Løkkefonden og Lær for Livet tager positivt imod skoleudspil

Der er positive takter i regeringens skoleudspil, mener Løkkefonden og Lær for Livet. Hos Løkkefonden glæder direktør Kristian Hulmose Nørgaard sig over tiltag som juniormesterlæreordningen og intensive læringsforløb, mens Lær for Livet ser positivt på en større inddragelse af civilsamfundet og muligheden for efteruddannelse af lærere.

I re­ge­rin­gens skoleud­spil er der lagt op til, at de mest sko­le­træt­te ele­ver i de stør­re klas­ser kan kom­me i ju­ni­o­r­mester­læ­re, hvor de byt­ter da­ge i sko­len ud med da­ge i en virksomhed.

Mens forsk­nings­pro­fes­sor Ras­mus Lan­der­sø fra Ro­ck­wool Fon­den i sid­ste uge stil­le­de spørgs­måls­tegn ved re­ge­rin­gens ny­ligt of­fent­lig­gjor­te fol­ke­skoleud­spil, så er to­nen var­me­re hos Løk­ke­fon­den og Lær For Livet.

De to fon­de, der beg­ge ar­bej­der for ud­sat­te og fag­ligt ud­for­dre­de børn og un­ge, pe­ger beg­ge på ele­men­ter i ud­spil­let, som de hver især fin­der positive.

”Helt over­ord­net så sy­nes jeg, at ud­spil­let er po­si­tivt. Der er på pa­pi­ret nog­le til­tag, som man­ge af de un­ge fra de ba­ger­ste ræk­ker vil få gavn af,” si­ger Løk­ke­fon­dens di­rek­tør Kri­sti­an Hul­mo­se Nørgaard.

Lær for livet: Der findes ingen snuptagsløsninger

Kri­sti­an Hul­mo­se Nør­gaard glæ­der sig især over, at der i ud­spil­let læg­ges op til fle­re prak­ti­ske fag, in­ten­si­ve un­der­vis­nings­for­løb for de mest fag­ligt ud­for­dre­de ele­ver og ind­fø­rel­sen af en så­kaldt ju­ni­o­r­mester­læ­re­ord­ning, der skal gi­ve de mest sko­le­træt­te ele­ver i ud­sko­lin­gen mu­lig­hed for at skif­te sko­le­da­ge ud med virksomhedsdage.

”Det er utro­lig po­si­tivt, at der er de her kor­te, in­ten­si­ve læ­rings­for­løb med. Hvis de gen­nem­fø­res på den rig­ti­ge må­de, så ved vi jo fra vo­res Dren­ge­a­ka­de­mi, at de har en lang­tid­s­ef­fekt,” si­ger Kri­sti­an Hul­mo­se Nørgaard.

Hos Lær for Li­vet un­der­stre­ger di­rek­tør Ka­ren Hau­mann, at der ik­ke fin­des nog­le let­te løsninger.

”DPU, Aar­hus Uni­ver­si­tet, der har fulgt Lær for Li­vet gen­nem ot­te år, vi­ser, at de in­ten­si­ve læ­rings­for­løb på den kor­te ba­ne gi­ver chan­cen for et nyt og po­si­tivt selv­bil­le­de, men li­ge­som der ik­ke er simp­le for­kla­rin­ger på so­ci­a­le ud­for­drin­ger, fin­des der hel­ler in­gen snup­tags­løs­nin­ger, når det gæl­der ud­sat­te børns læ­ring,” si­ger Ka­ren Haumann.

Hun glæ­der sig der­for over, at skoleud­spil­let rum­mer åben­hed over­for ind­dra­gel­se af civilsamfundet.

”Der er et kæm­pe­stort po­ten­ti­a­le i at åb­ne op og sam­ar­bej­de med ci­vil­sam­fun­det på tværs af sek­to­rer i for­hold til at støt­te bør­ne­ne i at kom­me godt igen­nem sko­len og vi­de­re i li­vet. Re­form­kom­mis­sio­nen har pe­get på, at et tvær­sek­to­ri­elt sam­ar­bej­de er helt af­gø­ren­de, når vi skal tak­le vil­de pro­ble­mer. I Lær for Li­vet pe­ger vi i den sam­men­hæng på for­plig­ten­de sam­ar­bej­der på tværs af sek­to­rer for at lø­se den mas­si­ve læ­ring­s­ulig­hed, som børn og un­ge i ud­sat­te po­si­tio­ner i op­le­ver,” si­ger Ka­ren Haumann.

Løkkefonden: Løbet er kørt for mange

Hos Løk­ke­fon­den er Kri­sti­an Hul­mo­se Nør­gaard glad for, at der i ud­spil­let læg­ges op til en ord­ning, hvor de mest sko­le­træt­te ele­ver i ud­sko­lin­gen kan kom­me i så­kaldt juniormesterlære.

