi det virker mindre fordækt, end hvis de indgår i private virksomheders kommunikation," siger han.
Men selv om det er blevet et populært kommunikationsredskab at involvere ministrene, er der en øvre grænse for, hvor tæt samarbejdet kan blive, før det begynder at gå ud over fondenes troværdighed, siger Troels Johannesen.
"Det er klart, at man ikke kan gøre det hver gang. Hvis der er en minister med, hver gang en stor fond har et budskab, så bliver det utroværdigt til sidst. Så man skal vægte sin inddragelse af ministrene med varsomhed. Sådan at man kun bruger ministrene, når det er rigtig vigtigt," siger han.
Ingen kommentarer
Fundats har også spurgt alle de omtalte ministre, hvorfor de har valgt at indgå i fondenes pressemeddelelser.
Hos Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyser presseenheden, at Christina Egelund udtalte sig til Villum Fondens pressemeddelelse, fordi hun deltog i et arrangement i forbindelse med lanceringen af Villum Investigators, men at hun derudover ikke har kommentarer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at Sophie Løhde ikke vil kommentere på sin deltagelse i Novo Nordisk Fondens udmelding. Børne- og Undervisningsministeriet fortæller tilsvarende, at Mattias Tesfaye ikke vil kommentere på sin deltagelse i Nordea-fondens pressemeddelelse.
Heller ikke Lars Løkke Rasmussen ønsker at kommentere, men Udenrigsministeriets presseafdeling skriver i en e-mail:
”Udenrigsministeriets ministre forsøger i videst muligt omfang at støtte vores partneres arbejde. Dette indebærer helt naturligt også at bidrage, når partnere kommunikerer om sager, der har relevans for Udenrigsministeriets område.”