Kunst- og kulturhistorie har hidtil været overskriften på det ene af Bikubenfondens ni strategiske programmer. Men fondens bestyrelse har i sommer justeret strategiplanen for 2014-2017 og øger nu sit fokus på kunstområdet. Det betyder samtidig, at kulturhistorie ikke længere er en del af Bikubenfondens arbejdsområde.
Det oplyser Bikubenfonden i forbindelse med indkaldelsen til forslag og idéer til Udstillingsprisen Vision 2017. Prisen på tre mio. kr. gives til at realisere en visionær udstillingsidé på museer, kunsthaller eller andre udstillinger.
Ændringen i fondens strategi betyder, at kun idéer og forslag med afsæt i kunsthistorien kan komme betragtning til Bikubenfondens udstillingspris.
”I Bikubenfonden har vi nu fokus på scenekunst og billedkunst. Vi har valgt at skærpe vores fokus for at kvalificere vores arbejde. Blandt andet giver et skærpet fokus os mulighed for at indgå i en tættere dialog med branchen og dermed lokalisere de områder, der har behov for støtte eller særlige indsatser. På den måde bliver vi bedre til at bistå kulturinstitutionerne med at gå nye veje eller realisere deres potentiale,” siger Bikubenfondens chef for kulturområdet, Mette Marcus.
Hvorfor sker det lige nu, hvor den indeværende strategiplan for 2014-2017 nærmer sig sin afslutning?
”Bikubenfonden er i gang med at udvikle ny strategi, og den skal afspejles i Udstillingsprisen Vision, der uddeles i 2017. Det er naturligvis vigtigt, at dem der indsender idéer til prisen er klar over, hvilke kriterier de bliver bedømt ud fra. Derfor melder vi det skærpede fokus ud nu,” siger Mette Marcus.
Skal beslutningen og ønsket om at fokusere og kvalificere arbejdet på scenekunst og billedkunst alene ses som en effekt-motiveret forenkling af Bikubenfondens uddelingspraksis, eller er det også en reaktion på prioriteringerne af de statslige midler på kunst- og kulturområdet?
”Vores overordnede strategi er ikke tilpasset en særlig politisk dagsorden. Den er blevet til over en længere periode, hvor vi har afsøgt forskellige områder og været i dialog med branchen. Som almennyttig fond er vi meget optaget af at udnytte vores midler bedst muligt. Vi ønsker at skærpe vores fokus for at kvalificere vores arbejde, så vi kan skabe nye muligheder for kunsten,” siger Mette Marcus.
Der er deadline for idéoplæg til Vision 2017 den 14. december, hvorefter juryen vil udvælge tre til fem af de indsendte forslag. De udvalgte deltagere får herefter 20.000 kr. til at videreudvikle udstillingsidéer inden juryen udpeger den endelige vinder af udstillingsprisen.