”Det er po­si­tivt, at man kan kom­me ud to da­ge om ugen på en ar­bejds­plads og må­ske få et ind­tryk af, hvad en er­hverv­s­ud­dan­nel­se går ud på. Man kan få nog­le me­strings­op­le­vel­ser, som man ik­ke har få­et i sko­len, og der er må­ske og­så mu­lig­hed for at man bli­ver en del af det lo­ka­le er­hvervs­liv og må­ske får et fri­tidsjob. Vi ved, at dem, der får fri­tidsjob, får hø­je­re ka­rak­te­rer og be­går min­dre kri­mi­na­li­tet. Så jeg sy­nes, at det er winwin,” si­ger Kri­sti­an Hul­mo­se Nørgaard.

Lø­bet er kørt for man­ge af de drenge.

Kri­sti­an Hul­mo­se Nør­gaard – Di­rek­tør, Løkkefonden

Men ri­si­ke­rer man ik­ke net­op, at de ele­ver, der har det svæ­rest, kom­mer end­nu læn­ge­re væk fra skolen?

”Jeg kan godt se din po­in­te, men vi er og­så nødt til at væ­re prag­ma­ti­ske og er­ken­de, at sko­len ik­ke er godt for al­le ele­ver he­le ti­den. Hvis du ik­ke kan føl­ge med, er du hel­ler ik­ke en del af fæl­les­ska­bet, men det her gi­ver så mu­lig­hed for, at du bli­ver en del af et nyt fæl­les­skab. Det er po­si­tivt set med vo­res øj­ne. De dren­ge, der kom­mer på Dren­ge­a­ka­de­mi­et, kan ik­ke plus og mi­nus. Så er det vir­ke­lig svært at fø­le sig som en del af klas­sen og en del af den fag­li­ge un­der­vis­ning. Lø­bet er kørt for man­ge af de dren­ge. De tri­ves ik­ke i klas­sen og vil ba­re ger­ne væ­re fær­di­ge, så de kan kom­me ud og bru­ge de­res hæn­der,” si­ger Løk­ke­fon­dens direktør.

Er der no­get du sav­ner i udspillet?

”Jeg hyl­der, at man i ud­spil­let går ind og kig­ger på klas­se­kvo­tien­ter, og at der fra 0. til an­den klas­se skal væ­re en gen­nem­gå­en­de læ­rer. Men der er et styk­ke vej til den forsk­ning, jeg ken­der, som si­ger, at man op­ti­malt set skal væ­re tæt­te­re på 20 ele­ver i en klas­se end de 28 ele­ver, der of­te er i de klas­ser, som vi mø­der. Med så man­ge ele­ver er det en umu­lig op­ga­ve at age­re i for bå­de læ­re­re og ele­ver. Der­med hen­vi­ser vi nog­le ele­ver til de ba­ger­ste ræk­ker, for­di der ik­ke er tid til dem. Det har ik­ke no­get med læ­rer­ne at gø­re, det er ba­re de vil­kår, de ar­bej­der un­der. Det er drøn­ham­ren­de ær­ger­ligt,” si­ger Kri­sti­an Hul­mo­se Nørgaard.

Og­så i Lær for Li­vet har di­rek­tør Ka­ren Hau­mann fo­kus på læ­rer­ne. Hun for­tæl­ler, at når de i fon­den spør­ger de børn og un­ge, de har igen­nem et Lær for Li­vet-for­løb, så er der sær­ligt ét øn­ske for en bed­re sko­le­gang, som går igen:

”Bør­ne­ne ef­ter­ly­ser blandt an­det læ­re­re og pæ­da­go­ger, der mø­der dem med po­si­ti­ve for­vent­nin­ger. De vil ger­ne mø­des af voks­ne, der har am­bi­tio­ner på de­res veg­ne, og som er i stand til at gi­ve dem den støt­te, de har brug for. Når bør­ne­ne ik­ke i til­stræk­ke­lig­hed grad op­le­ver det i dag, kan det skyl­des mang­len­de tid hos læ­rer­ne, men en del hand­ler og­så om, at læ­rer­ne ik­ke er klædt godt nok på i for ek­sem­pel en spe­ci­al­pæ­da­go­gisk fag­lig­hed. Der­for ser vi i Lær for Li­vet me­get po­si­tivt på, at re­ge­rin­gens skoleud­spil læg­ger op til bed­re vi­de­reud­dan­nel­ses­mu­lig­he­der for læ­rer­ne,” si­ger Ka­ren Haumann.

Re­ge­rin­gens skoleud­spil skal nu dis­ku­te­res med re­sten af Fol­ke­tin­gets partier.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer