”Måske har vi en generel udfordring uden for de store byer.”
Sådan lyder erkendelsen fra kommunikationsansvarlig i Tuborgfondet Anni Riedel-Lyngskær, efter at en ny kendskabs- og omdømmeanalyse om de danske fonde fra analyseinstituttet Kantar Gallup for Tuborgfondets vedkommende afslører markante geografiske udsving.
Ifølge analysen har Tuborgfondet især store udfordringer med kendskabet blandt unge i Nordjylland. Kun ni procent af nordjyderne i alderen 18-30 år kender til eller har hørt om Tuborgfondet, når de får navnet præsenteret, mens det tilsvarende tal i Region Hovedstaden er 26 procent.
Også i Region Sjælland og Syddanmark er tallene markant lavere end i Københavnsområdet. I begge regioner er det 16 procent af de adspurgte unge, der kender til eller har hørt om fonden.
Fonde lyder støvet
Tuborgfondets målgruppe er unge i alderen 16 til 30 år, som – med fondens ord – “kan få penge til at realisere deres drømme og ideer sammen med andre unge og få indflydelse på fremtidens bæredygtige samfund.”
De geografiske forskelle i kendskabet, som analysen har åbenbaret, har været en ahaoplevelse for Tuborgfondets kommunikationsansvarlige. Hun har umiddelbart svært ved at svare på, hvorfor fonden er så forholdsvis ukendt blandt især unge i Nordjylland.
”Det er et godt spørgsmål, som vi også både har stillet os selv og Kantar. Umiddelbart burde de unge i Nordjylland via blandt andet sociale medier være eksponeret for det, vi laver, i lige så høj grad som unge i København. Men måske er der noget med en større afstand til os, som sidder i København?” funderer Anni Riedel-Lyngskær.
Det er klart, at når man har unge som målgruppe, vil vi gerne have, at de unge i hele landet véd, hvad Tuborgfondet kan og står for
Anni Riedel-Lyngskær – Kommunikationsansvarlig, Tuborgfondet
Hun tilføjer, at ønsket i fonden så absolut er at være lige kendt blandt alle Danmarks unge.
”Generelt er der en tendens til, at flere i den ældre del af befolkningen kender fonde, end unge gør. For mange unge er fonde noget, der lyder kedeligt og støvet. Men det er klart, at når man har unge som målgruppe, vil vi gerne have, at de unge i hele landet véd, hvad Tuborgfondet kan og står for. Jo flere unge, der kender os som ansøgerdreven fond, desto bedre,” siger Anni Riedel-Lyngskær.
Når det er vigtigt for fonden at være mere kendt, handler det således i høj grad om bunken af ansøgninger. Her har Tuborgfondet ifølge Anni Riedel-Lyngskær kunnet konstatere, at der kommer færre ansøgninger fra Nordjylland, end der for eksempel gør fra Københavnsområdet.
”Det er da helt klart en udfordring. Jeg tror ikke, det er fordi, de unge ikke er engagerede eller laver en masse fede ting i Nordjylland, men vi kan bare konstatere, at de ikke får søgt penge hos os lige så ofte som unge i København,” siger Anni Riedel-Lyngskær.
Hver fjerde dansker kender fonden
Når man ser på totaltallene i den nye analyse – altså uden at dele svarene op efter alder eller geografi – er det hver fjerde adspurgte, 25 procent, der kender til eller har hørt om Tuborgfondet. Tallet er næsten identisk med i 2021, hvor andelen med hjulpet kendskab til Tuborgfondet var 26 procent.
Blandt de 18-30-årige over hele landet er det hjulpne kendskab i år 20 procent mod 19 procent i 2021.
- Er det generelt tilfredsstillende for jer, at hver fjerde dansker kender til eller har hørt om Tuborgfondet?
”Ja, overordnet set er vi tilfredse og synes, det er en fin kendskabsgrad – også når man ser på, hvor mange penge, vi deler ud, og hvor store vi er. Vi er sådan set mere kendte, end vi burde være, set i forhold til, hvor meget vi deler ud sammenlignet med en række andre fonde. Det er jo nok sådan, at jo flere penge, man som fond deler ud, desto mere kendt er man,” siger Anni Riedel-Lyngskær.
Charmeoffensiv i Nordjylland
For at forsøge at rette op på det lave kendskab blandt unge i Nordjylland, var Anni Riedel-Lyngskær og andre fra fonden lige før efterårsferien en tur i Aalborg for at møde unge aalborgensere ved blandt andet UCN Campus og Aalborg Universitet.
”Vi håber, at vores besøg i Nordjylland i uge 41 har ført til, at flere unge i Nordjylland nu kender Tuborgfondet. Dels har vi over en kop kaffe forsøgt at give de unge ved UCN Campus og Aalborg Universitet indsigt i, at vi findes og hvem vi er – samtidig med, at vi har fået et indblik i, hvordan det er at være ung i Aalborg. Og dels har vi holdt et større arrangement sammen med nogle af dem, der tidligere har fået penge fra os. Her var de programansvarlige til stede og svarede blandt andet på, hvad den gode ansøgning er,” fortæller Anni Riedel-Lyngskær.
Vi håber, at vores besøg i Nordjylland i uge 41 har ført til, at flere unge i Nordjylland nu kender Tuborgfondet
Anni Riedel-Lyngskær – Kommunikationsansvarlig, Tuborgfondet
Forventningen er ikke umiddelbart, at samtalerne med de unge i Aalborg over en hurtig kop kaffe bliver konverteret til nye ansøgninger.
”Derimod er det håbet, at der kommer nogle konkrete ansøgninger ud af det andet arrangement, hvor mange af de tilstedeværende var unge, der i forvejen er engagerede i lokale organisationer,” siger Anni Riedel-Lyngskær.
Tuborgfondet har endnu ikke besluttet, om roadshowet til Nordjylland bliver fulgt op med charmeoffensiver andre af de steder i landet, hvor fonden er så knap så kendt blandt de unge.
”Det kommer an på, hvad der kommer ud af besøget i Nordjylland. Hvis vi oplever, at det giver os ny viden og på sigt flere ansøgere, så vil vi helt klart også overveje at lave lignende ture til andre steder i Danmark,” siger den kommunikationsansvarlige.
Tuborgfondet modtager årligt mellem 800 og 900 ansøgninger og uddeler 250-300 bevillinger. I 2021 uddelte fonden 72 millioner kroner, hvilket var lidt over niveauet de foregående år.
Tuborgfondet får sine midler fra Carlsbergfondet. Det årlige uddelingsbeløb afhænger af, hvor mange penge Carlsbergfondet uddeler, da Tuborgfondet fast får 13 procent af storebroderens uddelingsbeløb.