”Det kunne være spændende at mødes til samtaler om branchens udfordringer og teatrenes rammevilkår mellem os, der varetager hele teaterbranchens interesser, og de relevante fonde – frem for, at fondene taler med enkeltansøgere, som jo altid har særinteresser.”
Sådan lød opfordringen i Fundats i sidste uge fra Peter Mark Lundberg, der er direktør i de professionelle teatres og scenekunstkompagniers branche- og arbejdsgiverorganisation Dansk Teater.
Opfordringen til dialog mellem teatrene og fondene på brancheniveau kommer i en tid, hvor mange teatre oplever faldende billetsalg, imødeser røde tal på bundlinjen, og hvor hvert sjette teater ifølge en undersøgelse fra Dansk Teater forventer at skulle gennemføre fyringer i indeværende sæson.
”Teatrene er i krise på tredje år. Og det er enormt svært at være innovativ og kunstnerisk udviklende i kriseår, hvis man ikke har råd til at betale husleje og lønninger på teatrene. Derfor ville det være rigtig fint, hvis fondene over en bred kam ville ændre deres syn på støtte til teatrene i takt med, at de generelle rammevilkår for at drive teater har ændret sig dramatisk. Jeg kunne godt ønske mig, at fondene bliver mere virkelighedsnære og ville indgå i dialog med os om, hvordan det her og nu er at drive teater,” sagde Peter Mark Lundberg.
Forståelse for frustration
I én af Danmarks største kunst- og kulturfonde, Augustinus Fonden, møder Peter Mark Lundbergs synspunkter på den ene side forståelse fra administrerende direktør Frank Rechendorff Møller.
Samtidig er der dog også flere af Peter Mark Lundbergs betragtninger om teatrenes og fondenes samarbejde, som fondsdirektøren er lodret uenig i.
”Jeg vil gerne understrege, at vi godt kan genkende og har et ret godt billede af den aktuelle situation i kulturlivet, herunder den specifikke situation på teaterområdet, som Peter Lundberg taler om. Og som en fond, der er ret aktiv på kulturområdet, har vi stor forståelse for den frustration og bekymring, der er i dele af kulturlivet,” siger Frank Rechendorff Møller.
I Augustinus Fonden har vi løbende samarbejder og virkelighedsnær dialog med en række brancheforeninger og organisationer, som repræsenterer forskellige udsnit af kulturlivet
Frank Rechendorff Møller – Administrerende direktør, Augustinus Fonden
Augustinus Fonden uddelte i 2021 i alt 399 millioner kroner, hvoraf 71 procent, 284 millioner kroner, gik til kunsten og kulturen. Og for den erhvervsdrivende fond tanken om samarbejder på brancheniveau i kultursektoren ikke ny, understreger Frank Rechendorff Møller.
”I Augustinus Fonden har vi løbende samarbejder og virkelighedsnær dialog med en række brancheforeninger og organisationer, som repræsenterer forskellige udsnit af kulturlivet – ikke Dansk Teater, men med blandt andre Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Organisationen Danske Museer, JazzDanmark og Dansk Live. Disse samarbejder med brancheforeningerne fører ofte til gode, fælles indsatser samt konkrete aftaler, hvor vi som fond siger ja til at bidrage økonomisk til fremadrettede projekter,” siger Frank Rechendorff Møller.
Et fejlskud
For Frank Rechendorff Møller er det essentielt, at den dialog, Augustinus Fonden har med brancheorganisationerne, tager afsæt i konkrete oplæg og tanker fra de pågældende organisationer om, hvilken rolle fonden kan spille i relation til fremadrettede projekter.
”Vi er derimod ikke en særligt god samarbejdspartner at indkalde til møde, hvis det, man vil, er at have bred hjælp til at understøtte en indtægtskrise som for eksempelvis publikumskrisen på teaterområdet. Vi står til rådighed for det fremadrettede og løsningsorienterede arbejde – men ikke med nødhjælp,” fastslår Frank Rechendorff Møller.
- Peter Mark Lundberg ønsker, at fondene bliver mere ”virkelighedsnære” og vil gerne i dialog med jer om, ”hvordan det her og nu er at drive teater”. Har Dansk Teaters direktør en pointe, når han antyder, at I i fondene ikke har fingeren på pulsen i forhold til, hvordan det pt. er at drive teater?
”Overhovedet ikke. Det, synes jeg, er et fejlskud. Vi har en klar opfattelse af, hvordan det er at drive teater, og vi har et relativt tæt samarbejde med en række teaterinstitutioner, som giver os et godt indtryk af, hvordan tingene udspiller sig i øjeblikket. Vi har også læst den undersøgelse, Dansk Teater har lavet, som blandt andet viser, at der er syv teatre, som imødeser likviditetsproblemer. Det siger jeg ikke for at underspille situationen, men for at understrege, at vi både læser og forstår, hvad der foregår på teaterområdet – ligesom vi også gør på museumsområdet,” siger Frank Rechendorff Møller.
Sikrer kernedrift på dansekompagnier
I Fundats’ artikel i sidste uge fortalte Peter Mark Lundberg, at der for tiden er store frustrationer blandt teatercheferne over, at hvis de skal have penge fra fondene, skal det, som han udtrykte det, gå op i projekter.
På spørgsmålet, om tiden er moden til en større åbenhed fra fondene i forhold til at hjælpe teatrene med at dække driftsudgifter, svarer Frank Rechendorff Møller:
”Hvad er drift? Er det rengøring på toiletterne? Eller er det den langsigtede sikring af, at institutionernes kerneaktivitet, som jo er produktion af scenekunst, kan finde sted? Det sidstnævnte mener jeg, vi tager rigtig godt vare på med blandt andet de flerårige aftaler, vi har inden for nogle begrænsede områder af kulturlivet, blandt andet danseområdet. Her har vi to- og treårige aftaler om støtte med en række dansekompagnier, hvorigennem vi sikrer kernedriften på de pågældende institutioner.”
Vi en klar forståelse for, hvilke krav der er til teatrene, og vi støtter i både den ene og anden ende af skalaen
Frank Rechendorff Møller – Administrerende direktør, Augustinus Fonden
Augustinus Fondens direktør har heller ikke nogen forståelse for Peter Mark Lundbergs synspunkt om, at der er en konflikt mellem på den ene side statens og kommunernes krav om, at teatrene skal have fokus på mængden af publikum og på at gøre kunsten tilgængelig for mange – og på den anden side fondene, der helst støtter noget, der ”er smalt og har et højt kunstnerisk niveau”.
”Det synspunkt kan jeg slet ikke genkende. Vi en klar forståelse for, hvilke krav der er til teatrene, og vi støtter i både den ene og anden ende af skalaen,” understreger Frank Rechendorff Møller.
Udfordring løses ikke med branchemøder
I Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, der også hører til blandt fondssektorens største bidragydere inden for kunst og kultur, blev der i det seneste regnskabsår i alt uddelt 180 millioner kroner – heraf fik kunst- og kulturområdet 77 procent af midlerne, 138 millioner kroner.
Fondsdirektør i Louis-Hansen Fonden Christine Wiberg-Lyng anerkender den alvorlige situation, som det danske kulturliv befinder sig i.
”Ikke bare danske teatre, men hele det danske kulturliv er mærkbart presset af den højeste inflation i årtier koblet med en generelt vigende publikumstilstrømning. Det er en alvorlig og vanskelig situation, som der næppe findes enkle løsninger på, og det er ikke usandsynligt, at de svære tider kommer til at præge kultursektoren i en længere periode,” skriver Christine Wiberg-Lyng i en mail til Fundats.
Med direkte adresse til opfordringerne fra Peter Mark Lundberg skriver hun videre:
”Det er næppe heller en type udfordring, som klares ved, at fondene organiserer sig på en anden måde eller generelt mødes samlet med de brancher, som søger om støtte. Fondene opererer ud fra deres respektive fundatser, og denne brede variation i støtteformål og måder at arbejde på, opfatter jeg på mange måder som til gavn for det samlede danske kulturlandskab.”
Det er næppe heller en type udfordring, som klares ved, at fondene organiserer sig på en anden måde eller generelt mødes samlet med de brancher, som søger om støtte
Christine Wiberg-Lyng – Fondsdirektør, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis-Hansen Fondens direktør tilføjer, at fonden er ansøgerdrevet og ikke ”forfølger egne dagsordner”, men derimod reagerer på konkrete oplæg fra ansøgerne.
”Inden for fondens tre støtteområder er vi aldrig længere væk end en opringning, en mail eller en konkret ansøgning – også fra de danske teatre,” fastslår Christine Wiberg-Lyng.
Usædvanlig måde at invitere til samarbejde på
I interviewet med Fundats i sidste uge betonede Peter Mark Lundberg, at Dansk Teater ikke har ressourcer til selv at tage initiativ til den overordnede dialog med fondene, som teatrenes brancheorganisation drømmer om.
”Ligesom de teatre, vi repræsenterer, er vi som brancheorganisation også presset på ressourcer. Men hvis der sidder en fond, som synes, det kunne være interessant at etablere møder på tværs mellem fondene og os, må de meget gerne ringe, og så vil vi meget gerne være med til sætte det i gang,” lød det fra Peter Mark Lundberg.
Jeg synes, det er en lidt usædvanlig måde at invitere til samarbejde på, når jeg sammenligner med de samarbejder, vi allerede har med fem-seks andre brancheorganisationer inden for kulturområdet
Frank Rechendorff Møller – Administrerende direktør, Augustinus Fonden
Frank Rechendorff Møller har ingen intentioner om at være den, der ringer til Dansk Teater for at etablere et møde på brancheniveau.
”Vi tager gerne en dialog med alle, der har lyst til det. Men jeg synes, det er en lidt usædvanlig måde at invitere til samarbejde på, når jeg sammenligner med de samarbejder, vi allerede har med fem-seks andre brancheorganisationer inden for kulturområdet. Her har vi en løbende dialog, som ikke foregår via et medie som Fundats,” siger Frank Rechendorff Møller.
- Så du afviser ikke at holde møde med Dansk Teater på brancheniveau, men det er bare ikke noget, du og Augustinus Fonden vil tage initiativ til?
”Vi tager naturligvis gerne dialog med Dansk Teater og andre brancheforeninger, som kunne være interesserede i et samarbejde med os, og jeg kan slet ikke genkende den vanskelighed, der skulle være i at etablere dialog. Men det er klart, at hvis Dansk Teater gerne vil have, vi fra fondenes side sætter os ned og organiserer en række fondes møde med Dansk Teater, sørger for booke mødelokale og så ringer og spørger Dansk Teater, om det er belejligt for dem at komme dén og dén dag – ja, så må jeg sige, at det ikke er sådan, et virkelighedsnært samarbejde foregår,” siger Frank Rechendorff Møller.
- Hvis invitationen til Augustinus Fonden og andre kunst- og kulturfonde kommer fra Dansk Teater, møder I så gerne op?
”Ja, vi møder op i de fleste sammenhænge, hvor folk inviterer os. Det gjorde vi for eksempel også til et branchemøde for scenekunstområdet, som Applaus holdt for en måneds tid siden, hvor vi holdt oplæg om Augustinus Fondens strategi for scenekunstområdet, og hvor Dansk Teaters ledelse i øvrigt også var repræsenteret.”