LA holder fast i kortlægning efter besøg hos Lego Fonden

Fondenes aktiviteter på folkeskoleområdet skal kortlægges, mener Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører Helena Artmann Andresen. Udmeldingen kommer, efter at hun og udvalget i sidste uge besøgte Lego Fonden i Billund for at høre nærmere om fondens arbejde og Playful Learning-programmet.

10 fol­ke­tings­po­li­ti­ke­re, her­af fem so­ci­al­de­mo­kra­ter, lag­de i sid­ste uge vej­en for­bi Le­go Fon­dens lo­ka­ler i Billund.

Det var in­ter­es­sant at få en ind­fø­ring i Le­go Fon­dens ar­bej­de og læ­rings­kon­cept ‘læ­ring gen­nem leg,’ men der er sta­dig be­hov for en kort­læg­ning af de pri­va­te fon­des ak­ti­vi­te­ter på skoleområdet.

Det si­ger Li­be­ral Al­li­an­ces bør­ne- og un­der­vis­nings­ord­fø­rer He­le­na Art­mann Andresen.

I sid­ste uge var hun med Fol­ke­tin­gets Bør­ne- og Un­der­vis­nings­ud­valg på stu­di­e­tur hos blandt an­det Le­go Fon­den i Bil­lund for at hø­re om fon­dens ar­bej­de på skoleområdet.

Og det hun hør­te, æn­dre­de ik­ke på det li­be­ra­le par­tis hold­ning til, at det er nød­ven­digt med en kort­læg­ning af fon­de­nes in­vol­ve­ring i de dan­ske skoler.

Når fon­de­ne kom­mer med så man­ge pen­ge, så kan det væ­re svært som skole­le­der at si­ge nej

He­le­na Art­mann An­d­re­sen – Bør­ne- og un­der­vis­nings­ord­fø­rer, Li­be­ral Alliance

”Jeg sy­nes, at Le­go Fon­den gør et godt styk­ke ar­bej­de, og at det er fan­ta­stisk, at fon­de­ne ger­ne vil gi­ve pen­ge til fol­ke­sko­len, men jeg sy­nes, at der er be­hov for en kort­læg­ning. Når fon­de­ne kom­mer med så man­ge pen­ge, så kan det væ­re svært som skole­le­der at si­ge nej,” si­ger He­le­na Art­mann Andresen.

Hen­des ud­mel­ding kom­mer blot få uger ef­ter, at un­der­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye (S) el­lers gjor­de det klart, at re­ge­rin­gen ik­ke har tænkt sig at gen­star­te den kort­læg­ning af fon­de­nes ak­ti­vi­te­ter på sko­le­om­rå­det, som den tid­li­ge­re bør­ne- og un­der­vis­nings­mi­ni­ster Me­re­te Ri­isa­ger (LA) i sin tid tog ini­ti­a­tiv til.

Politikere ser positivt på fondens arbejde

Politikere på besøg hos Lego Fonden:

Føl­gen­de po­li­ti­ke­re delt­og i be­sø­get hos Le­go Fonden:
Ka­ri­na Ads­bøl (DD)
An­ni Mat­t­hie­sen (V)
Astrid Krag (S)
He­le­na Art­mann An­d­re­sen (LA)
Sa­ra Emil Baa­ring (S)
Astrid Carøe (SF)
Lot­te Rod (RV)
Fre­de­rik Vad (S)
Tho­mas Skri­ver Jen­sen (S)
Kris Jen­sen Skri­ver (S)

Ud­valgs­tu­ren til Bil­lund kom i stand på Ven­stres bør­ne- og un­der­vis­nings­ord­fø­rer An­ni Mat­t­hie­sens initiativ.

Det op­ly­ser, ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Le­go Fon­den Sid­sel Ma­rie Kri­sten­sen i en mail til Fundats.

”Hos Le­go Fon­den ar­bej­der vi for at frem­me læ­ring gen­nem leg i Dan­mark og i re­sten af ver­den. Hvis vi skal gø­re et va­rigt ind­tryk og ska­be en re­el for­an­dring, kræ­ver det blandt an­det, at vi åb­ner dø­ren, når an­dre sø­ger vo­res eks­per­ti­se el­ler ba­re ger­ne vil hø­re me­re om vo­res ar­bej­de. Det kun­ne for ek­sem­pel væ­re for­æl­dre, ngo’er, læ­re­re el­ler po­li­ti­ke­re. Sidst­nævn­te hav­de vi be­søg af for­le­den, ef­ter Bil­lunds lo­ka­le fol­ke­tings­med­lem An­ni Mat­t­hie­sen (V) rak­te ud og spurg­te, om hun og Bør­ne- og Un­der­vis­nings­ud­val­get måt­te be­sø­ge os,” si­ger Sid­sel Ma­rie Kristensen.

Blandt de po­li­ti­ke­re, der delt­og i stu­di­e­tu­ren til Bil­lund, og som Fun­dats har talt med, er der ud­præ­get be­gej­string at spo­re over Le­go Fon­dens arbejde.

An­ni Mat­t­hie­sen kal­der i en sms be­sø­get for ”spæn­den­de,” mens Dan­marks­de­mo­kra­ter­nes Ka­ri­na Ads­bøl be­teg­ner tu­ren som en ”po­si­tiv op­le­vel­se”, der gav ind­blik i fon­dens ar­bej­de og Play­ful Learning-programmet.

Mens par­ti­er­ne Li­be­ral Al­li­an­ce, Ven­stre, Dan­marks­de­mo­kra­ter­ne, SF og Ra­di­ka­le Ven­stre al­le var re­præ­sen­te­ret med en en­kelt po­li­ti­ker, så hav­de So­ci­al­de­mo­kra­ti­et sendt he­le fem fol­ke­tings­med­lem­mer afsted.

Det skyl­des iføl­ge par­tiets er­hverv­s­ud­dan­nel­ses­ord­fø­rer Tho­mas Skri­ver Jen­sen, at om­rå­det, som Le­go Fon­den ar­bej­der med, er et, man ”bræn­der for i Socialdemokratiet.”

”Vi kun­ne godt tæn­ke os at ska­be en sko­le, der er an­der­le­des end den er i dag. Vi var fle­re, der godt kun­ne tæn­ke os at bli­ve klo­ge­re på, hvor­dan man kan kob­le prak­tik og læ­ring på en sjov må­de,” si­ger Tho­mas Skri­ver Jensen.

Han hå­ber, at fle­re prak­ti­ske til­gan­ge i fol­ke­sko­len vil ba­ne vej­en for, at fle­re un­ge vil sy­nes, at er­hverv­s­ud­dan­nel­ser­ne er spændende.
Hos Li­be­ral Al­li­an­ce de­ler He­le­na Art­mann An­d­re­sen am­bi­tio­nen om en sko­le med me­re prak­tik og leg i un­der­vis­nin­gen, men hun un­der­stre­ger, at det skal kom­me fra læ­rer­ne selv.

”Det skal kom­me ne­de­fra og ik­ke op­pe­fra. Med den lov­giv­ning vi har i dag, er læ­rer­ne bun­det på hæn­der og fød­der. Jeg tror, at hvis man sat­te læ­rer­ne me­re fri, så vil­le der helt au­to­ma­tisk kom­me en stør­re del af prak­tisk fag­lig­hed i un­der­vis­nin­gen, og det vil­le væ­re på den må­de, den en­kel­te læ­rer øn­sker det,” si­ger He­le­na Art­mann Andresen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer