Regeringen fremsatte den 5. oktober 2016 lovforslag (L 27) om ophævelse af fondes (og brancheforeningers) fradrag for ikke-almennyttige uddelinger. Lovforslaget er med en række justeringer vedtaget den 9. maj 2017.
Nedenfor gennemgås de væsentligste konsekvenser for fondene, uddelingsmodtagerne og de særlige muligheder, der er for at få genoptaget tidligere års skatteansættelser.
Konsekvenser for fondene
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2 har fonde hidtil haft fradrag for uddelinger til ikke-almennyttige formål, hvis modtageren var skattepligtig til Danmark af uddelingen. Med de nye regler ophæves muligheden for at fradrage sådanne uddelinger, medmindre fonden, der foretager uddelingen, er en såkaldt hjælpe- og understøttelsesfond, der opfylder betingelserne i ligningslovens § 14 F. Andre ikke-almennyttige uddelinger kan herefter ikke fradrages. Således er der eksempelvis ikke længere fradrag for uddelinger til familiemedlemmer eller datterselskaber.
Reglerne om fradrag for almennyttige uddelinger, er ikke ændret, og sådanne uddelinger vil derfor fortsat fuldt ud kunne fradrages.
De nye regler har virkning for uddelinger, der foretages den 5. oktober 2016 eller senere. For uddelinger foretaget før denne dato mistes fradragsretten også, hvis fonden har valgt at foretage fradrag i takt med raternes forfald, i det omfang raterne forfalder efter den 4. oktober 2016.
Der er vedtaget en særlig overgangsregel, som i et vist omfang kan give fradrag for ikke-almennyttige uddelinger foretaget den 5. oktober 2016 eller senere. Hvis uddelingerne til ikke-almennyttige formål i det indkomstår, hvori den 5. oktober 2016 indgår, ikke overstiger uddelingerne til ikke-almennyttige formål i indkomståret 2014, kan disse fradrages, selv om uddelingerne er besluttet den 5. oktober 2016 eller senere.
På nuværende tidspunkt kan der være en række fonde, der allerede har indgivet selvangivelse for indkomståret 2016 efter de hidtil gældende regler. I de tilfælde må der ansøges om genoptagelse af selvangivelsen, således at de nu vedtagne regler opfyldes.
Fondene skal fremadrettet ved indberetning af uddelinger angive, om uddelingen er almennyttig eller ikke.
Konsekvenser for uddelingsmodtagere
Samtidig indføres regler om, at skattepligtige, der har modtaget en ikke-fradragsberettiget uddeling fra en fond, alene skal medregne 80 % af uddelingen i den skattepligtige indkomst. Hvis uddelingen modtages i flerårige rater, sker beskatningen i forfaldsåret for de enkelte rater.
Der er indført en enkelt undtagelse til reglen om modtagers skattepligt. Hvis uddelingen er sket til et koncernforbundet datterselskab, er datterselskabet skattefrit af uddelingen. Sådanne uddelinger har hidtil været skattepligtige, idet tilskud fra fonde ikke er omfattet af reglerne om skattefri tilskud fra koncernselskaber.
Som nævnt ovenfor vil de såkaldte hjælpe- og understøttelsesfonde fortsat have fradrag for uddelinger, og modtagerne af sådanne uddelinger vil derfor fortsat være fuldt ud skattepligtige af uddelingerne. Modtagere af sådanne uddelinger skal derfor medregne hele beløbet til den skattepligtige indkomst og ikke kun 80 %.
Reglen om, at kun 80 % af uddelingen skal medregnes til den skattepligtig indkomst, gælder også for uddelinger, der modtages fra udenlandske fonde, hvis disse beskattes efter samme principper som danske fonde.
Genoptagelse af tidligere års skatteansættelser
Baggrunden for lovforslaget er en EU-dom fra september 2015, der fastslog, at det er i strid med kapitalens frie bevægelighed, hvis en fonds fradrag for uddelinger afhang af, om modtageren var skattepligtig til den samme medlemsstat. En sådan sammenhæng var også gældende i dansk ret i forhold til ikke-almennyttige uddelinger. Dette er baggrunden for de nu ændrede danske regler.
EU-dommen har virkning tilbage i tid. Da det hidtidige krav om, at modtageren skal være skattepligtig af uddelingen, ikke kan opretholdes, kan fonde anmode om genoptagelse af tidligere års skatteansættelser. Hvis en fond således i perioden fra og med indkomståret 2004 til og med den 4. oktober 2016 har foretaget uddelinger til vedtægtsmæssige formål, som ikke er almennyttige, og fonden ikke har haft fradrag herfor, fordi modtageren ikke var skattepligtig her til Danmark, kan dette nu ændres ved genoptagelse, således at fonden får fradrag. Der vil typisk være tale om uddelinger til ikke-almennyttige foreninger eller til familiemedlemmer bosat i udlandet.
Efter de vedtagne regler skal loven træde i kraft den 1. juli 2017, og anmodning om genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter lovens ikrafttræden.
En ændret skatteansættelse tilbage i tid kan for visse fonde medføre, at der sker en tilbagebetaling af skat. Hvis en fond har brugt de særlige regler om anvendelse af realisationsprincippet på børsnoterede porteføljeaktier, kan en tilbagebetaling af skat betyde, at reglerne for anvendelse af realisationsprincippet ikke længere er opfyldt. Det er derfor fastsat i de vedtagne regler, at en genoptagelse ikke vil få indflydelse på fondenes mulighed for at anvende realisationsprincippet.